Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 678 620
  • 33 831

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Mietin olisiko tuossa sekin kun lomaviikosta vähennetään 6 lomapäivää, mutta noista yksittäisistä ei lie voi lauantailomapäiviä vähentää, eli ihan faktuaalisesti se töissäolovuorokausien määrä on vähempi kuin jos pitäisi lomat putkeen.
Hmm..olen ainakin luullut että samalla tavalla ne lauantait pitäisi laskennallisesti ottaa pois vaikka pitää pätkissä. Eli 5 lomapäivän jälkeen aina yks "lauantai-vapaa".
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessahan on sellainen hieno systeemi, että täyden lomaoikeuden eli yksityisellä pääsääntöisesti 30pv vuodessa ”ansaitsee” jos on töissä 12 päivää kuukaudessa. Niinpä tuollainen osa-aikaeläkkeelle oleva loinen voi tehdä kolmepäiväistä viikkoa ja olla kesälomalla 10 viikkoa eli 2,5 kuukautta. Loma-aikanakin kertyy lomat. Jos julkkarilla olevalla kultapossulla lomaoikeus on 38 päivää, niin sitten kesäloma on yli kolme kuukautta.
Mikä se ongelma tuossa on? Miksi osa-aikaeläkeläinen on loinen? Lomakorvaukset jokatapauksessa lasketaan palkasta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viime viikolla avautui, että hollantilaiseen "De beste zangers van Nederland"-alkuperäisformaattiin pohjautuvan "Vain elämää"-tv-sarjan (Ruotsissa "Så mycket bättre") virolainen versio on nimeltään "Laula mu laulu". Onpa sympaattinen ja kuvaava nimi.

E: Kiitos tiedosta ja korjauksesta, @pernaveikko!

Laula mun laulu ja itketään kaikki yhdessä. Noinhan sen pitäisi suomeksi olla. Ikinä ymmärtänyt, mikä nimi se Vain elämää on olevinaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Laula mun laulu ja itketään kaikki yhdessä. Noinhan sen pitäisi suomeksi olla. Ikinä ymmärtänyt, mikä nimi se Vain elämää on olevinaan.

Turha sitä on ihmetellä, jos maailmanhistorian parhaimman elokuvan nimi on suomeksi Rita Hayworth - Avain pakoon.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Turha sitä on ihmetellä, jos maailmanhistorian parhaimman elokuvan nimi on suomeksi Rita Hayworth - Avain pakoon.

Elokuva on hömppää niin kuin suomennettu nimikin. Jos se olisi niin hyvä kuin väitetään, niin ei olisi väliä sillä sattuuko tietämään jo valmiiksi mitä on piilotettu Rita Hayworthin persiin taakse.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Suomessahan on sellainen hieno systeemi, että täyden lomaoikeuden eli yksityisellä pääsääntöisesti 30pv vuodessa ”ansaitsee” jos on töissä 12 päivää kuukaudessa. Niinpä tuollainen osa-aikaeläkkeelle oleva loinen voi tehdä kolmepäiväistä viikkoa ja olla kesälomalla 10 viikkoa eli 2,5 kuukautta. Loma-aikanakin kertyy lomat. Jos julkkarilla olevalla kultapossulla lomaoikeus on 38 päivää, niin sitten kesäloma on yli kolme kuukautta.

Olet väärässä sekä lomaoikeuden ansaitsemispäivissä sekä osa-aikaloisten kesälomien pituuden määrittelyssä.

Lomaoikeuteen vaaditaan 14 pv, ei 12, kuten jo täällä todettiinkin. Lisäksi normaalien työehtosopimuksien mukaan kesälomaa on pidettävä tietty minimimäärä, yleensä vähintään 12 arkipäivää ja työnantajalla on oikeus määritellä tämä pidettäväksi ns. lomakaudella. Eli koska tietty osa lomapäivistä on pidettävä putkeen kesäkaudella, niin ei kenelläkään ole niin paljon lomapäiviä, että voisi ympäri vuoden pitää yhden päivän lomia joka viikko perjantaisin tai maanantaisin.

Lisäksi osa-aikaisena työskentelevä ei suinkaan saa kesälomiaan siten, että hän saisi moninkertaisia kesälomapidennyksiä osa-aikaisuuden takia. Vuosilomaopas-sivustossa todetaan näin:
"Jos työntekijä on osa-aikatyössä (esim. osa-aikaeläkkeellä), yhdenjaksoisen neljän viikon kesäloman sijoittaminen pelkästään työjaksolle ei ole mahdollista. Loma voidaan tällöin antaa niin, että osa lomasta sijoittuu ajalle, jolloin työntekijä on eläkkeellä (TN 1376-2001)."

Sivumennen olen itse ollut terveydellisten seikkojen takia määräaikaisella osa-aikaisuudella jolloin kysyin henkilöstövastaavilta ja palkanlaskennasta tätä samaa asiaa. Koskee viime kesää, jolloin olin noin 4vk kesälomilla niin kuin muutkin ja senaikaiset ns. "laskennalliset vapaapäivät" laskettiin lomapäiviksi siinä missä laskennalliset työpäivätkin. Eli jos on neljän viikon kesäloma, niin se on neljän viikon kesäloma.

Kesäloma-asia ja sitä koskevat käytännöt varmistettiin ison kunnallisen työnantajatahon henkilöstöhallinnon toimesta enkä kumma kyllä päässyt osa-aikaisen työn aikana viettämään 2,5kk palkallista kesälomaa, joten tässä asiassa ei pääse edes määräaikaisia loisia kadehtimaan osa-aikatyönteosta tai fantasioimaan netissä julkisen sektorin kolmen kuukauden lomaputkista.

Mitä osa-aikaiseen määräaikaiseläkkeeseen (kuntoutukseksikin sitä kutsutaan) tulee, niin monet meistä loisista haluavat terveydellisen toipumisprosessinkin aikana tehdä edes osa-aikaisesti töitään sen sijaan, että menisivät perisuomalaiseen on/off-tapaan kokonaan pois työelämästä tai niin pitkälle täydelle sairauslomalle kuin vain systeemi sallii. Vähän tylsää loisimistahan se on, mutta sellaista se on.

Huono provohan tekstisi oli, mutta provojakin varten kannattaa tarkistuttaa faktoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikä se ongelma tuossa on? Miksi osa-aikaeläkeläinen on loinen? Lomakorvaukset jokatapauksessa lasketaan palkasta.
Onhan nuo edut ihan kohtuuttomat. Jos olet 60% työajalla, niin lomakertymänkin tulisi olla 60%.
Tosin loppupelissä työnantajan vika, että menee tuollaisen henkilön palkkaamaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lisäksi normaalien työehtosopimuksien mukaan kesälomaa on pidettävä tietty minimimäärä, yleensä vähintään 12 arkipäivää ja työnantajalla on oikeus määritellä tämä pidettäväksi ns. lomakaudella. Eli koska tietty osa lomapäivistä on pidettävä putkeen kesäkaudella, niin ei kenelläkään ole niin paljon lomapäiviä, että voisi ympäri vuoden pitää yhden päivän lomia joka viikko perjantaisin tai maanantaisin.

Lisäksi osa-aikaisena työskentelevä ei suinkaan saa kesälomiaan siten, että hän saisi moninkertaisia kesälomapidennyksiä osa-aikaisuuden takia. Vuosilomaopas-sivustossa todetaan näin:
"Jos työntekijä on osa-aikatyössä (esim. osa-aikaeläkkeellä), yhdenjaksoisen neljän viikon kesäloman sijoittaminen pelkästään työjaksolle ei ole mahdollista. Loma voidaan tällöin antaa niin, että osa lomasta sijoittuu ajalle, jolloin työntekijä on eläkkeellä (TN 1376-2001)."

Mitä osa-aikaiseen määräaikaiseläkkeeseen (kuntoutukseksikin sitä kutsutaan) tulee, niin monet meistä loisista haluavat terveydellisen toipumisprosessinkin aikana tehdä edes osa-aikaisesti töitään sen sijaan, että menisivät perisuomalaiseen on/off-tapaan kokonaan pois työelämästä tai niin pitkälle täydelle sairauslomalle kuin vain systeemi sallii. Vähän tylsää loisimistahan se on, mutta sellaista se on.

Huono provohan tekstisi oli, mutta provojakin varten kannattaa tarkistuttaa faktoja.
Hyviä tietoja.
Viestini perustui kuten mainitsinkin kokemuksiin noin 10 vuoden takaa ja yksityiseltä puolelta ja kaikista yksityiskohdista en faktoja tiedä. En nyt tarkkaan muista mikä TES oli käytössä (todnäk Erto) ja sitä en tiedä, että oliko työnantaja tai esimies vaan munaton, mutta ei siellä tuollaisia vaatimuksia että lomia pitäisi pitää putkessa ollut kenelläkään ja ko. henkilö piti lomiaan ympäri vuoden parin päivän palasissa ja oli todellakin paikalla kohtuullisen harvoin. Ja jonkun verran jopa ylpeili sillä.

On hyvä jos asia on joko sittemmin korjattu tai ollut jo silloin muissa TESeissä kunnossa. Kuten ylempänä olevassa viestissäni sanoin, niin minulla ei ole mitään ongelmaa osa-aikaisuuden kanssa jos lomat ovat linjassa työajan kanssa, mutta tuosta mainitsemastani kokemuksesta tuli vankka loisimisen fiilis.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minusta on aika ikävää tämä keskustelu, minulla ei ole mahdollisuutta siirtää lomiani, työnantaja määrää ne aina.
Epäilemättä vituttaa kun kun et pääse mielipuuhaasi vänkäämään pidätkö lomaa kesä- vai heinäkuun vaan joudut pitämään molemmat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Epäilemättä vituttaa kun kun et pääse mielipuuhaasi vänkäämään pidätkö lomaa kesä- vai heinäkuun vaan joudut pitämään molemmat.

Pari kertaa olen ollut tilanteessa missä loma on määrätty. Pakko oli pitää heinäkuu, sitä ei olisi voinut muuttaa mitenkään. Muistan hyvin sen vittumaisen fiiliksen, kun sitten perjantaina lähti suoraan reissuun.

Noin muuten, jos ei ole opettaja, niin en olisi kyllä sekuntiakaan paikassa missä joku määrää lomasi. Sitäkin kuulema tapahtuu.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan nuo edut ihan kohtuuttomat. Jos olet 60% työajalla, niin lomakertymänkin tulisi olla 60%.
Tosin loppupelissä työnantajan vika, että menee tuollaisen henkilön palkkaamaan.
Mutta kun ne lomarahat kuitenkin perustuvat palkan suuruuteen. 60% työtä tekevä saa 60% palkkaa, joten lomarahatkin käsittääkseni ovat noin 60% täyttä viikkoa tekevän lomarahoista. Ainakin laki antaa tuohon mahdollisuuden. Toki halutessaan yritys maksaa enemmänkin, mutta miksipä se niin tekisi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kysytkö tuosta yleensä missä vaiheessa työhaastattelua?

Se tulee itseasiassa aika useinkin esille ja pääsee sanomaan, että minulle joustavuus tarkoittaa sitä, jos tarvitsee olla poissa, niin siihen on yleensä hyvä syy ja toivoisin voivani olla. Jos taas projektissa on kiireitä, niin minulle käy aivan hyivn olla iltoja ja viikonloppuja.

Deadline olisi saattanut olla kuun lopussa milloin olen lomalla, mutta se onkin viikkoa aikaisemmin. Pomo oli silti jo sanonut, jos se on tuolloin, niin onhan se vähän huono, mutta olet vain lomalla ja kyllä me jotain keksitään. Lentoliput ostetaan aina heti, kun sopivat löytyy ja pomolle kerrotaan myöhemmin. Ja joskus tietenkin muutenkin ostetaan jonnekin puolen vuoden päähän, niin eihän sitä siinä kohtaa ruveta mitään lomia kyselemään.
 

Grafix

Jäsen
Lentoliput ostetaan aina heti, kun sopivat löytyy ja pomolle kerrotaan myöhemmin. Ja joskus tietenkin muutenkin ostetaan jonnekin puolen vuoden päähän, niin eihän sitä siinä kohtaa ruveta mitään lomia kyselemään.

Pitäisi varmaan kokeilla joskus suunnitella reissuja noin. Ihan omituiselta tuntuu, että ostaisi jonkun matkan jonnekin puolikin vuotta etukäteen. Eihän sitä tiedä onko elossakaan enää silloin. Varmaan jonkun markan toki säästäisi lennoissa ja muissa pienellä ennakoinnilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pitäisi varmaan kokeilla joskus suunnitella reissuja noin. Ihan omituiselta tuntuu, että ostaisi jonkun matkan jonnekin puolikin vuotta etukäteen. Eihän sitä tiedä onko elossakaan enää silloin. Varmaan jonkun markan toki säästäisi lennoissa ja muissa pienellä ennakoinnilla.

Se on ihan tutkittua tietoa kuinka oikeasti liput ei sen halvempia ole puoli vuotta aikaisemmin. Tokihan algoritmeja on vaikka minkälaisia, mutta yleinen konsensus on jotakuinkin noin kaksi kuukautta etukäteen on parhaimmat hinnat. Tai ei ainakaan huonommat kuin heti ostaessa.

Ei se ole omituista vaan sitten, kun otteluohjelma julkaistaan, niin ruvetaan tutkimaan minne mennään. Näissä pitää toki muistaa, että monet jalkapalloliigat siirtävät otteluja televisioinnin takia ihan muutamaakin viikkoa ennen kierrosta. Vaan eipä se kierros muutu eli lennot voi ottaa sen mukaan missä kaikki päivät käy.

Silloin, kun käytiin Tukholmassa hieman häviämässä 5-0, niin ostin paluulennon 11 kuukautta aikaisemmin hintaan 39 euroa. En jostain syystä sitten päässytkään peliin, mutta tarkistin samalla viikolla paljon olisi tuon lennon hinta. Se oli jotain 270 euroa tai sitä luokkaa.

Keikkalippujen myynti vuotta etukäteen vituttaa varsinkin niille keikoille missä on tasan 0% mahdollisuus kuinka se ei menisi täyteen. Ei voi tietää onko elossa.

Liika suunnittelu nimenomaan pilaa kaiken, mutta sitten kun on lennot, niin sitten ne on, majoitukset ja muut katsotaan myöhemmin. Ja se pomo. Toki omaa kuolemaa todennäköisempää on lentoyhtiön kyykkäys kuten nyt meni taas Germania mikä aiheuttaa paljon ongelmia Armeniaan karsintapeliin lähtijöille. Olen paikalla, mutta eri kioskin kautta.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Äsken autoa ajellessani minulle avautui että olen koko elämäni (tai no nuoruudesta eteenpäin) kuunnellut huonoja laulajia.

Nuoruuden suosikit olivat Offspring ja Megadeth, ja eiväthän Holland ja Mustaine nyt mitään pavarotteja ole. SItten kun nuorena aikuisena siirtyi suomalaiseen rockiin, niin kärkeen nousivat Apulanta ja Kotiteollisuus. Ja taas sama juttu. Kaikilla neljällä on kyllä tunnistettava laulusoundi, ja "huonous" ei ole koskaan yhtään biisiä pilannut. Persoonallisuus on päinvastoin tuonut välillä sen tarvittavan lisän biiseihin.

Kuuntelin Five Finger Death Punchin version Offspringin Gone Awaystä, ja vaikka kyse on nuoruuden suosikkibändin melkein suosikkibiisistä, niin kyllähän kunnollinen laulaja tuo biisille oikeutta. En nyt tiedä onko parempi, mutta lähellä ollaan.

Ja täytyy sanoa että kyllähän Wirtanen on kehittynyt laulajana huomattavasti sitten alkuaikojen, ja nyt melkeinpä osaa jo laulaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Kiitos @Uncle Leo n minulle juuri avautui, että FFDP:n Gone Away onkin totta tosiaan Offspringin alkuperäiskappale. Itse olin nuorempana Metallican miehiä, niin tuollainen nössöpoppi jäi vähän välistä.

Siinä missä Ivan Moody tosiaan on pätevä laulaja, menee bändi liian usein tuohon junttiusaheviin. Lyriikat kun alkaa olla vuodesta toiseen pelkkää burnmotherfuckeria, niin eihän sellaista kukaan pidemmän päälle jaksa kuunnella.

Tosin sitten taas esimerkiksi Wrong Side of Heaven taitaa olla tämän vuosituhannen kovimpia hevivetoja.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Avautui, että Ihmiset tykkää Four Finger Soft Punchin laulajan äänestä. Hyi helvetti sanon minä ja musiikki on myös aivan järkyttäväå paskaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ai pankkiautomaatilla vai? Hitto mä en ole saanut koskaan ilmaisia. Jos olen nostanut vaikka 60 euroa, niin aina on tililtä se sama 60 euroa hävinnyt. Pitänee vaihtaa pankkia.

Suomessa kaikki onneksi toimii edes jotenkin. Englannissa nostin noin 60 euroa puntina eikä automaatista tullut mitään paperia. Ei voimarahaa tai kuittia, mutta digitaaliselta tililtä oli kuitenkin poistunut noston verran numeroita.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa kaikki onneksi toimii edes jotenkin. Englannissa nostin noin 60 euroa puntina eikä automaatista tullut mitään paperia. Ei voimarahaa tai kuittia, mutta digitaaliselta tililtä oli kuitenkin poistunut noston verran numeroita.
Kerran mulle kävi Suomessakin. Tai joku pieni seteli vaan tuli viistottain ja tililtä lähti isompi summa. Soitin sitten siihen automaatin numeroon ja parin päivän päästä palautui tilille.

Täällä Malmilla yks automaatti antaa välillä ihmeellisesti edellisen asiakkaan kuitin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös