Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 742 987
  • 34 000

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ja siinähän on sitten pieni ongelma, kun YLE on muutenkin niin turha ja kallis ja paska puulaaki, niin lisää pitäisi tuhlata urheilun televisiointiin? Jotenkin toi YLEn rahoituksesta valittaminen alkaa olla väsynyttä.

Ei pitäisi tietystikään tuhlata lisää vaan priorisoida nykyistä rahankäyttöä ja taata myös YLE-veron maksajien enemmistölle katsottavaa sen sijaan, että enemmistön verorahoja haaskataan YLEssä ties mihin tanssiformaatteihin ulkomailta, mustiin mannerheimeihin tai pistetään 20% budjetista ruotsinkieliselle FST:lle. YLE on luopunut hiljalleen monesta suomalaisille tärkeästä lajista ja tapahtumasta aina jääkiekon MM-kisoista alkaen, tilalle on tullut formaattiohjelmia ja jotain suojalkapallon piirimestaruuskisoja.

Ei tule rahoille vastinetta, eikä ole oikeutta jättää rahoja maksamattakaan YLE-veron takia.

On varmasti väsynyttä valittaa YLEn rahoituksesta. Vielä väsyneempää on se, että samaan aikaan kun julkiselta sektorilta vaaditaan ja edellytetään supistuksia ja leikkauksia niin YLE se kuin repii automaattiset vuosikorotukset budjettiinsa ilman, että tätä korotusta tai ylipäätään YLEn toiminnan eri osa-alueita sen kummemmin pohdittaisiin. Joten jatkukoon väsynyt valitus niin kauan kunnes samat julkisen sektorin supistamisvaatimukset saapuvat tasapuolisesti myös Yleisradioon.

Ei minua konkurssiin kaada maksaa YLE-veroa, mutta pidän kohtuuttomana sitä, että siellä on ns. piikki auki ja aina nouseva budjetti taattuna, vaikka mikä olisi, ja silti olennaisia tapahtumia ja lajeja pudotetaan valikoimista rahojen valuessa ties minne.

Miten muuten huippu-urheilua muka tuetaan? Ja eikös se tuki nytkin ole lähinnä veikkausrahoja, niistäkin suhteettoman vähän?

Rahojen jakamisesta päättää opetusministeriö, vaikka rahoitusta tuleekin mm. veikkausvaroista. Tuosta oli Hesarissa edellisten olympialaisten aikaan juttua:
Huippu-urheilun osuus oli viime vuonna noin 16 prosenttia liikunnan budjetista. Tukea annetaan valmennukselle, dopingin vastaiseen työhön, koordinaatioon sekä suoraan urheilijoille apurahoina.

Eli tämä tuki huippu-urheilulle, 84 prosenttia sitten tähän muuhun eli perusliikuntamahdollisuuksiin ja kuntourheiluun.

Ehkäpä tämä raha tulisi jättää maksamatta jos kerran rahoille ei tarjota tarpeeksi vastinetta näyttämällä näitä huippu-urheilijoita työssään yleisillä tv-kanavilla. On tietysti pohdittava muutenkin, missä määrin ja mitä lajeja pitäisi tukea. Taloudellisesti pienempiä lajeja on ehkä syytä tukea, mutta tuskin mitkään NHL-miljonäärikiekkoilijat mitään olympiabonuksia tarvitsevat. Tukirahat voisi myös keskittää lajeihin, joissa on menestymisen mahdollisuuksia, ns. ynnämuut-osasto laskettakoon kuntourheiluksi.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Minusta koko huippu-urheilun tukemisen voisi Suomessa lopettaa, kun ei täällä enää ole mitään huippu-urheiluakaan. Ne lajit, jotka menestyvät hankkivat muutenkin rahansa sponsorimarkkinoilta.

Yle taas ei ole ollenkaan turha. Tämä kansa taantuisi muutamassa vuodessa anakombeiksi, jos se seuraisi vain Maikkarin tosi-tv-ohjelmia ja formaattipaskaa. Jos turhuuksia etsii, niin paljon YLEä turhempia ovat vaikkapa nykyisten kaupallisten kanavien pikkukanavat kuten jimit ja livit ja avat ja subit sun muut, joiden ainoa tarkoitus on syytää ulos uusintoja ja parempien ohjelmien kylkiäisinä saatuja kaupanpäällisiä eli surkeita mukadokkareita ja ikivanhoja sarjoja.

Sitä paitsi koko keskustelu on pian turhaa, kun televisio kuitenkin vuosikymmenen sisällä kuolee. ainakin tällaisena kuin me sen olemme oppineet tuntemaan. Lineaarinen ohjelmavirta jää historiaan ja jokainen voi poimia suosikkiohjelmansa ja katsoa ne silloin kun haluaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Yle taas ei ole ollenkaan turha. Tämä kansa taantuisi muutamassa vuodessa anakombeiksi, jos se seuraisi vain Maikkarin tosi-tv-ohjelmia ja formaattipaskaa. Jos turhuuksia etsii, niin paljon YLEä turhempia ovat vaikkapa nykyisten kaupallisten kanavien pikkukanavat kuten jimit ja livit ja avat ja subit sun muut, joiden ainoa tarkoitus on syytää ulos uusintoja ja parempien ohjelmien kylkiäisinä saatuja kaupanpäällisiä eli surkeita mukadokkareita ja ikivanhoja sarjoja.

YLE ei toki ole turha, mutta se on tehnyt kyllä parhaansa päästäkseen turhaksi sortumalla juuri samantapaisen ohjelmiston lisäämiseen mitä mainitsemasi kanavat. Joutavia tanssikisaformaatteja ja erityisesti radion puolella täysin älytön kilpailu kaupallisten radiokanavien kanssa. Ei YLEllä olisi mitään tarvetta käyttää lähes samoja soittolistoja, se voisi soittaa vähän muutakin musiikkia kuin robotin arpomia hittilistoja.

YLEn Teema on hyvä kanava, ja sekin on hyvä, että YLE ottaa myös ulkomaisia laatusarjoja ohjelmistoonsa, mutta ns. hömpänpömppää voisi miettiä, samoin kuin kielellisten painotusten suhdetta.

Tosin miksipä minä näitä oikeastaan edes mietin? En edes katso televisiota nykyisin "livenä" juuri koskaan. Joskus harvoin nauhoitan lähinnä Teemalta jonkun dokkarin tai harvinaisemman elokuvan ja katson kun jaksan. YLElle plussaa kuitenkin siitä, että se edelleen näyttää olympialaiset ja jalkapallon arvokisat, jotka televisiosta katson. Juuri muuta en sieltä katsokaan kuin poikkeustapauksissa. Viimeksi taisin kesällä katsoa tunnin verran miesten keihään MM-finaalia, sitä ennen keväällä jääkiekon MM-kisoja.

Täysin oikeassa olet siinä, että tulevaisuudessa nykyisen kaltaiset tv-kanavat varmasti kuihtuvat ja kuolevat pois, tai ainakin muuttavat muotoaan.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Avautui, että Sotshin mitalitoivo naisten hiihdossa, Kerttu Niskanen on muotisuunnittelija Katri Niskasen pikkusisko. Onhan heissä samaa näköä kyllä.

Linkit vievät kuviin em. siskoksista.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Avautui, että kyllä on Poliisit-sarjassa Helsingin ja Kuopion välillä iso ero. Helsingin jaksoissa ollaan niin vakavaa ja asiallista miestä, mutta lepposassa Kuopijossa on kyllä ihan eri meininki. Katsokaapa vaikka joku viime kauden jakso. Savolaisilla poliiseilla koko ajan pilke silmäkulmassa ja läppä lentää niin työkaverin kuin asiakkaiden kanssa.

Ja tuo uusi, dramatisoitu Poliisit -sarja on kyllä ihan hirveää shaibaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Suomen kansa on taas raivona, sikäli kun on uskominen Iltalehteä. Iltalehden tämän hetken seitsemän luetuimman otsikon joukossa ovat:

Sijalla 3: "Paavo M. Petäjä raivostui Kyrön anomuksesta."
Sijalla 6: "Lottoraivo repesi - "Äärimmäisen noloa!".
Sijalla 7: "Marit Björgen sai virolaiset raivon valtaan".

Kyllä on vihaa ja raivopuhetta Iltalehdessä.(lisäksi sijalla kuusi oleva otsikko on väärin kirjoitettu)
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Avautui taas miten kahvilla naissukupuoli pahimmillaan on. Pahimmillaan sen vuoksi etten halua liikoja yleistää. Eräs nainen on meikäläisestä kiinnostunut vaikka olen varattu. Pari kertaa yrittänyt fiksusti asiasta keskustella mutta ei siitä mitään tule kun tää on heti kaulassa taas. Aivan sama käydäänkö tämä dialogi kännissä vai selvinpäin. Vitun hienoa.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
NHL-puolella ketjut joissa käsitellään suomalaisia ovat muuttuneet lukukelvottomiksi. Vatas-ketju pahimpana esimerkkinä, muttei viime päivät Selänne-ketjussakaan ihan putkeen ole menneet. Ja MG-ketjua en ole avannutkaan moneen kuukauteen.

Ketjun ensimmäisessä uudessa viestissä haukutaan ketjukaverit. Sen jälkeen seuraavan yön pelissä Vatanen tekee virheen ja joku mainitsee siitä niin kimpussa on välittömästi 5 jyväskyläläistä kertomassa kuinka tämä kyseinen nimimerkki provoilee ja hakee väkisin virheitä Vatasen pelistä ja tämän jälkeen nämä haukkuvat ketjukaverit. Tämän jälkeen on 5 jotain muuta nimimerkkiä näiden "jyvisten" kimpussa ja tästä väännetään seuraava viikko. Välissä muistetaan haukkua ketjukaverit. Tämän jälkeen hehkutetaan Vatasen luistelua ja mainitaan kuinka ketjukaverit on paskoja kun eivät saaneet syöttöjä haltuun. Viimeisin viesti koskee yleensä sitä kuinka pakkipari pelasi ihan päin helvettiä viime pelissä.
 
Avautui taas miten kahvilla naissukupuoli pahimmillaan on. Pahimmillaan sen vuoksi etten halua liikoja yleistää. Eräs nainen on meikäläisestä kiinnostunut vaikka olen varattu. Pari kertaa yrittänyt fiksusti asiasta keskustella mutta ei siitä mitään tule kun tää on heti kaulassa taas. Aivan sama käydäänkö tämä dialogi kännissä vai selvinpäin. Vitun hienoa.

Onneksi olen sinkku, niin tuota vaivaa ei ole. Ihmisluonto on uskomaton.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asia, joka on avautui jo loppukesästä, mutta nyt törmäsin sattumalta aiheeseen liittyvään videoon.
Kuinka avata sipsipussi "oikein".

A clever way to open a bag of snacks - YouTube

Käytännöllisyydessään tämä yltää jo legendaksi muodostuneen burgeripaikojen ketsuppitötterön rinnalle.

- ei tarvitse kulhoa
- pussin räplääminen ei rapise
- kädet eivät ole kyynärpäähän asti grillimausteessa
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Rahojen jakamisesta päättää opetusministeriö, vaikka rahoitusta tuleekin mm. veikkausvaroista. Tuosta oli Hesarissa edellisten olympialaisten aikaan juttua:

Eli tämä tuki huippu-urheilulle, 84 prosenttia sitten tähän muuhun eli perusliikuntamahdollisuuksiin ja kuntourheiluun.

Ehkäpä tämä raha tulisi jättää maksamatta jos kerran rahoille ei tarjota tarpeeksi vastinetta näyttämällä näitä huippu-urheilijoita työssään yleisillä tv-kanavilla.
Eli toisin sanoen, tuonkaan jutun mukaan huippu-urheilua ei tueta verovaroin. Itse asiassa nuo rahat ovat pitkälti sen huippu-urheilun tuottamia vedonlyönnin kautta. Tuossa Hesarin jutussa aika erikoista: Yhteiskunta tukee huippu-urheilua merkittävästi. Viime vuonna tukisumma oli 19 miljoonaa euroa. No ei kyllä oo merkittävä summa mun mielestä, jos noista samoista rahoista Opetus- ja kulttuuriministerin toimialalta kaiken liikunnan tukemiseen on varattu 130 miljoonaa euroa vuonna 2010. Taidetta ja kulttuuria tuetaan 384 miljoonalla eurolla, nuorisotyötä 59 miljoonalla eurolla.

Ja näytetäänhän olympialaiset ja oikeastaan aika suuri osa eri lajien arvokisoista Ylellä. Varmaan näytettäisi kaikki, jos se olisi vain Ylen päätös, kuten annoit ymmärtää.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Tim Tam keksit eivät olleet minulle mikään makuelämys, tuli mieleen jonkinlainen aussiversio Kismetista. Ei jatkoon.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Tässä jokunen päivä sitten avautui, että kyllä ihmiset ovat sitten saakelin hitaita kävelemään. Kävelen silloin tällöin muutaman kilometrin matkan kouluuni, kun pyörä on remontissa ja mitä olen havainnut, on se, että olen paljon keskimääräistä tallaajaa nopeampi kävelemään. Ihme löntystelijöitä koko Helsinki täynnä! 100 metrinkin matkat kuljetaan ratikalla, eih... Pullamössöporukkaa! No, alkaa mennä väärän ketjun jutuiksi...
Laskin kerran Pasilansiltaa pitkin kävellessäni, että ohitin kello viiden "ruuhkan" aikana 8 ihmistä! Ja ei ollut edes yhtä paljon porukkaa palaamassa töistä kuin yleensä. Samaan suuntan kävelijöitä oli varmaan joku ~11, eli aika hyvin mielestäni prosentit.

Avautui myös, että olen kirjoittanut Pasilansillasta havaintoja tänne foorumille jo kolme kertaa! Voisi perustaa blogin...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tässä jokunen päivä sitten avautui, että kyllä ihmiset ovat sitten saakelin hitaita kävelemään. Kävelen silloin tällöin muutaman kilometrin matkan kouluuni, kun pyörä on remontissa ja mitä olen havainnut, on se, että olen paljon keskimääräistä tallaajaa nopeampi kävelemään. Ihme löntystelijöitä koko Helsinki täynnä! 100 metrinkin matkat kuljetaan ratikalla, eih... Pullamössöporukkaa! No, alkaa mennä väärän ketjun jutuiksi...
Laskin kerran Pasilansiltaa pitkin kävellessäni, että ohitin kello viiden "ruuhkan" aikana 8 ihmistä! Ja ei ollut edes yhtä paljon porukkaa palaamassa töistä kuin yleensä. Samaan suuntan kävelijöitä oli varmaan joku ~11, eli aika hyvin mielestäni prosentit.

Avautui myös, että olen kirjoittanut Pasilansillasta havaintoja tänne foorumille jo kolme kertaa! Voisi perustaa blogin...

Saman olen huomannut. Yleensä kävellessä ohitan ns. jokaisen, ja tähän väliin on pakko sanoa, että minun lapseni (ala-asteikäiset) jättää välillä minut silti taakseen. Ovat oppineet isältään, että kun kävellään, mennään tarpeeksi rivakasti.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Saman olen huomannut. Yleensä kävellessä ohitan ns. jokaisen, ja tähän väliin on pakko sanoa, että minun lapseni (ala-asteikäiset) jättää välillä minut silti taakseen. Ovat oppineet isältään, että kun kävellään, mennään tarpeeksi rivakasti.

Minä ja avovaimo ollaan kanssa aikamoisia pikakiitureita verrattuna moneen kanssaihmiseen. Koiran tultua talouteen on vauhti vielä kasvanut, kun ei tuo duracellpupu, joka on vielä puolitoista vuotias, jaksa kävellä mitään löntystelyvauhtia vaan kiire on kova joka paikkaan.

Keskustojen isommissa kauppakeskuksissa varsinkin ottaa päähän juuttua noin joka toisen ihmisen taa löntystelemään ja odottamaan "ohituspaikkaa". En nyt sano, että joka paikkaan pitäisi olla kiire, mutta en ihmettele ihmisten myöhästelyä, kun vauhti on slowmo-tasoa, kun kävellään paikasta a paikkaan b.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Minä ja avovaimo ollaan kanssa aikamoisia pikakiitureita verrattuna moneen kanssaihmiseen. Koiran tultua talouteen on vauhti vielä kasvanut, kun ei tuo duracellpupu, joka on vielä puolitoista vuotias, jaksa kävellä mitään löntystelyvauhtia vaan kiire on kova joka paikkaan.

Keskustojen isommissa kauppakeskuksissa varsinkin ottaa päähän juuttua noin joka toisen ihmisen taa löntystelemään ja odottamaan "ohituspaikkaa". En nyt sano, että joka paikkaan pitäisi olla kiire, mutta en ihmettele ihmisten myöhästelyä, kun vauhti on slowmo-tasoa, kun kävellään paikasta a paikkaan b.

Siis joo, kyseessä ei ole se, että minulla olisi kiire. Oikeastaan en edes muista koska minulla olisi ollut kiire, koska järjestän yleensä asiat niin, että ei ole iire ja jos kiire nyt silti yllättäisi, niin ei siltikään ole kiire, prkl... Mutta reippailla pitää. Ja mitä tulee tulee tuohon ohituspaikan väijymiseen, ah, niin tuttua..
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Nauraminen ei ole vilpitön ja pääasiassa yksityinen ilon asia vaan nauramisella halutaan kertoa muille, kuinka on moraalisesti ja eettisesti muiden yläpuolella ja kuinka on niin hyvästi oikeassa, että nauraa muille. Eikä edes tarvitse nauraa, on olennaista kertoa, että mille muka nauraa. "Mille naurat juuri nyt" on varsin usein: "Kenelle vittuilen juuri nyt".
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Nauraminen ei ole vilpitön ja pääasiassa yksityinen ilon asia vaan nauramisella halutaan kertoa muille, kuinka on moraalisesti ja eettisesti muiden yläpuolella ja kuinka on niin hyvästi oikeassa, että nauraa muille. Eikä edes tarvitse nauraa, on olennaista kertoa, että mille muka nauraa. "Mille naurat juuri nyt" on varsin usein: "Kenelle vittuilen juuri nyt".

En se minä ollut. Ne aloitti.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Olikohan hesarin kk-liitteessä, tämä Kim.Com-janari, oli sama, joka voitti Gumball3000-skaban silloin aikoinaan.

Nyt tietty kaikki KK-liitteen lukeneet tulevat huutelemaan, mutta mulle tuli tämä mieleen ilman lukemistakin.

Toinen asia, joka tuli mieleen, oli, että mitä yhteistä on:

Q:Ryan Dunnilla, Paul Walkerilla ja James Deanilla?

A:Kaikki ovat näyttelijöitä.

Tämänkin hokasin äsken itse. Haistakaa v, jos oli ennen.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
NHL-puolella ketjut joissa käsitellään suomalaisia ovat muuttuneet lukukelvottomiksi. Vatas-ketju pahimpana esimerkkinä, muttei viime päivät Selänne-ketjussakaan ihan putkeen ole menneet. Ja MG-ketjua en ole avannutkaan moneen kuukauteen.

Ketjun ensimmäisessä uudessa viestissä haukutaan ketjukaverit. Sen jälkeen seuraavan yön pelissä Vatanen tekee virheen ja joku mainitsee siitä niin kimpussa on välittömästi 5 jyväskyläläistä kertomassa kuinka tämä kyseinen nimimerkki provoilee ja hakee väkisin virheitä Vatasen pelistä ja tämän jälkeen nämä haukkuvat ketjukaverit. Tämän jälkeen on 5 jotain muuta nimimerkkiä näiden "jyvisten" kimpussa ja tästä väännetään seuraava viikko. Välissä muistetaan haukkua ketjukaverit. Tämän jälkeen hehkutetaan Vatasen luistelua ja mainitaan kuinka ketjukaverit on paskoja kun eivät saaneet syöttöjä haltuun. Viimeisin viesti koskee yleensä sitä kuinka pakkipari pelasi ihan päin helvettiä viime pelissä.

Tästä viestistä minulle avautui, että on paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä eroa sanojen ketju ja kenttä välillä. Ilmeisesti suuri osa heistä asuu Jyväskylässä, mikäli nimimerkkiin Apmp on luottaminen. En jaksa noita nhl-juttuja lukea, kun eivät minua kiinnosta pätkääkään.

Valaisen nyt heitä kuitenkin, että puolustajat (kuten esim. Vatanen) eivät kuulu ketjuun. Ketjuun lasketaan jääkiekossa vain hyökkääjät. Sitten taas kenttään kuuluvat kaikki kaukalossa olevat (maalivahti on tässä vähän makuasia, hän kun kuuluu periaatteessa joka kenttään).
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Avautui että Jonna Tervomaa on erinomainen artisti. Kyllä nousi esiin tämä uusi "Tikapuut" biisi cheekrobinmitälie- massasta, varsinkin kun puhutaan syvyydestä ja tulkinnasta. Ei ole meikäläisen suosikki musaa, mutta videon kanssa pysäyttävää tavaraa. Kyllä sitä osataan vielä musiikkia tehdä jos niin halutaan.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Avautui että Jatkoaikaa seuraavat hyvinkin korkeakoulutetut ja isomunaiset ihmiset seuraavat Linnan juhlia television välityksellä joka vuosi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös