Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 713 542
  • 33 931

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avautui, että ylen velkaleikkuritestillä, sain säästettyä valtion kuluja riittävästi.
Testissä tulisi saada säästöön vähintään 7 miljardia. Mun diktaattorin ottein, säästäisimme 8.1 miljardia.
Kokeile itse, saatko summan kerättyä. Tässä linkki.

Muutoksien ajat on edessä.
On kyllä hämmentävää katsoa muiden vastauksia. 58% on sitä mieltä, että ansiotulojen verotusta on nostettava paljon. Itse laskisin, että saadaan rahaa liikkeelle. Yhtään vaihtoehtoa ei liittynyt rakenteisiin kuten vaikka valtion tehtäviin. Demaritoimittajat taas vauhdissa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kännyköiden soittoääniä pitäis kyllä vaihtaa eri luureihin eikä olettaa että jokainen puhelimen ostava on joku insinööri ja itse muuttaa sen bad command or file name.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Muutin sitten asuntoon johon paistaa ilta-aurinkokin . Enkä tajunnut alkuun laittaa noita sähköllä toimivia verhoja alas. No, Ilpu auttaa :)
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Suomessa potilaan tehohoito maksaa noin 3000e vuorokausi.

Ihan mielenkiinnosta, mistä olet tiedon saanut? En siis epäile asiaa, mutta kiinnostaa ja sitten voisi tehdä empiiristä vertailua Jenkkien vastaavaan.

Edit: vai onko tästä ollut jotain juttua iltapäivälehdissä viime aikoina tmv? No en jaksa laiskana googlata...
 

Glove

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta, mistä olet tiedon saanut? En siis epäile asiaa, mutta kiinnostaa ja sitten voisi tehdä empiiristä vertailua Jenkkien vastaavaan.

Edit: vai onko tästä ollut jotain juttua iltapäivälehdissä viime aikoina tmv? No en jaksa laiskana googlata...
Ainakin OYS:n hinnasto löytyy netistä. Joku vuosi sitten kun makasin pitempään sairaalassa tuli tutkittua paljonko se hoito veronmaksajille maksoi.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
K

Kiekkokatsoja

Ihan mielenkiinnosta, mistä olet tiedon saanut? En siis epäile asiaa, mutta kiinnostaa ja sitten voisi tehdä empiiristä vertailua Jenkkien vastaavaan.

Edit: vai onko tästä ollut jotain juttua iltapäivälehdissä viime aikoina tmv? No en jaksa laiskana googlata...
Oli tänään nettiuutisissa. Ylen sivusto, ja koronauutiset. Julkaistu klo 10.45.

No jenkeissä se yksi mies sai miljoonan maksavan sairaalalaskun. Siellä kaikki on suurempaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kauppojen kassahihnoilla ostokset erottavat pulikat ovat tehneet paluun.

Mitämitä? Ei tänään päivällä ainakaan Mansesterissa vielä ollut. Mutta hienoa!

Ei ollut eilen Helsingissäkään, mutta näemmä Lepran Prismassa oltiin tänään(?) rohkaistuttu.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Kauppojen kassahihnoilla ostokset erottavat pulikat ovat tehneet paluun.



Ei ollut eilen Helsingissäkään, mutta näemmä Lepran Prismassa oltiin tänään(?) rohkaistuttu.
Ahvenanmaalla tämä on ollut jo koko viikon arkipäivää. Toisaalta, kovin monessa kaupassa niitä ei ole olemassakaan, vaan tavarat vain työnnetään edellisen asiakkaan tavaroiden sekaan. Meno vähän ”ruotsi”.
 

444

Jäsen
Ei ollut Lepran cittarissa ainakaan vielä eilen.

Avautui, että tuo Thermacell on kyllä pirun toimiva vehje. Hyttyssavut yhtä tyhjän kanssa, mutta kun tuo on pöydällä niin ei yhtään inisevää vittupäätä missään.
Tuossahan pitäisi olla jo yksin mökillä. Eikä sekään aina riittäisi, kun itsestäni puhun.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuossa koronakurimuksen aikaan avautui, että kuolema tuntuu olevan Suomessa monelle tabu. Jatkuvastihan noita ihmisiä kuolee hoivakoteihin, alaikäisiä ja muitakin päihteisiin, masentuneita itsemurhiin jne. jne. No ehkä mulla on erilainen suhtautuminen sosiaalialalla työskentelevänä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ahvenanmaalla tämä on ollut jo koko viikon arkipäivää. Toisaalta, kovin monessa kaupassa niitä ei ole olemassakaan, vaan tavarat vain työnnetään edellisen asiakkaan tavaroiden sekaan. Meno vähän ”ruotsi”.
Ahvenanmaalla kaikki on toisin.. Olin joskus Maarianhaminassa kesähommissa yhden kesän, tittelinä köksbiträde/diskare. Vuosi tais olla jotain -90-91. Mukava kesäduuni ja opin kohtalaisen svenskankin, mutta sillon avautui , kuinka mulkkuja ja ylimielisiä ahvenanmaalaiset oikeasti ovat. Halutessaan ymmärsivät suomea, mutta muuten halveksunta meitä manner-suomalaisia kohtaan oli törkeää. Vittuilivat puutteellisesta kielitaidosta, vaikka ruotsiahan mä sinne lähdin opiskelemaan. Ikuisesti jäänyt mieleen, kuinka paikallinen kokkiharjoittelija leimas suomalaiset maailman tyhmimmäksi kansaksi. Ton kesän jälkeen en oo noita kongolaisia juurikaan arvostanut.
Tosta on tietty monta vuotta aikaa ja ajat ovat muuttuneet, mutta onhan noilla saaarelaisilla vieläkin ihmeellisiä etuoikeuksia. Sotilaallisesti tärkeä tukikohta, mutta sielä asuvilla taitaa olla vieläkin joku ihme oikeus olla käymättä inttiä ja joku sotilaallinen koskemattomuus koko saarella. Tosta viimisestä en oo enää ihan varma, mutta muistan inttiajoiltani, kun sieltä yks pitkään ulkomailla asunut Suomen kansalainen ja ahvenanmaalainen, halus tulla vapaaehtoisesti suorittamaan intin. Ei tullu hänestä upseeria, mutta hieno homma anyway, kun halus intin käydä.
 

444

Jäsen
Ahvenanmaalla kaikki on toisin.. Olin joskus Maarianhaminassa kesähommissa yhden kesän, tittelinä köksbiträde/diskare. Vuosi tais olla jotain -90-91. Mukava kesäduuni ja opin kohtalaisen svenskankin, mutta sillon avautui , kuinka mulkkuja ja ylimielisiä ahvenanmaalaiset oikeasti ovat. Halutessaan ymmärsivät suomea, mutta muuten halveksunta meitä manner-suomalaisia kohtaan oli törkeää. Vittuilivat puutteellisesta kielitaidosta, vaikka ruotsiahan mä sinne lähdin opiskelemaan. Ikuisesti jäänyt mieleen, kuinka paikallinen kokkiharjoittelija leimas suomalaiset maailman tyhmimmäksi kansaksi. Ton kesän jälkeen en oo noita kongolaisia juurikaan arvostanut.
Tosta on tietty monta vuotta aikaa ja ajat ovat muuttuneet, mutta onhan noilla saaarelaisilla vieläkin ihmeellisiä etuoikeuksia. Sotilaallisesti tärkeä tukikohta, mutta sielä asuvilla taitaa olla vieläkin joku ihme oikeus olla käymättä inttiä ja joku sotilaallinen koskemattomuus koko saarella. Tosta viimisestä en oo enää ihan varma, mutta muistan inttiajoiltani, kun sieltä yks pitkään ulkomailla asunut Suomen kansalainen ja ahvenanmaalainen, halus tulla vapaaehtoisesti suorittamaan intin. Ei tullu hänestä upseeria, mutta hieno homma anyway, kun halus intin käydä.
Monesti näillä saarilla on tullut vierailtua, ja tuntuu että tuota ”mulkumpaa” väkeä löytyy juurikin pääsaarelta ja etenkin Maarianhaminasta. Jännä miten esim. ravintolassa tarjoilijat eivät välttämättä tunnu osaavan englantiakaan, kun tajuavat, että kysyjä on supisuomalainen. Saarilla sen sijaan pärjää paremmin sillä omalla svenskalla, kun vastapuolella on jopa haluja ymmärtää, mitä toinen yrittää solkottaa. Molempia tapauksia siis on tullut vastaan ympäriinsä, mutta korostetusti juuri näin päin. Eipä tuossa mitään erityisen vakavaa ole, mutta asenne vain ihmetyttää.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Suomen kansalainen ja ahvenanmaalainen, halus tulla vapaaehtoisesti suorittamaan intin.
Tunnen myös yhden tällaisen tapauksen. Olin aika yllättynyt kun tuli puheeksi. Kai näitä antidemilitarisoituja yksilöitä sitten on olemassa. Tämä heppu ei ollut edes ulkosuomalainen vaan puhdas "kongolainen".
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuolla toisessa ketjussa tällä palstalla on näemmä juuri puhetta ollutkin Ahvenanmaasta. Minulla on kyllä muuten hyviä ja kauniita muistoja kyseisestä saaresta. Teimme sinne aikoinaan hienoja reissuja ja onhan se kaunis saari. Miinusta vain siitä että eivät tosiaan osaa suomea juurikaan siellä.

Siirretään takas tänne. Juu, onhan se kaunis ja kiva mesta kesällä, paikallisia paavoja lukuunottamatta. Ton yhden kesän lisäksi siellä tuli vietettyä useampiakin hauskoja juhannuksia 90-luvulla. Talvella sen sijaan ei niin viihtyisä paikka. Olin samassa hotellissa muutaman viikon siivoilemassa (olisko tuolloin ollu joku lakko?) helmi-maaliskuussa ja aika hiljaista ja synkkää tuolla silloin oli.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erika Vikmanin vanhemmat ovat tuollaisia urheilullisia viiskymppisiä. Se avautui, että saavat todennäköisesti solmia tyttärensä sulhasen kengät, kun sulhanen ei enää siihen itse taivu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tunnen myös yhden tällaisen tapauksen. Olin aika yllättynyt kun tuli puheeksi. Kai näitä antidemilitarisoituja yksilöitä sitten on olemassa. Tämä heppu ei ollut edes ulkosuomalainen vaan puhdas "kongolainen".
Minulla oli viime viikolla asiakkaana nuorehko mieshenkilö, joka aloitti keskustelun englanniksi. Sanoin hänelle, että voidaan kyllä jatkaa suomeksi. Ilmoitti sitten olevansa from Åland, jolloin vaihdoin ruotsiksi. Vaikutti oevan ilahtunut, mutta oli selvästi tottunut siihen, että suomalaiset eivät osaa ruotsia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös