Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 756 857
  • 34 042
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Nähtävästi IIHF:llä, kuten sen alaisilla sarjoillakin, on "lieviä" vaikeuksia selkeän sarjamuodon keksimisessä.

On tässä kuitenkin eteenpäin menty vaikka Naganon tai Salt Lake Cityn kisojen ohjelmaan nähden, joissa varsinaisen turnauksen alkulohkojen kaikki kahdeksan joukkuetta pääsivät automaattisesti puolivälieriin... Silti olen sitä mieltä, että se Torinon kisoissa käytetty systeemi on edelleen selkein ja toimivin. Tai no, katsotaan nyt, miten tämä turnaus menee. Joku tuolla Vancouverin kiekkoturnausosiolla laskeskeli, että tällä systeemillä ei olisi juuri lainkaan merkityksettömiä otteluita, ja että maalierot voivat nousta arvoon arvaamattomaan.

Itselleni puolestaan avautui vasta eilen, että SM-Liigaa pelataan yhtäaikaa Vancouverin kiekkoturnauksen alkulohkojen kanssa. Kyllä Euro Hockey -turnausten takia pidetään viikon taukoja, mutta nyt pelaillaan samaan aikaan tosipelien kanssa. Outoa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itselleni puolestaan avautui vasta eilen, että SM-Liigaa pelataan yhtäaikaa Vancouverin kiekkoturnauksen alkulohkojen kanssa. Kyllä Euro Hockey -turnausten takia pidetään viikon taukoja, mutta nyt pelaillaan samaan aikaan tosipelien kanssa. Outoa.

Eikös tuo ole aika loogista? Euro Hockey turnauksen tarkoitus on antaa euroopassa pelaaville pelaajille näytön paikka, kun taas olympialaisissa ei pelaa kuin muutama euroopan sarjan pelaaja. Olisi aika tympeä seurata jotain SM-liigan huippuottelua, kun parhaat pelaajat olisivat pelaamassa jotain Moskovan turnausta.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eikös tuo ole aika loogista? Euro Hockey turnauksen tarkoitus on antaa euroopassa pelaaville pelaajille näytön paikka, kun taas olympialaisissa ei pelaa kuin muutama euroopan sarjan pelaaja.

Kyllä minä tuon sinänsä ymmärrän, eihän liigassamme pahemmin olympiaturnaukseen osallistuvia pelaajia pelaa. Mutta muistaakseni aina ennen SM-liigakin on pitänyt kiltisti taukoa koko olympiaturnauksen ajan, ja olisihan se katsojaystävällisempääkin, kun voisi keskittyä vain siihen olympiaturnaukseen kahden viikon ajan.

No, onhan NHL:kin käynnissä aina MM-kisojen aikaan, jollei ole työsulussa jne.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Avautui, että ainoa Suomessa pelaava miesjääkiekkolija, joka valittiin Vancouveriin on Norjan maalivahti Andre Lysenstöen. Hänkään ei pelaa SM-liigaa, vaan edustaa Mestis-joukkue HeKiä.
Saksan ja Sveitsin sarjoista on mukaan päässyt monta pelaajaa, mutta suurin osa näistä pelaa kotimaassaan.
Tsekin liigasta mukana on 2 pelaajaa ja Slovakian liigasta 1 pelaaja. AHL:sta olympialaisiin mukaan on päässyt 4 pelaajaa.
 

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minulle avautui tuossa muuan tovi sitten, että sen yhden hitin ("Beds are burning" <-- linkki biisiin) ihmeen Midnight Oil:n laulaja Peter Garrett on Australian nykyinen paulalehtomäki, eli ympäristöministeri.

Kaikkea sitä.
 

tutzba

Jäsen
Kaikki eivät tiedä sanan rotvalli merkitystä. Uskomatonta että olen elänyt koko elämäni luullen rotvallin olevan virallinen sana kuvaamaan rotvallia.
 

Ferris

Jäsen
Kaikki eivät tiedä sanan rotvalli merkitystä. Uskomatonta että olen elänyt koko elämäni luullen rotvallin olevan virallinen sana kuvaamaan rotvallia.

Reunakivetykseksi sitä taidetaan muualla Suomessa kutsua. ;)

Itselleni pottu merkitsi sanana 30 ensimmäisen elinvuoteni aikana perunaa, mutta kun Tampereelle muutin, niin selvisi sekin että sillä voidaan tarkoittaa enemmän vessaan liittyvää asiaa kuin keittiöön. Kyllä ne päiväkodissa aikanaan vähän hihittelivät, kun pyysivät pottua hakemaan ja meikä paineli ensin keittiötä kohti....:D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaikki eivät tiedä sanan rotvalli merkitystä. Uskomatonta että olen elänyt koko elämäni luullen rotvallin olevan virallinen sana kuvaamaan rotvallia.

Meikäläiselle avautui jokin aika sitten samalla tavalla, että kaikki eivät tiedä mikä on suuli. Tämä on erityisen omituista siksi, että suulille ei ole mitään kunnon synonyymiä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Kaikki eivät tiedä sanan rotvalli merkitystä. Uskomatonta että olen elänyt koko elämäni luullen rotvallin olevan virallinen sana kuvaamaan rotvallia.

Minulle kyseisen sanan merkitys avautui vasta muutama vuosi sitten, kun entinen duunikaveri (Tampereelta kotoisin) käytti ko. sanaa enkä ymmärtänyt. Sitten se selitti. Eikös rotvalli oo murresana. Mistäs sitä vois ymmärtää mitä se tarkoittaa, jos ei oo Tampereen seudulta, nääs.

Mulle avautui, ettei rautatientorin metroasema näyttänyt sen paremmalta kuin ennen remonttia. Olisivat nyt laittaneet sen kerralla hienoon kuntoon, kun oli monta kuukautta aikaa.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Meikäläiselle avautui jokin aika sitten samalla tavalla, että kaikki eivät tiedä mikä on suuli. Tämä on erityisen omituista siksi, että suulille ei ole mitään kunnon synonyymiä.

Nevöhööd. Katsoin googlesta ja latoahan se näyttää tarkoittavan. Avautui siis se, että suuli on lato.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nevöhööd. Katsoin googlesta ja latoahan se näyttää tarkoittavan. Avautui siis se, että suuli on lato.
Ladoksihan se yleensä niputetaan, mutta suuli on selkeästi latoa "parempi" rakennus, vähän tähän tyyliin:
Lato:http://www.lautala.net/kuvat/lato.jpg
Suuli:http://4.bp.blogspot.com/_dxptDttu4v8/SH8b5OrCMcI/AAAAAAAAAGY/ANyqHzNvyxI/s1600-h/suuli+eli+lato.jpg
Suulikuva on nimetty kaupunkilaisia varten.
Lato on siis meikäläiselle se, mikä nököttää jossain keskellä peltoa harja mutkalla. Voi olla myös hirsinen.
Suuli taas on usein pihapiirissä, vähän kuin konesuoja mutta ei kuitenkaan.
 

-RVL-

Jäsen
Avautui, että en ole oikeastaan koskaan kuullut puhuttavan Albertvillen Olympialaisten jääkiekosta. Kävin jopa miettimään, että oliko kiekko jätetty pois ohjelmistosta.

Ehkä olen vain ollut silloin muualla, kuin noista on ollut keskustelua. Kisoista en kyllä muista juuri muutenkaan mitään, edes Niemisen menestystä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Avautui, että en ole oikeastaan koskaan kuullut puhuttavan Albertvillen Olympialaisten jääkiekosta. Kävin jopa miettimään, että oliko kiekko jätetty pois ohjelmistosta.

Ei ollut jätetty pois. Kultaa kisoissa voitti IVY (eli entisen Neuvostoliiton perillinen) kukistamalla Kanadan loppuottelussa 3-1. Pronssia meni Tsekkoslovakiaan, joka kukisti Yhdysvallat 6-1.

Suomi kamppaili seitsemännestä sijasta voittaen Ranskan 4-1.

vlad.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Avautui, että en ole oikeastaan koskaan kuullut puhuttavan Albertvillen Olympialaisten jääkiekosta. Kävin jopa miettimään, että oliko kiekko jätetty pois ohjelmistosta.

Ehkä olen vain ollut silloin muualla, kuin noista on ollut keskustelua. Kisoista en kyllä muista juuri muutenkaan mitään, edes Niemisen menestystä.
Hyvä huomio muuten. Jotenkin noiden kisojen jääkiekko on tosiaan hävinnyt unholaan. Muistan kyllä kun pentuna ihmettelin kun joku ihme maa kilpaili olympialipun alla, mutta mitään muuta en kisoista muista. Varmaan kisojen poistuminen historiasta selittyy sillä, että siitä keväästä muistetaan vain Prahan MM-kisat ja varmasti myös lähivuosien Suomen Olympiamenestyksellä 88 ja 94 kisoissa on vaikutus siihen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle avautui, ettei rautatientorin metroasema näyttänyt sen paremmalta kuin ennen remonttia. Olisivat nyt laittaneet sen kerralla hienoon kuntoon, kun oli monta kuukautta aikaa.
Eiköhän siellä ole paiskittu hommia sillä viisin, että se saatiin tänään vihdoin avattua (melkein) normaaliin käyttöön. Osa liukuportaistahan on vielä remontissa, hisseistä nyt puhumattakaan. Jos sitä asemaa nyt yleensäkään kovin hienoon kuntoon laitetaan, niin sellaiset jutut jätetään varmasti viimeistelyhommiksi. Pääasia, että asema toimii taas.
 

Viljuri

Jäsen
Sain tuohon kalenteriin merkityksi hieman (talvi)lomaa, ei että se välttämättä nykyisessä elämänvaiheessa tosiasiallisesti merkitsisi tehtävien ja projektien vähentymistä, varmaan itse asiassa päinvastoin.

Mutta kyllä se siinä kivalta näyttää. Ei että olympiakisojen toisella viikollakaan voisi vapaasti valvoa noita öitään, johtuen siis muista kuin suoranaisesti työhön liittyvistä jutuista, mutta kuitenkin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muistan kyllä kun pentuna ihmettelin kun joku ihme maa kilpaili olympialipun alla, mutta mitään muuta en kisoista muista.

Tämä olympialipun alla esiintynyt "maa" oli Itsenäisten valtioiden yhteisö eli IVY (ven. Содружество Независимых Государств) sen joukkue oli koottu entisistä Neuvostotasavalloista Neuvostoliiton hajottua Albertvillen (ja Barcelonan) olympialaisiin. Hajonneen Neuvostoliiton tasavaltoja ei kuitenkaan haluttu sulkea kisoista pois koska se olisi olennaisesti laskenut kisojen tasoa, joten osin tästä syystä valtioiden muodostama IVY sai osallistumisoikeuden kisoihin. Sen kummemmin IVY ei sitten ole kv. urheiluun ottanut osaa.

Nykyään IVY on löyhästi organisoitunut useiden entisten Neuvostotasavaltojen muodostama yhteisö, kukin jäsenmaa on kuitenkin tosiasiassa itsenäinen. Yhteisö on jäänyt lähinnäkin symboliseksi koordinoimaan entisten Neuvostotasavaltojen välistä kauppaa, rahoitusta, lainsäädäntöä, turvallisuutta siinä määrin kuin se poliittisesti on ollut mahdollista. IVY:yn eivät kuulu Baltian maat, Ukraina erosi yhteisöstä 2008, samoin Georgia Venäjän kanssa käydyn sodan seurauksena.

vlad.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viikonvaihteen IS:ää lukiessa avautui, että olenpa syyllistynyt lapseni pahoinpitelyyn! Olen siis kerran pessyt lapseni suun saippualla, kun ei kiroilu pyynnöistä, kehoituksista ja uhkailuista huolimatta loppunut. Ja kun kerran uhkailin, että suu tullaan pesemään saippualla jollei mene jakeluun, niin olihan se sitten toteutettava. Enkä nyt katso kyllä syyllistyneeni mihinkään pahoinpitelyyn, vaikka Suomessa se kiellettyä onkin. Mutta olisin kyllä mitä luultavimmin uhkaillut jollain muulla, jos olisin tiennyt syyllistyneeni rikokseen. Onneksi toistaiseksi vaikuttaa siltä, ettei lapsi ole traumatisoitunut asian vuoksi. Mutta totuus tekojeni seurauksista valkenee toki vasta ajan saatossa. Tässähän nyt on oiva syy sille, jos lapsesta tulee kriminaali narkkihuora.

Saisinkohan sakkoa, vai kakkua, saatana?
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Saisinkohan sakkoa, vai kakkua, saatana?
Kakkua saatana. Hirveää väkivaltaa. Lapsen kiroilun voi lopettaa myös rauhanmerkeissä esim. Jedi mindtrickillä.

Minulla avautui juuri syy, miksi koen alitajuista, suurta inhoa Sunlight-palasaippuaa kohtaan. Syy taisi löytyä BOL:n viestistä.

T: Suusaiputtaa saanut nykyinen narkkimieshuora
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Avautui, että en ole oikeastaan koskaan kuullut puhuttavan Albertvillen Olympialaisten jääkiekosta. Kävin jopa miettimään, että oliko kiekko jätetty pois ohjelmistosta.
Kyllähän "Albäärvillellä" oli suuri merkitys suomalaisessa kiekkohistoriassa. Sillä heikosti menneiden olympialaisten jälkeen ketään ei tuntunut kiinnostavan samalle keväälle ängetyt MM-kisat. Tämä taisi vieläpä oli ensimmäinen kerta, kun molemmat pelattiin samana vuona. Vielä kun Matikainen julkisti joukkueen, joka oli aina niin asiantuntevan suuren yleisön mielestä totaalisen väärin koottu, oli yleinen mielipide aivan varma, että menestystä ei kerta kaikkiaan voi tulla...

Ja tottakai ensimmäinen MM-mitali saatiin juuri silloin, kun kaikissa Esson baareissa tiedettiin, ettei Suomella ole mitään mahdollisuuksia. Ilman olympialaisten epäonnistumista tuskin olisi uskallettu kokeilla Lehtistä, Varviota, Säilynojaa, Peltomaata ja kumppaneita maajoukkueessa - ainakaan kaikkia yhtäaikaa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän "Albäärvillellä" oli suuri merkitys suomalaisessa kiekkohistoriassa. Sillä heikosti menneiden olympialaisten jälkeen ketään ei tuntunut kiinnostavan samalle keväälle ängetyt MM-kisat.

Enpä tiedä yleisestä mielipiteestä, mutta kyllä minua kiinnosti noina "väliolympiavuosina" 1992 ja 94 enemmän MM-kisat. Kumpiakaan ei tosin tainnut tulla Suomessa normaalikanavilta? Kotona näkyi lautasen kautta Eurosport ja kaverit olivat kateudesta vihreitä. Vau.

Albertvillestä jäi päälimmäisenä mieleen juuri se siivous, mikä tehtiin perseelleen menneiden kisojen jälkeen - vanhoja pieruja, joilla ei ollut enää maajoukkueelle annettavaa, raivattiin pois. Raimo Helminen esimerkiksi. Ja turhana yksityiskohtana se, että nuo taisivat olla ainoat arvokisat, jossa maalivahtiparina oli Ketterer ja Tammi. Eli "kaksi numero 30:a" ja Tammi sai vanhempana tyytyä numeroon 1. Kanadan paidassa luisteli kohunuorukainen nimeltä Eric Lindros.

Siinäpä ne muistot melkein ovatkin. Suomen "menestys" on syytäkin unohtaa.
 

Rocco

Jäsen
Ei tämä asia mulle avautunut, mutta erätauolla USA-NOR näytettiin taas pätkiä Miracle on Ice:sta, niin asia tuli mieleen.

Phil Verchota, NL:ää vastaan pelatussa ottelussa 3-3 maalin tehnyt pelaaja, pelasi kisojen jälkeen Jokereissa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Youtubesta katsoin pari duudsonien videota. Ne oli ihan yllättävän hauskoja juttuja. Koskaan aiemmin en ollut nähnyt niiden juttuja, paitsi jotain tikanheittoa yms. jossakin muussa ohjelmassa. Mä luulin, että noi duudsonit olis vieläkin hölmömpiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös