Minusta tuntuu nykymenolla väkisinkin siltä, että näitä loukkaavia termejä hakemalla haetaan, sellaisistakin asiayhteyksistä joissa niitä ei todellisuudessa ole.
- - -
Jos joku somali loukkaantuu siitä, että kutsun häntä somaliksi niin se on sitten voi voi, ei kansallisuutta voi häivyttää, jollei henkilö itse häpeä kansallisuuttaan ja siksi haluaa häivyttää sen itse itsestään. Olenhan minäkin suomalainen vaikka en pidä itseäni suomalaisena, mutta en siltikään loukkaannu jos joku kutsuu minua "suomalaiseksi" tai "suomipojaksi" tms. Loukkaantuminen loukkaantumisen vuoksi kertoo paljon loukkaantujan itsetunnosta, näin asian näen.
Viisaita sanoja viisaalta mieheltä!
Onhan toisinaan esim. sanalla "turkulainen" negatiivinen kaiku. Löytyy sanontoja "
Älä käyttäydy kuin turkulainen!" tai "
Kyllä tyhmä saa olla, mutta ei turkulainen!". Kuinka paljon maailmassa on Turku-aiheisia vitsejä (itse asiassa kolme; loput ovat tosiasioita)? "
On se hyvä, että Suomessa on kaupunki nimeltä Turku. Muuten ne kaikki turkulaiset olisivat levittäytyneet ympäri maata." Käsi pystyyn kuinka moni ei oikeasti ole kuullut yhtään tällaista juttua!
Olisiko minullakin siis syytä loukkaantua, jos joku kutsuu minua turkulaiseksi? Pitäisikö minun pyytää ihmisiä kutsumaan minua ennemmin joksikin teennäiseksi "lounaissuomalaiseksi" tai "varsinaissuomalaiseksi"? PASKAN MARJAT! Mä olen ylpeä taustastani ja turkulaisuudestani; jotkut sanovat sitä jopa ylimielisyydeksi!
"Heidekenillä syntynyt, Förillä ajanut, Aurajokeen pudonnut ja Kakolassakin käväissyt"
Arabi on arabi, kiinalainen on kiinalainen, somali on somali ja turkulainen on turkulainen! Onko oikeasti jotain järkeä ryhtyä muuttamaan vakiintuineita nimityksiä? "Lähi-idästä kotoisin oleva", "aasialainen", "afrikkalainen" ja "varsinaissuomalainen" - tämä kaikki vain siksi, että joku saattaa loukkaantua tavallisesta sanasta, joka kuvaa mielestäni parhaiten ko. henkilön taustaa. Useimmiten nämä kyseiset henkilöt eivät edes itse loukkaannu asiasta, vaan joku toinen "suvaitsevainen maailmankansalainen" loukkaantuu heidän puolestaan.