Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 699 692
  • 33 886

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Mistä tietää että ei ole enää niin nuori? No ainakin siitä, kun omasta syntymästä on saman verran aikaa kuin silloin syntyessä oli toisesta maailmansodasta. Huh.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Mistä tietää että ei ole enää niin nuori? No ainakin siitä, kun omasta syntymästä on saman verran aikaa kuin silloin syntyessä oli toisesta maailmansodasta. Huh.
Olen sen verran hyvä vuosien laskemisessa, että sain vihjeesi avulla nopealla matikalla syntymävuodeksesi -82. Et sä nyt mun mielestä vielä NIIN kovin vanha ole. Alle neljänkympin kuitenkin toistaiseksi *hymiö*
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Olen sen verran hyvä vuosien laskemisessa, että sain vihjeesi avulla nopealla matikalla syntymävuodeksesi -82. Et sä nyt mun mielestä vielä NIIN kovin vanha ole. Alle neljänkympin kuitenkin toistaiseksi *hymiö*

Hyvä tuo "NIIN"-painotus, eihän toki vanha kun alle keski-iän toistaseksi. Sitä ei olla enää kakskymppinen, kuten silloin kun oranssitakit väänsi vitsiä erätauoilla.
 

Caney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Avautui, että muuan HIFK-fani @Caney on rekannut tälle palstalle jo 14-vuotiaana ja julkaissut jo sen ikäisenä ihan asiallisia otteluseurantaketjuja. Yllätyin erittäinkin positiivisesti.
Avautui, että olen kohta ollut 10 vuotta palstan jäsen. Kirjoittelu tosin vähentynyt noista ajoista, mutta yritetään korjata kurssia syksyllä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Salpausselkä ei ole harju vaan päätemoreeni. No joo, pitää sisäistää tämä asia. Siis mitä eroa näillä on...
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Reunamuodostuma taitaa olla tuo virallinen termi. Jo yläasteen maantiedon kokeessa kysyttiin, että ovatko salpausselät harjuja ja eiväthän ne ole.
Yritän nyt kyllä todella sisäistää tuon asian. Jossain vaiheessa opintouraani tuo harju on iskostunut mieleeni ja nyt pitää sisäistää jotain muuta. Kyllä minä pystyn tähän.... Kyllähän tämä olisi pitänyt jo aiemmin tajuta mutta... Onhan se tiedetty pitkään. Tunnen itseni jopa tyhmäksi...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yritän nyt kyllä todella sisäistää tuon asian. Jossain vaiheessa opintouraani tuo harju on iskostunut mieleeni ja nyt pitää sisäistää jotain muuta. Kyllä minä pystyn tähän.... Kyllähän tämä olisi pitänyt jo aiemmin tajuta mutta... Onhan se tiedetty pitkään. Tunnen itseni jopa tyhmäksi...

Salpausselkiähän on useampi kuin yksi, sen varmasti jo tiesitkin. Suomessa niitä on neljä isompaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Salpausselkiähän on useampi kuin yksi, sen varmasti jo tiesitkin. Suomessa niitä on neljä isompaa.
Kyllä tiedän useammasta Salpausselästä mutta ajattelin tuota läheisintä jossa olen liikkunut ja jossa järjestettyjä hiihtokisoja olen ollut seuraamassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avautui, että olen kohta ollut 10 vuotta palstan jäsen. Kirjoittelu tosin vähentynyt noista ajoista, mutta yritetään korjata kurssia syksyllä.
Avautuu, että olet nyt about 10 nuorempi kuin mitä minä olin palstan aloittaessa. Ei ihme, että osa jäsenistä alkaa vähitellen löytämään nimensä rip-ketjusta. Itselläkin oli liki pari vuotta sitten, mutta en sitten ollutkaan vuorossa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Hesarin toimittaja on kirjoittanut hauskan ja hyvän jutun:

Festareiden silmiinpistävät: Helsinkiläinen Otto, joka laittoi Flow-festivaalille ihan tavalliset vaatteet
Nyt tapaa kesällä Suomen tyyppejä festareilla. Nyt vuorossa tyylifestari Flow.

Juhani Mykkänen
Julkaistu: 12.8. 10:05

Flow on tunnettu siitä, että osa kävijöistä pukeutuu näyttävästi, erikoisuutta tavoitellen, ironisesti, retrosti tai tiettyjä trendejä seuraten. Sinulla on t-paita ja shortsit. Mitä ajattelet tästä?

Joillain menee oikeasti yli.

Kiitos haastattelusta.

Kiitos.
 

redpecka

Jäsen
Eilen avautui sanan muiluttaminen alkuperä.

No okei, kerron sen teille kun noin haluatte: (Lähde: YLE/youtube, TLDRDeep - Lapuan liike)

Lapuan liike perustettiin vastapainoksi liian innokkaille kommareille. Yhtenä kurmoottamisen muotona oli kyytejä itärajalle. Tässä hommassa kunnostautuivat Muilun veljekset. Tätä ei varsinaisesti sanota tässä Mentaalisavukkeen tubetusjaksossa, mutta vedin rohkean johtopäätöksen muilutus-sanan etymologiasta näihin veljeksiin. (Ja tämä Aleksi Mentaalisavuke tekee näitä jaksoja siis Ylen Kioskiin, joten ihan sekalaista skeidaa hänen tuskin annettaisi suoltaa.)

Pieni mahis tosin vielä on, että muiluttaminen olisi jo ollut olemassa oleva termi ja "Virtasen" veljeksiä alettiin kutsua Muiluiksi. Mielenkiintoinen tarina olisi sekin, mutten pidä sitä kovin todennäköisenä vaihtoehtona.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lapuan liike perustettiin vastapainoksi liian innokkaille kommareille. Yhtenä kurmoottamisen muotona oli kyytejä itärajalle. Tässä hommassa kunnostautuivat Muilun veljekset. Tätä ei varsinaisesti sanota tässä Mentaalisavukkeen tubetusjaksossa, mutta vedin rohkean johtopäätöksen muilutus-sanan etymologiasta näihin veljeksiin. (Ja tämä Aleksi Mentaalisavuke tekee näitä jaksoja siis Ylen Kioskiin, joten ihan sekal
Uskaltaisin väittää, että asia on juuri noin. Jollain historian tunnilla tuosta oli juttua. Eilen täällä oli jotain juttua harjuista ja muista muodostumista ja nekin olisi varmaan pitänyt tietää, kun maantieto tuli kirjoitettua. Ei silti ollut enää mitään muistikuvia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Pyykkikoneen nukkasihti kannattaa aina silloin tällöin irroittaa ja putsata. Aika paljon nimittäin kertyy kaikenlaista skeidaa sinne.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Pyykkikoneen nukkasihti kannattaa aina silloin tällöin irroittaa ja putsata.
Minä opin tämän kantapään kautta. Pesukoneeseen jäi aina vettä pohjalle ja pyykit jäivät osittain vettä valuviksi. No tämän voi ratkaista pumppaamalla veden pois ja linkoamalla uudelleen. Tuohon aloin sitten kyllästyä. Aloin ajatella että kone on rikki ja pitää ostaa uusi. Onneksi luin ohjekirjaa ja sain selville että yksi syy veden jäämiselle pesukoneeseen oli likainen nukkasihti. Putsasin nukkasihdin ja johan alkoi taas pesukone toimimaan niin kuin piti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Minä opin tämän kantapään kautta. Pesukoneeseen jäi aina vettä pohjalle ja pyykit jäivät osittain vettä valuviksi. No tämän voi ratkaista pumppaamalla veden pois ja linkoamalla uudelleen. Tuohon aloin sitten kyllästyä. Aloin ajatella että kone on rikki ja pitää ostaa uusi. Onneksi luin ohjekirjaa ja sain selville että yksi syy veden jäämiselle pesukoneeseen oli likainen nukkasihti. Putsasin nukkasihdin ja johan alkoi taas pesukone toimimaan niin kuin piti.
Onneksi itsellä tuo vesi ei jäänyt sinne koneeseen, mutta siinä linkouksen ihan loppuvaiheessa (saattoi olla myös siinä kun tyhjennys alkoi) kone päästi hieman vettä lattialle. Ei siis mitenkään paljon, ehkä jonkun puoli desiä. Mutta ei se hirmuisen hyvä ole jos laskee tuonkaan vertaa. Mietin ensin että voisiko tyyliin joku sisuskumi tms. olla puhki mutta kai se laskisi sitä vettä pihalle jo aiemminkin kuin pelkästään tuossa. Kaveri sitten vinkkasi että nukkasihti kannattaa vilkaista ja sehän se oli. Avasin sihdin ja jonkin verran vettä lorahti myös sieltä ulos.

Eipä laskenut enää vettä ja tuntui että linkouskin oli tehokkaampi kuin aiemmin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskaltaisin väittää, että asia on juuri noin. Jollain historian tunnilla tuosta oli juttua. Eilen täällä oli jotain juttua harjuista ja muista muodostumista ja nekin olisi varmaan pitänyt tietää, kun maantieto tuli kirjoitettua. Ei silti ollut enää mitään muistikuvia.
Wikipedian mukaan asia oli juuri noin, paitsi kyseessä eivät olleet veljekset, vaan serkukset. Oli muutenkin avaava artikkeli, kun kuvittelin noita olleen joitain yksittäisiä tapauksia, mutta wikin mukan 254 kpl. muilutuksia tai sen yrityksiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: SMT
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös