Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 747 202
  • 34 010

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Onhan näitä eri foorumeillakin tapauksia, joissa pariskunta tms. käyttää samaa käyttäjätunnusta/nimimerkkiä ihan avoimesti. Tosin usein unohtuu kumminkin se erittely viestin lopusta, jolloin ei tiedä, onko viestin kirjoittanut Pertti vai Tellervo.

Tiedän itse asiassa tapauksen, jossa pariskunta käyttää samaa yhteistä sähköpostitiliä. Postiosoitteen nimikentässäkin lukee jotain "Seppo ja Teija"-tyyppistä (nimet muutettu). Kun ei ilmeisesti ole väliä, kumpi viestin lukee koska kaikki asiathan ovat yhteisiä eikä mitään tarvitse toiselta salata. Ja on niin vaivatonta, kun samalla viestillä tavoittaa kummatkin jne. Yksityinen sähköpostihan varmaan olisi välittömästi salaamisen ja epäluottamuksen merkki. Tai sitten Seppo (nimi muutettu) haluaa kontrolloida, ettei Teija (nimi muutettu) kirjoittele itsenäisesti mitään mihinkään eikä vastaanota omin päin viestejä.
Meillä on jopa nykyisen ex-muijan kanssa yhteinen sähköposti josta saa helpolla hoideltua lasten asioita. Sinne tulee harrastusviestit, lähetellään hoitovuorolistoja yms. Postitili tehtiin jo ennen eroa, mutta mitä turhaa sitä muuttamaan. Helpompi seurata tuosta molempien.

Molempien mielestä aika kätevää...

(on meillä tietysti omatkin postimme mutta yksi yhteinen)
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Avautui, etten muista nykyisin kovinkaan paljoa mistään menneistä kouluvuosista. En opiskelutilanteista, en luokista ja luokkatovereista, en aineista/kursseista enkä aina opettajistakaan. Muistan tietyt opettajat, tietyt tilanteet ja tiettyjen aineiden tietyt mielleyhtymät ja sisällöt.

Ihmisistä muistan muutaman hyvin läheisen ystävän, sitten muistan toisista sen verran kuin mitä silloiseen kanssakäymiseen kuului ja joidenkin olemassaolon olen unohtanut autuaasti. En automaattisesti muista edes kouluvuosia, ellen käytä jotain muistisääntöä tai tilannetta, joka liittyy samaan vuoteen. Kuten vaikkapa tyyliin "WASPin ensilevy tuli syksyllä 1984, silloin aloitin ekaluokan".

Syystä tai toisesta muistan melko hyvin ala-asteen luokkani oppilaita sekä rinnakkaisluokkien muutamia oppilaita. Samoin muistan jonkun silloisen naapurin. Yläasteelta muistan rajoitetummin väkeä, Lukiosta rajoitetummin ja lähinnä samoja henkilöitä jotka olivat tuttuja yläasteelta. Myöhemmistä opiskelupaikoista (kauppaoppilaitos, yliopiston tiedekunta 1, AMK-linja 1, AMK-linja 2, yliopiston tiedekunta 2, näistä kaikista joku tutkintopaperi suoritettu poislukien tiedekunta 1) sen sijaan on jäänyt suht vähän tuttavia ja tuttuja.

Jonkin verran toki, ja osaan heistä törmään työelämässä säännöllisesti saman työnantajan takia, mutta äkkiä ne nimet, naamat ja muut piirteet katoavat mielestä, vaikka opiskeluaikoina joidenkin kanssa saattoi olla lähes päivittäin tekemisissä vuosia eikä näistä vuosista nyt kohtuuttomasti kaikista ole aikaa.

Aina olen ihmetellyt ihmisiä, jotka muistavat kaikki mahdolliset luokkatoverit, kumminkaimat ja kurssikaverit vuosien takaa ja vieläpä tunnistavat nämä vuosien päästä. He aiheuttavat myös kiusallisia tilanteita saapuessaan naaman eteen, tervehtien iloisesti ja kysellen kuulumisia. Samalla sitä miettii, että mistä helvetistä tuon ihmisen muka tunnen, mikä hänen nimensä on ja viitsiikö sitä sanoa suoraan, että ei muista nimeä, naamaa, vanhoja tapahtumia eikä tiedä yhtään missä mennään.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Vai ovatko kaikki palstaveljet juuri niitä ihmisiä, jotka muistavat jokaisen rinnakkaisluokalla olleen takapenkin teron, joka muutti sitten pois seuraavana syksynä ja osaavat tunnistaa tämänä 5-29 vuoden jälkeen kun tämä istuu jossain bussissa tai jonkun asiakastiskin takana.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui, etten muista nykyisin kovinkaan paljoa mistään menneistä kouluvuosista. En opiskelutilanteista, en luokista ja luokkatovereista, en aineista/kursseista enkä aina opettajistakaan...

...Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Joskus viime vuonna kirjoitin hieman vastaavasta asiasta. Mä en muista että peruskoulussa olisi koskaan puhuttu sanaakaan esimerkiksi sota-ajoista. Talvisota, Hitler, ei pienintäkään muistikuvaa että koulukirjoissa olisi ollut niistä yhtään mitään tai että opettaja olisi niistä kertonut. Tietenkin erittäin suurella todennäköisyydellä niistä on puhuttu.

Jos nyt aikuisiällä haluaa noista jotain tietää, pitää ne opetella uudestaan. Tietenkin mulla on jonkinlainen ymmärrys tapahtuneista, kuten joku silloin kirjoitti.

Muistaakseni hoksasin tuon ihmettelyn silloin siitä kun joku kaveri puhui jostakin linnuista ja sanoi, että tuohan opittiin jo peruskoulussa. Joo niin opittiinkin ja sitten se unohdettiin. Tietenkin ihmiset "kertaavat" koko ajan niitä asioita, mistä ovat kiinnostuneita. Ja joillakin on parempi muisti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, etten muista nykyisin kovinkaan paljoa mistään menneistä kouluvuosista.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kuulun siihen porukkaan, joka muistaa lähes 60 prosenttia entisistä luokkalaisistaan, myös ne, joiden kanssa ei tullut juurikaan puhuttua. Erityisen hyvin muistiini ovat syöpyneet kaikkien käymieni koulujen pohjapiirrokset.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On noi Turhapurot melko huonoja elokuvia.

On ne, väität mitä vaan.

On ne. Elokuva-mielessä erittäinkin huonoja. Siitä huolimatta niissä on jotain helvetin kieroa, minkä vuoksi niitä voi hyvinkin katsoa ainakin taustalla, jos parempaa tekemistä ei ole... muutamat hyvät naurutkin niistä saa.

Jos Uunoa olisi esittänyt joku muu kuin Vesa-Matti Loiri, tuo sarja olisi jäänyt hyvinkin lyhyeksi. Tai oikeastaan sitä ei olisi edes tehty - se kun syntyi Speden sketsisarjan hahmon perusteella...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuulun siihen porukkaan, joka muistaa lähes 60 prosenttia entisistä luokkalaisistaan, myös ne, joiden kanssa ei tullut juurikaan puhuttua.
Kävin ala-astetta kahdella eri paikkakunnalla ja yläastetta myös kahdella, yhteensä kolmessa eri kunnassa siis peruskoulua. Vuodet olivat 1980-1989. Muistan edelleen kaikki naamat ja nimet, ja voin vaikka kirjoittaa listan kaikista luokkatovereistani joka paikkakunnalla. Myös niistä jotka muuttivat pois/luokallemme, ja luokalleen jääneistä. Eikä nuo luokat olleet pieniä, suurimmassa oli enimmillään 34 oppilasta.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Avautui sellainen asia, että kyllä internetti voi tuoda kaikkea yllätävää vastaan sattumalta. Tuossa selatessani erilaisia sivustoja, niin tuli pongattua todella mielenkiintoinen tapaus. Taisi olla onni, että erosin yhdestä naisesta silloin vuosia sitten. Toisaalta en olisi koskaan uskonut, että tuollaiseen soppaan koskaan itsensä menee sotkemaan, mutta olin näköjään valitettavasti väärässä. Onnea valitsemalle urallesi neiti X ja nyt toivottavasti saat elämääsi tarpeeksi sitä jännitystä. Toisaalta käy sääliksi, mutta sääli on sairautta. Ja en puhu nyt aikuisviihteestä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avautui sellainen asia, että kyllä internetti voi tuoda kaikkea yllätävää vastaan sattumalta.
Avautui juuri äsken se, että ottaa päähän tällaiset viestit. Vihjataan kovasti kaikkea, mutta mitään ei kerrota. Mitä järkeä tällaisia on edes muiden luettavaksi kirjoittaa? Ei ulkopuolinen lukija mitään näistä irti saa.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Avautui juuri äsken se, että ottaa päähän tällaiset viestit. Vihjataan kovasti kaikkea, mutta mitään ei kerrota. Mitä järkeä tällaisia on edes muiden luettavaksi kirjoittaa? Ei ulkopuolinen lukija mitään näistä irti saa.

No asia liittyy rikollisuuteen, joten toivottavasti vähän edes helpottaa. En kehtaa nyt tapausta tässä kuitenkaan nostaa esille. Ja kuten sanoin, niin avautui tässä internetin ihmeellinen maailma sekä sattuman todennäköisyys, koska en ollut tietoinen asiasta ollenkaan. Avautui vielä se, että olen aikamoinen "netti" salapoliisi.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Avautui, että Sim_Sam esitti klassisen esimerkin trollaamisesta, ja Ruutiveijari esimerkin trolliin lankeamisesta.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Mitä noista välittämään. Tuollaisten viestien jälkeen vain kehittelen mielessäni skenaarion mitä on mahtanut tapahtua, en kysele mitään ja ruoki sitä joka kertoo muttei kerrokaan. Sitten vaan pysyn omassa kuvitelmassani. Jopa on elämä helpompaa. Nyt eka viestin jälkeen päätin, että ex on päässyt/joutunut murha.infon viesteihin. Jälkimmäisen viestin jälkeen en taida kovin väärässä kuvitelmieni kanssa olla.

Avautui, että tuo edellä kuvaamani toiminta on oikeastaan aika outoa, van olkoon.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui..tai siis olisi voinut avautua, että naapurini, joka ei oikeasti ollut naapurini vaan oikeasti tarinan hämäämiseksi joku muu nussi tai siis saattoi nussia tai muuten vuorovaikuttaa eilen tai jonain muuna ajankohtana peuraa (eläinlaji muutettu, jos se edes oli eläinlaji)
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei toi James Bond kyllä tässä leffassa niin hirveästi nynnyillyt. Olikohan se sitten se edellinen, tuon näyttelijän ensimmäinen leffa. En nyt muista.

Olihan se Rambokin kova jätkä silloin joskus penskana, mutta aika kova pettymys oli kun aikuisiällä pitkän tauon jälkeen katsoin sen leffan uudestaan. Itkupilliksi Rambo paljastui.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Avautui että kun näen Sim_Sam:in kirjoittamia viestejä, luulen niitä hetken omikseni ja ihmettelen että mitä pirua olen taas kirjoittanut tänne.
 

Seppochu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jeff Foss
Tajusin, etten ole kuullut Blurrin Song 2:sta pitkäänaikaan, johtuneen siitä, että olen 'Canes-fani. *hymiö*

On tää elämä kurjaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Avautui, että Queenin kitaristi Brian May on tohtoriksi väitellyt tähtitieteen ex-opiskelija, joka on kirjoittanut aiheesta pari kirjaakin. Erikoisalana on avaruuspöly.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Avautui, että on tästä iän karttumisesta hyötyäkin - ei tarvitse enää miettiä, millä nimellä kulloinkin harrastamaani lajia pitäisi kutsua.
 
Avautui, että on tästä iän karttumisesta hyötyäkin - ei tarvitse enää miettiä, millä nimellä kulloinkin harrastamaani lajia pitäisi kutsua.
Eikä siihen tarvita edes ikää, vaan huumoria ja kykyä nauraa itselleen. Ei Opel-kuskinkaan ole syytä suuttua autonsa brändiä käsittelevistä kaskuista, jos itse pitää autoaan oikein mukavana siirtymätaivalkuljettimena.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eikä siihen tarvita edes ikää, vaan huumoria ja kykyä nauraa itselleen. Ei Opel-kuskinkaan ole syytä suuttua autonsa brändiä käsittelevistä kaskuista, jos itse pitää autoaan oikein mukavana siirtymätaivalkuljettimena.

Olet kyllä oikeassa, mutta itseni tuntien, ei tämä ikä ainakaan haittaa tuollaista asennoitumista.
 

Nick Neim

Jäsen
Mä eilen tajusin, että taidan olla yliherkkä kofeiinille. Nykyisin jos juo kupin kahvia, tai ottaa edes pienen huikan jostain energiajuomasta, muuttuu olo välittömästi huonoksi, jopa pyörryttäväksi. Ja se varpusparvi laulaa pöntöllä loppuillan. Mulla oli tossa parin viikon loma, ja loman alkupäivinä join yhden energiajuoman. Tuli sellainen fiilis, että on kuumetta ja ruokahalukin katosi käytännössä loppuillaksi. Paskallakin sai ravata jatkuvasti. Puolisentoista viikkoa oltiin ilman kofeiinia, ja eilen tuli palailtua töihin ja juotua yksi kuppi kahvia. Tuloksena lähes identtinen vaikutus.

Ehkäpä ihan hyvä niin, ei kummastakaan mitään erikoisempia kiksejäkään saa. Työpaikalla tuota kahvia tuli ryystettyä, mutta eipä senkään lopettaminen mikään ongelma ole. Ikinä en ole tainnut kotona kahvia keittää, enkä ottaa jos jossain vierailemassa olen ja on tarjottu.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, että Krista Kosonen onkin nuorempi kuin olin kuvitellut hänen olevan. Jostain syystä päähäni oli pinttynyt mielikuva, että Krista olisi 70-luvun puolivälin lapsia, mutta tänään iltapäivälehtiä lueskellessani minulle avautui, että hän täytti vasta 30 vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Avautui, että Krista Kosonen onkin nuorempi kuin olin kuvitellut hänen olevan. Jostain syystä päähäni oli pinttynyt mielikuva, että Krista olisi 70-luvun puolivälin lapsia, mutta tänään iltapäivälehtiä lueskellessani minulle avautui, että hän täytti vasta 30 vuotta.
Tämän myötä minulle avautui, että Krista Kosonen on nuorempi kuin kuvittelin hänen olevan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös