Saruman on varmasti juuri se rooli, mistä se kuuluisa suuri yleisö hänet tuntee ja muistaa. Minulle Lee on kuitenkin ennen kaikkea se aito ja oikea Kreivi Dracula.
Elokuvallisesti ehkä Bela Lugosi kuitenkin mielletään ns. aidoksi Draculaksi (tai ainakin ensimmäiseksi tunnetuksi), mutta oikea Dracula onkin sitten eri asia, enemmän pidän minäkin Leen Draculasta kuin Lugosin, vaikka jälkimmäisessä onkin omaa vahvaa tunnelmaansa edelleen.
Jos ei Christopher Leen kasvoja, olemusta ja erityisesti ääntä lainkaan tunne eikä muista, on asunut väkisinkin tynnyrissä eikä ole elokuvia pahemmin nähnyt. Joka näyttelijäjannun nimeä tai naamaa ei tarvitsekaan muistaa, mutta Sir Christopher kuuluu elokuvalliseen yleissivistykseen. Ja koska hän tosiaan on eniten rooleja näytellyt näyttelijä, niin kummalta tuntuu jos ei muka Leen roolisuorituksiin ole törmännyt, varsinkin kun mies on näytellyt ihan viime vuosiin asti myös ns. "koko kansan megaleffoissa" kuten Sormusten Herroissa ja Star Warseissa muiden rooliensa ohella. Toki myös Bond-leffassakin eli 007 ja kultaisessa aseessa.
Minulle yksi tärkeimpiä Leen rooleja on edellämainittujen roolien ohella lordi Summerislen rooli Wicker Manissa. Hyytävän hieno elokuva.
Ainutlaatuinen ääni on tuttu myös monista muista yhteyksistä, onhan Lee narratoinut mm. Rhapsodyn ja Manowarin albumeilla ja julkaissut metallialbumin Charlemagne pari vuotta sitten. Kaarle Suuri on Leelle läheinen aihe, ruhtinas kun on Leen esi-isiä.
Yksi kovimmista "rooleista" Leella oli 17-vuotiaana nuorukaisena v. 1939, jolloin hän saapui Suomeen tarkoituksenaan osallistua Talvisotaan ja auttaa suomalaisia taistelussa neuvostotyranniaa vastaan. Ei häntä toki etulinjaan asti päästetty vaan lumipuvuissa partioretkille rintaman taakse muiden brittivapaaehtoisten kanssa, mutta ajatus oli tärkeintä. Sittemmin toisessa maailmansodassahan Lee sai osallistua sotahommiin kylliksi tiedustelupalvelun hommissa.
Varmaan näiltä ajoilta on jäänyt käteen kaikenlaisia käytännön oppeja. Sormusten Herran dokkareissahan Lee opasti Jacksonia siitä, miten ja missä asennossa toista lyödään veitsellä takaapäin ja minkälainen ääni siitä kuuluu. Silloin ainakin avautui, että tuota ei varmaan näyttämön lavoilla opeteta.