Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 698 986
  • 33 886

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Vähän hassusti kävi äsken kun ehdin jo kiroilemaan että olen hankkinut tuollaisen vedettävän retkikassin jossa onkin sitten kuitenkin liian lyhyt vetokahva.

En hokannut vielä kotona yhtä juttua niin jouduin vähän kyyryssä tuon laukun kanssa kulkemaan. Keskustassa kannoin sitä laukkua hetken aikaa siitä kahvasta ja sitä tulikin sieltä lisää... Nyt on oikein sopiva laukku. Näin ne asiat avautuvat, välillä vahingossakin. Ja juu, en ole ennen käyttänyt tällaista renkailla varustettua kassia. Kätevä tämä varmaan on, kun oppii käyttämään.

Vetokahva on vaan vähän jäykkä mutta en minä tätä uutena ostanutkaan, vaan käytettynä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kaipaan sitä aikaa kun Mauri Pekkarinen ja Seppo Kääriäinen olivat Keskustan vahvat miehet.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kaipaan sitä aikaa kun Mauri Pekkarinen ja Seppo Kääriäinen olivat Keskustan vahvat miehet.

Jep. Silloin tuotiin ruoka eteen ja vaikein päätös oli valita, minkä Aku Ankan lukee seuraavaksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jaa tän hiiren herkkyyttä voi säädellä nappia painamalla. Oikein kätevää saada tämä nyt selville.
 
Kuuntelin tossa YleX aamun podcastia ja siellä käsittelivät näitä käännöskukkasia. Nousi esiin raamattu ja että se on täynnä näitä käännösvirheitä, aatelkaa miten erilainen historia olisi jos "celibate" olikin alunperin "celebrate"?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuuntelin tossa YleX aamun podcastia ja siellä käsittelivät näitä käännöskukkasia. Nousi esiin raamattu ja että se on täynnä näitä käännösvirheitä, aatelkaa miten erilainen historia olisi jos "celibate" olikin alunperin "celebrate"?
Onneksi ei tarvitse tuota pelätä. Suomenkielinen raamattu on käännetty hepreasta, arameasta kreikasta. Noissa kielissä ei taida olla mainitsemiasi sanoja.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Sosiaalinen media on avannut mun silmäni sille, että mummut ei ookkaan oikeesti mukavia ja lepposia, vaan oikeastaan kaikista pahimpia parjaajia ja kiusaajia. Viimeksi tänään törmäsin juttuun "Maailman kauniimmasta 9-vuotiaasta". Vähemmän yllättävää oli se, ketkä siellä kommenttiosiossa olivat kilpaa vähättelemässä ja kertomassa, että paljon kauniimpiakin on nähty. Ylipäänsä mikä tahansa juttu kauniista nuorista ihmisistä, niin siellä mummut paskantamassa. Ja osaavat olla melkoisen ilkeitä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sosiaalinen media on avannut mun silmäni sille, että mummut ei ookkaan oikeesti mukavia ja lepposia, vaan oikeastaan kaikista pahimpia parjaajia ja kiusaajia. Viimeksi tänään törmäsin juttuun "Maailman kauniimmasta 9-vuotiaasta". Vähemmän yllättävää oli se, ketkä siellä kommenttiosiossa olivat kilpaa vähättelemässä ja kertomassa, että paljon kauniimpiakin on nähty. Ylipäänsä mikä tahansa juttu kauniista nuorista ihmisistä, niin siellä mummut paskantamassa. Ja osaavat olla melkoisen ilkeitä.

Mummot ja syrjäytyneet reppanamiehet. Näiden kannattaisi yhdistää oma onnensa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En enää muista, miten jakokulma toimii. Mutta en vielä luovuta lunttaamalla.

Ajatella, joskus sitä veti kymppejä lukiomatematiikasta ja suoritti joitain kursseja yliopistossakin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En enää muista, miten jakokulma toimii. Mutta en vielä luovuta lunttaamalla.

Ajatella, joskus sitä veti kymppejä lukiomatematiikasta ja suoritti joitain kursseja yliopistossakin.
Minä saatan muistaa sen jakokulman, mitä opetettiin ja käytettiin silloin kun olin koululainen. Mutta nykyistä en osaa käyttää. Se jakokulma on nykyisin erilainen.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä saatan muistaa sen jakokulman, mitä opetettiin ja käytettiin silloin kun olin koululainen. Mutta nykyistä en osaa käyttää. Se jakokulma on nykyisin erilainen.
Itse asiassa sitä kautta tuo aukesikin, että näin jutun jostain "uudesta jakokulmasta". Vieressä oli se jakokulma, mitä 80-luvun puolivälissä käytettiin, mutta kuvassa näkyneestä valmiista laskutoimituksesta huolimatta ei auennut.

Mutta haa, nyt vihdoin tajusin. Menin metsään siinä, että jakolaskussa tulos rupeaakin kertymään vasemmalta oikealle, eikä päin vastoin kuten muissa allekkain laskuissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sosiaalinen media on avannut mun silmäni sille, että mummut ei ookkaan oikeesti mukavia ja lepposia, vaan oikeastaan kaikista pahimpia parjaajia ja kiusaajia. Viimeksi tänään törmäsin juttuun "Maailman kauniimmasta 9-vuotiaasta". Vähemmän yllättävää oli se, ketkä siellä kommenttiosiossa olivat kilpaa vähättelemässä ja kertomassa, että paljon kauniimpiakin on nähty. Ylipäänsä mikä tahansa juttu kauniista nuorista ihmisistä, niin siellä mummut paskantamassa. Ja osaavat olla melkoisen ilkeitä.
Jos pitää vaikka kauppakeskuksessa ovea auki nuorelle rattaita työntävälle äidille, niin todennäköisemmin saa kiitoksen kuin pitämällä ovea auki jollekin mummolle. Se on se katkeruus mikä monella kasvaa iän myötä.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Olen kuullut kysyttävän ja joskus itsekin esittänyt kysymyksen, kuinka monta puuta on metsä? No tänään sain siihen vastauksen.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön (FAO) määrittelemään metsään kuuluvat yli 20 metriä leveät ja vähintään 5000 neliömetrin alueet, jotka eivät ole maatalouden käytössä tai rakennettua maata, ja joilla puiden latvuspeittävyys on vähintään kymmenen prosenttia sekä pituus vähintään viisi metriä puuston kypsyysvaiheessa.

Pitänee löytää uusi hämmennystä herättävä kysymys.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei aina jaksa spugelehtia omassa lähiössä. Välillä on kiva vaihtaa paikkaa. Tän viikon oon pyörinyt pääosin Espoossa ja vähän Vantaallakin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen kuullut kysyttävän ja joskus itsekin esittänyt kysymyksen, kuinka monta puuta on metsä? No tänään sain siihen vastauksen.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön (FAO) määrittelemään metsään kuuluvat yli 20 metriä leveät ja vähintään 5000 neliömetrin alueet, jotka eivät ole maatalouden käytössä tai rakennettua maata, ja joilla puiden latvuspeittävyys on vähintään kymmenen prosenttia sekä pituus vähintään viisi metriä puuston kypsyysvaiheessa.

Pitänee löytää uusi hämmennystä herättävä kysymys.


Tämän määritelmän mukaan Nalle Puhin puolen hehtaarin metsä on siis virallisesti metsä.

Miksiköhän se on muuten suomennettu puoleksi hehtaariksi, kun englanniksi metsän koko on 100 eekkeriä?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämän määritelmän mukaan Nalle Puhin puolen hehtaarin metsä on siis virallisesti metsä.

Miksiköhän se on muuten suomennettu puoleksi hehtaariksi, kun englanniksi metsän koko on 100 eekkeriä?
Villi veikkaus ettei kääntäjä osannut laskea?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Villi veikkaus ettei kääntäjä osannut laskea?


Hyvinkin mahdollista. Muistan kun lapsena tuli asiaa pohdittua enemmänkin. Tai siis silloin tiesin vain sen suomalaisen version, niin sitä sitten pähkäili, että miten ihmeessä puoleen hehtaariin mahtuu muka noin paljon kaikkea. Reilun 40 hehtaarin metsä olisi ollut paljon parempi suomennos, ei olisi tätäkään asiaa tarvinnut silloin ihmetellä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksiköhän se on muuten suomennettu puoleksi hehtaariksi, kun englanniksi metsän koko on 100 eekkeriä?

Tämä on selvästi niitä tapauksia, kun suomenkielinen käännös on parempi kuin alkuperäinen teksti. Puolen hehtaarin metsä on kiehtova, runollinen termi. 100 eekkerin metsä, aika tylsä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle avautui juuri tuo Nalle Puhin metsän koko, (100 eekkeriä, eli noin 40 hehtaaria). Englanninkielisen wikin mukaan esikuvana ollut oikea metsä oli/on 500 eekkeriä, eli noin 200 hehtaaria. Kaikkea sitä oppii, kun vanhaksi elää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös