Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 754 580
  • 34 036

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jenkkeihin näyttää uppoavan aika hyvin erilaiset nettirölläykset salaliittoteorioiden muodossa.

Olin ensimmäistä kertaa jenkeissä 15-vuotiaana ja jo silloin se aiheutti ihmetystä. Tai kyseessä ei ollut salaliitto, mutta kysyin eräältä noin saman ikäiseltä kuka ei ollut koskaan kuullutkaan Suomesta eikö pitäisi vähän tietää mitä maailmassa tapahtuu.

Ei kuulema pitänyt ja noista kasvaa sitten foliohattuja. Ei nyt juuri Suomea kaikkien pidäkään tietää, mutta kun ei ole mistään mitään tietoa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olin ensimmäistä kertaa jenkeissä 15-vuotiaana ja jo silloin se aiheutti ihmetystä. Tai kyseessä ei ollut salaliitto, mutta kysyin eräältä noin saman ikäiseltä kuka ei ollut koskaan kuullutkaan Suomesta eikö pitäisi vähän tietää mitä maailmassa tapahtuu.

Ei kuulema pitänyt ja noista kasvaa sitten foliohattuja. Ei nyt juuri Suomea kaikkien pidäkään tietää, mutta kun ei ole mistään mitään tietoa.
Ehkä vähän hölmö kysymys, mutta onko maailmassa sellaista maata mitä sinä et tietäisi tai osaisi about laittaa paikoilleen kartalle jos nimen kuulisit?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ehkä vähän hölmö kysymys, mutta onko maailmassa sellaista maata mitä sinä et tietäisi tai osaisi about laittaa paikoilleen kartalle jos nimen kuulisit?
Omalta kohdaltani voin sanoa että ei kyllä taida olla. Sen verran maantieto kiinnostaa. Visiteerannut en tosin ole kovinkaan monessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehkä vähän hölmö kysymys, mutta onko maailmassa sellaista maata mitä sinä et tietäisi tai osaisi about laittaa paikoilleen kartalle jos nimen kuulisit?

Google Maps on päivittäisessä käytössä, niin eihän niitä hirveästi ole. Kovalla prosentilla menee ainakin melko oikeaan suuntaan, vaikka ei sitten ihan jokaista maata voi muistaa kumpi se nyt oli noista.

Hyviä paikkoja selvitellä näitä on myös uutiskanavien maailman sääjutut. Ne eivät kerro valtioiden nimiä, mutta altistuu kartoille.

Joku jenkki osaisi varmaankin luetella jotain NHL-pelaajia, niistä en tiedä mitään. Ai niin paitsi eihän ameriikassa sitäkään lajia juurikaan seurata, vaikka Suomessa niin tehdään ja kuvitellaan niidenkin tekevän.

Kaikissa maailman maanosissa (pl. Etelämanner eläkkeellä) on vierailtu.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Olin ensimmäistä kertaa jenkeissä 15-vuotiaana ja jo silloin se aiheutti ihmetystä. Tai kyseessä ei ollut salaliitto, mutta kysyin eräältä noin saman ikäiseltä kuka ei ollut koskaan kuullutkaan Suomesta eikö pitäisi vähän tietää mitä maailmassa tapahtuu.

Ei kuulema pitänyt ja noista kasvaa sitten foliohattuja. Ei nyt juuri Suomea kaikkien pidäkään tietää, mutta kun ei ole mistään mitään tietoa.
Hihhi, voitin sut kolmella vuodella ja vietin vuoden. Sen jälkeen toki noin 20 kertaa. Eihän ne meistä maana mitään tiedä, miksi pitäisi? En mäkään jostain Montanasta tiedä mitään.

Mitä pallolla tapahtuu ovat toki ihan pihalla, noin yleistettynä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hihhi, voitin sut kolmella vuodella ja vietin vuoden. Sen jälkeen toki noin 20 kertaa. Eihän ne meistä maana mitään tiedä, miksi pitäisi? En mäkään jostain Montanasta tiedä mitään.

Mitä pallolla tapahtuu ovat toki ihan pihalla, noin yleistettynä.

No, jos ei Joe Montanaa tiedä niin silloin on jo todella pihalla. Candlestick Parkille en koskaan ehtinyt, vaikka haaveissa oli.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
No, jos ei Joe Montanaa tiedä niin silloin on jo todella pihalla. Candlestick Parkille en koskaan ehtinyt, vaikka haaveissa oli.
Tietenkin tiedän missä se on, mutta mitä siellä on ei mitään tietoa. Ehkä sitten olen ihan pihalla.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hihhi, voitin sut kolmella vuodella ja vietin vuoden. Sen jälkeen toki noin 20 kertaa. Eihän ne meistä maana mitään tiedä, miksi pitäisi? En mäkään jostain Montanasta tiedä mitään.

Mitä pallolla tapahtuu ovat toki ihan pihalla, noin yleistettynä.

Tätä kuulee aika usein jenkin suusta. Eli kun mainitaan, etteivät amerikkalaiset tunne muita maita, niin vedotaan siihen, ettei muu maailma tunne USA:n osavaltioita. Ei se ole sama asia.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tätä kuulee aika usein jenkin suusta. Eli kun mainitaan, etteivät amerikkalaiset tunne muita maita, niin vedotaan siihen, ettei muu maailma tunne USA:n osavaltioita. Ei se ole sama asia.
Tietenkään ei. Mä sentään tiedän esim tuon Montanan ja osaan sijoittaa kartalle. Keskiverto amerikkalainen ei Suomea kartalle laita. Ei ne palloa tunne kuten keskiverto eurooppalainen. Hyvä kun tietää missä on Kiina.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tätä kuulee aika usein jenkin suusta. Eli kun mainitaan, etteivät amerikkalaiset tunne muita maita, niin vedotaan siihen, ettei muu maailma tunne USA:n osavaltioita. Ei se ole sama asia.

Nämä ei kai ihan kaikki tulisi ainakaan kuin apteekin hyllyltä.

Mutta se ei tosiaankaan ole sama asia, jos joku ei tiedä jotain Vantaata tai Kauniaista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietenkään ei. Mä sentään tiedän esim tuon Montanan ja osaan sijoittaa kartalle. Keskiverto amerikkalainen ei Suomea kartalle laita. Ei ne palloa tunne kuten keskiverto eurooppalainen. Hyvä kun tietää missä on Kiina.

USA:n osavaltiot toki tiedän kaikki ja osaan laittaa ne kartallekin. Osavaltiopääkaupunkeja en osaa, mutta ne eivät aina edes ole osavaltionsa suurimpia kaupunkeja vaan jotain hallinnollisia tuppukyliä jossain landella.


Pienenä humble brag -lisäyksenä sen verran, että osasin kaikkien maailman valtioiden liput ennen kuin menin kouluun. Toki liput ja maat ovat muuttuneet jonkin verran neljännesvuosisadassa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Google Maps on päivittäisessä käytössä, niin eihän niitä hirveästi ole. Kovalla prosentilla menee ainakin melko oikeaan suuntaan, vaikka ei sitten ihan jokaista maata voi muistaa kumpi se nyt oli noista.

Hyviä paikkoja selvitellä näitä on myös uutiskanavien maailman sääjutut. Ne eivät kerro valtioiden nimiä, mutta altistuu kartoille.

Joku jenkki osaisi varmaankin luetella jotain NHL-pelaajia, niistä en tiedä mitään. Ai niin paitsi eihän ameriikassa sitäkään lajia juurikaan seurata, vaikka Suomessa niin tehdään ja kuvitellaan niidenkin tekevän.

Kaikissa maailman maanosissa (pl. Etelämanner eläkkeellä) on vierailtu.
Joo, siis minusta tuo että joku ei tiedä länsimaata, EU:n jäsentä jne. on vaan ihan helvetin junttia. Mutta tämä taitaa tuolla päin maailmaa olla jotenkin hieno asia. Minun kutinani on että täällä aika hyvin nuo maat osataan. Afrikan kanssa voisi tehdä vähän tiukempaa kun siellä noita nimiä on edes vähän vaihtunut elämän aikana. Samaten joku Kosovo nyt voisi jostain Eurooppa listauksesta unohtua, mutta kyllä suurin osa suomalaisista osaisi laittaa maat kartalle aika hyvällä tarkkuudella.

Karua on kyllä jos kehtaa vielä moisen tietämättömyytensä vielä auliisti myöntää. Ei taida toi koulujärjestelmä olla tuolla kovin kummoinen.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Ei helvetti nyt, eilen illasta avautui minulle, että @Noutolokku nimimerkki ei ole Noutoloukku vaan Noutolokku. Käsittämättömän pitkään olen lukenut tuota nimimerkkiä väärin :D

Toivottavasti en ole yksin tämän väärinluetun nimimerkin suhteen.
 

Nick Neim

Jäsen
Jenkkeihin näyttää uppoavan aika hyvin erilaiset nettirölläykset salaliittoteorioiden muodossa. Olen tässä niille flat earthereille jo tovin naureskellut, mutta nyt mulle aukesi uusi liike nimeltään QAnon.

Uusi salaliittoteoria leviää Trumpin kannattajien keskuudessa – tästä QAnon-liikkeessä on kyse - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

linkki ilta-sanomiin.
Heh, legendaarinen Q vauhdissa vieläpä todennäköisesti Helsinki-Vantaan loundgessaan, ja kukaan ei ole asiaa edes kommentoinut, tai mitenkään maininnut.

Vai onko niin, että jonnet ei muista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei helvetti nyt, eilen illasta avautui minulle, että @Noutolokku nimimerkki ei ole Noutoloukku vaan Noutolokku. Käsittämättömän pitkään olen lukenut tuota nimimerkkiä väärin :D

Toivottavasti en ole yksin tämän väärinluetun nimimerkin suhteen.
Et ole. Tässä samaisessa ketjussa on pikaisen haun perusteella melkein kymmenen aikaisempaa viestiä samaan asiaan liittyen. Lisäksi joissain muissa ketjuissa on ko. nimimerkki väärin kirjoitettuna muutamaan kertaan.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Et ole. Tässä samaisessa ketjussa on pikaisen haun perusteella melkein kymmenen aikaisempaa viestiä samaan asiaan liittyen. Lisäksi joissain muissa ketjuissa on ko. nimimerkki väärin kirjoitettuna muutamaan kertaan.
Eikä vain pelkkä nimimerkki. Ulosanti kun on mitä on :D

@Baloun niin sen vaan äkkiseltään väärin lukee. Toki onhan siinä vähän murrerta mukana niin ei senkään takia kaikille heti aukea.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Eikä vain pelkkä nimimerkki. Ulosanti kun on mitä on :D

@Baloun niin sen vaan äkkiseltään väärin lukee. Toki onhan siinä vähän murrerta mukana niin ei senkään takia kaikille heti aukea.

Mitäs tuo sitten oikein tarkoittaa?

Edit: @FutureHockey, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Baareissa käyminen on loppujen lopuksi aika tylsää. Paljon mielummin sitä istuu iltaa jossain mökillä kuin lähtee tuhlaamaan aivosolujaan ja rahojaan drinkkeihin paikassa jossa on "pakko" olla niin perkeleen hauskaa.

Ei oo mun juttu.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Baseballissa kovimmat syötöt ovat samaa luokkaa lätkän kovimpien lämärien kanssa. Tai ehkä välinekehitys on hiukan kääntänyt vaakaa lätkän hyväksi. Mutta siis, kovimmat syöttäjät saavat pallolle yli 100 mph vauhdin. Melkoista. Etäisyys kummulta on about sama kuin siniviivalta maaliviivalle. Siitä vaan tykittämään vastapalloon lämäristä. Voisi jäädä osumatta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Baseballissa kovimmat syötöt ovat samaa luokkaa lätkän kovimpien lämärien kanssa. Tai ehkä välinekehitys on hiukan kääntänyt vaakaa lätkän hyväksi. Mutta siis, kovimmat syöttäjät saavat pallolle yli 100 mph vauhdin. Melkoista. Etäisyys kummulta on about sama kuin siniviivalta maaliviivalle. Siitä vaan tykittämään vastapalloon lämäristä. Voisi jäädä osumatta.
Eivät taida katsoa muuta kuin kehonkieltä ja palloa eivät edes yritä nähdä. Sitten oletetaan mihin pallo on tulossa ja lyödään sinne päin. Joskus osuu joskus ei.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Baseballissa kovimmat syötöt ovat samaa luokkaa lätkän kovimpien lämärien kanssa. Tai ehkä välinekehitys on hiukan kääntänyt vaakaa lätkän hyväksi. Mutta siis, kovimmat syöttäjät saavat pallolle yli 100 mph vauhdin. Melkoista. Etäisyys kummulta on about sama kuin siniviivalta maaliviivalle. Siitä vaan tykittämään vastapalloon lämäristä. Voisi jäädä osumatta.

Tässä pitää vielä muistaa se, että baseball-palloa heitetään keholla, kun taas lämärissä on mailan vipuvarsi antamassa lisätehoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös