Suomi-Salama
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
En ole tahtookirjoittaa, mutta akateeminen perusteltu puheenvuoro asevelvollisuuden lopettamisen puolesta kuultiin viimeksi professori Poutvaaran suulla. Mutta se oli tietenkin väärin sammutettu?
Mistä lähtien Poutvaara on ollut turvallisuuspolitiikan asiantuntija? Kyllä minäkin tiedän useammankin tieteentekijän, jotka kannattavat asevelvollisuudesta luopumista, mutta turvallisuuspolitiikkaan erikoistuneita tuota mieltä olevia tutkijoita ei ole tullut oikein vastaan.
Olen periaatteessa samaa mieltä että "asiantuntijaksi" vähimmäisvaatimus on tohtoritaso, mutta kuten tässäkin ketjussa on nähty ei edes professuuri riitä silloin kun ei tykätä viestistä.
Heh, etköhän ymmärrä varsin hyvin sen, miksi se ei riitä. Vai pidätkö Nobel-palkittua ydinfysiikan professoria yhtä pätevänä antamaan asiantuntijalausuntoja massamurhaajan mielentilasta kuin psykiatriaan erikoistuneen lääkärin? Totta kai mielipide saa olla jokaisella, mutta ei nyt anneta kuitenkaan akateemisuuden hämätä sitä rajaa, mikä arvo on asiantuntijalausunnolla ja mielipiteellä tai näkemykselläkin. Poutvaara saattaa olla hyvinkin oikeassa, mitä tulee maanpuolustuksen kustannuksiin. En tiedä. Oli miten oli, se ei tee hänestä laaja-alaista turvallisuuspolitiikan asiantuntijaa.
Foorumirupattelu ei siis millään muotoa pysty, halua tai viitsi noudattaa mitään asiallisen tieteellisen keskustelun sääntöjä ja niihin vetoaminen aika ajoin osoittaakin mielestäni lähinnä eväiden loppumista keskustelijoilta. Joko voimat tai sanottava on käytetty loppuun.
Niin, pidät parempana tapana jankkaamista, toisten mielipiteiden täydellistä sivuuttamista väärinä, yllätysiskujen tekemistä taustalta jonka jälkeen haihdut jälleen, jne, jne?
Minä ainakaan en ole vaatinut tästä keskustelusta mitään formaalia tieteellistä debattia. Mutta ei liene pahasta, jos väitteilleen hakee myös tieteellistä tukea. Muussa tapauksessa tämä menee helposti pelkäksi typeräksi jankkaamiseksi. Kuten on jo paljolti mennytkin.
Toinen puoli asiaa on se, että tieteen peruspilareihin kuuluu käsitellä asiat asioina, ei auktoriteettien piirteinä. Niinpä kuka tahansa (jopa ne Viljuria puistattavat tamperelaiset päivystävät dosentit) joka kykenee asian perustellusti esittämään, voi vapaasti esittää väitteitä, analyyseja, ennusteita ja "tiedeyhteisö" sitten arvioi niiden arvon. Norsunluutorniston erehtymättömyyteen juuttuminen on tuhoisaa, sillä niin mukavuudenhaluisia ja pikkusieluisia laiskiaisia myös professorit ja alempi tutkijakasti ovat.
Tuosta ehdottoman samaa mieltä. Mutta järkevää niihin uusiin avauksiin on tarttua vasta silloin, kuten annat ymmärtääkin, kun uuden avauksen esittäjällä on jonkintasoista kompetenssia jo valmiina. Muutoin tieteentekijöiden tehtävä olisi lienee ottaa kantaa yleisönosaston nimimerkillä allekirjoitettuihin hömppäkirjoituksiinkin. Perusteltua turvallisuuspoliittisen ajattelutavan vaihtoehtoa ei vain ole oikein alan tutkijakunnasta ilmennyt. Tietenkin voitte tahtookirjoittaan kanssa spekuloida, johtuuko se tutkijakunnan tyhmyydestä. Itse kallistuisin sille kannalle, että tutkijakunnassa ollaan _perustellusti_ perusperiaatteista likipitäen samalla näkökannalla.
Se on mielipiteesi. Minä olen täsmälleen toista mieltä. Suomen linjan on oltava johdonmukaisessa vuorovaikutuksessa keskeisten kumppaniemme kanssa, niiden järjestöjen kanssa joihin kuulumme ja sopusoinnussa niiden arvojen kanssa jotka julkisesti allekirjoitamme. Muun Euroopan muuttuessa myös Suomen on pakko muuttua, vaikka tekee kipeää.
En tiedä, mihin arvoihin viittaat. Siis sellaisiin allekirjoittamiimme, joiden kanssa Suomi ei olisi sopusoinnussa. Mieleen tulee aseistakieltäytyjien taannoinen mouhoaminen siviilipalveluksen kestosta, miten se rikkoo heidän mukaansa kansalaisoikeuksia ja on eriarvoistava. En kuitenkaan ole havainnut, että kyseinen asia olisi saattanut Suomea mainittavassa määrin outoon valoon esimerkiksi ihmisoikeuskysymyksissä. Marginaaliryhmittymiä asia varmasti risoo, vaikka itse olenkin toki sitä mieltä, ettei siviilipalvelus ole edes eriarvoistava vertailtaessa kokonaisrasittavuutta varusmiespalvelukseen nähden. Vaikkakin sivaria tulisi kehittää paljon enemmän kokonaismaanpuolustuksen suuuntaan, jolloin sen kestoa voitaisiin edelleen lyhentääkin.
EDIT: tarkennus
Viimeksi muokattu: