Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen

  • 359 293
  • 3 358

julle-jr

Jäsen
Niin, ja miksi naisia ei pistetä tällaiseen tietoiseen kidutukseen. "Varusmiesten olo on pakkokin tehdä vittumaiseksi, jotta harkitsevat tarkkaan, kannattaako sotilasvala vannoa..."
En tiedä miksi naiset eivät ole asevelvollisia, kuten olen jo useaan otteeseen maininnut, on sukuelinten tyyppi mielestäni hassu jakoperuste, eikä näin pitäisi olla.
Mitä jos joillekin on esim. suvun tai yleisin mielipiteen vuoksi ylipääsemätön kynnys hakeutua sivariin, eikä silti pärjää armeijassa?
Oma valintahan se on, että haluaako tehdä niin kuin suku odottaa vai elääkö omaa elämää. Jos aikuinen ihminen ei pysty tekemään itsenäisiä päätöksiä, niin joutaakin minun puolestani vähän kärsimään, siinähän sitä oppii. Siis kun intissähän ei edes mitenkään kovin pahasti missään tapauksessa joudu kärsimään.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tässä siis puhe siitä 20 miljoonasta miehestä. Mutta kyseessä on omalta kohdaltani teorisointia ja mutuilua siitä, että lukemaan voidaan päästä jos mukaan lasketaan kaikki miehet kutsuntaikäisistä ylöspäin. Mutta kuten todettua, tuolloin suurin osa joukoista on huonosti varustettuja ja koulutustasokin voi olla vähän sitä sun tätä.

Kyllä minä uskon, että tuo Suomen 350 000 ukkoa on niin ikään teoreettinen. Lisää ei tyhjästä tule, mutta tositilanteessa varmasti rivistä katoaa ukkoa. Ulkomaille, palveluskelvottomuuteen tai kuka minnekin.

P.S. Saat kuitattua viisi kertausharjoitusvuorokautta.

Jess! Kessun jämät siis ensi lauantaina luvassa. Pöh! Pitäkööt ylennyksensä, ei tehoa minuun tuollainen porkkana.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Oma valintahan se on, että haluaako tehdä niin kuin suku odottaa vai elääkö omaa elämää. Jos aikuinen ihminen ei pysty tekemään itsenäisiä päätöksiä, niin joutaakin minun puolestani vähän kärsimään, siinähän sitä oppii. Siis kun intissähän ei edes mitenkään kovin pahasti missään tapauksessa joudu kärsimään.

Mitä jos jollekin on ylipääsemätön kynnys sivariin siirymällä menettää vaikka arvostus oman sukunsa, tai jopa oman perheensä silmissä? Minulle olisi aivasama, mutta jollekin tuo voisi olla todella kova paikka. Me kun olemme erilaisia, meitä on joka junaan ja mitä näitä nyt oli...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lainaan (poikkeuksellisesti) vain tämän kyseisestä viestistä.

Hyvää jatkoa vain sitten sinulle sinne samaa mielipidettä kantavien ihmistesi joukkoon. Te olette täällä esim. onnistuneet pienentämään Venäjän armeijan miesvahvuuden 20 miljoonasta muutamaan miljoonaan, tehneet Venäjän sotakalustosta vasemmalla kädellä tuhottavaa, toisen maailmansodan aikaista romua, kyseenalaistaneet Venäjän ydinaseen olemassaolon...

Strategiset reservit on pienennetty sinne muutamaan miljoonaan - tämä on fakta, muu on mutuilua.

Venäjän asevoimien kalustosta maksimissaan 20% on modernia, loput valmistettu 70- ja 80-luvuilla - tämäkin perustuu tosiasioihin eikä mutuiluun. (Huom. ei WW II aikaista).

Venäjä modernisoi asevoimiaan kiihtyvällä tahdilla, tämä on fakta, mutta tunnut unohtaneen sen, että "meidän rintama" on tuonut tämän asian esille.

Ainakaan minä en ole kyseenalaistanut Venäjän ydinaseen olemassa oloa, jos joku on näin tehnyt niin hivenen ihmettelen sitä, tai sitten voisimme kyseenalaistaa kaikkien ydinasemaiden ydinaseiden olemassa olon koska niitä ei ole testattu yli vuosikymmeneen tai koskaan (Israel), lukuunottamatta Pohjois-Koreaa ja Intiaa sekä Pakistania, jotka ovat tehneet koeräjäytyksen tämän vuosituhannen puolella. Tosin Pohjois-Korena koeräjäytyksen onnistuminen on kyseenalaistettu, on epäilty sen jossain määrin epäonnistuneen.


Venäjän asevoimia ei pidä väheksyä, ainakaan minä en näin tekisi, mutta on pidettävä muistissa se, että Venäjän uhkakuvat ovat muualla kuin Suomessa, joten tuskin Venäjä mahdollisen kriisin ilmaantuessa ensimmäisenä sijoittaa laajimmat reservit Suomen vastaiselle rajalle. Moni muu alue on tärkeämpi, riippuen kriisin sijaintipaikasta ja mikäli kyseessä olisi globaali kriisi niin Venäjän painopistealueet ovat hitusen muualla kuin Suomessa. Suomen kohdalla tärkeintä on se, että Suomea ei käytetä kauttakulkualueena, ja niin kauan kun Suomi kykenee huolehtimaan siitä ettei maatamme käytetä marssireittinä Venäjälle, tuskin kovinkaan suurta ongelmaa ilmenee - jos selkeitä uhkia on niin tarvittaessa Venäjä voi varautua näiden uhkakuvien torjuntaan, viimekädessä sitten ydinasein. Seuraavaksi lainaus Sotilas aikauslehdestä:

"Venäjän nykyinen sotilaallinen doktriini, joka on peräisin vuodelta 2000, määrittelee ydinaseet tärkeimmäksi pelotteeksi toisen suurvallan hyökkäystä vastaan.

Venäjä on tarvittaessa valmis käyttämään ydinaseita ennaltaehkäisevään iskuun puolustaakseen Venäjän suvereniteettia ja sen liittolaisia sekä alueellista koskemattomuuttaan."


Itse en siis missään nimessä kiistä etteikö Venäjä, äärimmäisessä kriisitilanteessa, voisi käyttää jopa ydinaseita maamme alueella jos vihollinen koettaa hyökätä laajoin voimin (puolueettoman) Suomen kautta Venäjälle - mikä on kyllä hivenen epätodellinen vaihtoehto koska tärkein painopiste suunta länttä vastaan on Keski-Eurooppa, ja jos Venäjä ja länsi joutuvat yhteenottoon niin suurimmalla todennäköisyydellä taistelut tullaan käymään kyseisessä ilmansuunnassa. Tällä hetkellä en kuitenkaan näe todennäköisenä kriisiä mikä yltyy sotilaalliseksi yhteenotoksi Venäjän ja NATO:n välillä.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Strategiset reservit on pienennetty sinne muutamaan miljoonaan - tämä on fakta, muu on mutuilua.

En sitä epäile, mutta kyllä ne 20 miljoonaakin siellä jossakin ovat...

Venäjän asevoimien kalustosta maksimissaan 20% on modernia, loput valmistettu 70- ja 80-luvuilla - tämäkin perustuu tosiasioihin eikä mutuiluun. (Huom. ei WW II aikaista).

20 prosenttiakin Venäjän kalustomäärästä on paljon. Todella paljon. Ja pitää muistaa, että itsekään en armeija-aikanani tainnut olla yhtään tekemisissä 1960-luvulta peräisin olevaa kalustoa modernimmalla kalustolla! Sergei rulettaa!!

Venäjä modernisoi asevoimiaan kiihtyvällä tahdilla, tämä on fakta, mutta tunnut unohtaneen sen, että "meidän rintama" on tuonut tämän asian esille.

Tätä ei sitten unohdeta, että olet näin kirjoittanut. Jos käytän Venäjän kaluston modernisointia argumenttina myöhemmin, on minulla tämän viestin numero paperilla tallessa.

Ainakaan minä en ole kyseenalaistanut Venäjän ydinaseen olemassa oloa, jos joku on näin tehnyt niin hivenen ihmettelen sitä, tai sitten voisimme kyseenalaistaa kaikkien ydinasemaiden ydinaseiden olemassa olon koska niitä ei ole testattu yli vuosikymmeneen tai koskaan (Israel), lukuunottamatta Pohjois-Koreaa ja Intiaa sekä Pakistania, jotka ovat tehneet koeräjäytyksen tämän vuosituhannen puolella. Tosin Pohjois-Korena koeräjäytyksen onnistuminen on kyseenalaistettu, on epäilty sen jossain määrin epäonnistuneen.

Ja Israelkin mitä ilmeisimmin on ydinkokeen tehnyt, Etelä-Afrikan rannikolla 1979. Pohjois-Kortsun räjähdys oli puolestaan voimakkuudelltaan niin pieni, että se olisi voitu saada aikaan myös riittävällä määrällä tavanomaisia räjähteitä ja säteilyvaikutus olisi voitu aikaansaada tekemällä räjähdyksestä eräänlainen likainen pommi.

Venäjän asevoimia ei pidä väheksyä, ainakaan minä en näin tekisi, mutta on pidettävä muistissa se, että Venäjän uhkakuvat ovat muualla kuin Suomessa, joten tuskin Venäjä mahdollisen kriisin ilmaantuessa ensimmäisenä sijoittaa laajimmat reservit Suomen vastaiselle rajalle.

Mitäs muuta te tässä viime aikoina olette tehneet kuin vähätelleet Venäjän asevoimia ja sen kalustoa? Kysynpähän vaan.

Moni muu alue on tärkeämpi, riippuen kriisin sijaintipaikasta ja mikäli kyseessä olisi globaali kriisi niin Venäjän painopistealueet ovat hitusen muualla kuin Suomessa. Suomen kohdalla tärkeintä on se, että Suomea ei käytetä kauttakulkualueena, ja niin kauan kun Suomi kykenee huolehtimaan siitä ettei maatamme käytetä marssireittinä Venäjälle, tuskin kovinkaan suurta ongelmaa ilmenee - jos selkeitä uhkia on niin tarvittaessa Venäjä voi varautua näiden uhkakuvien torjuntaan, viimekädessä sitten ydinasein.

Maamme eteläpuolitse, erittäin lähellä merialuettamme tulee kulkemaan erittäin keskeinen kaasuputki. Lisäksi maamme on lähellä Pietaria. Sillä seikalla on merkitystä, vielä 2000-luvullakin. Ja toisekseen, Venäjä/NL on historian saatossa ollut aika nihkeä uskomaan puolueettomuuteemme. Talvisota sai tämän vuoksi peräti alkunsakin.
 

julle-jr

Jäsen
Mitä jos jollekin on ylipääsemätön kynnys sivariin siirymällä menettää vaikka arvostus oman sukunsa, tai jopa oman perheensä silmissä? Minulle olisi aivasama, mutta jollekin tuo voisi olla todella kova paikka. Me kun olemme erilaisia, meitä on joka junaan ja mitä näitä nyt oli...
Jos haluaa itsepintaisesti pitää kiinni suvun arvostuksesta, niin sitten pitää vain mennä inttiin. Vähän sama kuin jos haluaa diplomi-insinööriksi, niin pitää mennä vaikkapa TKK:lle. Molemmat paikat ovat vähän vittumaisia, mutta joidenkin asioiden eteen pitää hitusen kärsiä, mikäli ei halua päästää ko. asioista irti.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos haluaa itsepintaisesti pitää kiinni suvun arvostuksesta, niin sitten pitää vain mennä inttiin. Vähän sama kuin jos haluaa diplomi-insinööriksi, niin pitää mennä vaikkapa TKK:lle. Molemmat paikat ovat vähän vittumaisia, mutta joidenkin asioiden eteen pitää hitusen kärsiä, mikäli ei halua päästää ko. asioista irti.

Mutta miksei naisia laiteta koskaan elämänsä aikana tällaisen vittumaisen valintatilanteen eteen: "Sori, sulla ois nyt ainakin kuuden kuukauden vapaudenmenetys edessä. Toki siitä saa henkisesti helpommankin, mutta sitten napsuu seittemän kuukautta lisää kakkua ja yleinen mielipidekin on vähän niin ja näin tän asian suhteen. Eli kyl sun kannattaa ottaa lyhyt mutta vittumaisempi vaihtoehto."

Myös naisille tällainen pakollinen koettelemus, kun kerran miehilläkin on!
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
20 prosenttiakin Venäjän kalustomäärästä on paljon. Todella paljon. Ja pitää muistaa, että itsekään en armeija-aikanani tainnut olla yhtään tekemisissä 1960-luvulta peräisin olevaa kalustoa modernimmalla kalustolla! Sergei rulettaa!!

Heh, juu. Itsekin taisin saada kunnian paukutella niinkin moderneilla pyssyillä kuin Suomi konepistooli ja "Emma" pikakivääri. No mikäs niissä. Vittumaisia oli täyttää lippaita, mutta ainakin Suomi kp oli muistaakseni hyvin tarkka ja muutenkin mukavasti käteen sopiva.
 

julle-jr

Jäsen
Mutta miksei naisia laiteta koskaan elämänsä aikana tällaisen vittumaisen valintatilanteen eteen: "Sori, sulla ois nyt ainakin kuuden kuukauden vapaudenmenetys edessä. Toki siitä saa henkisesti helpommankin, mutta sitten napsuu seittemän kuukautta lisää kakkua ja yleinen mielipidekin on vähän niin ja näin tän asian suhteen. Eli kyl sun kannattaa ottaa lyhyt mutta vittumaisempi vaihtoehto."

Myös naisille tällainen pakollinen koettelemus, kun kerran miehilläkin on!
Joo, kuten jo olen sanonut nyt varmaankin viitisen kertaa, niin sukuelinten tyyppi on mielestäni hassu peruste jakoon asevelvollisiin ja ei-asevelvollisiin ja näin ei minun mielestäni pitäisi olla enkä tiedä mikä tähän on todellinen peruste. Tulosta nyt vaikka tämä viesti ja liimaa kiinni näyttöösi niin minun ei enää tarvitse tätä toistaa.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Heh, juu. Itsekin taisin saada kunnian paukutella niinkin moderneilla pyssyillä kuin Suomi konepistooli ja "Emma" pikakivääri. No mikäs niissä. Vittumaisia oli täyttää lippaita, mutta ainakin Suomi kp oli muistaakseni hyvin tarkka ja muutenkin mukavasti käteen sopiva.

Juu ja armeijahan antaakin joillekkin perus alokkaille/yleensäkkään koulutus tarkoitukseen uusimmat varusteensa/aseensa. Kyllä tuolla luolastoissa on ihan riittävästi modernimpaakin(ja juu olen osan nähnytkin) tavaraa.

Ja itseasiassa tuo nykyinen Valmetin RK on aika pirun hyvä ase vielä tänä päivänäkin.

Minullakin olisi tällä hetkelle (ehkä, elleivät ole kerenneet vaihtaa) sodan ajan palvelus aseena MP5 ja pumppuhaulikko, ei noilla intti aikana juurikaan päästy reenaamaan tosin. (eli olen siis EOD-Raivaaja jos joku ihmettelee)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitäs muuta te tässä viime aikoina olette tehneet kuin vähätelleet Venäjän asevoimia ja sen kalustoa? Kysynpähän vaan.

Jos tosiasioiden julki tuominen on väheksymistä niin siinä tapauksessa tunnustan väheksyneeni Venäjän asevoimia ja sen kalustoa.

Itse en kyllä huomaa väheksyneeni sitä millään muotoa vaikka olenkin tuonut julki niitä karuja lukemia - jotka kyllä paranevat modernisaation myötä.

Ja, kyllä, halutessaan Venäjä voittaa Suomen ja kykenee valloittamaan maamme mutta mihin hintaan - se on eri asia ja sekin on eri asia onko Venäjä nykyään valmis tähän. Ottamaan riskin ja sijoittamaan huomattavan joukon miehistöä ja kalustoa Suomen rintamalle ja samalla vähentäneeksi joukkoja monilta kriittisiltä alueilta, kuten Kaukasus ja tulevaisuudessa Keski-Aasia.

Tietty jokainen lukee viestejä eritavalla, väärinymmärryksille on sijansa, varmaan minäkin olen tähän syyllistynyt tämän keskustelun aikana mutta olen kaikesta huolimatta koettanut pitää linjan asiallisena.

vlad.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Juu ja armeijahan antaakin joillekkin perus alokkaille/yleensäkkään koulutus tarkoitukseen uusimmat varusteensa/aseensa. Kyllä tuolla luolastoissa on ihan riittävästi modernimpaakin(ja juu olen osan nähnytkin) tavaraa.
Joo no en sitä epäillytkään, mutta olihan se ihan veikeätä päästä vetää kissanpolkuammunta Suomi kp:lla. Mutta meinasinkin sitä, että olisiko niiden tilalla sitten voitu perehdyttää joihinkin hieman nykyaikaisempiin pyssyihin, vaikka se hi-tech cyber warrior -tykki olisikin jäänyt sinne luolastoon.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Joo no en sitä epäillytkään, mutta olihan se ihan veikeätä päästä vetää kissanpolkuammunta Suomi kp:lla. Mutta meinasinkin sitä, että olisiko niiden tilalla sitten voitu perehdyttää joihinkin hieman nykyaikaisempiin pyssyihin, vaikka se hi-tech cyber warrior -tykki olisikin jäänyt sinne luolastoon.

Eipä sille nyt varsinaista tarvetta ole, kyllä sillä uuden uutukaisella rynkyllä kerkee reenaamaan ennen kuin lopullisesti pilliin vihelletään. Olishan se varmaan ihan mukavaa ollu ei siinä mitään (itse pääsin tarkkuuskivääriä, 9mm ja hulikkoa testailemaan, MP5 jäi testaamatta, harmi sinänsä ;) )
Ja sitäpaitsi, ase kuin ase melko samanlaista niillä kaikilla on kuitenkin ampua tähtäys, hengitys, liipasimen puristus(vai oliko se veto?) ja poks.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun skenaariossa se palkka-armeija olisi juurikin tätä varten. Aivan kuin se on Norjassa ja Benelux-maissa jne.

Oletko ottanut huomioon, että skenaariosi on todettu jo monta kertaa toimimattomaksi? Vielä kerran yksinkertaistettuna, vaikka tokkopa sinä tätä noteeraat: a) pienellä palkka-armeijalla ei voida puolustaa Suomea kokonaisvaltaisesti, eikä suureen palkka-armeijaan ole taloudellisia edellytyksiä ja b) Suomen geopoliittinen asema on sangen erilainen kuin yhdelläkään esimerkkimaallasi, joten vertaileminen on hyvin ontuvaa. Jopa vertaus Baltian maihin on ontuvaa, koska niiden pinta-ala ja väestöpohja ovat niin pieniä, että on periaatteessa sama, hoitavatko ne maanpuolustuksensa palkka-armeijalla vai kansanarmeijalla NATO-jäsenyytensä yhteydessä.

En tiedä, onko mitään järkeä väitellä yanarin kanssa, joka heittelee tänne tällaisia kommentteja. Thaimaa EU:hun ja silleen?

Heh, oletko tyhmä vai yritätkö tuolla jotenkin hauskuuttaa? Et ilmeisesti ymmärtänyt pointtiani? Kerrataan siis. Jos NATO:on liittyminen on kerran niin yksinkertaista, vastikkeetonta ja kaiken autuaaksi tekevää kuin annat ymmärtää, mikseivät kaikki maailman maat ole liittymässä kiireen vilkkaa siihen? Annan vinkin. Voisiko olla niinkin, että NATO edellyttää myös vastiketta jäsenyydelle? Voisiko olla myös niin, että Suomi itsekin haluaa lähtökohtaisesti puolustaa koko aluettaan ja sen takia ei ole luopumassa yleisestä asevelvollisuudesta, liitytäänpä NATO:on tahi ei?

Mutta usko pois, on meitäkin, jotka olisimme asepalveluksen väliin jättäneet, jos se vapaaehtoista olisi!

Uskon tuon. Tunnenkin mm. pari totaalikieltäytyjää. Koska ihan omassa valinnassahan se väliin jättäminenkin on. Toiset ovat vaan niin vässyköitä ja ilmeisesti hitaasti kypsyviä, että itkevät jälkeenpäin. Enemmän minä arvostan totaalikieltäytyjää, joka on johdonmukainen vakaumuksessaan, vaikka täysin eri mieltä maanpuolustukseen suhtautumisessa sellaisen kanssa olenkin.

Puolustusvoimat ja armeija-aika ovat niin vahvoja auktoriteettejä vapautensa ja suurimman osan ihmisoikeuksistaan menettäneen varusmiehen maailmassa, että ei niitä mielipiteitä paljoa tarvitse ohjailla. Terveisin armeijan käynyt reserviläinen!

Entäpä reserviläiset? Ovatko kertausharjoituksissa palvelevat reserviläisetkin yhtä ohjailtavissa, kun siellä tehtävissä kyselyissä myönteinen suhtautuminen maanpuolustukseen on samalla tasolla?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Juu ja armeijahan antaakin joillekkin perus alokkaille/yleensäkkään koulutus tarkoitukseen uusimmat varusteensa/aseensa. Kyllä tuolla luolastoissa on ihan riittävästi modernimpaakin(ja juu olen osan nähnytkin) tavaraa.

Mitäs hyötyä asepalveluksesta sitten on, jos ei kouluteta edes käyttämään sitä kalustoa, mitä sitten sodassa käytetään? Vai onko niin, että rivireserviläisillä nyt niin väliä ole, pistetään ne nyt sotatilanteessa sinne vähän häiritsemään vihollisia, sama sitten, kuinka paljon niitä menee..."
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos tosiasioiden julki tuominen on väheksymistä niin siinä tapauksessa tunnustan väheksyneeni Venäjän asevoimia ja sen kalustoa.

Itse en kyllä huomaa väheksyneeni sitä millään muotoa vaikka olenkin tuonut julki niitä karuja lukemia - jotka kyllä paranevat modernisaation myötä.

En niinkään tarkoittanut sinua, mutta jotkut nimimerkit ovat täällä yrittäneet tehdä vaikutelmaa, että naapurin kalusto on vasemmalla kädellä hoideltavissa. Minä ole eri mieltä.

Ja, kyllä, halutessaan Venäjä voittaa Suomen ja kykenee valloittamaan maamme mutta mihin hintaan - se on eri asia ja sekin on eri asia onko Venäjä nykyään valmis tähän.

Ei voi tietää, mistä syystä seuraava sota syttyisi ja millainen se olisi luonteeltaan. Ei sodalla aina hyötyjä (taloudellisia) tavoitellakaan.
 

julle-jr

Jäsen
Mitäs hyötyä asepalveluksesta sitten on, jos ei kouluteta edes käyttämään sitä kalustoa, mitä sitten sodassa käytetään? Vai onko niin, että rivireserviläisillä nyt niin väliä ole, pistetään ne nyt sotatilanteessa sinne vähän häiritsemään vihollisia, sama sitten, kuinka paljon niitä menee..."
Esimerkiksi juoksemaan voi opetella huonommillakin housuilla ja sitten kun tosissaan lähtee kilpailemaan niin voi ottaa käyttöön paremmat juoksuhousut. Ja tietysti perusjääkärin tehtävä on häiritä ja viivyttää vihollista, mutta tokikaan se ei ole sama kuinka paljon niitä kuolee, koska eihän sitä voi tietää kuinka kauan sota kestää ja näin ollen miehet kannattaa pitää hengissä, jotta armeijan miesvahvuus ei liikaa pienentyisi.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Oletko ottanut huomioon, että skenaariosi on todettu jo monta kertaa toimimattomaksi? Vielä kerran yksinkertaistettuna, vaikka tokkopa sinä tätä noteeraat: a) pienellä palkka-armeijalla ei voida puolustaa Suomea kokonaisvaltaisesti, eikä suureen palkka-armeijaan ole taloudellisia edellytyksiä ja...

Ei voidakaan puolustaa pienellä palkka-armeijalla koko Suomea, mutta kun siellä olisi se Nato taustatukena, niin tilanne olisikin aivan toinen.

...b) Suomen geopoliittinen asema on sangen erilainen kuin yhdelläkään esimerkkimaallasi, joten vertaileminen on hyvin ontuvaa. Jopa vertaus Baltian maihin on ontuvaa, koska niiden pinta-ala ja väestöpohja ovat niin pieniä, että on periaatteessa sama, hoitavatko ne maanpuolustuksensa palkka-armeijalla vai kansanarmeijalla NATO-jäsenyytensä yhteydessä.

Tähdennetään nyt sinullekin vielä, kun et näköjään viestejäni lue: Suomi sijaitsee lähellä Pietaria ja hallitsee Suomenlahtea, jossa kohtapuoliin lisäksi kulkee keskeinen, Eurooppaan kaasua vievä kaasuputki. Geopoliittinen asemamme on siis räjähdysherkkä.

Heh, oletko tyhmä vai yritätkö tuolla jotenkin hauskuuttaa? Et ilmeisesti ymmärtänyt pointtiani? Kerrataan siis. Jos NATO:on liittyminen on kerran niin yksinkertaista, vastikkeetonta ja kaiken autuaaksi tekevää kuin annat ymmärtää, mikseivät kaikki maailman maat ole liittymässä kiireen vilkkaa siihen? Annan vinkin. Voisiko olla niinkin, että NATO edellyttää myös vastiketta jäsenyydelle? Voisiko olla myös niin, että Suomi itsekin haluaa lähtökohtaisesti puolustaa koko aluettaan ja sen takia ei ole luopumassa yleisestä asevelvollisuudesta, liitytäänpä NATO:on tahi ei?

Johan olen minäkin sanonut jo monen monta kertaa, että se palkka-armeija on se, millä hoidetaan se oma osuus puolustuksesta. Natolta saadaan tarvittava tuki. Miksi pidät Natoa täysin toimintakyvyttömänä leikkiorganisaatiota, joka pyyhkii persettään viidennellä artiklalla? Miten Nato on pettänyt luottamuksesi?

Uskon tuon. Tunnenkin mm. pari totaalikieltäytyjää. Koska ihan omassa valinnassahan se väliin jättäminenkin on. Toiset ovat vaan niin vässyköitä ja ilmeisesti hitaasti kypsyviä, että itkevät jälkeenpäin.

Kiva, kun sinäkin heikoilla ollessasi alennut henkilökohtaisuuksiin! Kyllä olin vässykkä, yleinen paine oli minulle liian kova, jotta olisin uskaltanut totaaliksi ryhtyä. Tosin, linnaahan siitä olisi tullut, joten vapaudenmenetykseltä ei olisi voinut välttyä. Se on rikos mikä rikos syntyä mieheksi. Puoli vuotta minimissään siitä elämästään on luovutettava. Saatana.

Entäpä reserviläiset? Ovatko kertausharjoituksissa palvelevat reserviläisetkin yhtä ohjailtavissa, kun siellä tehtävissä kyselyissä myönteinen suhtautuminen maanpuolustukseen on samalla tasolla?

Kuten jo aiemmin sanoin, sinne kertausharjoituksiin taitaa pääosin motivoitunein ja kyvykkäin aines seuloutua.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eipä sille nyt varsinaista tarvetta ole, kyllä sillä uuden uutukaisella rynkyllä kerkee reenaamaan ennen kuin lopullisesti pilliin vihelletään. Olishan se varmaan ihan mukavaa ollu ei siinä mitään (itse pääsin tarkkuuskivääriä, 9mm ja hulikkoa testailemaan, MP5 jäi testaamatta, harmi sinänsä ;) )
Ja sitäpaitsi, ase kuin ase melko samanlaista niillä kaikilla on kuitenkin ampua tähtäys, hengitys, liipasimen puristus(vai oliko se veto?) ja poks.

Mitä jos sota kärjistyykin niin nopeasti, ettei jengiä ehditä kouluttaa? Vai voitko sinä muka julistaa varmasti, että sota ei voi alkaa täysin yllättäen? Älä sitten julista.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Mitäs hyötyä asepalveluksesta sitten on, jos ei kouluteta edes käyttämään sitä kalustoa, mitä sitten sodassa käytetään? Vai onko niin, että rivireserviläisillä nyt niin väliä ole, pistetään ne nyt sotatilanteessa sinne vähän häiritsemään vihollisia, sama sitten, kuinka paljon niitä menee..."

Jos lukisit tuon seuraavan viestini niin olisit saanut vastauksen, on se kumma kun aina kommentoit vain yksittäisiä asioita kun ne on kuitenkin jo selitetty toisessa viestissä (yleensä kyllä ihan siinä samassa)

Väännetään nyt vielä jekkulangasta tämäkin, eli tuolla koulutuksessa käytetyllä kalustolla kyllä saadaan vallan mainiosti ne tarvittavat perusteet opetettua, eli se on yksi ja sama onko se vanha -60 luvun AK vai uusi G36, sama periaate niissä kuitenkin on.

EDIT: Ja vastataan nyt tuohon seuraavaankin tässä samassa. Voisit pikkuhiljaa lopettaa tuon sanojen toisten suuhun laittamisen, en missään vaiheessa sanonut että sota ei voisi syttyä kohtalaisen yllättäen (erittäin epätodennäköistä se kyllä on!). Ja edelleenkin, liipasin ja tähtäimet niissä on niissä uusissakin vehkeissä!!
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Esimerkiksi juoksemaan voi opetella huonommillakin housuilla ja sitten kun tosissaan lähtee kilpailemaan niin voi ottaa käyttöön paremmat juoksuhousut. Ja tietysti perusjääkärin tehtävä on häiritä ja viivyttää vihollista, mutta tokikaan se ei ole sama kuinka paljon niitä kuolee, koska eihän sitä voi tietää kuinka kauan sota kestää ja näin ollen miehet kannattaa pitää hengissä, jotta armeijan miesvahvuus ei liikaa pienentyisi.

Ei tuo juoksijavertaus oikein iske, kun kukin ase toimii omalla tavallaan ja eroa on varsinkin siinä tapauksessa, että toinen on 1960-luvulta ja toinen 2000-luvulta. Miksi minut koulutettiin nimenomaan johtamaan 1960-luvulla suunniteltua it-tykkiä käyttävää ryhmää koko alokasajan jälkeinen aika, jos tosipaikassa kerran käytetään ihan muita vehkeitä?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
EDIT: Ja vastataan nyt tuohon seuraavaankin tässä samassa. Voisit pikkuhiljaa lopettaa tuon sanojen toisten suuhun laittamisen, en missään vaiheessa sanonut että sota ei voisi syttyä kohtalaisen yllättäen (erittäin epätodennäköistä se kyllä on!). Ja edelleenkin, liipasin ja tähtäimet niissä on niissä uusissakin vehkeissä!!

Ei se nyt ihan noin mene. Ja ainakin minun armeija-aikani meni kokonaan siinä, että leikittiin 1960-luvulla suunnitellun tykin kanssa. Onko järkeä, kun tosipaikassa kuitenkin käytetään modernia kalustoa? Miksi ihmeessä sotilaita ei valmiiksi kouluteta käyttämään sitä kalustoa, mitä sodassakin käytettäisiin.

On kyllä huvittava perustelu tuo "koulutetaan paskoilla vehkeillä, niin homma soljuukin sitä paremmin moderneilla vehkeillä sotatilanteessa."

Tipahdin.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Ei se nyt ihan noin mene. Ja ainakin minun armeija-aikani meni kokonaan siinä, että leikittiin 1960-luvulla suunnitellun tykin kanssa. Onko järkeä, kun tosipaikassa kuitenkin käytetään modernia kalustoa? Miksi ihmeessä sotilaita ei valmiiksi kouluteta käyttämään sitä kalustoa, mitä sodassakin käytettäisiin.

On kyllä huvittava perustelu tuo "koulutetaan paskoilla vehkeillä, niin homma soljuukin sitä paremmin moderneilla vehkeillä sotatilanteessa."

Tipahdin.

Koska tuommoiset saatanan tumpelot luultavasti hajottaisivat ne uudet ja kalliit vehkeet!!

Rupeaa pikkuhiljaa tuntumaan että tämä on pelkkää trollausta tämä sinun mouhoamisesi, ei kukaan voi olla noin saatanana luupää!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäs hyötyä asepalveluksesta sitten on, jos ei kouluteta edes käyttämään sitä kalustoa, mitä sitten sodassa käytetään? Vai onko niin, että rivireserviläisillä nyt niin väliä ole, pistetään ne nyt sotatilanteessa sinne vähän häiritsemään vihollisia, sama sitten, kuinka paljon niitä menee..."

Olet taas tainnut unohtaa tärkeimmän sanan tässä asiassa. Eli koulutuksen. Se, että sinä et ole harjoituksissa käynyt ei tarkoita ettei kukaan muukaan ole siellä käynyt. Tai ettei koulutusta tehostetettaisi tilanteen niin vaatiessa.

Tuohon asekeskusteluun sen verran, että eiköhän se vihollinen pysähdy vaikka käsiase olisikin vähän vanhempaa laatua, tms. Tähän lopputulokseen päädyimme kun testasimme mm. itä-saksalaisia, kiinalaisia, venäläisiä ja suomalaisia rynnäkkökivääreitä vs suomikp. Tai esim. kotimaista tarkkuuskivääriä vs. Dragunov. Yhtälailla varmasti tekisi kipeää. Hassua että "parhaat muistot" eivät tule noista vaan n.100v vanhasta Maxim-konekiväristä, joka varmasti olisi vieläkin tehokas peli itärajalla, jos ei olisi poistettu käytöstä. Muista aseista/järjestelmistä "kovin juttu" ehdottomasti oli T-72 kovapanosammunnat lapissa. Mutta ne ovat toisen ketjun juttuja.

Sergeistä sen verran, että on tainnut myös unohtua
sana "häirintä" ilmatorjunnan osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös