Ei voidakaan puolustaa pienellä palkka-armeijalla koko Suomea, mutta kun siellä olisi se Nato taustatukena, niin tilanne olisikin aivan toinen.
Tähdennetään nyt sinullekin vielä, kun et näköjään viestejäni lue: Suomi sijaitsee lähellä Pietaria ja hallitsee Suomenlahtea, jossa kohtapuoliin lisäksi kulkee keskeinen, Eurooppaan kaasua vievä kaasuputki. Geopoliittinen asemamme on siis räjähdysherkkä.
Johan olen minäkin sanonut jo monen monta kertaa, että se palkka-armeija on se, millä hoidetaan se oma osuus puolustuksesta. Natolta saadaan tarvittava tuki. Miksi pidät Natoa täysin toimintakyvyttömänä leikkiorganisaatiota, joka pyyhkii persettään viidennellä artiklalla? Miten Nato on pettänyt luottamuksesi?
No niin, keskustelussa on edetty. Nyt sentään myönnät, ettei pienellä palkka-armeijalla Suomea puolusteta. Vielä kun saisi sinut käsittämään, ettei NATO-jäsenyys ole mikään automaatio, joka takaisi Suomelle laajamittaisen kriisin sattuessa satojatuhansia miehiä maavoimiin käytettäväksi. Myös NATO edellyttää, että Suomen puolustuksen ensisijainen toteuttaja on Suomi.
Erittäin samaa mieltä siitä, että Suomen geopoliittinen asema on tukala. Senpä tähden meidän onkin huolehdittava tiukasti omasta puolustuksestamme. Se tarkoittaa yleistä asevelvollisuutta, jolla taataan laaja reservi sekä toivottavasti tulevaisuudessa myös NATO-jäsenyyttä.
Sinulla taisi muuten jäädä jotenkin kesken ne kommentointisi turvallisuuspolitiikan asiantuntijoista. Ei ilmeisesti sitten ollut esittää yhtään esimerkkiä heistä, jotka kannattaisivat perustellusti Suomeen palkka-armeijaa?
Kiva, kun sinäkin heikoilla ollessasi alennut henkilökohtaisuuksiin! Kyllä olin vässykkä, yleinen paine oli minulle liian kova, jotta olisin uskaltanut totaaliksi ryhtyä.
Voin vakuttaa, etten ole kokenut missään vaiheessa asemaani heikoksi sinun kanssasi keskustellessa. Monta kertaa olen päinvastoin päivitellyt, että voiko joku oikeasti olla noin kovapäinen, ettei ymmärrä selvää suomen kieltä. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista, että pidän vässykkänä sellaisia, jotka eivät parikymppisenä osaa itse hahmottaa sitä vertaa omaa maailmankatsomustaan, että osaisivat tehdä päätöksiä suhtautumisestaan maanpuolustukseen. Vieläpä menevät epävarmoina johtajakoulutukseen ja pänttäävät AUK:n tentteihin, vaikkei olisi mikään pakko.
Kuten jo aiemmin sanoin, sinne kertausharjoituksiin taitaa pääosin motivoitunein ja kyvykkäin aines seuloutua.
Kuten jo aiemmin sanoin, se on hieno asia, että noin on. Suurin osa reserviläisistä on ilmiselvästi maanpuolustukseen myönteisesti suhtautuvia.
Nyt en ehdi valitettavasti enempää kanssasi tänään vaihtaa ajatuksia, on työtkin hoidettavana. Ehkä kuitenkin palaamme vielä.