Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 744 828
  • 34 000

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
On pelattu jo neekerisuukkojen nimenmuutoksesta lähtien.

Mutta onko siinä traditionaalisen leikin nimen vaihtamisessa mitään järkeä? Voidaanhan sitä perustella sillä, että nimen muutoksen jälkeen ei leimata yhtä maahanmuuttajaryhmää muita enemmän, ja näin vaikutetaan lasten suhtautumiseen mustiin miehiin. Ihan kuin joku leikki nyt vaikuttaisi todella paljon niihin lapsiin... Ei perkele sentään tätä hyssyttely linjaa nykyään. Neekerikään ei ole neekeri (hymiö) ja kohta mustalainen ei ole mustalainen mitä seuraavaksi? Vieläkö lapsia pelotellaan sillä, että jollei ole kiltisti niin mustalaiset vie kuten minun lapsuudessa peloteltiin. Sieltä se armoton mustalaisviha varmaan kumpuaa.

vlad.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Jotkut kokevat ”kuka pelkää mustaa miestä” -leikin rasistisena. Leikkiä saatetaan leikkiä siksi eri variaatioina esimerkiksi luistelussa nimellä ”kuka pelkää jäämiestä”. tai esimerkiksi musta mies on korvattu ”vihreällä miehellä”. Toisaalta viittaus mieheen loukkaa sukupuoltenvälistä tasa-arvoa, joten peliä pelataan joissain piireissä nimellä "kuka pelkää jäähenkilöä/vihreää henkilöä" -Wikipedia

Missä piireissä?
Mitä vittua?

Sitäpaitsi, tuota leikkiä leikittiin ennenkuin neekereitä oli nähtykään.
-
tuota alleviivattua tekstiä painamalla kuulee Jani Volasen ääntä juutubesta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei perkele sentään tätä hyssyttely linjaa nykyään. Neekerikään ei ole neekeri (hymiö) ja kohta mustalainen ei ole mustalainen mitä seuraavaksi?
No, eiköhän se ole somali? Eikös tässä viime vai edellistalvena ollut jotain juttua lehdissä, kuinka somali on loukkaava nimitys? Pistää vain hieman mietityttämään, jos ei henkilöstä, jonka juuret ovat maassa nimeltä Somalia, voida käyttää nimitystä somali.

Toisenkin muutoksen olen havainnut. Silloin tällöin kiinalaisista turistiryhmistä ei enää käytetä nimitystä kiinalaiset; sekin korvataan ennemmin käsitteellä aasialaiset.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Koulussa ei enää pelatakkaan vanhaa kunnon "kuka pelkää mustaa miestä" peliä. Nykyään siellä joku pelkää vesimiestä.

Mietipä tilanne jossa kiinniottajaksi olisi valittu tummaihoinen koululainen? Kuka pelkää mustaa miestä olisi tässä tapauksessa hemmetin loukkaavaa. Tämä nyt vain on nykyaikaa johon pitää sopeutua. Sama se on neekeri-sanan käyttö. Vaikka Suomen neekeri-sana tulee muualta kuin englannin kielisestä sanasta nigger mutta siitä huolimatta kyseessä on erittäin rasistinen ilmaisu jota jokainen vähänkään sivistynyt ihminen osaa välttää.

-Tinke-80
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mietipä tilanne jossa kiinniottajaksi olisi valittu tummaihoinen koululainen? Kuka pelkää mustaa miestä olisi tässä tapauksessa hemmetin loukkaavaa. Tämä nyt vain on nykyaikaa johon pitää sopeutua. Sama se on neekeri-sanan käyttö. Vaikka Suomen neekeri-sana tulee muualta kuin englannin kielisestä sanasta nigger mutta siitä huolimatta kyseessä on erittäin rasistinen ilmaisu jota jokainen vähänkään sivistynyt ihminen osaa välttää.

-Tinke-80

Olisiko "kuka pelkää kiinni ottavaa henkilöä" sitten parempi? Muutenhan tuosta saa aina loukkaavan ilmaisun.
Neekeri on loukkaava, tumma-ihoinen on loukkaava, pakolainen on loukkaava, somali on loukkaava. Mikä olisi sitten sopiva kutsumanimi?
Olisiko kamelikuski tai sosiaalipummi sopiva..?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mietipä tilanne jossa kiinniottajaksi olisi valittu tummaihoinen koululainen? Kuka pelkää mustaa miestä olisi tässä tapauksessa hemmetin loukkaavaa. Tämä nyt vain on nykyaikaa johon pitää sopeutua.
Entä jos leikin nimi olisikin "kuka pelkää vaaleaa naista"? Kiinniottajaksi olisi valittu tuleva Lucia-neitonen. Olisiko leikki tässäkin tapauksessa hemmetin loukkaavaa?

Miksi Lakupekka ja Neekerinsuukko olivat loukkaavia tuotteita?
Miksi vastaavasti Elovena ja Pauligin Paula-tyttö eivät ole loukkaavia tuotteita?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Entä jos leikin nimi olisikin "kuka pelkää vaaleaa naista"? Kiinniottajaksi olisi valittu tuleva Lucia-neitonen. Olisiko leikki tässäkin tapauksessa hemmetin loukkaavaa?

Älä leiki tyhmempää mitä olet. Negatiivinen kaiku nimessä riittää leikin nimen vaihtoon.

-Tinke-80
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Negatiivinen kaiku nimessä riittää leikin nimen vaihtoon.
-Tinke-80

Vain ja ainoastaan Suomessa.
Ja samaan aikaan sai kuunnella mutsin luona Turun ghetossa käydessä, kun neekerilapset opstivat nuorempia Suomalaismuksuja. "Jos sinä et usko allahiin, niin täytettyäsi 15-vuotta allah kostaa sinulle kaikki pahat tekosi..."
luojan kiitos, minä en omista konekivääriä.
Saako muuten Tinken mielestä leikkiä hippaa? Eikö tuo loukkaa kaikkia Hippa-nimisiä? Ja Aasin hännän liimaaminen on eläinsuojelullisesti arveluttavaa. Puttepossun nimipäivistäkään ei näin ollen pitäisi laulaa, saati sitten "ihahaa, hepo hirnahtaa" biisiä. Heikkohermoisempihan kuvittelisi, että laulun Silja kiskoo suoniinsa hepoa...
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vieläkö lapsia pelotellaan sillä, että jollei ole kiltisti niin mustalaiset vie kuten minun lapsuudessa peloteltiin.

Lapsuuden aikana en muistaakseni nähnyt yhtään mustalaista. Vähän vanhempana annettiinkin jo tarkat ohjeet malliin: Ei sitten osteta niiltä nahkatakkeja tai muuta rompetta, mitä yrittävät kaupata.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tässä TÄYSIN tasapuolinen ja korrekti nimityskäytäntö tulevaisuudessa:

Yön timo = 000000
Luigi Italjaano = 663300
Hagert = 996666
Osasto Härmä = ffccff
Kuhta = ff0000

Koodit virallisia värikoodeja, joten vapaasti vain käyttöön arkikieleen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta onko siinä traditionaalisen leikin nimen vaihtamisessa mitään järkeä?...

Mielestäni asiassa on järkeä. Jos musta mies -nimitys saattaa loukata jotain leikkijää, on fiksua muuttaa sitä. Musta mies, neekerinsuukot, lakupekka yms. nimitykset ovat peräisin ajalta jolloin auto oli automobiilli tai jopa hyrysysy, maailma on muuttunut.

Erikoista miten tämän tyyppiset asiat nähdään loukkauksena suomalaisuutta kohtaan; "Kyllä meidän pitää saada sanoa neekeri tai musta mies!". Ehkä tämä on vaan sitä heikkoa suomalaista itsetuntoa.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Erikoista miten tämän tyyppiset asiat nähdään loukkauksena suomalaisuutta kohtaan; "Kyllä meidän pitää saada sanoa neekeri tai musta mies!". Ehkä tämä on vaan sitä heikkoa suomalaista itsetuntoa.

Eikai tässä siitä ole kyse. Sitäpaitsi ei tuolla mustalla miehellä siinä leikissä tarkoiteta neekeriä vaan muuta lasta pelottavaa mustaa hahmoa kuten esimerkiksi nokikolaria.
Jos leikissä on mukana tummaihoinen kaveri, niin tottakai pitää käyttää järkeä ja leikkiä sitten vaikka "kuka pelkää mitäliemustekalaa".

Neekeri on silti neekeri ja kuulalaakeri on kuulalaakeri, mutta neekerille puhuessa (tai sellaisen läsnäollessa) on korrektia olla käyttämättä em. sanaa. Enkä tarkoita kuulalaakeria.

Antaa kaikkien kukkien kukkia, peace and love.
Näin karkaistusti.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Musta mies, neekerinsuukot, lakupekka yms. nimitykset ovat peräisin ajalta jolloin auto oli automobiilli tai jopa hyrysysy, maailma on muuttunut.

Hmmm.... viime viikonloppuna MTV3 esitti Syksyn Sävelen satoa - ohjelmassaan kappaleen vuodelta -78, jossa mainitaan sana neekeri. Tuolloin kukaan ei lotkauttanut korvaansa koko asialle. En tiedä menikö nyt ohjelmapäivystys tukkoon. Ohessa kyseinen Kake Singersin kappaleen pätkä http://www.youtube.com/watch?v=GpnVDPq7Ovo

No, maailma tosiaan muuttuu Eskoseni.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikai tässä siitä ole kyse. Sitäpaitsi ei tuolla mustalla miehellä siinä leikissä tarkoiteta neekeriä vaan muuta lasta pelottavaa mustaa hahmoa kuten esimerkiksi nokikolaria.
Jos leikissä on mukana tummaihoinen kaveri, niin tottakai pitää käyttää järkeä ja leikkiä sitten vaikka "kuka pelkää mitäliemustekalaa"...

Mikäli pelin terminologia saattaa loukata jotakin oppilasta, opettajan pitää muuttaa terminologiaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hmmm.... viime viikonloppuna MTV3 esitti Syksyn Sävelen satoa - ohjelmassaan kappaleen vuodelta -78, jossa mainitaan sana neekeri. Tuolloin kukaan ei lotkauttanut korvaansa koko asialle. En tiedä menikö nyt ohjelmapäivystys tukkoon. Ohessa kyseinen Kake Singersin kappaleen pätkä http://www.youtube.com/watch?v=GpnVDPq7Ovo

No, maailma tosiaan muuttuu Eskoseni.

Mielestäni koulu on eriasia kuin Syksyn Sävel. Luultavasti pihoilla leikitään edelleen mustaa miestä ja kutsutaan tummaihoisia neekereiksi.
 
Suosikkijoukkue
JypFabun poliittinen ideologia
Mielestäni asiassa on järkeä. Jos musta mies -nimitys saattaa loukata jotain leikkijää, on fiksua muuttaa sitä. Musta mies, neekerinsuukot, lakupekka yms. nimitykset ovat peräisin ajalta jolloin auto oli automobiilli tai jopa hyrysysy, maailma on muuttunut.

No voi visvanen vittu. Ainahan joku loukkaa jotakin. Tällä helvetin nerokkaalla päätelmällä ei koskaan saisi pelata mitään (koska joku on huonompi kuin toinen ja näin ollen loukkaantua), arvosanoja ei saa koulussa antaa kun joku on kenties/kukaties paskempi esim matematiikassa kuin toinen jne. On se nyt helvetti että enemmistön pitää AINA vähemmistön pillin mukaan tanssia. Minua henkilökohtaisesti loukkaa katsella ählämimiesten liian lyhyitä housunlahkeita. Tietysti joku nauttii ruskettuneista nilkoista, mutta kuka puolustaa minun viiksetystäni, minä vaan kysyn?
Maailma ei ole muuttunut mihinkään, sillä musta on edelleen musta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No voi visvanen vittu. Ainahan joku loukkaa jotakin. Tällä helvetin nerokkaalla päätelmällä ei koskaan saisi pelata mitään (koska joku on huonompi kuin toinen ja näin ollen loukkaantua), arvosanoja ei saa koulussa antaa kun joku on kenties/kukaties paskempi esim matematiikassa kuin toinen jne. On se nyt helvetti että enemmistön pitää AINA vähemmistön pillin mukaan tanssia...

Mielestäni lapsille on ihan sama millä termeillä tuota leikkiä leikitään, pääasia on että leikitään. En oikein ymmärrä miksi joku vetää herneen nenään siitä, että koulussa on muutettu musta vedeksi, eihän tuolla ole mitään merkitystä. Koulussa jossa tällä hetkellä opetan on 14 kansallisuutta ja minusta on järkevää toimia siten ettei jouduta turhista asioista vääntämään.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Mikäli pelin terminologia saattaa loukata jotakin oppilasta, opettajan pitää muuttaa terminologiaa.

Jos opettajan ulkoinen habitus loukkaa jotakin, niin kunnan on palkattava uusi opettaja. Ja neekerit/ mustat on asetettava boikottiin, koska he käyttävät sanaa: "black ja joskus sanaa negro".
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka Suomen neekeri-sana tulee muualta kuin englannin kielisestä sanasta nigger mutta siitä huolimatta kyseessä on erittäin rasistinen ilmaisu jota jokainen vähänkään sivistynyt ihminen osaa välttää.
Ai erittäin rasistinen ilmaisu? Olen sivistynyt ihminen ja käytän edelleen neekeri-sanaa tietyissä tilanteissa. Ainakin silloin, kun tiedän paikalla olevan jotain äärisuvaitsevia, jotka päättävät muiden puolesta, milloin pitää loukkaantua. Eli ns. ammattiloukkaantujat, joiden määrä kasvaa kasvamistaan ja itse asiassa avautui, että heidän pitäisi perustaa seuraaviin vaaleihin ammattiloukaantujien puolue. Pääministerin paikka olisi taattu, samoin suuri ryntäys erityisesti vihreiden ja demareiden leireistä.

Neekeri-sanan humoristisesta tai leikillisestä käytöstä suivaantuvat ihmiset omalla toiminnallaan korostavat sitä, kuinka määrittävät ihmistä ihonvärin perusteella. Toisin sanoen, leikkivät äärimmäisen suvaitsevaisia, mutta ovat itse asiassa sivistymättömiä ihmisiä, jotka ensimmäiseksi antavat merkityksen ihmisen ihonvärille, vaikka sen pitäisi nykypäivänä olla täysin toisarvoinen seikka.

Niin ja kenelle edes tulee mieleen kutsua tummaa miestä tämän kuullen neekeriksi? Varsinkaan vahingossa. Koko ajatus on täysin absurdi.
Mikäli pelin terminologia saattaa loukata jotakin oppilasta, opettajan pitää muuttaa terminologiaa.
Mikä tahansa asia saattaa loukata jotakuta.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Jos haluaa istuttaa lapsiin ajatuksen, että "mustassa miehessä" on lähtökohtaisesti jotakin pelottavaa, kannattaa leikittää "Kuka pelkää mustaa miestä". Leikissähän myydään ajatusmaailmaa, jonka ei pitäisi saada jalansijaa enää 2010-luvun Suomessa. Varmasti parantaa somalien ja muiden tummaihoisten sopeutumista yhteiskuntaankin, jos päiväkerhosta lähtien leikitään, kuka pelkää sinua.

Osa suomalaisista on tietysti sitä mieltä, että mustaa miestä on syytäkin pelätä. Rasistiksi kasvattamisen saavat kuitenkin hoitaa vanhemmat ja suku, sivistyneen yhteiskunnan järjestelmiä ei siihen tarvita.
Mikä tahansa asia saattaa loukata jotakuta.
Joo, heitetään hanskat tiskiin vaan. Vitun läski. Homo. Neekeri. Ammattiloukkaantuja.

Kyllä minä saan näin sanoa. On tuollaisten pienimunaisten ongelma, jos se loukkaa heitä.
 
Viimeksi muokattu:

tutzba

Jäsen
Koulussa jossa tällä hetkellä opetan on 14 kansallisuutta ja minusta on järkevää toimia siten ettei jouduta turhista asioista vääntämään.

Minä olen sen verran junnu, että omista leikkiajoistani ei ole kuin jotain 10 vuotta aikaa. Kun pelattiin mustaa miestä, en edes osannut yhdistää sitä tummaihoisiin, kuten ei kukaan muukaan. Esim. minä kuvittelin, että musta viittaa Mikki Hiiren sydänystävään Mustakaapuun. Näinkin huonon johdatuksen jälkeen päästään siihen, että lapset eivät todellakaan ymmärrä tai yhdistä asioita rasismiin. Se, että vanhempien mielestä joku voi loukata lapsia ei ole pätevä peruste jonkun asian muuttamiselle.

Jos olen väärässä, niin sitten olen. Ainakin yritin.

Onko se muuten oikein, että kun me laulettiin sitä matkustan ympäri maailmaa -biisiä ja aina kun saavuttiin Kiinaan, vedimme sormillamme silmiä sivuilta? Tiedätte varmaan mitä tarkoitan. Meidän koulussamme oli yksi kiinaheebo ja hän teki täysin samalla tavalla. Ei loukkaantunut, ei valittanut rehtorille, ja äiti ja isäkin varmaan olivat tyytyväisiä kun poika hyväksyttiin sataprosenttisesti mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinällään samaa mieltä TosiFanin kanssa, kerrankin. Maailma muuttuu ja tässä tapauksessa pelikin, vaikka iso osa lapsista Mustaa miestä ei rasismiin yhdistäkään.

Kiinalainen ja somali eivät kai kuitenkaan ole rasistisia ilmaisuja? Kunhan niitä ei käytä: vitun kiinalainen! tai vitun somali! -yhteyksissä. Näissäkään tapauksissa vika ei ole itse sanassa.

Itse käytän N-sanaa kertoessani kaveriporukoissa vitsejä. Kerron tosin myös juutalais-, rasisti- ja valkoihoinen länsimaalainen -vitsejäkin. Täytyy olla vaan tilannetajua sen verran, että tajuaa milloin kyseisiä sanoja voi käyttää. En näe pahana, ettei lapsia totuteta Neekeri- ym. sanojen käyttöön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös