Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 097
  • 34 075

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on Epsonin tykki, jossa lampun pitäisi kestää ~3000 tuntia himmeämmällä teholla (riittää hyvin leffoihin). Uusi lamppu maksaa reilu pari sataa, joten ei tuon pitäisi aivan älyttömän kalliiksi tulla, alle kymmenen senttiä per tunti.
 

Särki

Jäsen
Projektorien lampuista vielä

Noita Epsonin tykkejä on töissä jokunen kappale ja vaikka käyttötunneiksi esitteessä luvataan 2000/3000h niin kauaksi on noista ajoista jääty. Lamppu on aikaisimmin pitänyt vaihtaa jo alle 700h! Jotkut valmistajat antavat lampulle 6kk/1000h lampputakuun ja sellaiseen kyllä kiinnittäisin huomiota. Näissä Epsoneissa ei tuollaista takuuta ollut (toki muissa Epsoneissa voi olla).
 

J.Petke

Jäsen
Särki kirjoitti:
Noita Epsonin tykkejä on töissä jokunen kappale ja vaikka käyttötunneiksi esitteessä luvataan 2000/3000h niin kauaksi on noista ajoista jääty. Lamppu on aikaisimmin pitänyt vaihtaa jo alle 700h! Jotkut valmistajat antavat lampulle 6kk/1000h lampputakuun ja sellaiseen kyllä kiinnittäisin huomiota. Näissä Epsoneissa ei tuollaista takuuta ollut (toki muissa Epsoneissa voi olla).

Epsonin TW-700 tykissä lampun takuu on 36kk/1700h. Ihan hyvä takuu mitä ei taida ihan jokainen merkki myöntää. Lamppu kestää sitä kauemmin mitä paremmin sitä kohtelee. Turha kuitenkin minun mielestäni vertailla esimerkiksi televisioiden kestoja tykkeihin sillä puhutaanhan siinä nyt kuitenkin ihan 100% eri tuotteesta. Itse olen ajatellut ostaa videotykin jahka siihen rahat riittävät ja sitten jonkun pienehkön 32-40" television koska eihän tykillä kannata nyt ihan jokaista Dr. Philin jaksoa katsella.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Särki kirjoitti:
Noita Epsonin tykkejä on töissä jokunen kappale ja vaikka käyttötunneiksi esitteessä luvataan 2000/3000h niin kauaksi on noista ajoista jääty. Lamppu on aikaisimmin pitänyt vaihtaa jo alle 700h!
Juu, voihan se näin olla käytännössä. Tosin 700 h on jo mennyt rikki, joten ei nyt ihan noin huonosti käynyt.

Jeffrey kirjoitti:
Mulla on Sonyn LCD jonka luvataan kestävän ihan täydellä teholla 30 000 tuntia.
Ja tuumiakin varmaan >80?

No joo. Mun isillä on kuitenkin kaikkein isoin.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Kierrätyskeskus = Elimination game
 

konna_kuittaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
peno kirjoitti:
Kierrätyskeskus = Elimination game
Terävä havainto.

Itselle avautui, että Italiassa lauantait ovat koulupäiviä. Ei pysty ymmärtämään. Onko muissakin maissa kuin Italiassa kuuden päivän kouluviikkoja?
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
konna_kuittaa kirjoitti:
Terävä havainto.

Itselle avautui, että Italiassa lauantait ovat koulupäiviä. Ei pysty ymmärtämään. Onko muissakin maissa kuin Italiassa kuuden päivän kouluviikkoja?
Ranskassa taitaa olla keskiviikko ja sunnuntai vapaapäiviä. Voisi kuvitella italiaanoilla olevan sama systeemi.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Saku #11 kirjoitti:
Ranskassa taitaa olla keskiviikko ja sunnuntai vapaapäiviä. Voisi kuvitella italiaanoilla olevan sama systeemi.
Ei siellä kyllä Italiassa ainakaan neljä vuotta sitten vielä tuollainen systeemi ollut. Kyllä kaikki arkipäivät on koulua normaalisti, lauantaista en mene vannomaan, sanoisin melkein että vapaana.
 

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Saku #11 kirjoitti:
Ranskassa taitaa olla keskiviikko ja sunnuntai vapaapäiviä. Voisi kuvitella italiaanoilla olevan sama systeemi.

Italiassa homma menee niin, että oppilas voi valita, onko viikolla lyhyemmät päivät vai lauantai vapaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
konna_kuittaa kirjoitti:
Itselle avautui, että Italiassa lauantait ovat koulupäiviä. Ei pysty ymmärtämään. Onko muissakin maissa kuin Italiassa kuuden päivän kouluviikkoja?

No olen ainakin aikanaan jostain lukenut, että Japanissa on kuuden päivän kouluviikot ja kesälomakaan ei ole kuiten joitakin viikkoja.

Voi toki olla, että siitä ajasta on tilanne muuttunut. Mitään varmaa tämä nyt ei ollut, mutta muistan moista lukeneeni kun olin itse varmasti silloin vielä ala-asteella. Hiukan moinen pisti miettimään omaa koulu-uraa.

En sinänsä ihmettele, että niillä vaatimuspaineilla ja työmäärillä Japanissa nuoret lapset tekevät maailman eniten itsemurhia.
 
avatar kirjoitti:
En sinänsä ihmettele, että niillä vaatimuspaineilla ja työmäärillä Japanissa nuoret lapset tekevät maailman eniten itsemurhia.
OT:
Viime aikoina on ollut lehdissä juttua siitä, että japanilaiset koulut joutuvat väkiluvun pienentymisen myötä yhä enemmän kilpailemaan oppilaista, eikä toisinpäin. Joten koulupaineet voivat olla kovastikin heltiämään päin.

EU ei sitten ilmeisesti ole vielä määrännyt, miten pitkiä viikkoja jäsenvaltioiden kouluissa saa pitää. Toisaalta mahtaakohan moisilla makarooneilla opetuksen tasokaan olla mikään häävi.

Itselleni avautui viime viikolla, että Kelan työntekijät eivät vaan osaa. Koulun opintotukilautakunta hyväksyi muitta mutkitta kesätukihakemukseni kaikkine liitteineen, mutta eräälle Kelan naisihmiselle se ei kelvannut. Kävin asiaa sitten tiedustelemassa, ja hakemus oli toisen virkailijan mielestä täysin kelpo.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hazardipakki kirjoitti:
Itselleni avautui viime viikolla, että Kelan työntekijät eivät vaan osaa. Koulun opintotukilautakunta hyväksyi muitta mutkitta kesätukihakemukseni kaikkine liitteineen, mutta eräälle Kelan naisihmiselle se ei kelvannut. Kävin asiaa sitten tiedustelemassa, ja hakemus oli toisen virkailijan mielestä täysin kelpo.
Itse jouduin aikoinaan näyttämään Kelan tädille heidän omasta oppaastaan kohdan, jonka perusteella minulla oli oikeus saada kesäkuukausilta asumislisä palkan päälle. Käytin tämän edun kahtena kesänä hyväksi ja kerroin myöhemmin eteenpäin nuoremmalle, vielä opiskelleelle kollegalleni. Hänen äitinsä oli Kelalla töissä, ja väitti pitkään, ettei asumislisää ole mahdollista saada kesäkuukausilta työpalkan päälle. Näytin työkaverilleni perusteet oppaasta ja kyllä siinä oli äidinkin taivuttava lopulta. Ymmärrän toki, ettei virkailijat osaa ulkoa jokaista kohtaa, mutta huvittavaa oli, ettei kumpikaan vaivautunut tarkastamaan asiaa itse, vaan vastaus oli automaattisesti ei.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Alkossa edullisimmat tuotteet on aina hyllyissä alimmaisina.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
timmi kirjoitti:
Alkossa edullisimmat tuotteet on aina hyllyissä alimmaisina.
Jep, tällöin meikäläinenkin voi huoletta aina ostella esim. tuliaisviiniksi halvimpia litkuja ja perustella sen siten, etten pygminä ylety laadukkaampiin nesteisiin. Säästyy fyrkkaa kossuun.
 

Aatos

Jäsen
avatar kirjoitti:
En sinänsä ihmettele, että niillä vaatimuspaineilla ja työmäärillä Japanissa nuoret lapset tekevät maailman eniten itsemurhia.

Virossa miehet tekevät suhtellisesti eniten itsemurhia maailmassa. Miesten keskiikä on vain 64,7 vuotta eli lähes 10 vuotta lyhyempi kuin heidän suomalaisilla serkuillaan ja yli 12 vuotta lyhyempi kuin virolaisnaisilla.

Vai käsitinkö väärin eli puhut nimenomaan nuorista ja lapsista.
Suomalaiset nuoret 15-24- vuotiaat naiset tekevät maailman toiseksi eniten itsemurhia. Onko se Japani tässä ikävässä tilastossa sitten ykkönen ?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Aatos kirjoitti:
Vai käsitinkö väärin eli puhut nimenomaan nuorista ja lapsista.
Suomalaiset nuoret 15-24- vuotiaat naiset tekevät maailman toiseksi eniten itsemurhia. Onko se Japani tässä ikävässä tilastossa sitten ykkönen ?

No kyllä mä mielestäni sanoin, että nuoret lapset, mutta se siitä.

Ja jostain muistan lukeneeni, että Japani olisi tämän tilaston kärjessä, mutta voi olla, että olen väärässäkin. Korkealla se jokatapauksessa on ja onhan se jännää miten korkean elintason maassa niin voi olla. Ehkä se on sitten osailmentymä korkeasta bruttokansantuotteesta ja siitä, mistä se revitään.
 
WHO:n sivuilta noita itsaritilastoja löytää jos lisätietoja haluaa.
 

scholl

Jäsen
avatar kirjoitti:
onhan se jännää miten korkean elintason maassa niin voi olla.

Japanissa on erittäin kova kilpailu opiskelupaikoista. Jos pääset hyvään kouluun, pääset automaattisesti hyviin hommiin ja mikäli et saa hyvää opiskelupaikkaa niin sitten et saa kunnon duunia. Se on niin raaka peli, että moni vetää kyllä itsensä kiikkuun, jos haluamassaan oppilaitoksessa opiskelupaikka menee ohi suun. Suomessahan ei vastaavaa eroa ole. Olet sitten opiskellut Helsingissä tai Tampereella niin se ei ole työnantajien silmissä se ratkaiseva valintatekijä.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
avatar kirjoitti:
Korkealla se jokatapauksessa on ja onhan se jännää miten korkean elintason maassa niin voi olla.

Eikös tuo työtahti ole Japanissa aivan hillitön? Käsittääkseni se on yksi syy korkeisiin itsemurhalukuihin. Japanissa käsittääkseni myös sikäläinen kulttuuri aikaansaa nuo luvut. En muista tarkkaan, mutta Japanissahan tällainen "kasvojen menetys" (esim.potkut yms), on todella iso asia sikäläisille. Menetettyään kasvonsa muiden ihmisten silmissä on seurauksena usein itsemurha.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös