Pekka Visuri on entinen sotilas, eversti evp. ja Tomas Ries strategisen laitoksen palkkalistoilla oleva tutkija. Mitä muuta luulet tällaisten herrojen laukovan kuin asevelvollisuusarmeijan puolesta puhuvia kommentteja. Teija Tiilikainen ei ole suorittanut minkäänlaista velvollisuutta maanpuolustuksen hyväksi, joten hänen kommenteilleen en anna mitään painoarvoa. Arto Nokkala vaikuttaisi tuosta porukasta kaikkein uskottavimmalta. Kumotaan hänet sitten vaikka Nato-jäsenyyden puolesta julkisuudessakin puhuneella, paljon eri sodissa osapuolina olleiden kanssa työskennelleellä Nobel-palkinnon saaja Martti Ahtisaarella.
Jokainen kyseisestä tutkijasta on akateemisessa maailmassa arvostettu oman alansa asiantuntija. Minua ei sinänsä kiinnosta siis vähääkään, ellet sinä heitä arvosta. En myöskään ihan ymmärtänyt, miksi vedit Ahtisaaren tähän. Ei hänkään ole ollut vaatimassa palkka-armeijaa. Sotketkohan nyt NATO-jäsenyyden ja palkka-armeijan jotenkin toisiinsa?
Toisekseen, miksi entiset tai nykyiset sotilaat eivät halutessaan voisi kannattaa palkka-armeijaa? Äkkiseltäänhän voisi jopa ajatella, että olisivat tyytyväisiä, kun alaisina olisi pelkkiä sinun mielestäsi motivoituneita huippusotilaita. Vaan enpähän tosiaan ole kuullut Suomessa yhdenkään ammattisotilaan tai evp:n puhuvan palkka-armeijan puolesta. Enkä myöskään siviilitutkijan.
Vaihtoehtoliikkeet ovat auttamatta muita kuin vakavasti otettavia, hihhuleita suorastaan? Tästä voi vetää johtopäätöksen, että olet aika konservatiivinen koti, isänmaa uskonto -ihminen?
Minä en ole törmännyt vielä yhteenkään vakavasti otettavaan turvallisuuspolitiikan asiantuntijaan, joka kannattaisi palkka-armeijaa. Ei tässä muusta ole kyse. Vaihtoehtoliikkeiden jäsenet puhukoot mitä halauavat, mutta ei heissä alan asiantuntijoita taida olla. Antaisitko esimerkkejä, jos satut tietämään.
Mitä itseeni tulee, äänestän kyllä vaaleissa pääsääntöisesti kokoomusta, jos se nyt sitten jotain sinulle tahtoo kertoa. :)
Niin mutku ne avainhenkilöt eivät sodassa hoida sitä likaista työtä.
Millä perusteella eivät hoida? Ainakin itse katson hoitavani hyvinkin likaisia ja jopa vastuullisia hommia. Minun vastuullani olisi hieman kärjistetysti sanottuna noin 30 miehen henki sotatilanteessa. Eiköhän siinä ole likaista hommaa kylliksi.
Siis, he ovat hakeutuneet noihin rauhanturva(sotilas)tehtäviin omasta tahdostaan ja nostavat siitä palkkaa = ovat motivoituneita.
Nostavat palkkaa, totta. Mutta sekö tekee sotilaasta jotenkin automaattisesti paremman, jos hän saa palvelustaan palkkaa? Oma kokemukseni kertausharjoituksista on se, että siellä on hyvin motivoitunutta väkeä, eivätkä taatusti ole palkkasotilaita. Itse asiassa joukon johtaminen on jopa helpompaa tietyllä tavalla kertausharjoituksissa kuin varusmiespalveluksessa. Toki siihen vaikuttaa elämänkokemuksin.