Minkään entisen puolustusvoimain upseerin kirjoituksia en lue tällaisessa yhteydessä, vaan kirjoittajana pitäisi olla puolueeton jannu.
Heh, no lue sitten jonkun ei evp-upseerin turvallisuuspolitiikan asiantuntijan kirjoituksia minun puolestani. Pääasia, että edes vähän pääsisit kärryille turvallisuuspolitiikasta, koska nyt tämä keskustelu on ollut sivukaupalla aika yksipuolista tietojen osalta. Sinä heität pääasiassa aivan huttua. Näin väitän sillä perusteella, mitä olen itse aihepiiriin tieteellisesti ja muun kiinnostuksen puitteissa tutustunut, eikä se nyt ihan vähäistäkään ole.
Mutta siis, mikä fuckin' valtatyhjiö? Jos meillä on ammattitaitoinen palkka-armeija ja vaikka Naton tukikohta jossakin Lapissa, täällä ei tosiaankaan ole mitään tyhjiötä. Tästä maasta saadaan tarvittaessa vaikka Euroopan sotilaallinen painopiste, jos halutaan. Haluatko sitä?
Tämäkin noin miljoonannen kerran: yritä ymmärtää sodan ja rauhan aikaisten puolustusvoimien ero. Se muutama kymmenentuhatta miestä ei riitä mihinkään laajamittaisen sodan aikana. NATO ei ole tänne lähettämässä satojatuhansia miehiä. Kyllä se puolustus on ensisijaisesti ihan itse hoidettava.
Siviilipalveluskin on aivan turha, pelkkä kiusa, sillä se vain osoittaa sen, että tässä maassa on rikos syntyä mieheksi: se puoli vuotta on vähintään saatava riistettyä miehen elämästä. Mitä tekevät meidän henkkamaukkaprinsessamme? Ne sinne sivariin kuuluvat, saatana!
Tuohon huvittavaan naisvihaasi en viitsi enää ottaa kantaa. Ymmärrän kyllä, että korpeaahan se, jos on jäänyt ilman.
Mutta siviilipalveluksesta olen jokseenkin samoilla linjoilla. Sitä tulisi kehittää huomattavasti paljon enemmän siviilikriisinhallintaa palvelevaan suuntaan. Myös reservin kertausharjoitukset tulisi mielestäni ulottaa koskemaan myös siviilipalvelusmiehiä. Olettaen, että he todella palvelevat yllä mainituissa tehtävissä.
Siviilikriisinhallinnan tehtävät ovat ensiarvoisen tärkeitä tarpeen sattuessa. Vaikka esimerkiksi kirjastossa palveleminen sivarina saattaa hyödyttää yksittäistä sivaria elämän kannalta hyvinkin paljon, kokonaismaanpuolustuksen kannalta sillä on kovin vähän merkitystä. Jos sivari olisi järjestelmänä selkeästi uuden tyyppinen, kannattaisin sen lyhentämistä ja jopa suosittelisin varusmiespalvelukseen vähemmän motivoituneen aineksen siirtämistä suosiolla siviilipalvelukseen jo alun alkaenkin.
Lähdetään nyt sitten sillä Soininvaaralla liikkeelle. Ei hän ilmeisesti suoranaisesti palkka-armeijasta ole puhunut, mutta asepalvelukseen pakotettavien määrän olennaisen vähentämisen puolesta.
Millä kompetenssilla Soininvaara on turvallisuuspolitiikan asiantuntija? Esimerkkisi on sangen huono. Sama kuin minä puhuisin Jyrki Kataisesta turvallisuuspolitiikan asiantuntijana. Molemmilla herroilla on varmasti mielipide asioista, mutta eivät he turvallisuuspolitiikan tieteellisiä asiantuntijoita ole. Et taida nyt löytää pätevää? Mitähän se tahtoo kertoa siitä, onko palkka-armeija todella relevantti vaihtoehto, mikäli halutaan pitää kiinni Suomen laajamittaisesta puolustamisesta? Mieti, mieti, mieti.
Ja sitten sinä nostat jonkun asevelvollisuuden puolesta puhuvan naisen tässä kohtaa esiin? Teija Tiilikainenko se oli. Kyseinen leidi pitää asevelvollisuutta mielekkäänä, vaikkei hänellä varmaankaan ole omakohtaista kokemusta armeijasta. Menisi ensin vaikka puoleksikin vuodeksi sinne helpoimpaankin varuskuntaan, ja tulkoon vasta sitten valistamaan minua asepalveluksen mielekkyydestä!
Olet kyllä todella pahasti hukassa ja sotket asioita kuin kimalainen seitissä. Tosin siinähän sinä oletkin. Turvallisuuspoliittinen asiantuntijuus ja varusmiespalvelus eivät ole sama asia. Tiilikainen on kuitenkin väitellyt tohtoriksi turvallisuuspolitiikan asiakokonaisuudesta ja työskennellyt jo pitkään aihepiirin parissa, joten kyllä minä häntä asiantuntijana pidän.
Voitko sinä väittää, ettei akatemisen maailman opetuksessa paina koskaan ikinä missään kenekään henkilökohtaiset näkemykset? Älä sitten väitä! Huomioidaan niitä mielipiteitä tasaisesti joka puolelta.
Huomaa, ettet ole lainkaan perillä tieteen tekemisen peruslähtökohdista. Yksi niistä on pyrkimys objektiivisuuteen. Sitä jopa arvioidaan lakkaamatta. En suinkaan väitä, etteikö henkilön omat subjektiiviset näkemykset ikinä missään vivahteina tuntuisi, mutta kuten jo edellisessä viestissäni kirjoitin, akateeminen maailma on kuitenkin se huippu, mihin ihminen on kyennyt. Parempaakaan ei ole.
EDIT: vielä tuosta kalustoasiasta, kun tunnut niin parjaavan Sergeitä eli 23 ItK 61 - ilmatorjuntakanuunaa. Arvaapas millä kalustolla Irak ja Serbia aiheuttivat liittoumalle ilmatappioita? Lisäksi sarjatuliase ei ole aseena muuttunut käytännössä miksikään niistä ajoista, kun se keksittiin. Ihan yhtä lailla jonkun kybersarjatuliaseen perusidea tulee jostain alkuaikojen konekivääreistä.
Modifioimattoman Sergein puute on epätarkka laskin (joka toisaalta kompensoituu suurena tulinopeutena ja hajontana) ja puutteellinen toimintakyky pimeäammunnoissa, mutta toisalta vahvuutena suuri käyttövarmuus oloissa kuin oloissa, eikä se suoraan ole riippuvainen tulenjohdosta. Eli vaikka koko tutkajärjestelmä ja viestiyhteydet pommitettaisiin matalaksi, vanha Sergei yhä ampuu. Modifioidussa versiossa ominiasuudet tietenkin päinvastoin.
Sergei on tarkoitettu lähitorjuntatykiksi. Ei sen tehtävänä ole torjua esimerkiksi ohjuksia tai korkealla liikkuvia vakoilukoneita. Sitä varten on oma torjuntakalusto. Kannattaisi ihan oikeasti ottaa näistäkin asioista selvää, ennen kuin rupeaa kovin näppistä täällä pieksämään..