Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 769 981
  • 34 075

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pienessä pöhnässä pokerin pelaaminen on aika vaikeata. Onneksi on sen verran järkeä päässä ettei pelata kuin freerolleja. Tämänkö takia britit ja jenkit ovat suomen aikaan yöllä helppoa kauraa?

Edittiä

Menee varmaan samaan kategoriaan Kapasen seuran kanssa eli Fedorov on 36 vuotta. Meikäläinen sentään seuraa nhl:ää melko tarkasti joten en ymmärrä miten tämä on voinut jäädä sisäistämättä. Onhan se näköjään muutaman vuoden veivannut parhaiden päiviensä jälkeenkin.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Avautui tuossa reilu viikko sitten, että jopa minä voin saada oikean ihmissuhteen ja sekös jos mikä luo hymynkaretta naamalle.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuinka tietää kuun väheneminen eli sen kasvaminen

Kuu valehtelee, kertoi uusin Erä-lehti. Mikäli Kuusta on muodostumassa tai on jo muodostumassa D-kirjaimen muotoinen, on se kasvamassa. Miksi Kuu sitten muka valehtelee? Siksi, että D tarkoittaa sanaa decrease eli pienetä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Uleåborgir kirjoitti:
Kuu valehtelee, kertoi uusin Erä-lehti. Mikäli Kuusta on muodostumassa tai on jo muodostumassa D-kirjaimen muotoinen, on se kasvamassa. Miksi Kuu sitten muka valehtelee? Siksi, että D tarkoittaa sanaa decrease eli pienetä.

Tai: pistät etusormesi kuun vasemmalle puolelle, jolloin saat (pientä mielikuvitusta käyttäen) K- tai P-kirjaimen . "K" = kasvaa, jolloin kuu onkin pienenemässä, "P":n kohdalla luonnollisesti päinvastoin. Näin mulle opetettiin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Uleåborgir kirjoitti:
Miksi Kuu sitten muka valehtelee?
Jo ala-asteella mulle opetettiin lause, joka ei taatusti valehtele:

Vasemmalta vanha vähenevä, oikealta uusi enenevä.

Konsonantti-vokaali-muistisääntö toimii tai onpahan ainakin hyvin pysynyt mielessä parikymmentä vuotta.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Lisätään vielä yksi muistisääntö: D:n muoto silloin kun Kuu "dulee". Sen verran perverssiä porukkaa tällä palstalla on, että luulisi tuon painuvan mieleen. C on luonnollisesti "cutistuu".
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Minä käytän muistisääntönä musiikkitermejä crescendo (voimistuen) ja diminuendo (hiljentyen) kun seuraan kuun vaiheita. Ainoa, mikä on muistettava, että termit ovat kuun osalta päinvastoin C on vähenevä kuu ja D kasvava kuu. Kuun sirppi myös osoittaa aina auringon suuntaan ja sen paikasta auringon laskiessa ja noustessa on myös helppo päätellä, onko kuu kasvava vai vähenevä, sillä kuu ikäänkuin "pakittaa" taivaalla suhteessa aurinkoon.

Sen sijaan olen joskus funtsinut, että miksi kuu ei näy uudenkuun aikana (pl. auringonpimennys, jolloin kuun rata kulkee maasta katsottuna kokonaan tai osittain auringon edestä). Kuun ratatasohan poikkeaa max 5 astetta auringon ratatasosta, joten uudenkuun aikana taivaankappaleet ovat samassa suunnassa, mutta maasta katsottuna niiden välissä on max viisi astetta. Luulisi kuun kokoisen mötikän näkyvän edes jotenkin, koska se kuitenkin on etäisyyksistä johtuen maasta katsottuna noin auringon kokoinen. Siitäkin huolimatta, ettei se säteile itse, vaan heijastaa auringon valoa. Koska kuu toisinaan näkyy maasta heijastuvan valon ansioista (kaikkihan ovat nähneet kuunpimennyksen aikana tummanpunaisen kuun ja kirkkaalla ilmalla vajaan kuun varjopuolen "maatamon"), niin luulisi jotain näkyvän uudenkuunkin aikana. Johtuuko näkymättömyys ilmakehästä ja siitä siroavasta valosta vai onko aurinko yksinkertaisesti liian kirkas? Vai olenko itse vaan liian blondi ajatusteni kanssa...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lueskelin luontokirjaa, josta hokasin että rautiainen on lintu. Yleinen sukunimihän tuo Rautianen on. Olen ollut siinä luulossa että se juontuu sanasta rauta tms ja lopussa on tämä -nen loppukaneetti. Mutta olkoon sitten lintu.
 

Nshr

Jäsen
Huomasin vasta tänään, että Chicago kirjoitetaan "Chicago" eikä "Chigago". Ties kuinka monesti olen kirjoittanut väärin tuon kaupungin nimen.

Ja kaiken lisäksi itse olen naureskellut sille, kuinka moni kirjoittaa Calgaryn Galgaryksi..
 
Suosikkijoukkue
TPS
Maailma on ihmeellinen. Tai sitten minä olenkin tyhmempi kuin kuvittelenkaan. Nyt minulle selvisi se, että maailmassa on myös ns. puolen tunnin aikavyöhykkeitä. Esim. Intiassa kello on + 5.30 GMT:n aikaan nähden.
Miten minä olen voinut elää ja tulla joten kuten toimeen ilman tätä tietoa. Olisi kait pitänyt sittenkin matkustaa sinne Intiaan.
 

KumiAnkka

Jäsen
Mustavalkoinen kirjoitti:
Maailma on ihmeellinen. Tai sitten minä olenkin tyhmempi kuin kuvittelenkaan. Nyt minulle selvisi se, että maailmassa on myös ns. puolen tunnin aikavyöhykkeitä. Esim. Intiassa kello on + 5.30 GMT:n aikaan nähden.
Miten minä olen voinut elää ja tulla joten kuten toimeen ilman tätä tietoa. Olisi kait pitänyt sittenkin matkustaa sinne Intiaan.
No niinpä näköjään. Eipä ollut kyllä täälläkään mitään tietoa tuosta.

Vielä jos joku osaisi kertoa, että miksi näin on?
 

Rocco

Jäsen
KumiAnkka kirjoitti:
No niinpä näköjään. Eipä ollut kyllä täälläkään mitään tietoa tuosta.

Vielä jos joku osaisi kertoa, että miksi näin on?

Ehkä sen takia että maa on aika iso, ja sijaitsee keskellä kahta vyöhykettä. Halutaan varmaan koko maan kattava aika, joka ei ole kuitenkaan liian poikkeva kumpaankaan suuntaan. Toisaalta, koko Kiina on yhtä ja samaa aikavyöhykettä vaikka on kohtalaisen iso maa...

Australiassa on kolme aikavyöhykettä (itse asiassa neljä. Yksi on aivan outo, mutta siitä ei sen enempää), 8, 9 1/2 ja 10... Miksiköhän näin eikä 8,9 ja 10?

Vielä kun joku osaisi kertoa miksi Venäjällä on monta aikavyöhykkeen rajaa, missä hypätään heti kerralla kaksi tuntia. On oikeasti, katsokaa vaikka kuvaa!
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miksi kakkosta sanotaa sorsaksi

Pokerissa sanotaan kakkoskorttia sorsaksi. Kakkonen näyttää sorsalta, jos käyttää vähän mielikuvitusta. Tuo avautui tänään minulle. Heureka.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Avautui jompi kumpi seuraavista:

a) yleiskaukosäätimet eivät toimi koskaan missään televisiossa, vaikka niiden tuoteselostuksessa lukee, että toimii useimmissa eurooppalaisissa telkuissa.

b) olen elämäni aikana omistanut niin paskoja telkkuja, ettei niihin koskaan käy mitkään kaukosäätimet
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
tilliliha kirjoitti:
Avautui jompi kumpi seuraavista:

a) yleiskaukosäätimet eivät toimi koskaan missään televisiossa, vaikka niiden tuoteselostuksessa lukee, että toimii useimmissa eurooppalaisissa telkuissa.

b) olen elämäni aikana omistanut niin paskoja telkkuja, ettei niihin koskaan käy mitkään kaukosäätimet
Veikkaan b)
Logitechin harmony 525 toimii loistavasti
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Sniper kirjoitti:
Hmm...Nokia/Finlux/Salora/Luxor 90-luvulta? Noissa oon huomannu että esim. Humaxin kauko on mahdoton saada toimimaan oikein.

oikein arvattu
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minulle on avautunut tässä syksyn mittaa se, kuinka tärkeää olisi ollut hankkia hyvä kuntopohja nuorena. Kun tällä iällä alkaa harrastaa hiukan vakavammin jotain, huomaa kuinka suuren työn joutuu tekemään sen eteen, että pysyy muiden mukana.

Olen aina pitänyt liikunnasta, mutta tosissani en ole harrastanut mitään. Tänä syksynä päätin aloittaa jujutsun, ja treeneissä on väännetty myös mattopainia. Vaikka pärjään voimiltani kaikille ryhmäläisille, en jaksa vääntää parempikuntoisia jannuja vastaan kovin pitkää. Ellen saa heti hyvää otetta, ei minulla ole mitään jakoja - puhti loppuu kovassa väännössä parissa kymmenessä sekunnissa. Tähän on toki lääkkeenä lenkki ja lihaskunnon harjoittaminen, mutta pointti on siinä, että nuorena olisi vitsa väännettävä, ellei halua tehdä kovempaa duunia aikuisena.

Liikkukaa, nuoret! Hyvä aerobinen kunto on perusta hyvälle treenaamiselle lajista riippumatta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saa ne toisiaan potkia sen minkä jaksavat, kunhan eivät mulle tule. Tai saa ne mullekin tulla, mutta se on sitten päät irti teineiltä. Olen kuitenkin sen verran ninja.

Mutta tosiaan, aerobisen kunto on avain hyvään harrastamiseen lajiin katsomatta. Myös salilla.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

Tämä radiossa jatkuvasti soiva Scissor Sistersin kiekuja on mies, eikä suinkaan yksilahkeinen?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Borgie kirjoitti:
Tämä radiossa jatkuvasti soiva Scissor Sistersin kiekuja on mies, eikä suinkaan yksilahkeinen?
Kyllä vaan. Eikä se ole edes se syntymä-ärsyttävä eunukki, joka kiekui The Darkness-nimisen pelleilyn keulakuvana. Niitä on siis enemmänkin kuin yksi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Designer kirjoitti:
Kyllä vaan. Eikä se ole edes se syntymä-ärsyttävä eunukki, joka kiekui The Darkness-nimisen pelleilyn keulakuvana. Niitä on siis enemmänkin kuin yksi.

Mitenniin kiekui? Kai se kiekuu vieläkin? Kieltämättä aluksi itse vähän karsasti moista stadionrokin kummetusta, mutta on se alkanut upota ainakin jossain määrin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
avatar kirjoitti:
Mitenniin kiekui? Kai se kiekuu vieläkin?
Eikös nuo vetäneet vihdoin ja viimein ne ainoat oikeat johtopäätökset ja hajonneet? Vai olenko iloinnut turhaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös