Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 714 105
  • 33 933

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turussa on tämän vastapainoksi Pallivahan asuma-alue.

Kieltämättä tuo Pallivaha sai hörähtämään kun sen ekaa kertaa pikkupoikana bussipysäkin kartasta bongasin. Sanan etymologiaa joskus selvittelin ja päädyin samaan, kuin Uleåborgir tuossa yllä sillä erotuksella, että jäin käsitykseen jonka mukaan Palli tarkoittaa palloa, jossain lounaismurteissahan sana Pallo muuttuu muotoon Palli. Pallivahasta käytetään myös lyhennettyä muotoa Palli. Muistaakseni Pallivahasta löytyy myös Pallivahankivi, jonka lähistöllä (Nunnavuori) asuva jättiläinen aikoinaan siihen paikalleen paiskasi. En ollenkaan kyseenalaista veli Uleåborgirin etymologiaselvitystä, uskon hänellä olevan asiaan laajempi näkemys ja enemmän tietoa, kuin mulla.

Sitä mun varsinaisesti piti sanoa, että Pallivahan lisäksi myös Turusta löytyvä Takakirves on jostain syystä minua suuresti huvittava kaupunginosan nimi.

*e*

No aukesihan tuo Uleåborgirin teksti hitaammallekin, kun sen uudelleen tavasin läpi. Samasta asiasta siis taidettiin puhua. Pitkään olin kuitenkin siinä käsityksessä, että tuolla Pallilla viitataan tuoliin eikä palloon. Onneksi tämäkin elämää isompi kysymys sai vastauksen.
 
Viimeksi muokattu:

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Turussa on tämän vastapainoksi Pallivahan asuma-alue.
Onko Pallivaha edes käytännössä asuinalue, kun mielestäni ks. Pallivaha tarkoittaa sitä isoa kiveä joka sijaitsee siellä mäen päällä Pallivahan koulun lähellä? :D Itseasiassa sen asuinalueen nimi taitaa olla ihan virallisesti vaan "Palli". Ja sijaitsee kait jotenkni Kaerlan, Runosmäen ja Kärsämäen alueilla. Itelleni siis tuttua seutua, kun 3 vuoden ajan oli oman kämpän lähimmän pussipysäkin nimi Palli. Oli mukavaa sanoa tutuille, et jää sit siinä Palli-nimisellä pysäkillä pois bussista.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Oli mukavaa sanoa tutuille, et jää sit siinä Palli-nimisellä pysäkillä pois bussista.

Turkulaisista ja busseista juontuikin eräs tarina mieleeni.

Turkulainen oli päättänyt lähteä suureen seikkailuun tuntemattomille seuduille. Hänen matkansa vei Tampereelle, jossa hänen oli tarkoitus matkustaa paikallisen kuljetuslaitoksen linja-autolla Rautatieasemalta Hervantaan. Seistyään jonkin aikaa pysäkillä saapui vihdoin hänen bussinsa. Turkulaisen suureksi järkytykseksi bussikuski ajoi kylmästi pysäkin ohi.

Turkulainen otti sitten yhteyttä joukkoliikenteen pääjehuun ja kertoi asiansa. Päällikkö kysyi turkulaiselta, viittasiko tämä bussia pysähtymään. Turkulainen vastasi hämmästyneesti, ettei tietenkään. Sitten tamperelainen kysyi:"No vastaaksää puhelimee jossei kukaan soita?" ja löi luurin korvaan.

Ja tämä turkulainen bussikulttuuri avautui minulle, kun uskaultauduin ulkomaille tänä talvena. Näytti muuten typerältä kun porukka seisoi kilometrin päässä tiestä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Elämäsi paskinta aikaa, oletan.

Varissuolla asuin tasan tarkkaan vuoden ja yhden päivän vuodesta 2002 vuoteen 2003. Ei ollut kuitenkaan elämäni paskinta aikaa, vaikka helpolla voisi niin luulla. Toki miljöönä tuo on aika epämiellyttävää ja sain välillä tarpeekseni etnisestä moninaisuudesta, alempien sosiaaliluokkien jännittävästä työrajoitteisesta ja päihdepainotteisesta elämäntavasta sekä Itäkeskuksen pihalla jatkuvasti päivystävien mustalaisten "auton takaluukku"-kaupankäynnistä.

Asuin kuitenkin Turun ylioppilassäätiön asunnossa Pihkalankadulla, ja se oli kelpo kaksio, jossa oli ilmainen vesi, sähkö ja netti. Itse asiassa oli ensimmäistä kertaa elämässäni netin laajakaista käytössä aiempien asuntojen modeemivirityksien yms. sijasta.

Korkeakouluopiskelijoiden täyttämässä talossa oli joskus bileitä yms, mutta naapuritaloon verrattuna talo oli kuin paratiisi. Naapuritalo oli kunnan vuokratalo. Sen vuoden aikana kun Varissuolla asuin, niin ainakin pari ihmistä tuossa naapuritalossa taidettiin tappaa. Mitään kovempia ongelmia en kuitenkaan kohdannut, eli minua ei ryöstetty, raiskattu eikä tapettu.

Lisäksi sain tuossa asunnossa seksiä enemmän kuin koskaan olen yhden vuoden sisällä saanut. Tuolloin nimittäin oli elämäni suuri romanssi puhjennut kukkaan, ja silloisen tyttöystäväni kanssa nussimme alvariinsa asunnon joka kolkassa, joskus eteisen lattiallakin kun pidemmälle ei ulko-ovesta ehditty. Oi niitä aikoja, joita vieläkin joskus kaiholla muistelen.

Oli oikeastaan virheliike muuttaa tuolta sitten muualle ja naisen kanssa yhteen, avoliiton myötä kuuluisa "vaaleanpunainen vaihe" sitten haihtui ja vaihtui arjeksi. Tosin aluksi ihan hyväksi arjeksi muutaman vuoden ajaksi, sitten sekin lysti loppui ja totesin parhaaksi palata Turkuun.

Halpa vuokra, ilmainen laajakaista, unohtumatonta seksiä ja aikaa, jolloin elämä tuntui olevan vielä edessä. Tuolloin elin vielä opiskelijaelämää, opiskelutkin olivat mielekästä ja oppilaitoksen muista opiskelijoista muodostui hyvä ja kiinteä jengi.

Avautui, että Varissuon vuoteni oli itse asiassa yksi parhaimmista vuosistani koskaan ja että loppujen lopuksi tuon vuoden jälkeen onkin tultu enemmän tai vähemmän alaspäin. Elämäni onnellisin vaihe oli siis 12 vuotta sitten. Ei tämä oikeastaan niin hyvä muistelo ollutkaan, kun tajuaa, että parhaat päivät ovatkin jo kaukana takana. Ennen sai seksiä aamuin illoin, nyt voi kirjoittaa Jatkoaikaan aamuin illoin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ja tämä turkulainen bussikulttuuri avautui minulle, kun uskaultauduin ulkomaille tänä talvena. Näytti muuten typerältä kun porukka seisoi kilometrin päässä tiestä.

Aina täällä kyllä bussille viittoillaan, ei se muuten pysähdy. Erikoisen kuuloinen kokemus ja tarina. Kättä pystyyn ja mielellään bussikortin kotelon takapuoli edellä, siinä on nimittäin heijastava pinta ja se välkähtää auton valoissa, joten kuski näkee pimeälläkin viittoilijan.

En ole koskaan jättänyt viittomatta bussille, koska bussi ajaa ohi jos seison jäykkänä pysäkin vierellä tai sivulla. Kauppatori ja päätepysäkit ovat toki eri asia, niihin ei tarvitse viittoilla, sen kuin astuu sisään. En tiedä, kuinka Tampereella tämä hoituu.

Avautui, että kertomuksessasi turkulaisesta bussikulttuurista on nyt jotain hämärää.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Aina täällä kyllä bussille viittoillaan, ei se muuten pysähdy. Erikoisen kuuloinen kokemus ja tarina. Kättä pystyyn ja mielellään bussikortin kotelon takapuoli edellä, siinä on nimittäin heijastava pinta ja se välkähtää auton valoissa, joten kuski näkee pimeälläkin viittoilijan.

En ole koskaan jättänyt viittomatta bussille, koska bussi ajaa ohi jos seison jäykkänä pysäkin vierellä tai sivulla. Kauppatori ja päätepysäkit ovat toki eri asia, niihin ei tarvitse viittoilla, sen kuin astuu sisään. En tiedä, kuinka Tampereella tämä hoituu.

Avautui, että kertomuksessasi turkulaisesta bussikulttuurista on nyt jotain hämärää.

No jo on erikoista. Itse kiinnitin huomiota siihen, ettei kukaan reagoinut bussin tuloon mitenkään. Pysähtyi kuitenkin ja ihmisiä nousi kyytiin. Olisiko sitten ollut Kauppatori. Ainakin joku tori siinä oli, muttei sen kaltaista "asemaa", kuin Tampereen keskustorilla. Pahoittelen jos olen väärässä. Ai niin ja kannattaa hankkia katuvalot sinne Turkuun. Näkee kuskikin vähän paremmin(provo).
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
No jo on erikoista. Itse kiinnitin huomiota siihen, ettei kukaan reagoinut bussin tuloon mitenkään. Pysähtyi kuitenkin ja ihmisiä nousi kyytiin. Olisiko sitten ollut Kauppatori. Ainakin joku tori siinä oli, muttei sen kaltaista "asemaa", kuin Tampereen keskustorilla. Pahoittelen jos olen väärässä. Ai niin ja kannattaa hankkia katuvalot sinne Turkuun. Näkee kuskikin vähän paremmin(provo).

Kauppatorilla on melko monen bussilinjan lähtöpysäkki tai aikataulutettu välipysäkki. Suuri osa linjoista lähtee päätepysäkiltään, tulee kauppatorille ja lähtee siitä tiettyyn kellonaikaan ja jatkaa sitten toisen suunnan päätepysäkille. Näissä kohdissa ei tarvitse kättä heilutella. Normaaleilla pysäkeillä kylläkin.

Kauppatorin tunnistat siitä, että yhdellä puolella erottuu Hese, yhdellä Wiklund, torin kulmilla maleksii romanialaisia varkaita ja kerjäläisiä ja kesäisin pysäkeillä rähisee spurguja. Tämä on tosin suht universaali suomalaisen kaupungin torimääritelmä.

Katuvalot ovat turhia. Turkulaiset kuskit kun ovat keskimäärin sokeita ainakin suojateiden kohdalla. Valitettavasti.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Katuvalot ovat turhia. Turkulaiset kuskit kun ovat keskimäärin sokeita ainakin suojateiden kohdalla. Valitettavasti.

Nyt avautui, että tamperelaiset eivät olekaan niin suurella marginaalilla huonoimpia kuskeja. Onko se sitten niin, että Tampere on autoilijan helvetti, Turku jalankulkijan?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt avautui, että tamperelaiset eivät olekaan niin suurella marginaalilla huonoimpia kuskeja. Onko se sitten niin, että Tampere on autoilijan helvetti, Turku jalankulkijan?

Voi tämä olla kansallinenkin ilmiö, mutta suojateiden kunnioitus ei Turussa kovin kaksista ainakaan ole. Hengestään pääsee jos on väärällä suojatiellä väärään aikaan. Eikä kannata mummojen tai lapsien toikkaroida suojateille elleivät pidä varaansa. Turussa on tosin parannettu tilannetta asentamalla erilaisia vilkkuvaloja ja korokkeita, mutta suojatieviivat ovat monelle vain valkoista maalia maassa.

Tampereella lienee sitten jotain autoilijan kannalta epämiellyttäviä lieveilmiöitä?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tampereella lienee sitten jotain autoilijan kannalta epämiellyttäviä lieveilmiöitä?

Keskustassa liikkuminen/ Länsi-Tampereelta itäpuolelle pääseminen on melkoista tervanjuontia. Liittymästä ei osata poistua/ei anneta tilaa. Valoihin ryhmittäydytään jo kolme risteystä ajoissa, eli yksistä valoista pääsee max. 5 autoa kerrallaan. Noihin "menee hermot" jo matkustajan roolissa, joten en malta odottaa ajokortin saamista.

Lisäksi autoilijat jaksavat valittaa siitä, kuinka "suojatielle hypitään miten sattuu". Todellisuudessa näihin ei kiinnosta pysähtyä, ellei vähän ojenna jalkaansa merkiksi. Ei tuo suojatiellä liikkuminen kuitenkaan vaarallista ole.

Pyöräilijöitä sitten vihataan melkein yhtä paljon kuin turkulaisia. Pahimmillaan on jopa tönitty pyöräilijöitä autojen sekaan. Siellä varmaan tönittäisiin takaisin jalkakäytävälle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Avautui, että taisin tänään todistaa historiallista hetkeä, Jokerien taival liigakartalla on ohi.

Historiallinen oli myös tapa, millä puuhastelijat liigan jättivät.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vahingonilo voittaa vitutuksen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ilimoja pitelee...

Avautui viimeistään tänään, että on ollut säidenkin puolesta todella omituinen talvi, suuret lämpötilaerot paikkakunnittain.
Tänään kuulin, että Helsingissä ovat jo kesälomatkin alkaneet ja rantapalloille käyttöä niin stadissa kuin Itä-Helsingissäkin - ihmeellistä talvea?

Täällä Pohjoisen raukoilla rajoille talvi vielä pitelee otteessaan ilmeisen pitkään...
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös