Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 710 425
  • 33 914

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsoin tänään elokuvaa Hytti nro 6 ja minulle avautui, että sana 'kniga' on venäjää ja tarkoittaa kirjaa. Samalla minulle ei avautunut se miksi WSOYn "sivukustantamo" on nimeltään Johnny Kniga tai paremminkin se että nimeen on lainattu venäjänkielinen sana.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsoin tänään elokuvaa Hytti nro 6 ja minulle avautui, että sana 'kniga' on venäjää ja tarkoittaa kirjaa. Samalla minulle ei avautunut se miksi WSOYn "sivukustantamo" on nimeltään Johnny Kniga tai paremminkin se että nimeen on lainattu venäjänkielinen sana.
Slangisana (Ja Johnny Kniga oli independent kustantamo alkujaan ennen kuin se päätyi osaksi suurta)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljasjalkaisena stadilaisena tiettyjä venäläisperäisiä sanoja on myös allekirjoittaneen puhekielessä, vaikken tietenkään mitään aitoa slangia yritäkään puhua. Tiedä sitten, pitäisikö poliittisista syistä näitä pyrkiä nykyään sitten välttämään. Toki venäjästä lainautuneita sanoja ja ilmauksia riittää myös yleiskielessä, että melkoinen savotta edessä, mikäli näistä haluaisi kokonaan päästä eroon.

 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Paljasjalkaisena stadilaisena tiettyjä venäläisperäisiä sanoja on myös allekirjoittaneen puhekielessä, vaikken tietenkään mitään aitoa slangia yritäkään puhua. Tiedä sitten, pitäisikö poliittisista syistä näitä pyrkiä nykyään sitten välttämään. Toki venäjästä lainautuneita sanoja ja ilmauksia riittää myös yleiskielessä, että melkoinen savotta edessä, mikäli näistä haluaisi kokonaan päästä eroon.

Saattaa Tampereella Ilveksen kannattajia hieman hykerryttää, että tappara on lainasana venäjästä mutta ilves ei.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saattaa Tampereella Ilveksen kannattajia hieman hykerryttää, että tappara on lainasana venäjästä mutta ilves ei.
Vähän yllätys tämä. Tapparassa jotenkin hyvin suomalais-ugrilainen klangi, mutta idän lahja tuokin.

Vähän vaikea kysymys nämä kaikkinensa. Ei tietty suomen kielessä vuosisadat olleiden sanojen käyttö tee kenestäkään putinistia, mutta yhtäältä itänaapurin vaikutusta suomalaiseen kieleen ja kulttuuriin ei pitäisi myöskään ylikorostaa. "Pahuuden valtakunta" ennen ja nyt.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Ei tietty suomen kielessä vuosisadat olleiden sanojen käyttö tee kenestäkään putinistia, mutta yhtäältä itänaapurin vaikutusta suomalaiseen kieleen ja kulttuuriin ei pitäisi myöskään ylikorostaa.
Ei todellakaan tarvitse. Venäläisten lainasanojen määrä suomen kielessä on loppujen lopuksi jopa yllättävän vähäinen. Ruotsi, saksa, latina ym. ja nykyisin tietysti myös englanti vetävät paljon pidemmän korren.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Saattaa Tampereella Ilveksen kannattajia hieman hykerryttää, että tappara on lainasana venäjästä mutta ilves ei.
Aina voidaan aloittaa kampanja seuran alkuperäisen nimen palauttamiseksi. Tammerfors Bollklubb, TBK. Hyvä tilaisuus olisi ollut seuran perustamisen 90-vuotismerkkipäivä 9.12.2022.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
HBO:n loistava minisarja Band of Brothers kuvaa E-komppanian laskuvarjojääkärien elämää ja taisteluita toisen maailmansodan aikana. Sarjahan perustuu vuonna 1992 ilmestyneeseen kirjaan. Kirja taas perustuu tositapahtumiin ja oikeisiin henkilöihin.

Sitten itse asiaan: 3.7.2022 viimeinen E-komppaniaan kuulunut mies kuoli (Bradford C. Freeman 99-vuotiaana). Tämä meni itseltäni täysin ohi ja avautui vasta nyt. On tullut katsottua HBO:n dokumenttia näistä hienoista miehistä ja onhan itse minisarjakin jälleen kerran otettava katseluun.

Currahee!
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
HBO:n loistava minisarja Band of Brothers kuvaa E-komppanian laskuvarjojääkärien elämää ja taisteluita toisen maailmansodan aikana. Sarjahan perustuu vuonna 1992 ilmestyneeseen kirjaan. Kirja taas perustuu tositapahtumiin ja oikeisiin henkilöihin.

Monia vuosia sitten avautui se tosiasia, että Taistelutoverit on paras minisarja mitä on tehty. Pohjautuminen oikeisiin ihmisiin ja heidän kohtaloihin nostaa sen arvoa entisestään.
 

Glove

Jäsen
Avautui, että jos kaikki tamperelaiset haluaisivat yhtä aikaa jäähalliin, se olisi mahdollista. Internet kertoo, että Tampereella oli 244 223 asukasta vuonna 2021. Suomen jäähalleissa on yhteensä 253282 paikkaa katsojille.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Avautui, että jos kaikki tamperelaiset haluaisivat yhtä aikaa jäähalliin, se olisi mahdollista. Internet kertoo, että Tampereella oli 244 223 asukasta vuonna 2021. Suomen jäähalleissa on yhteensä 253282 paikkaa katsojille.

Tämä on lohdullista. Sekin on lohdullista, että Helsingin ollessa kyseessä hipsterit jäisivät ulos palelemaan.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Avautui, että jos kaikki tamperelaiset haluaisivat yhtä aikaa jäähalliin, se olisi mahdollista. Internet kertoo, että Tampereella oli 244 223 asukasta vuonna 2021. Suomen jäähalleissa on yhteensä 253282 paikkaa katsojille.
Laskitko Hartwall Are(e)nan? Sinne ei varmaan tamperelaisillakaan olisi asiaa, joten voisi tulla parille kaverillä kylmä, nääs.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olin aina luullut, että Oprah Winfreyn etunimi äännetään ou-prei, ja että se olisi uskonnollinen kehotus "rukoile".
Mutta se sanotaankin ou-prah tai ou-pruh.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Band of Brothersin kolmannessa jaksossa Normandiassa haavoittuneen Albert Blithen kerrotaan lopputeksteissä kuolleen 1948 "vammoistaan kunnolla parantumatta".

Wikipedian mukaan mies kuoli vasta 1967 (44-vuotiaana).
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olin aina luullut, että Oprah Winfreyn etunimi äännetään ou-prei, ja että se olisi uskonnollinen kehotus "rukoile".
Mutta se sanotaankin ou-prah tai ou-pruh.
Oh, brah... Why u goddah be so white...?
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Band of Brothersin kolmannessa jaksossa Normandiassa haavoittuneen Albert Blithen kerrotaan lopputeksteissä kuolleen 1948 "vammoistaan kunnolla parantumatta".

Wikipedian mukaan mies kuoli vasta 1967 (44-vuotiaana).
Viimeinenkin veteraani 506sta menehtyi kuulemma hiljattain. Kevyet mullat. Currahee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös