Asia, joka ”avautui” minulle

• 6 882 316
  • 34 593

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olen ensi vuonna jossain tulorekisterissä tai minun tulot on siellä ja viranomaiset saa käydä pällistelemässä niitä. Itsekin vissiin voisin käydä niitä pällistelemässä. EVVK... Tiedän ne muutenkin ilman jotain tulorekisteriä.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mun broidi on mun tyttären poikaystävän äidin pomo. Kettu Ketteräkieli kiittää ja kuittaa.
Kyllähän näitä välillä avautuu... Veli vaihtoi työtä ja selvisi että hänen esimiehensä asui tien toisella puolella. Nykyään ovat hyviä ystäviä kun lapsissakin on saman ikäisiä. Oli se kuitenkin aikoinaan yllätys kun veli esimiehen kanssa jutellessaan tajusi että asuvat samalla kylällä.

Undrafted

Jäsen
Minulla sama. Sen takia aloin asiaa miettiä kun mummolassa munat oli huoneenlämmössä ja ongelmia keitetyn munan kuoren kanssa ei ollut. Toisin kuin itsellä ja vanhemmilla joilla munat olikin jääkaapissa. Pitkällisten kokeilujen seurauksena luulen että lämpimistä munista irtoaa kuori helpommin kuin kylmistä... siis keittämisen jälkeen. Ja kyse on siis kananmunista.
Joskus törmäsin vinkkiin, että keittämisen jälkeen munan pitäisi antaa kuivahtaa hetki ennen vedessä viilentämistä. Hämmentävän usein hotelliaamiaisilla keitetyt munat kuoriutuu todella surkeasti.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus törmäsin vinkkiin, että keittämisen jälkeen munan pitäisi antaa kuivahtaa hetki ennen vedessä viilentämistä. Hämmentävän usein hotelliaamiaisilla keitetyt munat kuoriutuu todella surkeasti.
Tärkein syy siihen, että munat pitää viilentää on se, että se kypsyminen lakkaa. Hämmentävän usein hotelliaamiaisella egut on törkeän ylikypsiä ja niistä ei lähde kuoret. Nopealla jäähdytyksellä on siis kaksi merkittävää fuktiota.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Voi myös siirtyä luomumuniin, sellaisista ei äkkiseltään tule mieleen yhtäkään missä olisi ollut ongelmia kuoren lähtemisen kanssa ja makukin on parempi verrattuna halvempiin. Eksän eläintarhassa asuessa tuli totuttua kotieläinkanojen munia syömään niin kyllä sen jälkeen on tullut se ylimääräinen euro sijoitettua kuuden munan pakkaukseen ihan mielellään.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi myös siirtyä luomumuniin, sellaisista ei äkkiseltään tule mieleen yhtäkään missä olisi ollut ongelmia kuoren lähtemisen kanssa ja makukin on parempi verrattuna halvempiin. Eksän eläintarhassa asuessa tuli totuttua kotieläinkanojen munia syömään niin kyllä sen jälkeen on tullut se ylimääräinen euro sijoitettua kuuden munan pakkaukseen ihan mielellään.
Ja jos esim suhtautuu vihamielisesti luomuun, niin free ranget on minusta yhtä hyviä jos ei parempiakin.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hotelliaamiaisella käytetään munakuppia, koska kenellä sellaisia nyt kotona olisi, niin se on jännittävää.
Tänään näin Carlsonilla 22,90 euron hintaisen munakupin. Avautui että munakupitkin voi maksaa aikas paljon. Oli Villeroy&Bochin valikoimaa.

Munakuppi Villeroy & Boch Kids (linkissä kuva Villeroy&Boch munakupista ja sen muut tiedot Carlsonin verkkokaupan sivuilla)

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tärkein syy siihen, että munat pitää viilentää on se, että se kypsyminen lakkaa. Hämmentävän usein hotelliaamiaisella egut on törkeän ylikypsiä ja niistä ei lähde kuoret. Nopealla jäähdytyksellä on siis kaksi merkittävää fuktiota.
Opettelin taannoin tekemään uppomunia, maistuvat keitettyjä paremmilta, eikä tarvitse edes miettiä irtoaako kuori tai ei.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Katselen tässä Luottomiestä kakkoselta ja minulle avautui että tuon näyttelijän nimi onkin Antti Luusuaniemi eikä Luusniemi. Luusniemi taas on kylä Kangasniemellä.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselen tässä Luottomiestä kakkoselta ja minulle avautui että tuon näyttelijän nimi onkin Antti Luusuaniemi eikä Luusniemi. Luusniemi taas on kylä Kangasniemellä.
Ei nyt ihan vastaava, mutta melkein... Minulle selvisi vasta pari päivää sitten, että sen Savonlinnassa tapetun naisen sukunimi onkin Törn, eikä Törni. Kun kaikkialla kirjoitetaan ja puhutaan vain Anni Törnin surmasta, miesystävästä jne.

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots

Itsekin olen todennut että kanan syömä rehu kyllä vaikuttaa munien makuun ja rehu on luomukanoilla ilmeisesti keskimäärin parempaa ja/tai monipuolisempaa kuin isojen munatalojen kanoilla. Taitaa kanoilla olla hieman paremmat oltavat muutenkin. Onneksi löytyy välillä sellaisen pientuottajan munia jolla maku on kohdillaan ilman tuota luomusertifikaattia, itse kun en halua tukea GMO-vastaisuutta ja muuta mikä luomussa on pielessä.

Opettelin taannoin tekemään uppomunia, maistuvat keitettyjä paremmilta, eikä tarvitse edes miettiä irtoaako kuori tai ei.

Jos tarkkoja ollaan niin siitä raa'asta munasta vasta onkin munan sisäosa vaikea poistaa niin etteikö osa jää kuoreen kiinni... Ja keitettyhän se uppomunakin on ;)

Kauanko munaa on keitettävä että siitä tulee ylikypsä ja miten ylikypsyys ilmenee? Munien maku kun paranee kypsää kohti mentäessä niin ylikypsä voisi loogisesti olla parempaa kuin tähän asti maistamani. Itse olen törmännyt vain kypsiin eli kovaksi keitettyihin muniin sekä eriasteisesti raa'aksi jätettyihin eli pehmeisiin muniin.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itsekin olen todennut että kanan syömä rehu kyllä vaikuttaa munien makuun ja rehu on luomukanoilla ilmeisesti keskimäärin parempaa ja/tai monipuolisempaa kuin isojen munatalojen kanoilla. Taitaa kanoilla olla hieman paremmat oltavat muutenkin. Onneksi löytyy välillä sellaisen pientuottajan munia jolla maku on kohdillaan ilman tuota luomusertifikaattia, itse kun en halua tukea GMO-vastaisuutta ja muuta mikä luomussa on pielessä.
...
Tarkennuksena todettakoon että ainakin se kuoren lähteminen liittyy oman veikkaukseni mukaan siihen stressittömämpään elämään mitä kana saa vapaan kuopsutellessaan harrastaa. Eksän eläintarhan munantuotanto-osasto ei tainnut luomuna syödä kuin kesantopellon kasveja (rehu oli agrimarketista eikä kalleinta niin luulen ettei ollut myöskään sertifioitua). Eli korjaan väittämäni kattamaan myös free ranget ja väitteen muotoon että munijan stressitasolla on suurin vaikutus siihen, kuinka helposti munan kuoret irtoavat. Makuun vaikuttaa luonnollisesti munijan syömä rehu, veikkaan että sopivassa suhteessa kun pääsee kana nappailemaan pihamaalta apilaa muun ruuan lisukkeeksi niin tulee paremmalta maistuvia munia.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Kauanko munaa on keitettävä että siitä tulee ylikypsä ja miten ylikypsyys ilmenee?...
Joku 12 minuutin jälkeen keltuaisen ympärille tulee sellainen homehtuneen tuntuinen vihertävä kerros. Ja tietenkin jos keittää 10 min eikä jäähdytä, niin kypsyminen jatkuu. Niistä tulee sellasia kuivia mitkä jää kitalakeen kiinni.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kauanko munaa on keitettävä että siitä tulee ylikypsä ja miten ylikypsyys ilmenee? Munien maku kun paranee kypsää kohti mentäessä niin ylikypsä voisi loogisesti olla parempaa kuin tähän asti maistamani. Itse olen törmännyt vain kypsiin eli kovaksi keitettyihin muniin sekä eriasteisesti raa'aksi jätettyihin eli pehmeisiin muniin.
Muna on ylikypsä ainakin silloin kun se on kypsempi mitä munakulhon vieressä ilmoitettu minuuttimäärä antaa ymmärtää. Näin käy jos ei jäähdytetä.
Muutenkin pidän kypsien, siis 10 min tai yli, kananmunien syömistä lähes yhtä dorkana touhuna kuin pihvin syömistä kypsänä. Normaalikokoinen muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen). Miksei allekin, mutta sitten tarvitaan lusikkaa.

Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulle selvisi vasta pari päivää sitten, että sen Savonlinnassa tapetun naisen sukunimi onkin Törn, eikä Törni.
Kyllä saa olla tarkkana nimien kanssa kun ne saattaa yhdistyä tai tulee luettua jonain tuttuna nimenä. Kuten minulla Luusuaniemi tuli luettua ja kuultua Luusniemenä kun se on tuttu paikka.

Normaalikokoien muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen).
Sama aika on minustakin ihan hyvä mutta itse laitan kananmunat kylmään veteen eli sillä tavalla tulee varmaan kypsempiä munia.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Muutenkin pidän kypsien, siis 10 min tai yli, kananmunien syömistä lähes yhtä dorkana touhuna kuin pihvin syömistä kypsänä. Normaalikokoinen muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen). Miksei allekin, mutta sitten tarvitaan lusikkaa.
Nyt kun on päästy munasta vääntämään asiaa, niin kerrompa viikon vinkin.

Näin jossain kokkiohjelmassa muistaakseni Hans Välimäen sanovan, että jos paistettu kananmuna on pannulla yli 9 sekuntia, niin se on pilalla. Tästä kiinnostuneena kokeilin heti seuraavaa: Pannulle öljyä ja induktio powerille. Samalla kuppiin kaksi kananmunaa, tilkka maitoa, suolaa ja mustapippuria mihin kevyt sekoitus. Kun pannu on raivarikuuma, niin levy ysille ja munat sekaan. Koko ajan reipasta vatkausta noin 6 sekuntia, sitten vippaus ympräri ja muutama sekunti vielä pannulla ja siitä lautaselle. Tulee aivan jumalaisen hyvää ja bonuksena koko prosessi ottaa jonkun pari kolme minuuttia. Maku on oikeasti aivan eri kun jos paistelee hitaasti. Toki jos haluaa sekaan jotain lisukkeita, niin ne on sitten tehtävä erikseen. Vahva suositus.

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Nyt kun on päästy munasta vääntämään asiaa, niin kerrompa viikon vinkin.

Näin jossain kokkiohjelmassa muistaakseni Hans Välimäen sanovan, että jos paistettu kananmuna on pannulla yli 9 sekuntia, niin se on pilalla. Tästä kiinnostuneena kokeilin heti seuraavaa: Pannulle öljyä ja induktio powerille. Samalla kuppiin kaksi kananmunaa, tilkka maitoa, suolaa ja mustapippuria mihin kevyt sekoitus. Kun pannu on raivarikuuma, niin levy ysille ja munat sekaan. Koko ajan reipasta vatkausta noin 6 sekuntia, sitten vippaus ympräri ja muutama sekunti vielä pannulla ja siitä lautaselle. Tulee aivan jumalaisen hyvää ja bonuksena koko prosessi ottaa jonkun pari kolme minuuttia. Maku on oikeasti aivan eri kun jos paistelee hitaasti. Toki jos haluaa sekaan jotain lisukkeita, niin ne on sitten tehtävä erikseen. Vahva suositus.
Voi ristus. Joillain ihmisillä on ihan liikaa aikaa...

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
...
Normaalikokoinen muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen). Miksei allekin, mutta sitten tarvitaan lusikkaa.
Samaa aikaa käytin itsekin kun tein kiehuvaan veteen, sittemmin (kyllästyneenä kattilassa hajonneisiin muniin) vaihdoin kylmään veteen ja keittoaika 4 minuuttia ensimmäisestä kuplasta.

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on kananmunankeitin. Aivan huippuvehje, tulee tasan sen kypsyisiä kuin itse haluaa, eikä tarvitse kelloa vahtia.

Uppomunat on kanssa hyvä ja helppo ruoka. Varsinkin ruisleivän päällä, eikä siihen oikein muuta edes tarvita kuin suolaa ja pippuria päälle.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy