Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 735 416
  • 33 995

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Paino on tippunu 4 kiloo kolmeen viikkoon ku oon jättäny iltasyömisen pois. On tää jännää...

Asioita jonka tajuumiseen menee monta vuosikymmentä.

Iltasyömisen kieltäminen on pelkkä myytti ja vanhan kansan typeryyksiä. Juuri oli taas tuoretta raporttia asiasta. Muistan toki itsekin, kun jotain väitettiin miten noin klo 18 jälkeen ei saisi mitään syödä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki, psykologia on jännä asia. Kai kaapistasi löytyy myös tiikerin penisluujauhetta.
Ei löydy. Mutta puntari näyttää vähemmän mitä normaalisti. Onhan se nyt selvä jos on tottunu vetämään jonkun 700kalorin iltapalan joka ilta. Ja sit sen jättää pois, niin vaikuttaa se. Jos ei vaikuttas, niin eihän syömisellä oo sitten mitään yhteyttä lihomiseen/laihtumiseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei löydy. Mutta puntari näyttää vähemmän mitä normaalisti. Onhan se nyt selvä jos on tottunu vetämään jonkun 700kalorin iltapalan joka ilta. Ja sit sen jättää pois, niin vaikuttaa se. Jos ei vaikuttas, niin eihän syömisellä oo sitten mitään yhteyttä lihomiseen/laihtumiseen.

Sillä kellon ajalla ei ole merkitystä milloin sen aterian syö.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei löydy. Mutta puntari näyttää vähemmän mitä normaalisti. Onhan se nyt selvä jos on tottunu vetämään jonkun 700kalorin iltapalan joka ilta. Ja sit sen jättää pois, niin vaikuttaa se. Jos ei vaikuttas, niin eihän syömisellä oo sitten mitään yhteyttä lihomiseen/laihtumiseen.

Ei ei ei, oot väärässä etkö jo usko, et sinä ole laihtunut yhtään. Olet vaan psykoosissa ja kuvittelet näkeväsi puntarissa lukuja joita ei oikeasti ole olemassa. Tämä on totta koska luin raportin ja myytti ja vanhan kansan uskomuksia ja se on näin jämpti on on on.

Jotkut ihmiset.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Avautui että ei mun tarviikkaan syödä iltaisin. Aamulla vedän tukevan aamupalan, seuraavan kerran syön kolmelta ruuan, jonka jälkeen ei tarvii enää syödä.

Sama huomio, kun venyttää lounaan pitkälle iltapäivään niin se riittää päivän ainoaksi ateriaksi. Toinen vaihtoehto on syödä eurooppalainen minilounas ja syödä illalla sitten tuhdisti. Ihan sama, mihin kellonaikaan syödään kunhan se energian yhteismäärä pysyy kohtuudessa. Jos vetää kunnon lounaan klo 11 niin silti joutuu illalla syömään ihan kunnolla ja kaloreita alkaa kertymään.

Itselle ei ainakaan sovi tuollainen virallisten suositusten mukainen rytmi, jossa koko ajan natustellaan jotain terveellistä välipalaa. Mieluummin kerran päivässä kunnolla kuin jatkuvaa pientä nakertamista.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Useassa suomalaisessa radiohitissä irstaillaan. Biisit on rakennettu hässimisen ympärille.

-Joku akka ja joku Kalle Lindros laulaa radiossa parvekkeella nussimisesta. Ehkä märkä valkoinen t-paita päällä?

-Vesta (?) laulaa selvästi anaaliseksistä ja siitä kun on kakka ehkä lipsahtanut samalla tulemaan "Ota varovasti mut, on aiemmin tippunu... jne" tai jotain

-Jenni Vartiainen - Turvasana, kertoo rajusta SM tason seksuaalisesta kanssakäymisestä.

-Sannin usea kappale kertoo panemisesta. "Jos haluut testaa mua yhden kerran ... "tai jotain..

Ja mitähän niitä vielä oli....

Näitä mukulat hyräilee päiväkodeissaan.

Jokatapauksessa. Ei ollu mun lapsuudessa tämmösiä radiossa. Sillon soitettiin Raptoria C-kasetilta ja kikateltiin.
 

Undrafted

Jäsen
Avautui että ei mun tarviikkaan syödä iltaisin. Aamulla vedän tukevan aamupalan, seuraavan kerran syön kolmelta ruuan, jonka jälkeen ei tarvii enää syödä.

Paino on tippunu 4 kiloo kolmeen viikkoon ku oon jättäny iltasyömisen pois. On tää jännää...

Asioita jonka tajuumiseen menee monta vuosikymmentä.
Ihmiset yksilöitä. Mulle iskee kunnon nälkäkiukku, jos syön liian harvoin ja aamuyöstä ketuttaa herätä nälkään. Lisäksi jos syön harvoin tulee helpommin ahmittua sitten kun on tilaisuus. Parikin työkaveri vetää ongelmitta aamiaisesta iltaruokaan välin syömättä. Yleisempi suositus lienee tasaisemmin ja pienempiä annoksia kerralla. Monella tuppaa annoskoot vain kasvamaan liian isoiksi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Useassa suomalaisessa radiohitissä irstaillaan. Biisit on rakennettu hässimisen ympärille.
----
Näitä mukulat hyräilee päiväkodeissaan.

Yksi tuttu kertoi kuinka lapsi lauloi Erinin Vanha nainen hunningolla- kappaletta kaupassa ja kysyi sitten että minkälainen heppa sillä oli millä ratsasti. Oli kuulemma vähän huvittanut...

Ja mä mietin kuinka mä ratsastin
Kuinka autossa jo liikkuvassa sua halusin
Otin tietoisen riskin kun hairahdin
Olin vanha nainen hunningolla
Erin – Vanha nainen hunningolla Lyrics | Genius Lyrics
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Jokatapauksessa. Ei ollu mun lapsuudessa tämmösiä radiossa. Sillon soitettiin Raptoria C-kasetilta ja kikateltiin.
Sattuikin sopivasti tää viesti. Eilen tai toissapäivänä sattui tulemaan radiosta Raptorin Oi beibi. Pitkästä aikaa tuli kuultua ja oikein kuunneltua sanat. Ei ollut silloin tuollaisia piiloviestejä niinkuin nykyään näyttää olevan.
Ja siinä autoa ajaessa kun tuon kuulin ja lapset olivat mukana, niin vähän jo henkisesti valmistauduin kysymyksiin siitä mitä tarkoittaa vaikkapa kohta:
"Otetaan faijasi mukaan kimppaan,
olenkin jo kyllästynyt pelkkään pimppaan.
Pienenä eno minut aina raiskasi
jos en antanut seinään paiskasi.
"

Mutta joo. Ei tainnut näitä tosiaan aikanaan radiosta tulla vaan kasetilta kuunneltiin. Hauskoja olivat joo.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joo, ja näitä ennen oli mm:

"vien jotakin mun, johonkin sun - ja punastun" ("Flirtaten") tai
"Nyt ei leikkiä se ollut lasten, mä tunsin lanteillani lantion" ("Keskiyön aikaan")

Tämä 60-luvun iskelmä oli YLE:llä soittokiellossa vuosikausia:

Regina Rento
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Hitsi, huomenna on vapaa päivä ja minulla on perjantaikin vapaata. Voin ilahduttaa käsivammastaan toipuvaa miestäni koko päivän. Voin vaikka antaa hänen olla sohvan nurkassa koska hän on sairas(lomalla) ja tyytyä itse nojatuoliin. Voidaan katsella joku Mies ja alaston ase- leffa ja miestä ärsyttää kun hihittelen vitseille jo etukäteen...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta joo. Ei tainnut näitä tosiaan aikanaan radiosta tulla vaan kasetilta kuunneltiin. Hauskoja olivat joo.

Kyllä soi, muistan itsekin sen soineen ahkeraan sekä uunituoreessa Radiomafiassa että myös paikallisradioissa. Itsekin olen sen jommasta kummasta niistä nauhoittanut c-kasetille. Raptorin Oi beibi oli vuoden 1990 suurin hitti Suomessa ja tuossa on huomioitu myös radiosoittoa, eli pelkällä levymyynnillä ei olisi pärjännyt millään. Toki varmasti joku Rafaelin enkeli tai Älä mee nyt on ollut radiosoitossa vielä moninkertaisesti kovempi, mutta kuitenkin.

Joo, ja näitä ennen oli mm:

"vien jotakin mun, johonkin sun - ja punastun" ("Flirtaten") tai
"Nyt ei leikkiä se ollut lasten, mä tunsin lanteillani lantion" ("Keskiyön aikaan")

Nuohan on ihan löysää kamaa. Ainakin jos vertaa tähän kenties kaikkien aikojen makaabereimpaan finhitsiin:
Tapani Perttu - Raiskauslaulu
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sillä kellon ajalla ei ole merkitystä milloin sen aterian syö.

Juurikin näin. Kokonaiskalorimäärä on se joka merkitsee. Ihmeellistä, kuinka tuo ikivanha myytti iltasyömisen haitallisuudesta elää yhä, vaikka se on kerta toisensa jälkeen todistettu paikkansapitämättömäksi. Juuri oli Ylen sivuillakin tästä aiheesta artikkeli tiedesivuilla. Samassa jutussa kumottiin muitakin vastaavia syömismyyttejä kuten se, että aamiainen olisi päivän tärkein ateria. Eikä ole. Se on ateria siinä missä muutkin ateriat.

Sitä paitsi jos paastoaa ison osan vuorokaudesta niin se aiheuttaa ylimääräistä verensokerin heittelyä verrattuna siihen, että syö päivän aikana tasaisin väliajoin.

Jos itse söisin joskus klo 15 viimeisen kerran ja sitten vasta aamulla niin siitä ei olisi muuta seurausta kuin hypoglykemiakohtaus ja/tai glukoosipistos.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No jos joku on saanut painon laskuun jättämällä iltasyömisen pois, niin mitäpä se haittaa vaikka olisi myytti. Toimii ilmeisesti yhtä hyvin kuin joku ei-myytillinen laihdutusmenetelmä. Sitä paitsi kai ne kokonaiskaloritkin siinä laskee.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Juurikin näin. Kokonaiskalorimäärä on se joka merkitsee.

Ööh. Päivällisen pysyessä päivän viimeisenä ateriana niin taatusti se paino lähtee laskuun jos ylipainoa on ja juurikin sen takia koska kokonaiskalorimäärä on varmasti pienempi iltasyömisen poisjättämisen myötä. Esimerkkejä pöytään lihavasta ihmisestä joka pitää 12-16 tunnin paaston joka päivä. Ei ole.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ööh. Päivällisen pysyessä päivän viimeisenä ateriana niin taatusti se paino lähtee laskuun jos ylipainoa on ja juurikin sen takia koska kokonaiskalorimäärä on varmasti pienempi iltasyömisen poisjättämisen myötä. Esimerkkejä pöytään lihavasta ihmisestä joka pitää 12-16 tunnin paaston joka päivä. Ei ole.

Kokonaiskalorimäärä on se joka ratkaisee, kuten kirjoitin. Aivan varmasti ihmisestä tulee lihava jos syö joka päivä klo 16 valtaisan jättimättöaterian ja pitää sitten paastoa aamupalaan asti, ainakin verrattuna ihmiseen joka syö tasaisesti mutta vähemmän.

Pienemmät annokset säännöllisin väliajoin ovat muulle terveydelle todistetusti parempi vaihtoehto kuin valtaisat annokset ja pitkät paastot. Pitkät paastot voivat vaikuttaa mm. lihaksien kehitykseen, ja verensokerin heittely on varsin rajua jos pitää ylipitkiä paastoja ja sitten mättää isot satsit ruokaa.

Lue huviksesi vaikka Ylen tiedesivujen artikkeli jossa asiantuntijat purkavat useita sitkeitä terveysmyyttejä. Yksi näistä valheellisista myyteistä on "illalla ei kannata syödä paljon" (boldasin siitä pari avainkohtaa).

...on hyvä syödä yötä vasten, sillä yön aikana kehossa tapahtuu monia rakentavia prosesseja, jotka tarvitsevat ravinteita. Myös syömisen hallinnan näkökulmasta mahdollisimman tasainen ateriarytmi pitkin päivää heräämisestä nukahtamiseen on hyödyksi.
Erityisen tärkeää illalla syöminen on kuntoilijoille, jotka haluavat kasvattaa lihasta. Lihaksille kannattaa antaa proteiinia iltapalalla, niin ne pääsevät rakentumaan paremmin yön aikana, Borg neuvoo.
– Jos yöpaasto on todella pitkä, elimistö voi alkaa käyttää omia lihaksia energian saantiin, Männikkö varoittaa. "


Mutta saa sitä toki jokainen noudattaa mitä tahansa myyttiä tai ruokaoppia mitä huvittaa, auttavathan placebolääkkeetkin aina jotakuta. Kunhan ei nyt ryhdy mitään hopeavettä juomaan tai mustaa salvaa sivelemään.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei sellaisia pitkin päivää tasaisesti pieniä paloja nakertavia ihmisiä oikeasti ole. Jokunen hiiri ehkä. Tosimies syö valtaisan annoksen niin klo 16 kuin klo 20, ja ehkä vielä jotain pientä kuten pizzan klo 24. Ja jos haluaa laihtua niin pitää jättää ne klo 20 ja klo 24 annokset pois. Koska kokonaiskalorimäärä ratkaisee.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei sellaisia pitkin päivää tasaisesti pieniä paloja nakertavia ihmisiä oikeasti ole. Jokunen hiiri ehkä. Tosimies syö valtaisan annoksen niin klo 16 kuin klo 20, ja ehkä vielä jotain pientä kuten pizzan klo 24. Ja jos haluaa laihtua niin pitää jättää ne klo 20 ja klo 24 annokset pois. Koska kokonaiskalorimäärä ratkaisee.

Parempi jättää se klo 16 annos väliin ja syödä valtaisa annos klo 20, niin tosimies kasvattaa yön aikana He-Manin lihakset.

Kokonaiskalorimäärä ratkaisee, tosin tietysti on huomioitava se, että jos toinen mies syö isot satsit ruokaa ja juoksee sen jälkeen ultramaratonin niin hän pysyy solakampana kuin toinen mies eli tosimies, joka vain syö ja istuu sen jälkeen perseelleen sohvalle juomaan kaljaa, katsomaan jääkiekkoa telkkarista ja kirjoittamaan Jatkoaikaan.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kukkaketo ja Heidehof ovat paikannimiä Vantaalla. Siis Vantaalla.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sting on tehnyt albumin Shaggyn kanssa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tuonne sivun alalaitaan on tullut jokin navigointivalikko, jota siellä ei ole mielestäni ollut aiemmin. Se on rasittava kun skrollaa sivua alespäin eikä päädykkään viimeiseen viestiin vaan jonnekin ihme valikkoon. Ei tuota tuolla ollut ennen????

Edit. Leikin siis mobiililla. En ole tsekannut miltä tietokonemaailma näyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös