Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 768 672
  • 34 071

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupunkiasiaa. Vieläkö Tukholma on vaan ihan pieni kaupunki, jota ympäröi kymmenien kuntien rypäs, jotka kaikki yhdessä muodostavat ns suurTukholman? Näin oli joskus vielä 90-luvulla, eli melkein Jakomäki voisi olla oma kunta Helsingissä.

Mutta tänään avautui valitettavasti, että siunaus- ja muistotilaisuudesta ei kovinkaan riemumielellä ulos kävellä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tajusin juuri Sari Multalan haastattelua katsellessa, että jos Jutta Urpilainen ja Michael Schumacher saisivat tyttölapsen näyttäisi se aivan Sari Multalalta.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tajusin juuri Sari Multalan haastattelua katsellessa, että jos Jutta Urpilainen ja Michael Schumacher saisivat tyttölapsen näyttäisi se aivan Sari Multalalta.

Haha, siinä se tuli. Katselin kanssa että jotenkin on omituisen näköinen, mutta Schumihan se siinä. :) Tosiaan, Sarilla on jotenkin aika jykevät kasvonpiirteet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tukholmasta en tiedä, mutta Lontoo on käsittääkseni juuri tällainen kaupunki. Lontoon Cityssä on asukkaita vain kymmenisen tuhatta.

Lontoossa on näitä London Borrough -nimellä kulkevia jossain määrin itsenäisiä kaupunginosia, mutta kyllä ne käsittääkseni ihan Lontooseen kuuluvat. Niissä toimii kaupunginosavaltuustot (Borough Council), jotka päättävät lähipalveluista yms. ja sitten kaupunginvaltuusto (City Council) päättää kaupungin suurista linjoista.

Lähes kaikkialla maailmassa näiden miljoonametropolien hallinto on järjestetty jotenkin muuten kuin niin, että on vain yksi kaupungin päättävä elin. Yleensä näissä on juuri jonkunlaista kaupunginosahallintoa, ja sellaistahan ovat jotkut vaatineet pääkaupunkiseudullekin.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Jyväskylästä Hesaan ja back maksaa 95 egee VR:llä. Mitä vittua.

Olen itsekin ihmetellyt noita hintoja, kun on Tikkurilaan matkannut jotta pääsisi lentokentälle. Kerran oli halvempi ottaa Pirkkalasta lento Helsinki-Vantaalle ja siitä jatkolennolle ja sama homma takaisin, kun olisin ottanut VR:n alleni! Täällä Italiassa ajattelin että käväisisin Roomassa. Torino-Rooma väli edestakaisin junalla maksaisi n. 45 € ja matkaa on sen n. 650 km yhteensuuntaan eli kaksinkertainen kuin Jyväskylä-Helsinki välillä. Ryöstöhinnat VR:llä, tosin onnikka on enemmän perseestä ja sekin maksaa ihan vitusti Suomessa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Jyväskylästä Hesaan ja back maksaa 95 egee VR:llä. Mitä vittua.

Kyllähän tuo valtion joukkoliikenneyritys on niin surullinen tapaus, että vihaksi pistää. Jengi väittää, että Ruotsissa on junaliikenne kallista, mutta jos Göteborgiin (n. 300 kilometriä) pääsee edestakaisin parhaimmillaan n. 60 eurolla, niin onhan tuo ilmaista VR:ään verrattuna.

Lisäksi VR harrastaa bussiyhtiöiden bisneksen suolaamista tarjoamalla silloin tällöin kampanjoina esim. Hki-Tre 3 euroa. Mielenkiintoista toimintaa valtiolta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tuo valtion joukkoliikenneyritys on niin surullinen tapaus, että vihaksi pistää.

Jokainenhan voi myös miettiä, minkälaista olisi ollut tässä vuosien varrella vaikkapa Itämeren laivaliikenne, jos sitä olisi pyörittänyt yksinoikeudella valtion firma. Kyllä se kilpailu vaan tuppaa pitämään mielen virkeänä ja toiminnan jollain tavalla dynaamisena.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Futisjoukkue Glasgow Rangers pelaa tätä nykyä Skotlannin 3.divisioonassa. Mennyt täysin ohi tämän maineikkaan skottiseuran alasajo ja siitä seurannut pudotus neljännelle sarjatasolle. Taitaa Celticillä olla poikkeuksellisen helpot vuodet edessä mestaruusjahdin suhteen...
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Ainoastaan Turussa treenataan kesällä niin kovaa, jotta paikat ovat jumissa ja liike verkkaista.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Virtuaalimaailma osaa olla välillä häkellyttävän pieni. Tässä facebookia selatessa on tullut bongattua jo suhteellisen monta tuttua naamaa kavereiden kavereista. Ihmisiä joita en käytännössä tunne, mutta tiedän ja olen työni puolesta ollut jossain jonkin asteisessa kontaktissa. Tämä avautui. Suhteellisen pelottavaa.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Jyväskylästä Hesaan ja back maksaa 95 egee VR:llä. Mitä vittua.

Lähetin emännän puolesta postipaketin, maxikirje tjsp. Painoi kuitenkin vähän yli puoli kiloa ja tuo kirje matkaa noin 50 km. Hinta 7.70.

Minun mielestäni räikeä ylihinta.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Lähetin emännän puolesta postipaketin, maxikirje tjsp. Painoi kuitenkin vähän yli puoli kiloa ja tuo kirje matkaa noin 50 km. Hinta 7.70.

Minun mielestäni räikeä ylihinta.
Ilmainen vinkki: olisit lähettänyt kauemmas niin olisit saanut paremman hinnan €/km.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lähetin emännän puolesta postipaketin, maxikirje tjsp. Painoi kuitenkin vähän yli puoli kiloa ja tuo kirje matkaa noin 50 km. Hinta 7.70.

Minun mielestäni räikeä ylihinta.

Suomessa on aivan saatanalliset postimaksut yleensäkin, ja ne nousivat taas kuun alussa.

Esimerkiksi kirjattu kirje Euroopan ulkopuolelle maksaa 9,40 €, nousua 90 snt. Kaikki muutkin postimaksut nousivat.

Minä kun postitan paljon, niin olen jo vuosikausia käyttänyt postituksiini postilta leimaamatta jääneitä, ns. ohiammuttuja merkkejä. Niitä saa varsin edullisesti keräilijöiden suosimista huutokaupoista.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Jani Toivola esiintyy The Crash yhtyeen Still Alive musiikkivideolla poliisina.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Lähetin emännän puolesta postipaketin, maxikirje tjsp. Painoi kuitenkin vähän yli puoli kiloa ja tuo kirje matkaa noin 50 km. Hinta 7.70.

Vinkkinä vastaisuuteen: Oikeana postipakettina olisi mennyt hintaan 7,20€ ja siitä saa vielä seurantakoodin eli postikin vastaa perillemenosta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ilmainen vinkki: olisit lähettänyt kauemmas niin olisit saanut paremman hinnan €/km.


Jep, jos olisin lähettäny ensin rovaniemelle ja sieltä joku paikallinen poronpurija lähettäny sen minun laskuun perille, olisin suhteessa säästänyt. Joku ruoja voisi pitää tätä logiikkaa typeränä mutta ei se ole, vaan kyseessä on mm. Helsingin koeponnistama säästömalli jossa esim. Kalliolan klinikan palveluiden ostamisen lopettaminen säästää jotain.

Kunnia tästä vallankumouksellisesta metodista taitaa tosin kuulua halituksella jonka mukaan valtio säästää myymällä tuottavan busineksen pois. Eikä siinä vielä kaikki, kansakin säästää sillä kilpailu laskee hintoja ja palvelu paranee. Todisteena Itella. Ja Kemira. Ja vittu kaikki.

Minulle avautui että olen huolestunut ja yrmeä vanha setä joka kokee maailman tuskaa aina välillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös