Entä jos leikin nimi olisikin "kuka pelkää vaaleaa naista"? Kiinniottajaksi olisi valittu tuleva Lucia-neitonen. Olisiko leikki tässäkin tapauksessa hemmetin loukkaavaa?Mietipä tilanne jossa kiinniottajaksi olisi valittu tummaihoinen koululainen? Kuka pelkää mustaa miestä olisi tässä tapauksessa hemmetin loukkaavaa. Tämä nyt vain on nykyaikaa johon pitää sopeutua.
Entä jos leikin nimi olisikin "kuka pelkää vaaleaa naista"? Kiinniottajaksi olisi valittu tuleva Lucia-neitonen. Olisiko leikki tässäkin tapauksessa hemmetin loukkaavaa?
Negatiivinen kaiku nimessä riittää leikin nimen vaihtoon.
-Tinke-80
Vieläkö lapsia pelotellaan sillä, että jollei ole kiltisti niin mustalaiset vie kuten minun lapsuudessa peloteltiin.
Mutta onko siinä traditionaalisen leikin nimen vaihtamisessa mitään järkeä?...
Erikoista miten tämän tyyppiset asiat nähdään loukkauksena suomalaisuutta kohtaan; "Kyllä meidän pitää saada sanoa neekeri tai musta mies!". Ehkä tämä on vaan sitä heikkoa suomalaista itsetuntoa.
Musta mies, neekerinsuukot, lakupekka yms. nimitykset ovat peräisin ajalta jolloin auto oli automobiilli tai jopa hyrysysy, maailma on muuttunut.
Eikai tässä siitä ole kyse. Sitäpaitsi ei tuolla mustalla miehellä siinä leikissä tarkoiteta neekeriä vaan muuta lasta pelottavaa mustaa hahmoa kuten esimerkiksi nokikolaria.
Jos leikissä on mukana tummaihoinen kaveri, niin tottakai pitää käyttää järkeä ja leikkiä sitten vaikka "kuka pelkää mitäliemustekalaa"...
Hmmm.... viime viikonloppuna MTV3 esitti Syksyn Sävelen satoa - ohjelmassaan kappaleen vuodelta -78, jossa mainitaan sana neekeri. Tuolloin kukaan ei lotkauttanut korvaansa koko asialle. En tiedä menikö nyt ohjelmapäivystys tukkoon. Ohessa kyseinen Kake Singersin kappaleen pätkä http://www.youtube.com/watch?v=GpnVDPq7Ovo
No, maailma tosiaan muuttuu Eskoseni.
Mielestäni asiassa on järkeä. Jos musta mies -nimitys saattaa loukata jotain leikkijää, on fiksua muuttaa sitä. Musta mies, neekerinsuukot, lakupekka yms. nimitykset ovat peräisin ajalta jolloin auto oli automobiilli tai jopa hyrysysy, maailma on muuttunut.
No voi visvanen vittu. Ainahan joku loukkaa jotakin. Tällä helvetin nerokkaalla päätelmällä ei koskaan saisi pelata mitään (koska joku on huonompi kuin toinen ja näin ollen loukkaantua), arvosanoja ei saa koulussa antaa kun joku on kenties/kukaties paskempi esim matematiikassa kuin toinen jne. On se nyt helvetti että enemmistön pitää AINA vähemmistön pillin mukaan tanssia...
Mikäli pelin terminologia saattaa loukata jotakin oppilasta, opettajan pitää muuttaa terminologiaa.
Ai erittäin rasistinen ilmaisu? Olen sivistynyt ihminen ja käytän edelleen neekeri-sanaa tietyissä tilanteissa. Ainakin silloin, kun tiedän paikalla olevan jotain äärisuvaitsevia, jotka päättävät muiden puolesta, milloin pitää loukkaantua. Eli ns. ammattiloukkaantujat, joiden määrä kasvaa kasvamistaan ja itse asiassa avautui, että heidän pitäisi perustaa seuraaviin vaaleihin ammattiloukaantujien puolue. Pääministerin paikka olisi taattu, samoin suuri ryntäys erityisesti vihreiden ja demareiden leireistä.Vaikka Suomen neekeri-sana tulee muualta kuin englannin kielisestä sanasta nigger mutta siitä huolimatta kyseessä on erittäin rasistinen ilmaisu jota jokainen vähänkään sivistynyt ihminen osaa välttää.
Mikä tahansa asia saattaa loukata jotakuta.Mikäli pelin terminologia saattaa loukata jotakin oppilasta, opettajan pitää muuttaa terminologiaa.
Joo, heitetään hanskat tiskiin vaan. Vitun läski. Homo. Neekeri. Ammattiloukkaantuja.Mikä tahansa asia saattaa loukata jotakuta.
Koulussa jossa tällä hetkellä opetan on 14 kansallisuutta ja minusta on järkevää toimia siten ettei jouduta turhista asioista vääntämään.
Älä nyt esitä tyhmää. Tai korjaan, ettet vaan loukkaannu: enhän minä tiedä, esitätkö edes.Joo, heitetään hanskat tiskiin vaan. Vitun läski. Homo. Neekeri. Ammattiloukkaantuja.
Kyllä minä saan näin sanoa.
Täysin samaa mieltä, moni taas yliarvioi lapsen ajatusmaailman. Tai oikeastaan aliarvioi eli lapset ovat vielä niin puhtaita, että toimivat paljon vaiston varassa eivätkä mieti joka asiaa joltain saatanan typerältä kantilta, kuten väsyneet aikuiset.Näinkin huonon johdatuksen jälkeen päästään siihen, että lapset eivät todellakaan ymmärrä tai yhdistä asioita rasismiin. Se, että vanhempien mielestä joku voi loukata lapsia ei ole pätevä peruste jonkun asian muuttamiselle.
Pikku kusetus kuuluu asiaan eikä vahingoittane kohtuuttomasti valkolaisturkulaisiakaan. Mieluummin pikkujannujen kannattaa tehdä pientä huumorijäynää paikalliselle allah jugendille takaisinpäin kuin ottaa noita puheita liian vakavasti.Vain ja ainoastaan Suomessa.
Ja samaan aikaan sai kuunnella mutsin luona Turun ghetossa käydessä, kun neekerilapset opstivat nuorempia Suomalaismuksuja. "Jos sinä et usko allahiin, niin täytettyäsi 15-vuotta allah kostaa sinulle kaikki pahat tekosi..."
luojan kiitos, minä en omista konekivääriä.
Minä olen sen verran junnu, että omista leikkiajoistani ei ole kuin jotain 10 vuotta aikaa. Kun pelattiin mustaa miestä, en edes osannut yhdistää sitä tummaihoisiin, kuten ei kukaan muukaan. Esim. minä kuvittelin, että musta viittaa Mikki Hiiren sydänystävään Mustakaapuun. Näinkin huonon johdatuksen jälkeen päästään siihen, että lapset eivät todellakaan ymmärrä tai yhdistä asioita rasismiin. Se, että vanhempien mielestä joku voi loukata lapsia ei ole pätevä peruste jonkun asian muuttamiselle...
Niin, eihän pienellä neekeripojalla (näin meidän kesken) ole mitään syytä pohtia, että mitähän vittua, kun muut huutavat kurkku suorana "kuka pelkää mustaa miestä?!?" ja alkavat kipottaa karkuun. Kaikki pienet neekeripojat eivät varmaan koe sitä loukkaavaksi tai ongelmaksi, mutta vähän isompina saattavat miettiä, että näin paljon heitä täällä arvostetaan.Älä nyt esitä tyhmää.
Miksi tämä asia (mustan miehen muuttaminen vesimieheksi) on näin tärkeä monelle kirjoittajalle? Miksi on tärkeää, että kyseisessä leikissä puhutaan nimenomaan mustasta miehestä eikä vesimiehestä? Kuten sanoit, lapsille se on pääsääntöisesti ihan sama.