Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 756 461
  • 34 039
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Minulle on avautunut, että suomalainen alkoholinkäyttö on suurimmaksi osakseen hyvin vääristynyttä ja arvoiltaan huolestuttavan välinpitämätöntä. Jos ilmoittaa vaikkapa, että tänään en ota syystä X ryhmässä, jossa muut kittaavat oikein kunnolla, niin asiaa ei joko a) ymmärretä b) ei haluta ymmärrtää c) kielletään koko asia ja lisätään tyrkytystä. Heti perään tulee vieroksuvia katseita, naureskelua ja ihmettelyä. Ei vittu, aikuiset ihmiset. Otantaa riittää tähän empiiriseen tutkimukseen. Jossain mättää ja pahasti.

En ymmärrä. Kyllä meilläpäin ainakin ymmärretään. Yleensä suositellaan jopa vähentämään, vaikkei paljon menisikään. Ehkä nää on jotain retalejuttuja?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskustassa on kiva käppäillä ja jostain syystä mä kierrän usein rautatieaseman läpi. Siellä on aina se tietty fiilis. Ihmiset on lähdössä seikkailuun. Lauantai-ilta varsinkin on kiva kun niillä nurkilla hengailee paljon erilaista porukkaa. Jotenkin siinä tulee sellainen kotoisa ja turvallinen olo. Vastaava homma on lentoasemilla ja bussiasemillakin. Jotain taikaa. Pari askelta vaan ja sä oot matkalla jonnekin. Ja matkalla ei koskaan stressaa mikään, varsinkaan jos et ole suunnitellut tai varaillut liikaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Keskustassa on kiva käppäillä ja jostain syystä mä kierrän usein rautatieaseman läpi. Siellä on aina se tietty fiilis. Ihmiset on lähdössä seikkailuun. Lauantai-ilta varsinkin on kiva kun niillä nurkilla hengailee paljon erilaista porukkaa. Jotenkin siinä tulee sellainen kotoisa ja turvallinen olo. Vastaava homma on lentoasemilla ja bussiasemillakin. Jotain taikaa. Pari askelta vaan ja sä oot matkalla jonnekin. Ja matkalla ei koskaan stressaa mikään, varsinkaan jos et ole suunnitellut tai varaillut liikaa.
Itse saan helposti tuon fiiliksen lentoasemilla, mutta rautatieasema ja se jengi, joka siellä hengailee ja varsinkin lauantai-iltana aiheuttaa lähinnä puistatusta ja inhon väreitä. Talvikausi on ilmeisesti alkanut, koska sellainen venäläisen oloinen rouva, joka siis tuntuu päivystävän siellä aina, oli vaihtanut jo karvahattuun.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Keskustassa on kiva käppäillä ja jostain syystä mä kierrän usein rautatieaseman läpi. Siellä on aina se tietty fiilis. Ihmiset on lähdössä seikkailuun. Lauantai-ilta varsinkin on kiva kun niillä nurkilla hengailee paljon erilaista porukkaa. Jotenkin siinä tulee sellainen kotoisa ja turvallinen olo. Vastaava homma on lentoasemilla ja bussiasemillakin. Jotain taikaa. Pari askelta vaan ja sä oot matkalla jonnekin. Ja matkalla ei koskaan stressaa mikään, varsinkaan jos et ole suunnitellut tai varaillut liikaa.
Helsingin rautatieasemalla pitää olla aina varuillaan, koska siellä pesii kaikkea saatanan ikävää porukkaa. Iso ja valppaan oloinen aikunen mies saa kyllä olla suht rauhassa, mutta uskon hyvin että joku muu voi kokea asemalla joskus turvattomuuden tunnetta.

Lisäksi iltapäivän ruuhkassa pitää päärautatieasemalla olla senkin takia varuillaan, että asemahallissa säntäilee ristikkäin eri suunnista väkeä. Seassa on myös ulkkareita, vanhuksia ja muualta Suomesta tulleita satunnaisia kulkijoita, jotka eivät tiedä mihin ovat asemalla milloinkin menossa. Aseman ruuhkassa ei pysty aina yksinkertaisesti kulkemaan paikasta toiseen, vaan ihmismassojen ja kaikenlaisten hortoililjoiden takia siellä joutuu mutkittelemaan kuin jäneksen jälkiä metsässä haisteleva ajokoira. Joskus kesällä ja ruuhkien ulkopuolella voi olla hetkittäin toisin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo totta. Tietty juna-asemilla on usein vaikka millaista hämäräjengiä, mutta kyllä mulle niissäkin paikoissa tulee vähän sellainen tietty fiilis. Lentoasemilla toi on tietenkin vähän eri asia. Mä jo penskana ihailin kaikkea ilmailuun liittyvää kun faija oli Finnairilla töissä. Nyt aikuisena mua on jostain syystä alkanut kiinnostamaan junamatkailu. Ei ne vekottimet niinkään, mutta kaikki kuuluisat matkat olis kiva kulkea. Ja merenkulku kanssa on jännää kun niissä laivoissa usein ravaan. Ei hitto musta on tullut pikkupoika. Vähän sellainen kuin Speden sketsissä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
YLEn nettisivut ovat uusiutuneet.

Voi olla, että noihin totuttua fiilis on positiivisempi, mutta ensireaktioni on sellainen, että vanhat sivut näyttivät paremmilta ja selkeämmiltä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuula Amberlan kappaleessa Lulu (Jukka Alihanka - Alpo Jaakola) lauletaan että "Lululla oli kolmas mieli, asematunnelin ovenpieli, houkutti häntä ja viivytti kaipuun kuolemaa". Mä niin ymmärrän tota laulua. "Asiaton oleskelu asemilla, heikkojen siitä on hyvä olla, lähdön läheisyydestä he turvaa saa." Lähteminen on se juttu. Mä en vaan halua päätyä perille.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Rautatieasemat on erityisen hienoja paikkoja vaikka toimiihan noi lentoasematkin, mutta ne ei oo niin kuluneita kuin rautatieasemat. Matkahuollon kahvila on tunnelmallinen. Ennen oli seisakkeita rautateillä, juna pysähtyi jonnekin skuugeen hetkiseksi. Nykyään on kehäradan rumia asemia, joista antoi viitteitä jo muinaisen M-radan hirveät asemat.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Viime syksyn alussa joku antoi Tapolalle lempinimen Mervi. Nyt tänään tajusin mistä lempinimi tuli, vaikka vastaus on useasti tuijottanut mua kaupankassojen luona suoraan silmiin.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
Suomi on itä-Eurooppaa.

Toisen ketjun keskustelussa olleessa viestissä tuli mieleen, että Suomi on itä-Eurooppaa.
Tai ainakin, jos itse jakaisin Euroopan itään ja länteen, kuuluisi Suomi itään.
Kreikan heittäisin länteen vielä, vaikka maantieteellisesti menisi hyvin itään kuuluvana.

Tosin vielä en ole matkustellut niin, että osaisin sanoa tämän varmaksi, mutta tää on fiilis nyt.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Suomi on itä-Eurooppaa.

Toisen ketjun keskustelussa olleessa viestissä tuli mieleen, että Suomi on itä-Eurooppaa.
Tai ainakin, jos itse jakaisin Euroopan itään ja länteen, kuuluisi Suomi itään.
Kreikan heittäisin länteen vielä, vaikka maantieteellisesti menisi hyvin itään kuuluvana.

Tosin vielä en ole matkustellut niin, että osaisin sanoa tämän varmaksi, mutta tää on fiilis nyt.

Kulttuurihistoriallisesti asia ei ole näin. Vaikkapa vierailulla Kansallismuseoon selviää lukuisia syitä, miksi Suomi kuuluu länteen eikä itään.

Historiantutkimuksessa varsin merkityksellisenä tekijänä pidetään sitä, että 800-1000 vuotta sitten käydyn "taistelun" suomalaisista sieluista voitti lopulta roomalaiskatolinen paavinistuin, ohi ortodoksikirkon. Tästä kiitos ruotsalaisille.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Historiantutkimuksessa varsin merkityksellisenä tekijänä pidetään sitä, että 800-1000 vuotta sitten käydyn "taistelun" suomalaisista sieluista voitti lopulta roomalaiskatolinen paavinistuin, ohi ortodoksikirkon. Tästä kiitos ruotsalaisille.

Kunnes sitten suomalaiset päättivät tössiä asiansa huolella ja lähtivät tässäkin asiassa sakemannien kelkkaan. En toki keksi, miksi se olisi ollut huono asia, mutta lähtökohtaisesti Saksasta ei tule mitään hyvää. No, ehkä jotain, muttei tule kyllä, ei.

Se on toki niin, että vaikka Suomi ei mielestäni ole länsimaa(jos millään ajatteluun mahtuu sellainen asia, että tämä voisi olla joltain osin edes leikisti mielipideasia), niin ei tätä kyllä Venäjä kakkoseksikaan voi kehua. Änkyröitynyt, krauttifiilinen versio nyky-Ruotsista: noin kuvailisin Suomea. Nyt kun miettii, niin onko länsimaat vaan mennyt noin huonoksi. Toista se oli vielä silloin, kun minä en ollut edes nuori. Silloin oli vielä MM95, Kummeli ja Jari Sarasvuo pinnalla.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
BBCn Washingtonin kirjeenvaihtaja toimittaja Gary O'Donoghue on sokea. Ilmankos hänen silmänsä vähän harittavat hänen raporteissaan. Ei mittään, rispektit miehelle. Ei varmasti ole ollut helppo tie matkalla uutistoimittajaksi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Dodi. "rasisti vai suvaitsevainen, valitse puolesi" -ernoilu on tavoittanut tuttavapiirini. Hieman tuli verbaalista runtua kun ei kiinnostanut vinkumisia kommentoida couldnt give a fuckia enempää. Jatkoajassakin näyttäytyvä viihdepläjäys(jota joku keskusteluksi saattaa väittää) on tunkeutumassa arkeen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Luin tossa huvikseni listauksia eniten Suomessa myydyistä artisteista. Sinänsä top 10 ei tarjoa mitään isompia yllätyksiä, mutta listan sijalla seitsemän oleva... öö... projekti? tarjosi pienen epäuskoisen repeämisen ja hymähdyksen:

Smurffit. Levyjä myyty Suomessa yli 800 000 kappaletta. Toki onhan niitä levyjäkin ilmestynyt varmaan parikymmentä, mutta esim. Smurffien eka levy on myynyt Suomessa yli 170 000 kappaletta, ja ihan tällä vuosikymmenelläkin on myyty paljon levyjä. Onhan siinäkin kai ihan hyvin markkinoinnissa onnistuttu.

Lapsille suunnattua musiikkia oli sadan parhaan joukossa muitakin, sijalla 15 oli Rölli, sijalla 33 Fröbelin palikat ja sijalla 89 Cheek.
 
Smurffit. Levyjä myyty Suomessa yli 800 000 kappaletta. Toki onhan niitä levyjäkin ilmestynyt varmaan parikymmentä, mutta esim. Smurffien eka levy on myynyt Suomessa yli 170 000 kappaletta, ja ihan tällä vuosikymmenelläkin on myyty paljon levyjä. Onhan siinäkin kai ihan hyvin markkinoinnissa onnistuttu.
Mua on aina naurattanut, että kun Heikki Silvennoinen soittaa kitaraa niin se ei kiinnosta ketään, mutta kun se soittaa kitaraa ja laulaa "munasillaan, munasillaan" niin siitä ihmiset sitten haluaa maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös