Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 744 796
  • 34 000

Kyle

Jäsen
Tästä minun asiasta joka "avautui" minulle on aikaa noin 2 kuukautta, mutta sen merkitystä ei voi vähätellä.
Nimittäin tähän asti en ole tajunnut, että rätillä saa paremmin kuivattua, kun sen kastelee ensin vedellä. Itse olen ennen tätä suosinut aina korpun kuivia rättiä, ym. kun minun maalaisjärjelläni ne imevät paremmin kosteutta.
Sivistyksessäni on siis ollut hirveä aukko, mutta tämä selittääkin sen miksi minua harvemmin on pyydetty siivoamaan.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Viestin lähetti Bast
Tappion katkera kalkki. Kalkki ei viittaa mihinkään aineeseen jota juodaan vaan kalkki on malja, esim. ehtoollisviini nautitaan kalkista.

Kiva kun kerroit!

Nimim. Selvisihän se minullekin
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Snookerin maksimibreikkihän on toki 155, eikä suinkaan yleisesti kuviteltu 147.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Viestin lähetti Schwalbe
Vaihtopuuhan merkeissä havaitsin seuraavan asian: Auton renkaat pyörivät eri suuntiin.
Eli kun autolla ajetaan eteenpäin, pyörivät vasemmalla puolella olevat renkaat vastapäivään ja oikeanpuoleiset myötäpäivään.
Niin, suosittelen tämänvuoksi katsomaan renkaista pyörimissuunnan osoittavan nuolen (rotation) ennnekuin asetat pyörää suinpäin auton alle,
ettei renkulat joudu pyörimään tehtaalla asetettujen säätöjen vastaisesti.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kummeli-huumori

Katselin Kummeleita DVD.ltä, enkä muista silloin tv-aikana oivaltaneeni älämölö-kaksikkosketsin syvintä olemusta.
Siis tätä, että herrojen nimet ovat Esa Nahka ja Tero Nuppi.

"Esa menee nyt taakse, että saadaan Tero paremmin esiin"....

Tai sitten olin vain teininä kiltti ja viaton. (mitä pyrin olemaan toki vieläkin).
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on saattanut olla, luin muutaman sivun ketjusta, mutta en sentään koko 12 sivua jaksa lukea.

Tietokoneen käyttöjärjestelmä Windows on nimensä puolesta aina ihmettänyt minua suuresti. Eräänä päivänä kuitenkin havahduin että "Perhana, näähän on ikkunoita joita tähän avautuu ruudulle kun klikkailen"
Eli windows=ikkunat. Näppärää.

Toinen aika hieno asia jonka kyllä olen itse ymmärtänyt aina, tosin luokkakaverit ei. Eli kun jossain kilpailussa yms. aletaan ottaa aikaa, huudetaan "ÄN... YYY... TEE.. NYT!" niin ne huudot "än-yy-tee" muodostaa kirjaimet N-Y-T. Loistavaa.

Ennen kun aloin lukea Da Vinci koodia luulin että "da" on vaan slangisana etuliitteelle "The". Kesti parikymmentä sivua ennenkuin tajusin tyhmyyteni ja tajusin että siinnähän viitataan suoraan keksijänero Leonardo Da Vinciin.

Että onhan näitä juu.. ei aina sytytä ihan välittömästi.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Viestin lähetti pernaveikko
Snookerin maksimibreikkihän on toki 155, eikä suinkaan yleisesti kuviteltu 147.

Selittäisitkö pöljälle miten tämä lukema saadaan aikaan?
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
^^ Vastustaja mokaa -> vapaa pallo (vaikkapa sininen) punaisena, sitten musta ja voi aloittaa 147:n keräämisen. Ei ole käsittääkseni virallinen maksimibreikki.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Decimal

Ennen kun aloin lukea Da Vinci koodia luulin että "da" on vaan slangisana etuliitteelle "The". Kesti parikymmentä sivua ennenkuin tajusin tyhmyyteni ja tajusin että siinnähän viitataan suoraan keksijänero Leonardo Da Vinciin.

Mahdoitko kuitenkaan tajuta, että da markkeeraa tuossa nimessä genetiiviä. Eli kyseessän Vincin Leonardo tai englanniksi Leonardo of Vinci. Vähän niin kuin Pedro de la Rosa tai Robin of Locksley.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Snakster
Mahdoitko kuitenkaan tajuta, että da markkeeraa tuossa nimessä genetiiviä. Eli kyseessän Vincin Leonardo tai englanniksi Leonardo of Vinci. Vähän niin kuin Pedro de la Rosa tai Robin of Locksley.
Ja samaa teemaa jatkettuna Jean d'Arc on Joan of Arc, eli Arkkilan Jaana.

Sen sijaan minulle ei oikein avaudu, mitä eroa on Liiton arkilla, Nooan arkilla ja paperiarkilla. Tai siis kaksi jälkimmäistä on aika selviä, mutta tuo ensimmäinen on hiukan outo.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Viestin lähetti Ossi
Sen sijaan minulle ei oikein avaudu, mitä eroa on Liiton arkilla, Nooan arkilla ja paperiarkilla. Tai siis kaksi jälkimmäistä on aika selviä, mutta tuo ensimmäinen on hiukan outo. [/B]

Ilmestysmaja oli israelilaisten korpivaelluksen aikana mukanaan kuljettama pyhä teltta. Tärkein ilmestysmajan esine oli liiton arkki, akasiapuusta oleva, sisältä ja ulkoa kullattu arkku, jossa säilytettiin lain tauluja. Arkkia suojasi siivillään kaksi kerubi-veistosta. Arkkia kuljetettiin vaelluksen aikana joukkojen kärjessä ja sodassa sitä kuljetettiin rintaman etulinjassa.

Liiton arkki on siis säilytyslaatikko lakikirjoille ja Nooan arkki on laiva. Paperiarkki vaan on. :D
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Troy
Liiton arkki on siis säilytyslaatikko lakikirjoille ja Nooan arkki on laiva. Paperiarkki vaan on. :D
Eli arkki ja arkku ovat suhteellisen sama asia? Aina oppii jotain uutta!
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Troy
Liiton arkki on siis säilytyslaatikko lakikirjoille ja Nooan arkki on laiva. Paperiarkki vaan on.

Jos haetaan yhtäläisiä merkityksiä, niin onhan Nooan arkilla ja Liiton arkilla kummallakin tärkeä varastointitehtävä. Jälkimmäisen tehtävä oli säilyttää Jumalan sana kokonaisuudessaan, edellisen Jumalan luoma eläinkunta. Paperiarkissa taas säilytetään papereita.

Merkitykseltään ja tehtävältään arkku on siis tosiaan lähellä arkkia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti Solomon
Jos haetaan yhtäläisiä merkityksiä, niin onhan Nooan arkilla ja Liiton arkilla kummallakin tärkeä varastointitehtävä. Jälkimmäisen tehtävä oli säilyttää Jumalan sana kokonaisuudessaan, edellisen Jumalan luoma eläinkunta. Paperiarkissa taas säilytetään papereita.

Merkitykseltään ja tehtävältään arkku on siis tosiaan lähellä arkkia.

Eli näihin yllämainittuihin arkkeihinhan arkistoitiin tavaraa! Taas tuli nähtyä valo!
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Solomon

Merkitykseltään ja tehtävältään arkku on siis tosiaan lähellä arkkia.

Mikä johtaa siihen päätelmään, että paperiarkin nimi tulee siitä, että sillä säilytetään tietoa.

Melko loogiseksi alkaa menemään, sanoisin...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Viestin lähetti Solomon
Paperiarkissa taas säilytetään papereita.

Paperiarkissa ei säilytetä papereita vaan paperiarkki on paperiarkki. Siis yksi sivu paperia, nelikulmainen paperikappale.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Troy
Paperiarkissa ei säilytetä papereita vaan paperiarkki on paperiarkki. Siis yksi sivu paperia, nelikulmainen paperikappale.
Saivarrellaan vähän. Yksi arkki on kaksi sivua, ja se voi olla muodoltaan vaikka viisikulmainen.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Viestin lähetti werther
Saivarrellaan vähän. Yksi arkki on kaksi sivua, ja se voi olla muodoltaan vaikka viisikulmainen.

Lähteeni mukaan paperiarkki painamaton nelikulmainen paperikappale. Painoarkki taas on painettu paperiarkki ja siinä on sivuja yleensä enemmän kuin kaksi, yleisimmät sivumäärät 8, 16 tai 32. Jos tarkoitit kaksisivuisuudella sitä, että yhdessä paperikappaleessa on kaksi puolta niin se on tietty totta. Periaatteessa paperiarkissa ei ole kuitenkaan yhtään sivua. Meniköhän liian vaikeaksi pohdiskeluksi? :D

Normikielessä minä tarkoitan sillä esim. yhtä tuollaista kopiopaperia. Siinähän on kaksi sivua jos kopioi tai tulostaa jotain kahdelle puolelle. Tulostin taas yleensä työntää tekstin vain toiselle puolelle jolloin sivuja on vain yksi.

On tämä googlettaminen sitten kivaa. Tieto tai luulo lisää tuskaa.
 
Oman a-haa elämykseni koin tuossa talvella käydessäni Etelä-Afrikassa. Eräänä iltani katsahdin ylös tähtikirkasta taivasta ihaillen. Suoraan yläpuolellani loisti kuunsirppi. Pohdin mielessäni että kyllä on erikoista kun kuun sirppi oli auki suoraan alaspäin. Kuu näytti siis aivan sateenkaarelta. Noh sitten seuraavana iltana katsoin jälleen taivaalle Etelän Ristiä tähyillen ja kiinnitin jälleen huomiota kuuhun. Tällä kertaa sirppi oli auki suoraan ylöspäin. Kuu siis hymyili minulle komeasti. Pohdin siinä ihmeissäni että miten helvetissä moinen on mahdollista! Peräkkäisinä päivinä kuu on aivan eri näköinen.

Seuraavana yönä oli pilvistä enkä voinut jatkaa mielenkiintoisia kuuhavaintojani. Asia vaivasi minua koko päivän ja seuraavankin. Sitten vihdoin seuraavana iltana kuu jälleen ilmestyi minulle ja lopultakin ymmärsin yskän. Täällä suomessa kuu näyttäytyy aina taivaanrannassa, jotenka sirppi on aina vain auki joko vasemmalle tai oikealle. Etelä-Afrikassa taasen kuu sattui olemaan aivan taivaan lakipisteessä juuri tuolloin, joten kun katsoin kuuta ja samalla käännyin itse 180 astetta myös kuu kääntyi näköpiirissäni samaiset 180 astetta. Tämän ymmärrettyäni tuli HIEMAN naureskeltua omalle typeryydelle.

Vastaavaa koin myös toisella pallon puoliskolla Uudessa-Seelannissa. Olin hieman eksyksissä eikä kompassia ollut matkassa mukana. Päätin katsoa ilman suuntaa auringosta. Kun oli suurinpiirtein päivä puolessa suuntasin kohti aurinkoa kun piti etelää kohden rientää. No käteenhän se sitten meni. Ei löytynyt perille vaan apua oli pyydettävä. Jälkeenpäin pohdin kuinka olin onnistunut möhläämään näinkin taitavasti asiassa joka yleensä on meikäläisellä hallussa. Tulin siihen johtopäätökseen, että auringon on paistettava eteläisellä pallon puoliskolla keskipäivällä pohjoisesta päin. En ole vieläkään asiaa tarkistanut mistään, joten jos jollain on parempaa tietoa niin eikun tänne vain. Sopisi loogisesti kyllä Uuteen-Seelantiin ja Etelä-Afrikkaan, siellähän myös ajetaan väärällä puolella tietä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Minulle selvisi tuossa viime päivien kuluessa, että paavi todellakin on samanlainen henkilökultti kuin vaikkapa Mao tai Kim Jong Il ja vastaavat. Länsimaiset "sivistyneet" ihmiset naureskelevat pohjois-korealaisille jotka itkevät rakkaan johtajansa kuolemaa, sitten itse ryysivät Vatikaaniin voivottelemaan ja itkemään. Kun uusi Paavi on valittu, ilo on taas ylimmillään ja ylistetään Herraa. WTF?

Eihän tässä puutu enää kuin se, että balsamoidaan ukko ja laitetaan näytille Pietarin Kirkon edustalle rakennettavaan mausoleumiin. Kuulostaako tutulta?

Kaikenkaikkiaan säälittävää touhua, koko kristinusko ja katolinen kirkko. Mielestäni ihmisen pitää olla suoranainen ääliö että voi olla tuossa toiminnassa/instituutiossa mukana. No, ei ehkä ääliö mutta jotenkin hieman yksinkertainen, sairas tai vajavainen.

Tietenkin olen myös tietoinen siitä, että osaksi koko hässäkkä on/oli ihmisille vain viihdettä, siinä missä elämysmatkailu ja vastaava... mutta silti.
 
Joo eteläisellä pallonpuoliskolla aurinko nousee lännestä ja laskee itään. Ja esim. vesi lavuaarissa pyörii vastakkaiseen suuntaan. Jostain simpsoneista tuosta ekan kerran penskana kuulin. Sillon sitä ei kovin vakavissaan ottanut. Mut myöhemmin siitä muualtakin lukenut. Ja aika loogistahan tuo on. Olis ihan mielenkiintoista käydä esim. just Australiassa kun siellä kaikki on ikäänkuin päinvastoin. Ja ihan hirmu kauas ei tarvia lähteä kun aurinko paistaa suoraan pään yläpuolella. Viime etelän reissulla ei sitäkään heti älynnyt että se myös polttaa helpommin. Kun se aurinko on lähempänä. No kyllä sen sit seuraavana päivänä tajus kun oli päälaki ym. kärähtänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös