Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 747 366
  • 34 010

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
South Parkin Pipistä kertovassa jaksossa kertojana toimiva British Person on ei enempää eikä vähempää kuin Malcolm McDowell a.k.a. Alex DeLarge.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Itse olen tämän päivää (duunien ohessa) miettinyt, että mikä voi aiheuttaa silmitöntä ja kritiikitöntä Venäjä-ihailua. Mietin että ainoa edes liki looginen juttu olisi vastakkainasettelu USAta vastaan, mutta siihenkin Kiina on aika hiton paljon parempi kautta linjan.

Eli todellisiksi vaihtoehdoiksi arvaisin henkilökohtaiset siteet maahan (verisukulaiset tai puoliso), tai jonkunlainen neuvostonostalgia (joka toisaalta ihmetyttää suunnattomasti kun tuskin kenenkään mielestä se neuvostojen maa oikeasti mikään onnela oli jos nyt lähdetään vertaamaan elintasoa tai henkilönvapauksia länteen).

Tai se fakta että Venäjällä on talous parinkymmenen vuoden päästä huomattavasti paremmalla mallilla mitä Suomella joka tuhannen velkaantuneena valtiona harrastaa hyväntekeväisyyttä? Talous on kaiken perusta, sen tajuaa jokainen kun ajattelee asiaa oman itsensä kannalta, tuskin kukaan kelle jää laskujen jälkeen 1000-2000€ käteen kuukaudessa harrastaa hyväntekeväisyyttä? En minä ainakaan, miten valtio jolla velka lisääntyy (siis Suomi ellei joku tajunnut) voi harrastaa hyvänteväisyyttä, sehän on sama asia kuin yksityishenkilö jättäisi lainan lyhennykset maksamatta ja lahjoittaisi rahat pois.

Venäjällä tapahtuu paljon "ihmisoikeuksia" rikkovia ja ikäviä asioita koska siellä ymmärretään se fakta että talouden pitää olla kunnossa ennekuin voidaan harrastaa hyvän tekeväisyyttä. Ja se tulee vielä olemaan kunhan Putin pysyy vallassa. Ei köyhillä ole koskaan ennenkään ollut "ihmisoikeuksia", jos ei pystynyt itse riistaa kaatamaan kuoli nälkään. Se on vain fakta että heikoimmista on päästävä eroon koska populaatio on liian suuri.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tai se fakta että Venäjällä on talous parinkymmenen vuoden päästä huomattavasti paremmalla mallilla mitä Suomella joka tuhannen velkaantuneena valtiona harrastaa hyväntekeväisyyttä? Talous on kaiken perusta, sen tajuaa jokainen kun ajattelee asiaa oman itsensä kannalta, tuskin kukaan kelle jää laskujen jälkeen 1000-2000€ käteen kuukaudessa harrastaa hyväntekeväisyyttä? En minä ainakaan, miten valtio jolla velka lisääntyy (siis Suomi ellei joku tajunnut) voi harrastaa hyvänteväisyyttä, sehän on sama asia kuin yksityishenkilö jättäisi lainan lyhennykset maksamatta ja lahjoittaisi rahat pois.

Suomalaiset on niin kateellista porukkaa. Heti kun jollain on vähänkin massia päällä, niin heti on joku läski vinkumassa. Siis se on ihan mahdollista, että Venäjän talous on Suomea paremmalla mallilla 20 vuoden päästä. Sitä en tiedä, onko se saavutus. Täytyy muistaa että Venäjäkin on ollut tuhannen velkaantuneen Suomen "hyväntekeväisyys"kohde. On myös mahdollista, ettei jompaa kumpaa em. valtioista ole 20 vuoden päästä olemassa.

Toisaalta Venäjän minkäänlainen kehitys on kyllä nähty historian saatossa. Laajassa perspektiivissä voidaan piirtää tasaisesti laskeva kuvaaja, jonka lähtöpistekään ei y-akselilla ole kovin korkealla. Ja tämä pätee likipitäen kaikkiin positiivisiin "suureisiin". Mitään minulla ei Venäjää vastaan ole. Noin niin kuin agendana. Eikä montaa muutakaan maata. Enkä ihannoikaan muuta kuin Norjaa ja hiukan Kanadaa.

Jos maita halutaan vertailla, niin kyllähän Suomi on paskin pohjoismaa, mutta heittämällä paras Venäjän länsinaapuri. Jos mietitään mihin on mielekästä verrata.

Norjalaisessa aviisissa oli juttua kaverista, joka keskipitkällä ruotsilla käännettynä oli kesätöissä hotellissa ja huolehti asiakkaiden koirista. Sai viikossa noin 50 000 NOKia, eli reilut 6000 euroa. Avautui, että moinen kesäduuni kelpaisi meikäläisellekin. Perkele. Ja viittaan ekaan lauseeseen.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ei tule Venäjällä talous kehittymään 20 tai edes 200 vuodessa niin kauan kun siellä on silovikit (tai vastaavat rosvoparonit) vallassa, riippumatta siitä kuinka antaumuksella köyhimpiä kairataan kannikkasn. Hirveän ikävää toki venäläisten kannalta, kyllä heikäläisetkin ihan mielellään vapaiden ja hyvinvoivien kansojen joukkoon ottaisi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Norjalaisessa aviisissa oli juttua kaverista, joka keskipitkällä ruotsilla käännettynä oli kesätöissä hotellissa ja huolehti asiakkaiden koirista. Sai viikossa noin 50 000 NOKia, eli reilut 6000 euroa. Avautui, että moinen kesäduuni kelpaisi meikäläisellekin. Perkele. Ja viittaan ekaan lauseeseen.

Tuskin nyt sentään kuukausipalkka noin 25000 euroa on, mutta eihän se mikään salaisuus ole, että Suomessa on aivan naurettavan huonot palkat. Mistä tahansa duunista saa ulkomailla enemmän.

Norjassa on kovat palkat, vaikka hinnatkin on kovat, niin silti käteen jää. Suomessa ei ole kuin kovat hinnat.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mistä tahansa duunista saa ulkomailla enemmän.

Riippuu maasta, esim.Briteissä on huomattavasti Suomea paskempi minimiliksa. Siihen päälle vielä erityisammattitaidon aloilla on helvetillinen ylitarjonta, jonka vuoksi niilläkin on aloilla tekijöiden kilpailuvääristymä, joka luonnollisesti polkee hintoja koko ajan alaspäin, kun parhaimmassa tapauksessa jengi tarjoaa vuosikausia itseään ilmaiseksi duuniin ihan vaan CV:n kasvattamisen vuoksi.

Mutta jos puhutaan eurooppalaisista sivistysvaltioista, niin niiden tapauksessa se on kyllä totta, että liksat ovat lähes poikkeuksetta Suomen vastaavia paremmat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta jos puhutaan eurooppalaisista sivistysvaltioista, niin niiden tapauksessa se on kyllä totta, että liksat ovat lähes poikkeuksetta Suomen vastaavia paremmat.

Niin siis toki tarkoitin töitä mihin on vähän joutunut kouluja käymään, mutta kuitenkin noin muuten ihan perushommia.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Avautui, että enpä ole nauranut Mille naurat juuri nyt? -ketjun viesteille varmaan kuukauteen.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Snoop Dogg on Ilves-fani.

Jaa, mä oon nähnyt sen päällä myös TPS:n fudispaidan. Taitaa olla sellainen paheksuttava ''mieshuora'' tämä urbaanirunoilija. Futisforumilla tulisi virtuaalidunkkua tällaiselle tapaukselle näiden pizzanaamaisten ääripoikien toimesta.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti olisi pitänyt laittaa hymiö tai jotain viestin perään... Tietystihän tuo on yleinen tapa kalastella paikallisten suosiota. Tai sitten Ilveksen mainio markkinointitemppu, koska paita oli vartavasten artistille tehty.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Puuhastelu.

Jos puuhastelijat ovat naapuri joukkueen miehiä tahi puuhastelevet joukkuettasi vastaan, on puuhastelu todella perseestä.

Mutta jos puuhastelijat ovat oman joukkuueen tekijöitä tahi edesauttavat oman joukkueen toimintaa, on puuhastelu suoraselkäistä ja suorastaan erinomaista toimintaa.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Filmnet on käytännössä sama asia kuin Canal Digital.

Erona se että toinen maksaa 54 euroa ja toinen kympin.

Ni ja se, että toinen ei ees toimi tolla vanhalla boksilla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Avautui, että minigolf yrittää epätoivoisesti olla ratagolf, mutta ei kukaan käytä lajista nimeä ratagolf. Jatkoajassa sentään on yleensä kosolti lajiniilofanaatikkoja joka eukonkantoon ja kirppusirkukseen, jotka tulevat kiukkuisena pätemään jos nimittää sählyä sählyksi eikä säbäksi, mutta ratagolf-hakusana ei tuottanut yhtään ainutta viestiä. Minigolf sentään jokusen.

Minigolfista puheenollen, tunnen oloni lievästi pettyneeksi. Turussa mainostettiin eri lehdissä kovasti sitä, että Turun ylioppilaskylän vanha ja ränsistynyt minigolfrata (jota piti loppuvuosina vanha ja väsynyt mummeli, joka oli yhtä huonossa kunnossa kuin radatkin) on nyt uusittu uuteen uskoon uusien omistajien toimesta, ja että ratoja on ollut suunnittelemassa lajin kovat harrastajat.

Otin ja polkaisin fillarilla YO-kylään, jonne olin rekrytoinut veljeni pelikaveriksi ja kanssatestaajaksi. Hiki siinä tuli polkiessa helteessä, reilusti yli puoli tuntia fillarointia per suunta. Toivoin YO-kylän rata 2.0:n olevan hien, veren ja kyyneleiden arvoinen.

Rata oli kuitenkin lievä pettymys, hieman lattea jälkimaku jäi. Olihan ratoja toki uusittu, mutta monen alusta vietti mihin sattui, verka oli hyvin hidas ja pallo tuntui lähes uppoavan siihen. Lisäksi ratoja oli vain 12, hintaa kierrokselle kuusi euroa. Se on aika paljon, varsinkin kun samalla rahalla saa täyden 18 radan kierroksen Impivaaran minigolf-radalla, joka on edelleen se paras Turun minigolf-rata.

Ei tuo mikään katastrofirata toki ollut, kyllähän nuo ajankulukseen läpi kävi ja muutama rata oli piristävän innovatiivinen kuten sellainen rata, jossa piti lyödä pallo erilliseltä korokkeelta kauempana olevalle varsinaiselle puttialueelle. Radat olivat myös siistissä kunnossa ja verat ehjiä toisin kuin niinä aikoina jolloin alue oli vanhan omistajan käsissä todella karmaisevassa kunnossa. Plussaa myös siitä, että ratakioskista sai hot dogeja ja muuta terveysruokaa.

Vähän enemmän vain odotin itse radalta. Hyviä ideoita, mutta toteutus ei ollut niin vahva, että tuonne välttämättä enää erikseen lähtisi. Ennemmin sitten fillarireissu Impivaaran radalle.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Impivaaran minigolf-radalla, joka on edelleen se paras Turun minigolf-rata.

Mulle avautui, että tossa ihan vieressähän on tosiaan tuo melkoisen kattava minigolf-rata. En ole koskaan käynyt siellä pelaamassa, vaikka joka viikko tuosta tulee kuljettua useamman kerran ohi. Viestisi myötä taisi minigolfkärpänen puraista ja aionkin ensi viikolla mennä pelaamaan radan läpi.

Tosta ratagolf -nimityksestä, niin jos Turun Ratagolfseuran fb-sivuista voi jotain päätellä, niin ymmärrän halun karistaa lajin nimestä turhaa lapsenomaisuutta pois, niin tosissaan vaikuttavat jotkut lajinsa ottavan. Vaan tällaiselle satunnaispelaajalle tuo on ainoastaan hyvä asia, koska pitävät ratansa esimerkillisessä kunnossa.

Tässä vielä havainnollistava linkki Impivaaran kentän rataesittelyyn.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Käy ihmeessä Impivaaran rataa testaamassa, se on hyvä rata. Sen verran kannattaa katsoa pelimailan saamisen kohdalla, että pelimaila ei ole mitenkään käyrä. Jostain syystä vuokramailoissa roikotetaan muutamaa jo aikansa elänyttä mailaa, jotka voisi poistaakin, mutta mailan saa vaihdettua jos sitä pyytää.

Ei-turkulaisille tai niille turkulaisille, jotka eivät tiedä missä päin Impivaaraa rata sijaitsee, niin se sijaitsee Jukupark-vesipuiston vieressä, vähän matkaa uimahalleista ja palloiluhalleista.

Impparin rata on tosiaan sen tasoinen, että siellä voidaan pelata ja pelataankin kilpailuja. Radoille saa laitettua myös lisäesteet jos katsoo olevansa niin kova jätkä, että on pro-tasoa. Harva sitä kumminkaan on.

Minä ainakin olen iloinen amatööri, käyn muutaman kerran kesässä lätkimässä kuten olen tehnyt toistakymmentä vuotta. Joskus tahti on ollut tiheämpikin, lähinnä opiskeluaikoina kun oli vielä ystäviä ja opiskelukavereita joiden kanssa pelata. Nykyisin ovat opiskelukaverit pääosin muissa kaupungeissa, joten veljeni kanssa käyn aina silloin tällöin, mutta harvemmin kuin ennen.

Mitään mahtituloksia en saavuta enkä niihin oikeastaan pyrikään, vaikka omia ennätystuloksia on tietysti mukava tavoitella ja joskus niihin yltääkin. Ennemmin tähtään siihen, että saisi joka radalla suht tasapainoisen suorituksen eikä ryssisi tiettyjä ratoja, varsinkaan niitä, jotka "pitäisi" saada helposti läpi.

Sitten on tietysti niitä ratoja, joiden kanssa tulee taisteltua vuodesta toiseen. Impparin kasirata on minulla sellainen. Syystä tai toisesta myös rata 16 on monesti vaikeampi kuin sen pitäisi olla, ja yhtä suuri mysteeri on myös viimeinen rata 18, jossa pitäisi vain lyödä pallo suoraan ja ylös lievää ylämäkeä, mutta jossa tulee tehtyä haistavittu-tuloksia. Kunto varmaan jo pettää radan viimeisillä metreillä, pitäisi olla joku nuubialainen orja hieromassa lihakset kuntoon samalla kun tankkaisi dopingia ennen viimeisiä ratoja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitten on tietysti niitä ratoja, joiden kanssa tulee taisteltua vuodesta toiseen. Impparin kasirata on minulla sellainen. Syystä tai toisesta myös rata 16 on monesti vaikeampi kuin sen pitäisi olla, ja yhtä suuri mysteeri on myös viimeinen rata 18, jossa pitäisi vain lyödä pallo suoraan ja ylös lievää ylämäkeä, mutta jossa tulee tehtyä haistavittu-tuloksia.

Kaikissa noissa näkyy olevan rataesittelyssä lyöntiohjeina suurin piirtein, että "lyö suoraan". Vaikka onhan toki niin, että tosiharrastaja ei mitään lyöntiohjeita lue. Mutta kuitenkin, kiitos aiheen esille nostamisesta, pitää ehdottomasti käydä toi rata pelaamassa läpi. Tulosvertailut sitten syssymmällä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen aika monen vuoden ajan seurannut Anna Abreun tekemisiä Facebookissa. Artistina hän kuuluu niiden kaikkein ärsyttävimpien olentojen joukkoon enkä sen takia häntä fanitakaan. Ainoa syy, miksi hänestä pidän, on hänen ulkonäkönsä.

Miksi kirjoitan tällaista tähän ketjuun? No siksi, että jälleen kerran käydessäni ties kuinka monetta kertaa ihmettelemässä hänen sivuillaan sinne lisättyjä kuvia minulle avautui, että kyllä Annalla on sitten iso pää. Lähes kaikissa kuvissa hän on jossain kaverikuvassa ja vaikka vieressä seisoisi itse Martin Saarikangas, on Annan pää aina hitusen isompi.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tänään pelattu näköjään Tottenham - Celtic matsi stadikalla. No eipä näyttänyt olevan mikään yleisömagneetti. Edellisen mainoksen tästä pelistä näin joskus keväällä.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Avautui, että Simpsonien alkutunnari muuttui 20. kauden 10. jaksossa tuoksi uudeksi. Tämä avautui ihan tutkimalla noita jaksoja yksi kerrallaan läpi, sen sijaan et olisin vaikka googlettanut. Ai että mikä tylsä päivä?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Avautui, että tosi-tv formaatti Haasta Hans onkin aivan haista vittu juttu. Luulin, että oikeasti ruokaa osaavat julkkikset haastavat Välimäen mutta paskat. Kiinteistö kuningatar Kaisa ja idiootti Jethro todistivat, että tämä on jälleen ala-arvoinen formaatti. Pahinta tässä on se, että Hans Välimäki lähtee mukaan tällaiseen skeidaan. Laski tuon miseliinikokin arvostus aivan saatanasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös