Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen

  • 359 603
  • 3 358
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Epäilen suuresti, koska olen nähnyt henkilökohtaisesti kuinka kohtuu suuri osa koulutetusta kantahenkilökunnasta, varsinkin nuoremmista ja varsinkin teknisimmistä aselajeissa, vaihtaa alaa suurimpana perusteena juuri se työn määrän ja siitä maksettavan korvauksen epäsuhde. Ehkä sinä sitten tiedät tuonkin asian peremmin. En usko hetkeäkään, että palkkaus ammattiarmeijassa aliupseeritasolla saataisiin sille tasolle, että sinne saataisiin rekrytoitua niin paljon sopivaa aineisto, että se voittaisi nykyarmeijamme vastaavan.

Sinun näkemyksesi ja kokemuksesi (yksittäistapaus?) ei vielä riitä vakuuttamaan minua. Kun ei minunkaan kokemukseni ja näkemykseni ole kuin yksittäistapaus, jolla ei täällä tunnu olevan mitään painoarvoa.

Tuskin sinua millään nimillä täällä haukuttaisiin. Eikös nuo henkilökohtaisuudet ole ihan säännöissä kielletty? Sen tiedän, että olisit voinut keskeyttää varusmiespalveluksesi kävelemällä esim. komppanian päällikön toimistoon, ja ilmoittamalla asiasi. Sen jälkeen olisit palauttanut varusteesi ja ehkä jatkanut asevelvollisuuttasi jollain muulla tavalla (siviilipalvelus?), ihan lakipykälien mukaan.

Lihavointi omani. Eli siis en olisi voinut keskeyttää palvelustani vaan minut olisi siirretty lusimaan jonnekin muualle muulla tavoin. Kun kerran olen miespuolinen ihminen, on minut pakko väkisin jonnekin laittaa. Totta kai, koska olen mies, joten ilman muuta se 6-13 kuukautta pitää elämästäni riistää.

Voihan sen ajatella noinkin. Ehkä voisin lisätä tuohon sanan itseaiheutettu. Kyllähän se voi sattua, jos lyöt kirveellä itseäsi polveen. Joku voisi sanoa, että se on oma vika. Varmasti löytyy niitäkin, jotka syyttävät kirvestä tai valmistajaa.

Jaa nyt se on vaihteeksi taas oma vikani, että jouduin armeijaan?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ei minua toki aseella uhattu, se on totta. Mutta terveenä miespuolisena ihmisenä minut sinne pakotettiin linnatuomion uhalla. Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

Esimerkiksi se minun on vaikea käsittää miten sinä et tunnu ymmärtävän sitä, että on/oli olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin armeija tai "linna".
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sinun näkemyksesi ja kokemuksesi (yksittäistapaus?) ei vielä riitä vakuuttamaan minua. Kun ei minunkaan kokemukseni ja näkemykseni ole kuin yksittäistapaus, jolla ei täällä tunnu olevan mitään painoarvoa.

Niin mikä oli se sinun yksittäistapauksesi koskien vakinaisessa palveluksessa olevien palkkausta. Omat kokemukseni eivät muuten ole yksittäistapauksia. Omasta yksiköstäni lähti muistaakseni 2v:n sisällä 3-4 nuorta henkilökuntaan kuuluvaa noista aikaisemmin mainituista syistä. Tilalle tuli puolet vähemmän väkeä, vastuu kasvoi, palkka pysyi samana. Sen jälkeen minäkin äänestin jaloillani.

Tämän lisäksi omaan tuttavapiiriini, ex-kurssikavereihin yms. kuuluu noin 10-20 vastaavan ratkaisun tehnyttä, joten mielestäni ei voi puhua yksittäistapauksesta. Se on kyllä totta, että satoja tapauksia en pysty nimeämään. Sinulla varmasti on faktatietoa, jotka kumoavat nuo minun vain 10-20 tapausta???

Lihavointi omani. Eli siis en olisi voinut keskeyttää palvelustani vaan minut olisi siirretty lusimaan jonnekin muualle muulla tavoin. Kun kerran olen miespuolinen ihminen, on minut pakko väkisin jonnekin laittaa. Totta kai, koska olen mies, joten ilman muuta se 6-13 kuukautta pitää elämästäni riistää.

Niinkuin kirjoitin. Jos sinulle ei kelpaa mikään vaihtoehto, niin se ei voi olla kenenkään muun ongelma kuin omasi. Kyllä minäkin maksan verot vaikka kuinka välillä vituttaa. Kaikki lakipykälät nyt vain ei voi miellyttää kaikkia. Yksi asia kuitenkin on 100% varmaa. Olisit voinut päättää asepalveluksesi MILLOIN TAHANSA, JOS OLISIT NIIN HALUNNUT. Älä viitsi väittää mitään muuta.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Esimerkiksi se minun on vaikea käsittää miten sinä et tunnu ymmärtävän sitä, että on/oli olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin armeija tai "linna".

Tasan kolme vaihtoehtoa, eli armeija, sivari tai linna. Niistä minun oli valittava.

Naisia ei pistetä tällaisen vittumaisen valintatilanteen eteen: "Sori, sinut pistetään ainakin puoleksi vuodeksi vankeuteen, kuinka haluat rangaistuksesi suorittaa?".
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Niin mikä oli se sinun yksittäistapauksesi koskien vakinaisessa palveluksessa olevien palkkausta.

Minä olen kuulemma yksittäistapaus, ainoa Suomessa joka kokee armeijan vapaudenriistoksi. Ainakin teidän mukaanne. Tosiasiassa kuitenkin meidän alokasajan tuvassa kukaan ei olisi halunnut tulla armeijaan, ja vielä johtajakaudellakin oli alikkituvan joka jätkällä suunnitelma sodan varalle rintamalle joutumisen välttämiseksi. En siis tosiaankaan ole mikään yksittäistapaus.

Olisit voinut päättää asepalveluksesi MILLOIN TAHANSA, JOS OLISIT NIIN HALUNNUT. Älä viitsi väittää mitään muuta.

Miten vitussa olisin voinut päättää asepalvelukseni, kun kerran olin terve sekä henkisesti että fyysisesti, eli palveluskelpoisuusluokka oli a. Korkeintaan olisin siirtynyt sivariin, mutta vankeusrangaistukseni ei olisi mihinkään hävinnyt. Mikä tässä on niin vaikeata tajuta?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
...ja sinä valitsit armeijan. Sinun päätös, sinun valintasi.

Suomen Laki on vaan sellainen.

Okei, Suomen laki nyt on vaan sellainen. Selvä, enää minun ei tarvitse itkeä tästä...

Suomen laki on tältä osin miehiä syrjivä, se on huono homma se. Tuo laki on aiheuttanut minulle mittavaa henkistä kärsimystä sekä ansionmenetyksiä ja viivästyttänyt opintojani ja hankaloittanut työnsaantiani.

Kiitos, puolustusvoimat!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten vitussa olisin voinut päättää asepalvelukseni, kun kerran olin terve sekä henkisesti että fyysisesti, eli palveluskelpoisuusluokka oli a. Korkeintaan olisin siirtynyt sivariin, mutta vankeusrangaistukseni ei olisi mihinkään hävinnyt. Mikä tässä on niin vaikeata tajuta?

Itse vastasit kysymykseesi. Olisit siirtynyt sivariin.

Se taas ei ole minun ongelmasi, jos tuo vaihtoehto miellytti vielä vähemmän.

Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että olisit voinut päättää asepalveluksesi halutessasi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Okei, Suomen laki nyt on vaan sellainen. Selvä, enää minun ei tarvitse itkeä tästä...

Toivottavasti sinun ei enää tarvitsisi.

Nimittäin jokaisen aikuisen miehen pitäisi ymmärtää mitä asevelvollisuus oikeasti tarkoittaa, mitä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa sen suorittamiseen ja milloin sen haluaa suorittaa.

Kysymys on elämästä, valinnasta ja miten sen itse haluaa hoitaa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Toivottavasti sinun ei enää tarvitsisi.

Nimittäin jokaisen aikuisen miehen pitäisi ymmärtää mitä asevelvollisuus oikeasti tarkoittaa, mitä erilaisia vaihtoehtoja on olemassa sen suorittamiseen ja milloin sen haluaa suorittaa.

Kysymys on elämästä, valinnasta ja miten sen itse haluaa hoitaa.

Ymmärrän armeijan käyneenä näin jälkikäteen, mitä asevelvollisuus merkitsee minulle: se vei vuoden elämästäin, se aiheutti kärsimystä. Minun oli paha olla siellä, minua siis kidutettiin henkisesti. Koen itseni nöyryytetyksi, naisten turvaksi koulutetuksi esineeksi, jonka naiset sitten saavat minulle kouraan tungetun sotilaspassin tutkittuaan joko hyväksyä tai teilata. Minä menetin palkkatuloja vuoden ajalta, vaikka olisin ollut työkykyinen. Armeija haittasi ja haittaa yhä elämääni. Miksi näin pitää olla? Koska satun olemaan miespuolinen ihminen.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
LaTe_Show kirjoitti:
Olisi kannattanut selvittää etukäteen, nimittäin sitten olisit voinut tehdä valinnan ja päätöksen sen mukaan miten se sopii parhaiten sinun elämäntilanteeseen.

Minun oli pakko mennä joko armeijaan tai sivariin. Armeijaan menin, jotta saisin yleisen hyväksynnän yhteiskunnalta. Sivareita pilkataan, syrjitään työnhaussa, ja kaiken lisäksi naisetkin olisivat varmaan hyppineet silmille, kuultuaan, että olen tissiposki-sivari. Eli armeija oli käytännössä ainoa vaihtoehtoni suorittaa minulle sukupuoleni perusteella lätkäisty vankeusrangaistus.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mistä on syntynyt tämä olettamus, että sinne ammattisotilaiksi päätyvät vain ja ainoastaan kriminaalit ja pyssyhullut, kun mitään taustaa tälle väitteelle ei ole.

En tiedä kuinka saisin sinut vakuuttuneeksi siitä, että on olemassa riski, että Suomessakin ammattiarmeijaan hakeutuisi riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä, ainakin siinä tapauksessa mikäli ammattiarmeijasta haluttaisi niin suuri, että sen katsottaisi kykenevän vastaamaan kohtuullisen hyvin Suomen puolustamisesta mutta palkkaus olisi matala.

Palkkausta nostamalla voidaan lisätä hakijoiden määrää, näin vastaavasti on mahdollisuus rekrytoinnissa ainakin koettaa minimoida se, että hakijoiden joukosta suurin osa on tätä sekundaarista porukkaa. Hyvä palkka = laajempi materiaali ja (olettaen) motivoituneemmat ja koulutetummat hakijat.

Tietenkään emme voi vielä sanoa mikä tilanne Suomessa tulisi olemaan jos siirtyisimme ammattiarmeijaan mutta koska maamme on suuri, väkiluku pieni (reilut 5 miljoonaa) on yhtälö heikko jos haluamme puolustaa koko maamme edes jotenkin. Jotta hakijoita olisi riittävästi olisi joko palkan oltava houkutteleva, jolloin yllä kuvailemani tilanne olisi mahdollinen. Mikäli taasen palkkaus ei ole riittävän suuri mutta halutaan, että ammattiarmeija on riittävän suuri, on suuri riski sille, että alalle hakeutuu myös sekundaarista väkeä (huonosti koulutettua tms.)

Yhdysvallat on tietty huono esimerkki, aina voidaan vedota etteivät yhteiskuntamme ole yhteneväiset - emme ole kuin Yhdysvallat, emme edes pienoiskoossa. Samalla Yhdysvallat on kuitenkin karu esimerkki siitä mihin tilanne saattaa johtaa jos ammattiarmeija perustetaan Suomeen eikä perustyötä tehdä kunnolla. Seuraava yhtälö on vain vaikea toteuttaa Suomessa (väkeä vähän):

Riittävän suuri ammattiarmeija, hyvät palkat, moderni aseistus, hyvä koulutus.

Tämä kaikki maksaa ja jos kaikesta halutaan pitää kiinni niin se tietää puolustusmenojen kasvua olennaisella tavalla. Se on yhteiskunnan (päättäjien ja väestön) päätettävissä täytetäänkö kaikki ehdot vai eikö täytetä, ja jos jostain tingitään niin ongelmia ilmenee tavalla tai toisella.

Jos palkat ovat huonot -> paras ja osaavin väestönosa hakeutuu muihin hommiin, mahdollisuus, että ammattiin hakeutuu/pääsee sekundaarista porukkaa nousee, jolloin on vaarana se, että Yhdysvaltojen malli toteutuu Suomessakin. Tai mikäli rajat pidetään tiukkoina ei kyetä palkkaamaan riittävästi väkeä yksiköihin = vajaat yksiköt. Mikä sekään ei ole hyvä asia. Ei ole mitään hyötyä "valmiusprikaati X:stä" mikä on vain numero paperilla.

Osaava motivoitunut henkilökunta taasen takaa hyvän koulutuksen, ja kyvyn käyttää hyvin tätä modernia aseistusta, jota taasen on oltava riittävästi jotta maamme puolustus on mahdollista toteuttaa edes jotakuinkin järkevällä tavalla. Moderni aseistus vaan maksaa. Oletko valmis siihen, että puolustusmenojen osuus menoarviosta voi kasvaa yli prosentilla (lisää veroja)?

Tai sitten toistaiseksi on vain pysyttävä asevelvollisuusarmeijassa kunnes laajat turvallisuusselvitykset on tehty ja tutkittu liittoutumisen mahdollisuus ja mihin liittoutua ja milloin. Totean edelleen, kuten olen aiemminkin todennut, en ole sulkemassa ovia liittoutumiselta ja kenties ammattiarmeijalta mutta pohjatyön on oltava todella perusteellinen.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En tiedä kuinka saisin sinut vakuuttuneeksi siitä, että on olemassa riski, että Suomessakin ammattiarmeijaan hakeutuisi riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä...

Miten niin? Perusteluja, minä en näe mitään syytä, että miksi juuri armeija työpaikkana vetäisi magneetin lailla paskasakin palkkalistoillensa? Kun paskasakki sitä asepalvelustakin varmaan kaikkein ahkerimmin välttelee.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miten niin? Perusteluja, minä en näe mitään syytä, että miksi juuri armeija työpaikkana vetäisi magneetin lailla paskasakin palkkalistoillensa? Kun paskasakki sitä asepalvelustakin varmaan kaikkein ahkerimmin välttelee.

Ei sen magneetin lailla välttämättä tarvitse sitä paskasakkia vetää puoleensa mutta jos palkat eivät ole kilpailukykyiset siviilipuolen kanssa niin kerrotko minulle miksi osaava ja hyvin koulutettu väestönosa valitsisi työpaikakseen Puolustusvoimat kun kerran muita, paremmin palkattuja, vaihtoehtojakin on olemassa?

Varmasti osaavaakin porukkaa valikoituisi ammattiarmeijaan mutta jos ne palkat eivät ole kilpailukykyiset eivät osaajat pyri virkaan, jolloin joku on usein valittava ja tuolloin tilalle joudutaan ottamaan se toiseksi tai jopa vasta kolmanneksi paras. Ja sen verran kauan olen ollut mukana työelämässä, että tiedän ettei tämä kolmanneksi paras vaihtoehto kovinkaan usein ole yhtä hyvä ja motivoitunut kuin tämä ensimmäinen, mutta koska tämän kolmanneksi parhaankin on elantonsa hankittava hankkivat he sen jostain ja tuolloin työpaikaksi voi valikoitua Puoluvustusvoimat.

On aivan eri asia vältellä asepalvelusta tai suorittaa se vasemmalla kädellä kuin miettiä siitä vakituista työpaikkaa sellaisessa tilanteessa jossa maassamme on ammattiarmeija ja henkilö A tietää, että hänen mahdollisuutensa työmarkkinoilla ovat heikot. Tuolloin henkilö A hakee töihin ihan mihin tahansa - myös Puolustusvoimien palvelukseen, ja jos taustalla ei tuolloin ole rikosrekisteriä niin pv:n ovet voivat avautua vaikka hakija ei olisi se joukon priimus. Tällaisessa tilanteessa on riskinä se, että huonosti palkattuihin joukkoihin hakeutuisi lopulta sitä kouluttamattominta väestönosaa koska heidänkin on jotain työtä tehtävä. Korkea palkkaus takaisi sen, että hakijoiden joukossa olisi enemmän tätä "A-luokkaa" mutta korkea palkkaus tietää suurempia veroja ja kun tietää yhteiskunnan halun veronkorotuksille - etenkin kun kyseessä on puolustusvoimille kohdennetut rahat on vaikea kuvitella, että päästäisi yhtälöön mikä sopisi niin puolustusvoimille ja veronmaksajille.

Tämän paremmin minä en tiivistettynä osaa perustella sitä miksi piilee riski sille, että ammattiarmeijaan voi hakeutua sekundaaristakin porukkaa jos palkkaus on huono ja ovet joudutaan pitämään auki kaikille jotta joukkoyksiköt saadaan täytettyä - jotta ne yksiköt ovat muutakin kuin niitä numeroja paperilla.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ei sen magneetin lailla välttämättä tarvitse sitä paskasakkia vetää puoleensa mutta jos palkat eivät ole kilpailukykyiset siviilipuolen kanssa niin kerrotko minulle miksi osaava ja hyvin koulutettu väestönosa valitsisi työpaikakseen Puolustusvoimat kun kerran muita, paremmin palkattuja, vaihtoehtojakin on olemassa?

No onhan niitä pienipalkkaisia aloja vaikka kuinka paljon, eivätkä ne ole paskasakkia täynnä. Olen esim. toiminut myyjänä aika kauan aikoinani, eivätkä työtoverini kyllä mitää paskasakkia olleet. Ovatko siivoojat paskasakkia kaikki? Entäpä Nokian kokoonpanijat? Ei se niin mene, että matalapalkka-alan työpaikat aina vetäsivät sitä laitapuolen kulkijaa tykönsä. Todellinen paskasakki kun ei töissä taida olla ensinkään.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No onhan niitä pienipalkkaisia aloja vaikka kuinka paljon, eivätkä ne ole paskasakkia täynnä. Olen esim. toiminut myyjänä aika kauan aikoinani, eivätkä työtoverini kyllä mitää paskasakkia olleet. Ovatko siivoojat paskasakkia kaikki? Entäpä Nokian kokoonpanijat? Ei se niin mene, että matalapalkka-alan työpaikat aina vetäsivät sitä laitapuolen kulkijaa tykönsä. Todellinen paskasakki kun ei töissä taida olla ensinkään.

Itse en käyttäisi sanaa paskasakki, tosin Vladilla taisi ideana olla lähinnä (myös) se ettei matalapalkka-alalle=pv:n alik, hakisi riittävästi sitä ainesta, jotka ominaisuuksien puolesta pystyisivät toimimaan ryhmänsä johtajana = esimiestehtävissä vaaditulla tasolla. Tästä jo aikaisemmin kirjoitin. (viesti 1506, 1526)
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itse en käyttäisi sanaa paskasakki, tosin Vladilla taisi ideana olla lähinnä (myös) se ettei matalapalkka-alalle=pv:n alik, hakisi riittävästi sitä ainesta, jotka ominaisuuksien puolesta pystyisivät toimimaan ryhmänsä johtajana = esimiestehtävissä vaaditulla tasolla. Tästä jo aikaisemmin kirjoitin. (viesti 1506, 1526)

Eihän palkka-armeijan työntekijät nyt kaikki esimiehiä ole. Kyllä sinne niitä rivisotilaitakin tarvitaan. Ja miksi palkka-armeija kuitenkin toimii monessa maassa, ja miten ihmeessä esim. Norja voi olla vielä itsenäinen, kun siellähän on palkka-armeija?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No onhan niitä pienipalkkaisia aloja vaikka kuinka paljon, eivätkä ne ole paskasakkia täynnä. Olen esim. toiminut myyjänä aika kauan aikoinani, eivätkä työtoverini kyllä mitää paskasakkia olleet. Ovatko siivoojat paskasakkia kaikki? Entäpä Nokian kokoonpanijat? Ei se niin mene, että matalapalkka-alan työpaikat aina vetäsivät sitä laitapuolen kulkijaa tykönsä. Todellinen paskasakki kun ei töissä taida olla ensinkään.

Siivoojat, myyjät, kokoonpanijat - eivät he paskasakkia ole mutta tuskin osalle heistä olisin ensimmäisenä rynnäkkökivääriä käteen antamassa. Joukossa on varmasti motivoitunutta väkeä mutta myös sellaista jotka ovat vain "töissä". Olen pitkän työurani aikana törmännyt vaikka kuinka moneen työntekijään jota ovat työpaikalla vain "töissä", heille on tärkeää, että palkka tulee. Mikää muu ei sitten ole tärkeää eikä mistään haluta ottaa vastuuta tippaakaan, ja jos homma ei satu juuri nyt kiinnostamaan niin ei muuta kuin otetaan muutama päivä sairauslomaa. Ihan mukavaa porukkaa ihmisinä - ei siinä mitään, mutta enpä toivoisi, että he vastaisivat tämän maan puolustamisesta, olettaen, että tämä maa olisi/on puolustamisen arvoinen.

Pointti on se, että ammattiarmeijaan on saatava vain ja ainoastaan sellaista väkeä mikä on motivoitunutta, sellaista väkeä mikä ei heti ensimmäisenä huonona työpäivänä ole ottamassa viikon sairauslomaa flunssan tähden. Vaikka nykyisessäkin muodossa on huonot puolensa niin niin sitä on ammattiarmeijassakin, ainakin siinä tapauksessa mikäli joukkojen määrä on niin suuri, että voidaan katsoa koko maan tulevan puolustetuksi (ainakin nimellisesti). Mitä suurempi joukkio niin sitä suurempi mahdollisuus sille, että joukkoon tulee sellaista porukkaa mikä ei ole mukana 100%.

Sinä näet ammattiarmeijan kaikin puolin positiivisena asiana. Esitän sinulle yhden kysymyksen: Onko ammattiarmeijasta löydettävissä yhtään huonoa puolta vai onko se suorastaan tie aurinkoon?

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
...Joukossa on varmasti motivoitunutta väkeä mutta myös sellaista jotka ovat vain "töissä". Olen pitkän työurani aikana törmännyt vaikka kuinka moneen työntekijään jota ovat työpaikalla vain "töissä", heille on tärkeää, että palkka tulee. Mikää muu ei sitten ole tärkeää eikä mistään haluta ottaa vastuuta tippaakaan, ja jos homma ei satu juuri nyt kiinnostamaan niin ei muuta kuin otetaan muutama päivä sairauslomaa. Ihan mukavaa porukkaa ihmisinä - ei siinä mitään, mutta enpä toivoisi, että he vastaisivat tämän maan puolustamisesta, olettaen, että tämä maa olisi/on puolustamisen arvoinen.

Minäkin olin armeijassa vain, koska oli pakko. Motivaatiosta ei ollut tietoakaan. Tällaisiin motivoitumattomiin reserviläisiinkö pitäisi luottaa tosipaikassa? Ai juu, minähän olin vain yksittäistapaus. Kaikki muut armeijan käyneet pitää sitoa mäntyihin kiinni, etteivät omia aikojaan lähde sotimaan...

Pointti on se, että ammattiarmeijaan on saatava vain ja ainoastaan sellaista väkeä mikä on motivoitunutta, sellaista väkeä mikä ei heti ensimmäisenä huonona työpäivänä ole ottamassa viikon sairauslomaa flunssan tähden.

Niin, että nykyisellä järjestelmällä sinne armeijaan saadaan vain ja ainoastaan motivoitunutta väkeä? Kyllä siellä jokunen sellainenkin on, jotka hakevat motivaatiovemppaa harva se päivä, sellaista huhua olen kuullut.

Sinä näet ammattiarmeijan kaikin puolin positiivisena asiana. Esitän sinulle yhden kysymyksen: Onko ammattiarmeijasta löydettävissä yhtään huonoa puolta vai onko se suorastaan tie aurinkoon?

Huonoja puolia on se, että se on kalliimpi ratkaisu kuin nykyinen pakkokeinoin pystyssä pidettävä armeija. Mutta ihmisoikeuksien ja tasa-arvon toteutumisen nimissä voisin olla valmis maksamaan vaikka verojakin vähän enemmän. Veroa varmaan naisiltakin uskalletaan periä yhtä paljon kuin miehiltä? Vaikka kyllä naisille varmaan annettaisiin joku verohelpotus miehiin nähden, kun ei miesten ole enää pakko mennä armeijaan.

Olen vihainen, todella vihainen ja katkera menetetystä ajasta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eihän palkka-armeijan työntekijät nyt kaikki esimiehiä ole. Kyllä sinne niitä rivisotilaitakin tarvitaan. Ja miksi palkka-armeija kuitenkin toimii monessa maassa, ja miten ihmeessä esim. Norja voi olla vielä itsenäinen, kun siellähän on palkka-armeija?

Tarvitaan toki rivisotilaita (tai sopimussotilaita) mutta millainen palkka heille sitten tulisi jos vaikkapa alipäällystö saisi sen alle 2000 €/kk?

Kuinkahan moni ilmoittautuisi halukkaaksi ammattiarmeijaan jos palkka olisi sellaiset 1500 €/kk miinus verot?

Vastuu on kuitenkin toinen (myös tällä "rivisotilaalla") kuin myyjällä tai siivoojalla - rivisotilaan vastuu on esim. siinä, että hänellä on hallussaan tappamiseen tarkoitettu ase ja hän vastaa osaltaan Suomen puolustamisesta. Eikä tällaiseksi "rivisotilaaksikaan" voi palkata ketä tahansa jos halutaan pitää ammattiarmeija tasokkaana, mutta mikäli palkat ovat matalat ja ammattiarmeija on suuri, on mahdollisuus sille, että alalle hakeutuu kouluttamatonta väkeä, jonka taustat voivat olla vähän epäselvät koska hakijoiden joukosta on valikoitava entistä enemmän väkeä "palvelukseen", suurehko.

Ja jos "rivisotilaiden" palkka on pieni ja vastuuta kuinkin on oltava jonkin verran niin kuinka voidaan olettaa, että alipäällystöön hakeutuu ammattitaitoista ja motivoitunutta porukkaa, jonka on kannettava vastuu ryhmästään ja joka on esimiestehtävässä, jos palkkaus on (vaikkapa) alle 2000 €/kk miinus verot? Jos on mahdollisuus valita niin varsin moni pätevä valitsisi toisen alan tai kouluttautuisi tehtäviin joista saa paremman palkan - itse ainakin tekisin näin.

Kokemukseni mukaan pienipalkkaisiin tehtäviin hakeutuu hyvin usein sellaista väkeä jotka eivät mielellään halua ottaa vastuuta harteilleen. Heille riittää se, että tekevät päivän duuninsa - osa todella kiitettävän hyvin ja hyvällä motivaatiolla, jotkut luistavat sitten tästäkin asiasta (mutta se on toisaalta inhimillistäkin). Jos sitten ammattiarmeijan vastuullisiin mutta pienipalkkaisiin tehtäviin pitäisi saada osaavaa väkeä niin näen yhtälön vaikeana toteuttaa. Väkeä varmasti riittää mutta löytyykö tästä joukosta sitten riittävästi heitä joilla on motivaatio kohdallaan ja jotka ovat valmiit kantamaan harteillaan vastuullisen tehtävän tuoman taakan (sanoisin, että esim. ryhmänjohtajalla ammattiarmeijassa on suurempi vastuu kuin esim. pinetiimin johtajalla jossain varastossa tai tavaratalossa).

*****

Miksi sitten Norja pärjää palkka-armeijalla? Norjalla on tukena NATO - tässä merkityksellisin syy palkka-armeijaan Norjassa. Tosin tilanne Norjassakaan ei ole enää niin ruusuinen. Puolustusbudjetin pienuus on ajanut maan sellaiseen jamaan, että esim. Pohjois-Norjan puolustustasoa on jouduttu laskemaan ja joukkojen määrää pienentämään - siitäkin huolimatta, että rajan toisella puolella Venäjällä on Muurmanskin seudulla sopimussotilaista koostuvia rykmenttejä, osa nopeantoiminnan valmiudessa.

Norjalaiset voivat vain luottaa NATO:on mahdollisessa kriisissä ja toistaiseksi luottoa löytyy koska Norja on avainasemassa mitä tulee pohjoisten merialueiden ja merireittien valvontaan ja sieltä Venäjän Pohjoisen laivaston on tunkeuduttava Atlantille, mikäli aikovat ulottaa sotatoimet pohjoisessa muuallekin kuin aivan pohjoisimmille merialueille. Toiseksi, Norja on siinäkin suhteessa tärkeässä roolissa, että Norja suojaa pohjoista sivustaa ja siksi sinne tullaan kriisin sattuessa sijoittamaan etenkin hävittäjälentueita Yhdysvalloista (ja mahdollisesti muista NATO-maista). Tätä sivustatukea NATO tuskin haluaa menettää koska samalla se tarkoittaisi sitä, että Venäjän on entistäkin helpompi operoida Pohjois-Atlantilla (Norjan merellä).

Toistaiseksi Suomi ei kuitenkaan ole valmis NATO:on, tai näin ainakin voidaan päätellä. Mutta jos Suomi joskus liittyy NATO:on niin viimeistään tuolloin voidaan pohtia tarkemmin ammattiarmeijan vs. asevelvollisuusarmeijan hyötyjä ja haittoja. Ennen sotilaallista liittoutumista en usko, että asevelvollisuusarmeijaan tehdään suuriakaan muutoksia - kosmeettista hiontaa kenties mutta tuskin muuta.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tarvitaan toki rivisotilaita (tai sopimussotilaita) mutta millainen palkka heille sitten tulisi jos vaikkapa alipäällystö saisi sen alle 2000 €/kk?

Kuinkahan moni ilmoittautuisi halukkaaksi ammattiarmeijaan jos palkka olisi sellaiset 1500 €/kk miinus verot?

Koska me emme voi tässä vaiheessa tietää, minkälainen olisi palkkaus mahdollisessa tulevassa palkka-armeijassamme, joudun toteamaan, että tämä viestisi on turha. Tällainen mutuilu kun ei mihinkään johda.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Koska me emme voi tässä vaiheessa tietää, minkälainen olisi palkkaus mahdollisessa tulevassa palkka-armeijassamme, joudun toteamaan, että tämä viestisi on turha. Tällainen mutuilu kun ei mihinkään johda.

Niin täällä on kumminkin joitakin jotka ovat olleet ainakin jonkin aikaa pv:llä töissä ja se palkka ei ollut mikään hyvä ei edes kohtalainen. Mutta nuorena miehenä se oli hyvä työkokemus, kun ei sieltä kaupan kassaltakaan enempää rahaa irtoa. Palkka saisi melkoisesti kasvaa tuosta minunkin silloisesta liksasta, että joku tahtoisi siitä uran itselleen kymmeniksi vuosiksi. Haluaako kukaan olla vaikka 20v kersanttina suhkot pienellä palkalla? Tai olla normaali jääkärinä, mikä tällöin on palkka? Olisiko niillä sotilailla, joilla olisi velvollisuus puolustaa meitä yhtä suuri motivaatio, kun minulla oli jossain puhelinmyyjänä 5v sitten opintojen alkuvaiheessa? Voin sanoa, että en luottaisi niihin joukkoihin? Jos meillä ei ole Suomessa varaa palkata tarpeeksi edes poliiseja niin miten olisi armeijan sotilaita miehistöstä alipäällystöön?

Ja uskon, että monen motivaatio nousisi sodan uhatessa, koska kansa aivan varmasti yhtenäistyisi kriisin hetkillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös