Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 774 657
  • 34 092

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, heitetään hanskat tiskiin vaan. Vitun läski. Homo. Neekeri. Ammattiloukkaantuja.

Kyllä minä saan näin sanoa.
Älä nyt esitä tyhmää. Tai korjaan, ettet vaan loukkaannu: enhän minä tiedä, esitätkö edes.
Näinkin huonon johdatuksen jälkeen päästään siihen, että lapset eivät todellakaan ymmärrä tai yhdistä asioita rasismiin. Se, että vanhempien mielestä joku voi loukata lapsia ei ole pätevä peruste jonkun asian muuttamiselle.
Täysin samaa mieltä, moni taas yliarvioi lapsen ajatusmaailman. Tai oikeastaan aliarvioi eli lapset ovat vielä niin puhtaita, että toimivat paljon vaiston varassa eivätkä mieti joka asiaa joltain saatanan typerältä kantilta, kuten väsyneet aikuiset.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vain ja ainoastaan Suomessa.
Ja samaan aikaan sai kuunnella mutsin luona Turun ghetossa käydessä, kun neekerilapset opstivat nuorempia Suomalaismuksuja. "Jos sinä et usko allahiin, niin täytettyäsi 15-vuotta allah kostaa sinulle kaikki pahat tekosi..."
luojan kiitos, minä en omista konekivääriä.
Pikku kusetus kuuluu asiaan eikä vahingoittane kohtuuttomasti valkolaisturkulaisiakaan. Mieluummin pikkujannujen kannattaa tehdä pientä huumorijäynää paikalliselle allah jugendille takaisinpäin kuin ottaa noita puheita liian vakavasti.

Vain pari-kolme sukupolvea taakepäin kantasuomalaiset pelottelivat kakaroitaan Jumalalla, joka heittää vittumaisille kakaroille kuuman kiven päähän. Sellaista tehdään varmaan vieläkin jossain peräkylässä, jossa porukat lisääntyvät yleensä serkkujensa kanssa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä olen sen verran junnu, että omista leikkiajoistani ei ole kuin jotain 10 vuotta aikaa. Kun pelattiin mustaa miestä, en edes osannut yhdistää sitä tummaihoisiin, kuten ei kukaan muukaan. Esim. minä kuvittelin, että musta viittaa Mikki Hiiren sydänystävään Mustakaapuun. Näinkin huonon johdatuksen jälkeen päästään siihen, että lapset eivät todellakaan ymmärrä tai yhdistä asioita rasismiin. Se, että vanhempien mielestä joku voi loukata lapsia ei ole pätevä peruste jonkun asian muuttamiselle...

Miksi tämä asia (mustan miehen muuttaminen vesimieheksi) on näin tärkeä monelle kirjoittajalle? Miksi on tärkeää, että kyseisessä leikissä puhutaan nimenomaan mustasta miehestä eikä vesimiehestä? Kuten sanoit, lapsille se on pääsääntöisesti ihan sama.

Opettajana pyrin pääsääntöiseti välttämään sellaista mahdollisuutta, että joku loukkaantuisi minun opetuksessa ja siksi käyttäisin mielummin neutraalia vaihtoehtoa.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Älä nyt esitä tyhmää.
Niin, eihän pienellä neekeripojalla (näin meidän kesken) ole mitään syytä pohtia, että mitähän vittua, kun muut huutavat kurkku suorana "kuka pelkää mustaa miestä?!?" ja alkavat kipottaa karkuun. Kaikki pienet neekeripojat eivät varmaan koe sitä loukkaavaksi tai ongelmaksi, mutta vähän isompina saattavat miettiä, että näin paljon heitä täällä arvostetaan.
 

RDivis

Jäsen
Miksi tämä asia (mustan miehen muuttaminen vesimieheksi) on näin tärkeä monelle kirjoittajalle? Miksi on tärkeää, että kyseisessä leikissä puhutaan nimenomaan mustasta miehestä eikä vesimiehestä? Kuten sanoit, lapsille se on pääsääntöisesti ihan sama.

Noh, itsellä ei ehkä ole mielipidettä juuri tähän leikin nimeen vaan siihen miksi se tai sanotaanko monetkin asiat ovat vaikeita joillekin suomalaisille.

Tunnen monia, jotka uskovat ajattelutapaan maassa maan tavalla ja kokevat tälläiset ihme myönnytykset turhana kumarteluna. On siinä pieni pointtikin varsinkin, kun aletaan puhua isommista asioista, kuin mustasta miehestä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minun mielestä koko asetelma, jossa yksi henkilö asetetaan jopa kokonaisen koululuokan eteen ja muiden on tätä yhtä henkilöä pelättävä, on arveluttava. Tuohan on koulukiusaamista. Varmasti lapselle jää syvä arpi sieluun siitä, että koko hänen luokkansa (tarharyhmänsä tjms. yhteisö) pelkää häntä, vaikka hän vain tahtoisi olla kaikkien ystävä.

Ja koko jahtaamisvietin keinotekoinen ylläpitäminen on nykyaikana täysin turhaa ja hyvin metsäläistä. Asiat pitäisi pystyä kohtaamaan puhumalla, eikä karkuun juoksemalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ai erittäin rasistinen ilmaisu? Olen sivistynyt ihminen ja käytän edelleen neekeri-sanaa tietyissä tilanteissa. Ainakin silloin, kun tiedän paikalla olevan jotain äärisuvaitsevia, jotka päättävät muiden puolesta, milloin pitää loukkaantua. Eli ns. ammattiloukkaantujat, joiden määrä kasvaa kasvamistaan ja itse asiassa avautui, että heidän pitäisi perustaa seuraaviin vaaleihin ammattiloukaantujien puolue. Pääministerin paikka olisi taattu, samoin suuri ryntäys erityisesti vihreiden ja demareiden leireistä.
Ei se käy. Demarit ja vihreät loukkaantuisivat.

Luultavasti Jungner on myös ollut niin kaukaa viisas, että on jo rekisteröinyt koko joukon keskeisiä loukkaantumista sivuavia aputoiminimiä puolueelleen. Näitä lienevät ainakin Ammattiloukkaantujat, Mielensäpahoittajat, Sosiaalidemokraattiset Loukkaantujat, Vasemmistoloukkaantujat, Punavihreät Mielensäpahoittajat, Suvaitsevaiset Ammattiloukkaantujat, Loukkaantujat Monikulttuurisuuden Puolesta, ynnä Nuoret Loukkaantuneet Kotkat.
 

tutzba

Jäsen
Miksi tämä asia (mustan miehen muuttaminen vesimieheksi) on näin tärkeä monelle kirjoittajalle? Miksi on tärkeää, että kyseisessä leikissä puhutaan nimenomaan mustasta miehestä eikä vesimiehestä? Kuten sanoit, lapsille se on pääsääntöisesti ihan sama.

Niin, eihän pienellä neekeripojalla (näin meidän kesken) ole mitään syytä pohtia, että mitähän vittua, kun muut huutavat kurkku suorana "kuka pelkää mustaa miestä?!?" ja alkavat kipottaa karkuun. Kaikki pienet neekeripojat eivät varmaan koe sitä loukkaavaksi tai ongelmaksi, mutta vähän isompina saattavat miettiä, että näin paljon heitä täällä arvostetaan.

Suomi on Suomi. Täällä on leikitty mustaa miestä, no en tiedä kuinka kauan, mutta varmaan aika pitkään. Vaikka leikki ei olekaan ehkä kauhean merkittävä osa Suomen kulttuuria, se on kuitenkin sitä. Minkä takia suomalaisten pitää jatkuvasti muokata omia tapojaan sen takia, että tänne virtaa ulkomaalaisia ympäri maailmaa? Eikö heidän pitäisi sopeutua siihen, mitä me teemme? Eikö Suomea ja suomalaisuutta kuulukin arvostaa?

En nyt väitä, etteikö ulkomaalaisten sopeutumista meidän oloihimme pitäisi helpottaa. Tietysti pitää. Vituttaa vaan kaikkien kukkahattutätien/-setien valitus ja itku siitä, kuinka joku leikki voisi loukata pahasti meidän ulkomailta tulleita ystäviämme. Jos Afrikassa leikittäisiin kuka pelkää valkoista miestä -leikkiä, kuinka moni teistä kokisi sen rasismina? Päätän puheenvuoroni toteamalla, että ei se leikki rasistinen ole vaan ihmiset vrt. aseet eivät tapa vaan ihmiset.

Päästiin aika pitkälle pelkästä leikistä, mutta näin minä koen asiat.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
On se nyt helvetti että enemmistön pitää AINA vähemmistön pillin mukaan tanssia.

Avautui, että ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää asuvansa demokratiassa.

Demokratiassa ENEMMISTÖ päättää. Enemmistöä EI voi sortaa demokratiassa. Jos ENEMMISTÖ on sitä mieltä, että tehdään jotain X vähemmistön hyväksi, on se ENEMMISTÖN päätös. Jos koet tuon päätöksen itseäsi sortavaksi, se ei sorra ENEMMISTÖÄ vaan vähemmistöä, eli niitä jotka ovat sinun kanssasi samaa mieltä. Jos olisitte ENEMMISTÖ, niin asiat olisivat kuten sinä haluat.

Demokratiassa enemmistö päättää, sillä on absoluuttinen valta. Enemmistöä ei voi syrjiä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tunnen monia, jotka uskovat ajattelutapaan maassa maan tavalla ja kokevat tälläiset ihme myönnytykset turhana kumarteluna. On siinä pieni pointtikin varsinkin, kun aletaan puhua isommista asioista, kuin mustasta miehestä.

Tästä on kysymys, me suomalaiset emme myönny tai kumartele nykyajalle!

Maailma on pienentynyt ja nykyään suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluu myös neekereitä ja mustia miehiä. Mielestäni on korrektia käyttäytyä fiksusti myös näitä ihmisiä kohtaan ja jättää heitä loukkaavat ilmaisut pois.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tässä TÄYSIN tasapuolinen ja korrekti nimityskäytäntö tulevaisuudessa:

Yön timo = 000000
Luigi Italjaano = 663300
Hagert = 996666
Osasto Härmä = ffccff
Kuhta = ff0000
Keväällä meinasin saada kaistanvaihtajan täysin varoittamatta kylkeeni Mannerheimintiellä Taka-Töölössä. Eka reaktio oli että kyseessä olisi juuri kortin saanut suomiblondi, mutta ratin takana istuikin ehta kuusnolla. Jatkoajasta olen lukenut että moni muukin on kokenut hämmentäviä hetkiä kohdatessaan 000000:n liikenteessä. Kuusnollat ovat huomattavasti arvaamattomampia liikenteessä kuin tuplaysi-neloiskuutoset. Niiden kanssa hämmennys alkaa yleensä siinä vaiheessa, kun Mersun sivuikkuna avataan.
 

Nick Neim

Jäsen
Toivon todella, etten enään missään yhteydessä kuule sanaa läski, lihava, hullu/mielenvikainen (kuinka negatiivinen sana!), idiootti, pienimunainen tai hellä rakastaja. Otan kaikesta itseeni.

Sen sijaan sanat isoluinen, mieleltään kykenemätön, hölmö, riittävän kokoinen ja vitun kova panemaan kelpaavat. Mielestäni on korrektia käyttäytyä fiksusti myös näitä ihmisiä kohtaan ja jättää heitä loukkaavat ilmaisut pois.
 

orpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks, Kärpät
Silloin kun itse ala-asteen alaluokilla olin -90 luvun alkuvuosina, niin pelasimme toki "kuka pelkää mustaa miestä"-peliä, mutta itse en ajattelut mustan miehen olevan tummaihoinen ihminen. Kuvittelin sen lähinnä mustanaamioksi tai vastaavaksi mustaan asuun pukeutuneeksi mieheksi. Vasta myöhemmällä iällä, kun ruvettiin puhumaan siitä että ei tommosta peliä voi pelata koska se syrjii tummaihoisia, tuli ekaa kertaa ajatus että "neekeriäkö" siinä muka tarkotetaan? Sama homma lakritsipatukoiden kanssa, en kuvittelut niidenkään kuvien olevan tummaihoisia ihmisiä, vaan jotain piirrettyjä hahmoja. Tuotteissa esiintyvän "rasismi" tuli mulle ilmi vasta kun siitä alettiin puhua rasismina.

Tuntuu, että rasismia tehdään nimenomaan sillä että kaikki asiat määritellään rasismiksi. Lapset ei välttämättä lähtökohtaisesti pidä toisen väristä ihmistä mitenkään poikkeavana, mutta kun siitä tehdään numero niin varmasti sitten "ymmärtävät" että tuohan on perkele erivärinen ja sitä myöten eriarvoinen tms..paskaa.

Suosittelisin katsomaan aika vanhan South Park-jakson (en muista, mikä tuotantokausi) missä kaupungin lippu tuli uudistaa koska, siinä oli hirteen vedetty musta tikku-ukko. Jakso kertoo aika hyvin siitä, kuinka rasismistapuhujat ja kaikestaloukkaantuvat nimenomaan lietsovat rasismin kehitystä yhä enemmän.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Eiköhän suomalaiset lapset/ nuoret ole sen verran fiksujaja avarakatseisia ettei heitä stressaa huutaa "kuka pelkää mustaa miestä" saamatta aikaan tämän ketjun mukaista kalapaliikkia. Enemmän tuntuu olevan meidän ikäpolven ongelma, kuin nykyisten skidien.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
On se vaikeaa. Muutetaan leikin nimeksi vaikka Kuka pelkää kummitusta, niin ei kukaan loukkaannu, ellei sitten kummitukset ala valittamaan. Ei ole kyse enää mustasta, ei miehestä ei henkilöstä. Prkl. Riittää tää veivuu yhdestä leikistä.
 

RDivis

Jäsen
On se vaikeaa. Muutetaan leikin nimeksi vaikka Kuka pelkää kummitusta, niin ei kukaan loukkaannu, ellei sitten kummitukset ala valittamaan. Ei ole kyse enää mustasta, ei miehestä ei henkilöstä. Prkl. Riittää tää veivuu yhdestä leikistä.

Noh, keskusteluhan on oikeasti ajautunut tästä itse leikistä aika kauas, mutta sitä on ollut tässä helppo roikottaa mukana esimerkkinä suomalaisten typerästä jääräpäisyydestä.

Maailma on pienentynyt ja nykyään suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluu myös neekereitä ja mustia miehiä. Mielestäni on korrektia käyttäytyä fiksusti myös näitä ihmisiä kohtaan ja jättää heitä loukkaavat ilmaisut pois.

Kyse on lopulta paljon isommista asioista, kuin Neekeri-ilmaisun käytöstä. Monien maahanmuuttajien mielestä rasismia näkyy joka nurkassa. Sitä käytetään aseena.. Rasismia...Rasismia...Rasismia!
 
Suosikkijoukkue
JypFabun poliittinen ideologia
Mielestäni lapsille on ihan sama millä termeillä tuota leikkiä leikitään, pääasia on että leikitään.

Sama täällä. Miksi sitä on sitten alunperin pitänyt lähteä muuttamaan jos/kun sillä itse termillä ei ole mitään väliä? Vai onko se niin, että vain tietyn värisillä on pohjoisella pallinpuoliskolla oikeus loukkaantua rotuun liittyvistä ihan mistä tahansa?

Demokratiassa enemmistö päättää, sillä on absoluuttinen valta. Enemmistöä ei voi syrjiä.

Kerropa se boldaamasi ENEMMISTÖ, joka on päättänyt ettei neekeri-sanaa saa käyttää tai se ENEMMISTÖ, jonka mielestä suvivirttä ei saa laulaa, tai se ENEMMISTÖ, jonka mielestä neekerinpusu loukkaa kaikkia nisäkkäitä. Vihervasureiden suosikkilaji, eli kansanäänestys olisi tässä ihan kiva ylläri. Tai jos ei näin järeisiin toimiin lähdetä, niin miten olisi ENEMMISTÖN kustantama galluptutkimus ko. aiheista.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Miksi joku kuvittelee, että "mustalla miehellä" viitattaisiin ihmiseen, jonka ihonväri on joku ruskean sävy, oli se sitten skaalan tummemmasta tai vaaleammasta päästä? Kyllä minusta vaaleanpunaiset, ruskeat ja kellertävät lapset voivat ihan hyvin leikkiä sulassa sovussa "mustaa miestä".
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mikäli pelin terminologia saattaa loukata jotakin oppilasta, opettajan pitää muuttaa terminologiaa.
Opettajana pyrin pääsääntöiseti välttämään sellaista mahdollisuutta, että joku loukkaantuisi minun opetuksessa ja siksi käyttäisin mielummin neutraalia vaihtoehtoa.
Tulipa muuten mieleeni yksi tositarina omilta peruskouluajoiltani.

Eräänä talvisena koulupäivänä meidän oli tarkoitus pelata jääkiekkoa. Kiekon lisäksi meillä oli myös vaihtoehtoisena pelivälineenä pallo. Noh, tunti oli alkamassa ja opettajamme tuli juuri kaukaloon. Keräännyimme hänen lähettyvilleen kuten normaalistikin. Yksi kaverini kurvasi myös siihen viereen ja kävin opettajamme kanssa... hm... vähintäänkin mielenkiintoisen keskustelun.

Oppilas: "Mil' me pelataan, jätkät?"
Opettaja: "Mitä sinä sanoit?"
Oppilas: "Kysyin, että millä me pelataan."
Opettaja: "Täällä mitään jätkiä ole! Täällä on poikia!"

Kai siinäkin oli taustalla sitten se, että joku voi kokea tuon jätkä-nimityksen loukkaavaksi ja opettajan oli otettava käyttöön neutraalimpi vaihtoehto. Nyt tämän keskustelun myötä muistin asian lähes neljännesvuosisata tapahtuneen jälkeen. Pelleilyltä se tuntui jo silloin ja pelleilyltä tuollainen "loukkaavan terminologian neutralisointi" tuntuu edelleenkin.
 

Jeffrey

Jäsen
Tästä on kysymys, me suomalaiset emme myönny tai kumartele nykyajalle!

Ei tästä ole kysymys. Kyllä kysymyksen vastaus on juuri niin kuin Tutzba tuossa ylempänä totesi.

Missään muualla maailmassa yhteiskunta ei muovaudu maahanmuuttajille sopivaksi. Vaan maahanmuuttajat muovautuvat yhteiskuntaan sopivaksi. Sivistysvaltio Ranskassa jopa kiellettiin muslimien hunnut kouluissa. Myös Suomen lakien mukaan hunnut tulisi kieltää. Meillä on Suomessa voimassa laki joka kieltää naamioitumisen julkisella paikalla.

Suomalainen kulttuuri tulee ajanmyötä kuolemaan jos tällaista linjaa jatketaan tarpeeksi pitkään. Kyllähän maailman pitää muuttua, mutta johonkin on raja vedettävä.

Absurdein maahanmuuttajahyssytys mielestäni on se, että enää ei puhuta betoniporsaista. Koska porsas on muslimeja loukkaava eläin. Nykyään puhutaan betoniesteistä. Kohta varmaan joulukinkkukin kielletään.

Lista niistä kulttuurillisista asioista jotka olemme maahanmuuton myötä menettäneet:

Betoniporsaat
Kuka pelkää mustaa miestä
Neekerinpusus
Lakupekka

Käsittääkseni liipaisimella on ollut myös:

Aamun avaukset
Joululaulut
Joulujuhlat
Suvivirsi
-mies loppuiset nimikkeet

Listoja saa vapaasti jatkaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun täällä on vähätelty tuon nimen merkitystä että siitä ei pitäisi kenenkään loukkaantua, niin asiaa voisi lähestyä myös niin päin että onko sillä nyt mitään merkitystä minkään kannalta jos sen pelin nimi muutetaan? Voiko se nyt ketään ahdistaa jos tuon pelin nimi muutetaan toiseksi, kun eihän sillä "musta mies" -nimellä ole mitään historiaa näille lapsille jotka sitä peliä tänä päivänä pelaavat. Tuolla nimellä on historiaa ainoastaan meille vanhemmille, mutta minulle on ihan yksi ja sama millä nimellä lapset tänä päivänä tuota peliä pelaavat.

En minä nyt sano että tuo "musta mies" -nimi nyt mikään erityisen loukkaava olisi, eikä siitä välttämättä suurin osa tummaihoisista edes loukkaannu, mutta ajat ovat muuttuneet ja jos näissä vanhoissa peleissä ja leikeissä on sellaisia juttuja joista joku saattaa loukkaantua niin miksipä niitä ei voisi muuttaa paremmin aikaa vastaavaksi? Ei kai tuon pelin nimi nyt ole niin merkittävä osa suomalaista kulttuuriperimää että se olisi täysin koskematon?

En tunne tuon pelin historiaa sen tarkemmin mutta en pitäisi mitenkään ihmeenä jos tuota peliä on pelattu ennen tuota "musta mies" -nimitystäkin jollain eri nimellä. Se vaan on niin että maailma muuttuu koko ajan ja termit ja nimitykset sen mukana.


Käsittääkseni liipaisimella on ollut myös:

Aamun avaukset
Joululaulut
Joulujuhlat
Suvivirsi
-mies loppuiset nimikkeet

Näitä nyt on turha laittaa kaikkia maahanmuuton piikkiin. Onhan näissä noiden asioiden kieltämisessä/rajoittamisessa olleet mukana myös uskonnottomat, sukupuolten välisen tasa-arvon puolestapuhujat, seksuaalisen tasa-arvon puolestapuhujat jne.
 
Viimeksi muokattu:

RDivis

Jäsen
Näitä nyt on turha laittaa kaikkia maahanmuuton piikkiin. Onhan näissä noiden asioiden kieltämisessä/rajoittamisessa olleet mukana myös uskonnottomat, sukupuolten välisen tasa-arvon puolestapuhujat, seksuaalisen tasa-arvon puolestapuhujat jne.

Niinkö? En minä ole kuullut yhdenkään ateistin olevan kouluissa joulujuhlan viettämistä vastaan. Itsekään en ollut, olen jopa istunut peruskoulussa kaikki joulujuhlat ja kirkot. Muuta ohjelmaa voi toki olla, mutta mitä järkeä minun olisi ateistina lähteä vaatimaan kieltoa koko juhlalle.

Kyllä noiden lakkauttamista on nimenomaan nostettu esille siksi, ettei muslimioppilaille tule paha mieli.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Avautui, että ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää asuvansa demokratiassa.

...

Demokratiassa enemmistö päättää, sillä on absoluuttinen valta. Enemmistöä ei voi syrjiä.

Mutta onko se demokratiaa jos koulussa opettajat päättävät, että "meillähän ei leikitä mustaa miestä vaan lumiukkoa". Tässä kohdin vedotaan tietty, siihen, että vastapuolella on lapsia, jotka eivät ymmärrä leikin alkuperäisen nimen mahdollista loukkaavuutta, joten siksi leikin nimi on vaihdettava neutraaliksi, kuten vaikkapa "lumiukoksi", "vesimieheksi" (mikä vitun vesimies?) tai "kummitukseksi". Minusta tuntuu nykymenolla väkisinkin siltä, että näitä loukkaavia termejä hakemalla haetaan, sellaisistakin asiayhteyksistä joissa niitä ei todellisuudessa ole. En minäkään lapsena kuvitellut mustan miehen olevan neekerin vaan mustiin pukeutuneen roiston, joka yritti kaapata lapsia.

Täsmennyksenä, en tosiasiassa käytä termiä "neekeri" kuin sellaisissa asiayhteyksissä, joissa katson sen käytön tarpeelliseksi, esim. jos viittaan historialliseen aspektiin, johonkin kuviteltuun tilanteeseen, tai jos esitän asian "uusnatsin" näkökulmasta katsoen - joka todellakaan ei puhuisi "mustista miehistä" vaan neekereistä etc. Arkikäytössä turvaudun termiin "musta" tai jos tiedän kansallisuuden, jolloin käytän sitä esim. "somali". Jos joku somali loukkaantuu siitä, että kutsun häntä somaliksi niin se on sitten voi voi, ei kansallisuutta voi häivyttää, jollei henkilö itse häpeä kansallisuuttaan ja siksi haluaa häivyttää sen itse itsestään. Olenhan minäkin suomalainen vaikka en pidä itseäni suomalaisena, mutta en siltikään loukkaannu jos joku kutsuu minua "suomalaiseksi" tai "suomipojaksi" tms. Loukkaantuminen loukkaantumisen vuoksi kertoo paljon loukkaantujan itsetunnosta, näin asian näen.

vlad.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Avautui että uusien ketjujen avaaminen on ilmeisesti tätä nykyä tehty todella vaikeaksi. Pihvi- ja koululeikkikeskustelua tulvii joka tuutista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lapsuuden aikana en muistaakseni nähnyt yhtään mustalaista. Vähän vanhempana annettiinkin jo tarkat ohjeet malliin: Ei sitten osteta niiltä nahkatakkeja tai muuta rompetta, mitä yrittävät kaupata.

Lappeenrannassa niitä asusteli minun lapsuudessani ihan kiitettävän paljon, etenkin Lauritsalan suunnalla. Mutta pelottelu mustalaisilla ei ollut yksin lappeenrantalaista alkuperää vaan jo mummini, joka oli kotoisin Kesälahdelta, viljeli kyseistä lausetta lapsuudessani. Mustalaisilla peloteltiin, toki myös jumalalla - kuten ketjussa on tuotu esille, ja taisipa joku pelotella poliisillakin.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös