Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 769 981
  • 34 075
Suosikkijoukkue
HIFK
Uutisissa kerrottiin silloin Japanin ja Etelä-Korean yhdessä järjestämien futiksen MM-kisojen aikaan, että joku japanilainen mies, joka kuului kisojen järjestelytoimikuntaan tms., teki itsemurhan, koska tajusi olevansa kykenemätön suoriutumaan tehtävistään. Otti siis liikaa kunnian päälle tajuta epäonnistuneensa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Joo kyllä Japanin kulttuuri varmasti osaltaan vaikuttaa siihen. Siellähän tuo kunnia on niin pirun iso juttu aina ja kaikessa. Ainakin sellainen kuva on jäänyt.

http://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/suiciderates/en/

Tommosen löysin josta selvisi, että ei ole Japani korkeimmalla, mutta hyvin korkealla ja toisekseen nuo kait ovat täysi-ikäiset mukaanlukien. Lasten ja nuorten itsemurhatilastoja en tähän hätään löytänyt.
 

scholl

Jäsen
Rafael kirjoitti:
Eikös tuo työtahti ole Japanissa aivan hillitön? Käsittääkseni se on yksi syy korkeisiin itsemurhalukuihin. Japanissa käsittääkseni myös sikäläinen kulttuuri aikaansaa nuo luvut. En muista tarkkaan, mutta Japanissahan tällainen "kasvojen menetys" (esim.potkut yms), on todella iso asia sikäläisille. Menetettyään kasvonsa muiden ihmisten silmissä on seurauksena usein itsemurha.

Harva vain sielläkään on työelämässä 15-24 vuotiaana. Itseasiassa naiset ovat muutenkin vähemmän työelämässä. Avioiduttuaan jäävät usein kotiin. Keski-ikäisten miesten itsemurhiin toki työelämä vaikuttaa hyvin paljon.
 

MasaK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paska Kaupunni
Eilen erästä viiniohjelmaa katsoessani tajusin, että shamppanja tehdään mustista viinirypäleistä eikä suinkaan vaaleista.

Luulin tietäväni jotain viineistä, empä luule enään.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Morrow10 kirjoitti:
Tänään tajusin, että The Arkin laulaja on palindromi.

Mulle avautui puolestaan, olikohan viime Rumbaa lukiessa, vähän aikaa sitten, ettei Ola Salon oikea nimi ole Ola Salo. Joku Rolf Svensson se oli. Tosin nykyään taitaa olla Rolf Ola Salo Svensson, mutta kuitenkin.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
scholl kirjoitti:
Harva vain sielläkään on työelämässä 15-24 vuotiaana.

Tämän ikäryhmän tilastoihin käsittääkseni vaikuttaa jo mainitut rankka opiskelu ja kunniakysymys. Esim. jos vanhemmat maksavat nuoren opiskelut tms. ja nuori ei pärjääkään on kasvot ja kunnia menetetty. Tämä johtaa harakiriin.
 

profiler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
MasaK kirjoitti:
Eilen erästä viiniohjelmaa katsoessani tajusin, että shamppanja tehdään mustista viinirypäleistä eikä suinkaan vaaleista.

Luulin tietäväni jotain viineistä, empä luule enään.

Itse asiassa shampanja tehdään tyypillisesti tummien/punaisten (Pinot Noir ja Pinot Meunier) ja vaalean (Chardonnay) rypäleen sekoituksena. On myös olemassa 100% vaaleasta Chardonnaysta tehtyjä Blanc de Blancs shampanjoita sekä pelkästään tummista/punaisista rypäleistä tehtyjä versioita (esim. Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut, Alko no: 576187).

Lisäksi vuosien saatossa on selvinnyt, että joihinkin punaisiin viineihin lisätään valkoisia rypäleitä (esim. jotkut Toscanan laatuluokitukset vaativat näin) ja ennen kaikkea se, ettei Roseeta tehdä sotkemalla valko- ja punaviiniä (tai edes vaaleanpunaisista rypäleistä), vaan normaaleista punaisista rypäleistä.

Se siitä. Itselleni on selvinnyt että shampanja on hyvää jä sitä voi juoda tilanteessa kuin tilanteessa, ruuan kuin ruuan kanssa...
 

scholl

Jäsen
Niin shampanjahan on parhaimmillaan yksin nautittuna. Turha siitä tehdä mitään pelkästään juhlajuomaa. Erityisen mukavaa on esim. iltasella katsoa televisiota tai kuunnella musiikkia ja kumota shampanjapullo. Vittumaisinta on se, jos on jossain muussa tilassa, missä on siis muita ihmisiä ja sitten joku urpo tulee vääränlaisen lasin kanssa pummimaan schollin shampanjaa. Ihan kuin se olisi joku yhteinen juoma, mistä joku kommari voi tulla rokottamaan kaikenlisäksi ihan mihin tahansa lasiin. Saattaa nautinto mennä ihan pilalle. Samoin yökerhossa on mukavaa tilata pullo yhdellä lasilla ja kumota se rauhassa itsekseen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei shampanja mitään yksinomaista juhlajuomaa olekaan, vaan sopii mukavaan oleiluunkin. Yksi tai kaksin tai porukalla. Ja totta: sopii lähes minkä tahansa ruokan kanssa nautittavaksi. Täydellinen juoma.

scholl kirjoitti:
joku urpo tulee vääränlaisen lasin kanssa pummimaan schollin shampanjaa.
Mitä jos joku tulee oikeanlaisen lasin kanssa? Eihän siis kukaan fiksu tule pummimaan toisen juomia yökerhossa tai muuallakaan.
 

scholl

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Mitä jos joku tulee oikeanlaisen lasin kanssa? Eihän siis kukaan fiksu tule pummimaan toisen juomia yökerhossa tai muuallakaan.

Ei mutta vituttaa enemmän se, että jos tulee vääränlaisen lasin kanssa, mistä on kaikenlisäksi jo mahdollisesti nauttinut jotain muuta. Tottakai sekin vituttaa, että yleensä tulee. Joku hirveä kotka tuli nimittäin schollin sviitissä kerran, kun oli jonkin verran porukkaa siellä. Itse toki istuin pöydän tuntumassa nojatuolissa, enkä kiinnittänyt sen enempää huomiota siihen ylimääräiseen jengiin paitsi oliko se edellisenä iltana ajoin muutaman naisen väkivalloin ulos ja silloin yht'äkkiä minä olin se suurin terroristi. No joka tapauksessa teki kyllä mieli kuvannoillisesti heittää se kotka parvekkeelta, mutta tyydyin vain hammastapurren kuten Fonzie konsanaan rauhoittamaan itseni ja jatkamaan shampanjan juontia.

Juu en itsekään ymmärrä porukkaa, jotka eivät osta itselleen riittävästi juomia. Niitä pitää olla niin paljon mukana, jos menee jonnekin vaikkapa viikonlopuksi, että riittää kotiinviemisiäkin. Jos haluaa tarjota niin voi tarjota, mutta mitään Kallion heitä femma -jengiä en kyllä halua nähdä. Naisissa niitä varsinkin tuntuu olevan. Todella iljettävää.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
scholl kirjoitti:
Vittumaisinta on se, jos on jossain muussa tilassa, missä on siis muita ihmisiä ja sitten joku urpo tulee vääränlaisen lasin kanssa pummimaan schollin shampanjaa.
Minkä on oikeanlainen lasi? Tulppaani vai laakea "jenkkilasi"?
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Mulle avautui eilen, että 28 päivää myohemmin leffan lopussa lentäjät puhuu suomea: Lähetätkö helikopterin.
Leffa ollut vuosia hyllyssä ja nyt valkeni.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
KingNothing kirjoitti:
Tänään avautui minulle se tosiasia että maassamme on oikeasti Virallinen lehti.

Itse sain pari joulua takaperin kyseisen lehden irtonumeron joululahjaksi. Ilmeisimmin lahjoituksen takana toimi veljpoikani.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Markku from Finland on niin hyvin tehty karikatyyri, etten pysty sitä katsomaan tuntematta suunnattoman suurta myötähäpeää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
redlate kirjoitti:
Mulle avautui eilen, että 28 päivää myohemmin leffan lopussa lentäjät puhuu suomea: Lähetätkö helikopterin.
Leffa ollut vuosia hyllyssä ja nyt valkeni.
Jep näin tekee. Leffan alussa yksi hemmoista joka murtautuu koe-eläin labraan on Suomalainen näyttelijä. En nyt heti nimeä muista mutta opiskelee/on opiskellut Lontoossa jossain teatterikoulussa tvs.
 

Rocco

Jäsen
SamSpade kirjoitti:
Jep näin tekee. Leffan alussa yksi hemmoista joka murtautuu koe-eläin labraan on Suomalainen näyttelijä. En nyt heti nimeä muista mutta opiskelee/on opiskellut Lontoossa jossain teatterikoulussa tvs.
Jukka Hiltunen.

Muistetaan kaiketi parhaiten rooleistaan Lääkärit Tulessa- TV-sarjasta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Rocco kirjoitti:
Muistetaan kaiketi parhaiten rooleistaan Lääkärit Tulessa- TV-sarjasta.
Lääkärit Tulessa? Mitä vit.? Mikä? Mitähän ne muut roolit voi sitten olla jos tämä on tunnetuin? No ehkä multa meni vaan ohi tämäkin sarja.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Morrow10 kirjoitti:
Nimimerkki "mukava valkku" onkin sananmuunnos.

Heureka!
Olinkin ihmetellyt, mikä tässä nimimerkissä on niin ihmeellistä, että se mainitaan useasti "Nimimerkki josta olen kateellinen" -ketjussa. Luulin, että se liittyy jotenkin valmentajaan, joka on pelaajiaan kohtaan erityisen "mukava" ja silleen. Voi tätä "avautumisen" riemua.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Morrow10 kirjoitti:
Tänään tajusin, että The Arkin laulaja on palindromi.
ajalual nikrA ehT

...no ei kyllä ole palindromi! Mistäs tuollaista päähäsi sait?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös