Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen

  • 359 598
  • 3 358
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Koska minä olen joutunut monta kertaa täällä toteamaan, että
naisen ei Suomen lakien mukaan ole pakko synnyttää, pyydän vastaamaan vielä kerran sinuakin seuraavaan kysymykseen:

Miksi on vain miesten velvollisuus vasten tahtoaan menettää pätkä elämästään maanpuolustuksen nimissä, kun samaan aikaan naisia ei pakoteta pistämään tikkuakaan ristiin maanpuolustuksen eteen?
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Koska minä olen joutunut monta kertaa täällä toteamaan, että
naisen ei Suomen lakien mukaan ole pakko synnyttää, pyydän vastaamaan vielä kerran sinuakin seuraavaan kysymykseen:

Miksi on vain miesten velvollisuus vasten tahtoaan menettää pätkä elämästään maanpuolustuksen nimissä, kun samaan aikaan naisia ei pakoteta pistämään tikkuakaan ristiin maanpuolustuksen eteen?

Koska nykyiseen järjestelmään, tuskin halutaan lisätä kustannuksia kouluttamalla naisia, koska tämä ei välttämättä nosta Suomen puolustustasoa. Ne huolto/ensiapu-toimet voidaan kouluttaa kriisin uhatessa, pääosin ne ei mitään ydintekniikkaa ole ja onhan Suomessa jo valmiiksi paljon sairaanhoitajia jotka ovat pääosin naisia.

Pääosa naisista ei vain kykene fyysisesti raskaaseen työhön. Ei se 19v pikku tyttönen saa nostettua sitä IT-tykin ammusta, vaan siihen hommaan on hyvä laittaa se 190cm tahtookirjoittaa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Koska nykyiseen järjestelmään, tuskin halutaan lisätä kustannuksia kouluttamalla naisia, koska tämä ei välttämättä nosta Suomen puolustustasoa. Ne huolto/ensiapu-toimet voidaan kouluttaa kriisin uhatessa, pääosin ne ei mitään ydintekniikkaa ole ja onhan Suomessa jo valmiiksi paljon sairaanhoitajia jotka ovat pääosin naisia.

Kustannuksia saatta tulla lisää, jos haluamme ylläpitää tasokasta maanpuolustusta. Sille ei vain voi mitään. Ja väittämällä, että naisten kouluttaminen ei välttämättä nosta Suomen puolustustasoa, vähättelet myös lottien työtä viime sodissa. Kun eikös ne tulevan sodan lotat kannattaisi kouluttaa jo valmiiksi? Ja miksi Suomessa ylläpidetään tätä vittuilun vuoksi olemassa olevaa siviilipalvelussysteemiä, jos ne siellä opittavat taidot kuitenkin oppii parissa päivässä, mikä voi pahimmassa tapauksessa olla aikaa valmistautua sotaan?

Pääosa naisista ei vain kykene fyysisesti raskaaseen työhön. Ei se 19v pikku tyttönen saa nostettua sitä IT-tykin ammusta, vaan siihen hommaan on hyvä laittaa se 190cm tahtookirjoittaa.

Ihan totta hei, olen jo monta kertaa sanonut, että en olisi pistämässä naisia sodan aikana mihinkään taistelutehtäviin, vaan lotiksi lottien paikalle. Nyt ryhtiä, snaipperi ja luetaan niitä viestejä!

Niin, ja minähän en 190-senttistä varttani rasita pätkääkään ihmisoikeuksia polkevan maan hyväksi, jos siinä yhteydessä on henki vaarassa.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Niin, nimenomaan niin, mutta kun naisten kouluttaminen kenttäarmeijaan nostaa kustannuksia, mutta ei välttämättä hyödytä ketään. Jos halutaan rahalla nostaa armeijan kykyä taistella, niin pitää miettiä jotain taisteluhelikoptereita jne.

Ja niinkuin sanoin, tiedän mielipiteesi naisten työstä rintaman ulkopuolella, mutta kun siihen hommaan on jo A) koulutuksen puolesta sopivia naishenkilöitä (lähinnä kaikki sairaanhoitajat, lääkärit jne), B) Kaikkia ei kannata kustannussyistä kouluttaa. Jos Suomella oletuksena miehistä pääosa menee armeijaan ja miesvahvuus on tällä hetkellä 350 000, niin ei me tarvita jokaisen naisen ensiapu/huoltotehtävä velvollisuutta ja jotain 400 000 lottaa. Jotain rajaa.

Ja missään en ole lottia aliarvioinut, en missään! Mutta ei ole viisasta kouluttaa joka naisesta lottaa tai vastaavaa, koska siinä ei ole järkeä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vastaa kysymykseen! Eli miksi ammattiarmeijan alemman portaan taitoa on vaikea ylläpitää? Entäs me miehistöön tai alipäällystöön kuuluvat reserviläiset, joiden taitoa ei ylläpidetä mitenkään? Onko niin, että määrä saa luvan korvata laadun vai? En kyllä ihmettelisi, on tuo armeija kyllä niin esineellistävä laitos.

Paha mennä sanomaan ihan tarkasti mitä eversti Toveri on ajatellut kirjoittaessaan noin Georgian sodasta, ja sen perusteella muodostanut näkemyksiään tosta asevelvollisuusarmeija/palkka-armeija tilanteesta. Ehkä tätä on myös pohtineet mm. Said Adimov, Mikhail Barabanov, Nikita Petron ja Vyacheslav Tseluenko... jotka Toveri mainitsee tärkeimmiksi lähteikseen tuota juttua kirjoittaessa.

Näin äkkiseltään itse voisin ajatella, ettei aines alipäällystössä olisi kovinkaan korkea. Vai uskotko itse, että kovinkin moni ns. pätevä kaveri 2000-luvun Suomessa lähtisi alikersantiksi ammattiarmeijaan. Siis tekemään tätä päätyökseen. Tuskin siitä niin kovia summia maksettaisiin, että se motivoisi. Sen sijaan monet reserviläiset, joiden kanssa minäkin olen aikoinaan toiminut, ovat osoittaneet todella hyvää motivaatiota ja sotilastaitoa, vaikkeivat ammatikseen alikersanttina työskentelekään.

Vastaisitko sinäkin kysymyksiini. Mikä sinulle on sopiva lähde, kun esim. sotilasaikakausilehti, panssarilehti tms. ei kelpaa. Niissä kun on näiden "kapiaisten" kirjoituksia, jotka kirjoittavat "propagandaa." Vaadit kuitenkin koko ajan lähteitä, mutta ilmeisesti itse valitset mitkä ovat uskottavia?

Enkä edelleenkään ymmärrä sinua. Olet täällä itkenyt monia viestejä (kymmeniä) sitä, että varusmiespalveluksesi vei sinulta vuodeksi mahdollisuuden opiskella ja siksi olet vuoden "aikataulua jäljessä". Kirjoitat myös, että vasta nyt olet valmistumassa, ja edelleen, että varusmiespalveluksesta on 10v. Mihin helvettiin olet oikein kouluttautumassa, vai onko kenties noita häiriötekijöitä ollut opiskelussa enemmänkin. Ehkä aikaa on tullut vietettyä täysipainoisen opiskelun sijaan enemmän kalsarikänniketjussa (391 viestiä...? )ja sekin osaltaan on voinut hidastaa valmistumistasi. Saatika se, mitä on vaatinut tehdä, että ko. ketjuun voi kirjoittaa. Mutta syytetään me vain puolustusvoimia, ja naisia.... Se on varmasti monin paikoin helpompaa.

Mitä muuten tulee sinun 10 vuoteen ja siihen ettei kertauskutsua ole napsahtanut, niin se vain kertoo järjestelmän toimivuudesta. Joku esimiehesi siis on merkannut papereihinsa, ettei tahtookirjoittaa kannata paljon kutsua harjoituksiin. Sinun mielestä se voi johtua PV:n kyvyttömyydestä, tai siitä ettei järjestelmä pelaa. Minun mielestäni se voi johtua siitäkin, että olit aika vitun tumpelo varusmiehenä. Miten on?
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen armeija ei menestynyt viime sodissa. Se hävisi talvi- ja jatkosodat ja pakotettiin vielä ajamaan sotilaallisin keinoin liittolaisensa maasta. Suomi menetti maa-alueitaan, eikä jatkosodassa onnistunut tavoitteessaan, eli talvisodassa menetettyjen maiden takaisinvaltaamisessa pysyvästi. Suomi joutui maksamaan sotakorvaukset, vuokraamaan tukikohdan tykinkantaman päästä Helsingistä ja lisäksi maa joutui Neuvostoliiton kontrolliin poliittisesti.

Ei kovin kummoisesti menestynyt Suomen armeija siis.

Kyllä se kuitenkin mielestäni kohtalaisesti menestyi resursseihin ja kokoon nähden. Totta on, että Suomen armeija ei sotaa voittanut, mutta Suomi esti kuitenkin vastustajaansa valloittamasta maataan ja saavuttamasta tavoitteitaan. En itse kuitenkaan väittäisi, että Venäjän armeija oli se menestyneempi näistä kahdesta Suomen rintamalla, voitostaan huolimatta.

Pääpointti viestissäni oli kuitenkin, että muualla ei ollut sitä osaamista jota Suomelta löytyi ja niinpä osaamista oli loogista hakea muualta.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Niin, nimenomaan niin, mutta kun naisten kouluttaminen kenttäarmeijaan nostaa kustannuksia, mutta ei välttämättä hyödytä ketään. Jos halutaan rahalla nostaa armeijan kykyä taistella, niin pitää miettiä jotain taisteluhelikoptereita jne.

Ja niinkuin sanoin, tiedän mielipiteesi naisten työstä rintaman ulkopuolella, mutta kun siihen hommaan on jo A) koulutuksen puolesta sopivia naishenkilöitä (lähinnä kaikki sairaanhoitajat, lääkärit jne), B) Kaikkia ei kannata kustannussyistä kouluttaa. Jos Suomella oletuksena miehistä pääosa menee armeijaan ja miesvahvuus on tällä hetkellä 350 000, niin ei me tarvita jokaisen naisen ensiapu/huoltotehtävä velvollisuutta ja jotain 400 000 lottaa. Jotain rajaa.

Ja missään en ole lottia aliarvioinut, en missään! Mutta ei ole viisasta kouluttaa joka naisesta lottaa tai vastaavaa, koska siinä ei ole järkeä.

Jokaisella Suomen kansalaisella täytyy olla velvollisuus osallistua maanpuolustukseen, ja olen aivan varma, että joka akalle löytyisi tehtävä sodan aikana, siispä koulutus pystyyn. Ja kyllä jokainen nainen pitää kouluttaa, sillä eihän voida tietää, mille alalle nainen lopulta hakeutuu, eli tuleeko hänestä hoitsu vai ei. Kyllähän kaikki miehetkin vankilan uhalla pakotetaan armeijaan, vaikka osasta heistä tulee poliiseja tai veturinkuljettajia, joita ei rintamalle lähetetä.

Etkä muuten vastannut kysymykseeni, että miksi sitten sivarijärjestelmä pitää olla, kun nuo tehtävät kerran niin nopeasti oppii, ettei naisiakaan tarvitse kouluttaa niihin. Ja mistäköhän sinä tiedät, että kriisin uhatessa on aikaa kouluttaa akat? Mistä sinä tiedät, kuinka nopeasti mahdollinen kriisi kehittyy?

Kyllä naisten koulutus olisi enemmän kuin järkevää, ja nostattaisi maanpuolustustahtoa, kun jokainen kokee sen aidosti yhteiseksi asiaksi. Minäkin olisin voinut kokea kymmenen vuoden takaisen vankeusaikani edes jollakin lailla mielekkääksi, jos olisin voinut todeta myös naisten osallistuvan yhteisen asian, maanpuolustuksen, hyväksi järjestettäviin koulutuksiin.

Tämä miesten häpäisy, esineellistäminen ja vangitseminen armeijan nimissä on niin karmea ihmisoikeusloukkaus, että tekee mieli itkeä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tämä miesten häpäisy, esineellistäminen ja vangitseminen armeijan nimissä on niin karmea ihmisoikeusloukkaus, että tekee mieli itkeä.

Eli ihan samalla viivalla kansanmurhan, joukkoraiskausten, syyttömien pidättämisen ja kiduttamisen, lapsiprostituution yms. kanssa?

Suomen Armeija = astetta kivempi ihmisoikeusloukkaus. Kyllä niin jännää settiä tulee, että tällaisen sotilasperheen vesankin, joka on elänyt kassujen kupeessa koko lapsuutensa, se pistää hiljaiseksi. Eli kaikki se yhteisöllisyys ja vanhempien elämäntyö onkin sitten ollut järjestelmällistä ihmisoikeusrikkomusten harjoittamista.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Näin äkkiseltään itse voisin ajatella, ettei aines alipäällystössä olisi kovinkaan korkea. Vai uskotko itse, että kovinkin moni ns. pätevä kaveri 2000-luvun Suomessa lähtisi alikersantiksi ammattiarmeijaan. Siis tekemään tätä päätyökseen. Tuskin siitä niin kovia summia maksettaisiin, että se motivoisi.

Rohkenen epäillä. Kyllä niitä halukkaita nopean toiminnan joukkoihin, rauhanturvaajiksi jne. nytkin löytyy enemmän, mitä niihin voidaan ottaa.

Vastaisitko sinäkin kysymyksiini. Mikä sinulle on sopiva lähde, kun esim. sotilasaikakausilehti, panssarilehti tms. ei kelpaa. Niissä kun on näiden "kapiaisten" kirjoituksia, jotka kirjoittavat "propagandaa." Vaadit kuitenkin koko ajan lähteitä, mutta ilmeisesti itse valitset mitkä ovat uskottavia?

Maalaisjärki on hyvä lähde, käytetään sitä, unohdetaan numerot. Vale, emävale, tilasto. Se on sellainen juttu, että tilastoista ei paljon iloa ole, kun iivana siirtää rautaa rajalle!

Enkä edelleenkään ymmärrä sinua. Olet täällä itkenyt monia viestejä (kymmeniä) sitä, että varusmiespalveluksesi vei sinulta vuodeksi mahdollisuuden opiskella ja siksi olet vuoden "aikataulua jäljessä". Kirjoitat myös, että vasta nyt olet valmistumassa, ja edelleen, että varusmiespalveluksesta on 10v. Mihin helvettiin olet oikein kouluttautumassa, vai onko kenties noita häiriötekijöitä ollut opiskelussa enemmänkin. Ehkä aikaa on tullut vietettyä täysipainoisen opiskelun sijaan enemmän kalsarikänniketjussa (391 viestiä...? )ja sekin osaltaan on voinut hidastaa valmistumistasi. Saatika se, mitä on vaatinut tehdä, että ko. ketjuun voi kirjoittaa. Mutta syytetään me vain puolustusvoimia, ja naisia.... Se on varmasti monin paikoin helpompaa.

Itse olet pyytänyt minua keskittymään olennaiseen. Niin olen koko ajan tehnyt. Sinä sen sijaan suollat tätä henkilökohtaisuuksiin jatkuvasti menevää paskaasi lähes joka toisessa viestissäsi. Miten esim. se, etten arvosta naisia liittyy tähän aiheeseen? Olisin raportoinut viesteistäsi jo aikoja sitten, mutta raportoinneillani ei ole ollut mitään vaikutusta. Moderaattoreita eivät minun raporttini kiinnosta.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Suomen Armeija = astetta kivempi ihmisoikeusloukkaus. Kyllä niin jännää settiä tulee, että tällaisen sotilasperheen vesankin, joka on elänyt kassujen kupeessa koko lapsuutensa, se pistää hiljaiseksi. Eli kaikki se yhteisöllisyys ja vanhempien elämäntyö onkin sitten ollut järjestelmällistä ihmisokeusrikkomusten harjoittamista.

Ei millään pahalla, mutta minä koen tulleeni häpäistyksi, nöyryytetyksi ja vankeudessa pidetyksi vuoden verran. Eikä kukaan voi minun tuntemuksiani tuomita virheelliseksi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ei millään pahalla, mutta minä koen tulleeni häpäistyksi, nöyryytetyksi ja vankeudessa pidetyksi vuoden verran. Eikä kukaan voi minun tuntemuksiani tuomita virheelliseksi.

Ei toki. Jos siis siltä tuntuu. Mutta oliko kyseessä järjestelmällinen ihmisoikeusrikos, vai yksittäistapaus?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kyllä se kuitenkin mielestäni kohtalaisesti menestyi resursseihin ja kokoon nähden.

Ei se "kohtalainen menestys" paljon lohduttanut evakkoja tai kaikki lapsensa menettäneitä äitejä. Käytännössä myös itsenäisyys meni, kun jouduttiin NL:n kontrolliin kylmän sodan ajaksi. Yhä tänä päivänä Suomelta on kielletty sukellusveneet ja Venäjällä on Ahvenanmaan demilitarisointia valvovia elimiä. Itsenäinen maa? Not.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rohkenen epäillä. Kyllä niitä halukkaita nopean toiminnan joukkoihin, rauhanturvaajiksi jne. nytkin löytyy enemmän, mitä niihin voidaan ottaa.

Ymmärrätkö mitä eroa on lähteä omasta työstään vuodeksi rauhanturvaajaksi verrattuna siihen, että päätyökseen on armeijan alikersantti. Siis että vetäisi tuolla uralla vaikkapa sieltä varusmiespalveluksesta (19v) sinne nelikymppiseksi. Rohkenen epäillä suuresti halukkuutta, varsinkin kun tiedän ihan omakohtaisella kokemuksella palkka/vastuu asiat tämän hetken palvelevan henkilökunnan osaltakin. Katsos, pelkkä kutsumus ei aina riitä. Leipää kun ei osteta kaupasta arvomerkeillä.

Maalaisjärki on hyvä lähde, käytetään sitä, unohdetaan numerot. Vale, emävale, tilasto. Se on sellainen juttu, että tilastoista ei paljon iloa ole, kun iivana siirtää rautaa rajalle!

Minun maalaisjärkeni luottaa tuohon tekstiin, ja aika moneen muuhunkin tässä keskustelussa esitettyyn lähteeseen. Sinun maalaisjärkesi taas on kyseenalaistanut lähes kaikki argumentit mitä täällä on esitetty.

Itse olet pyytänyt minua keskittymään olennaiseen. Niin olen koko ajan tehnyt. Sinä sen sijaan suollat tätä henkilökohtaisuuksiin jatkuvasti menevää paskaasi lähes joka toisessa viestissäsi. Miten esim. se, etten arvosta naisia liittyy tähän aiheeseen? Olisin raportoinut viesteistäsi jo aikoja sitten, mutta raportoinneillani ei ole ollut mitään vaikutusta. Moderaattoreita eivät minun raporttini kiinnosta.

Niin. Sinä ITSE olet heittänyt tässä keskustelussa ilmaan tämän "minun elämäni/opiskeluni meni "pilalle" armeijan takia"-kortin. Onko se sitten henkilökohtainen loukkaus, jos pyydän perusteluita tälle sinun esiin ottamallesi argumentille. Se saa jäädä moderaattoreiden päätettäväksi. Olet myös aika usein kirjoittanut ITSE arvostuksestasi naisiin. Eikö noita sinun kirjoituksiasi saisi kommentoida. Joku voisi pitää viestejäsi myös trollauksena, mutta koska sain jo huomautuksen sääntöjen luennoimisesta muille kirjoittajille, niin en jatka tämän enempää.

Ja mitä muuten tulee tuohon "armeijassa tumpelo"-kommenttiin, niin itse ainakin arvostellessani varusmiehiä merkkasin ns. tumpeloiden papereihin sellaiset merkinnät, ettei paljon tarvitse ihmetellä, jos ei kertausharjoituskutsua kuulu. Näin voi olla myös sinun kohdallasi, vaikka sinun mielestä se tietysti johtuu pv:n kyvyttömyydestä. Siellä katsos ihan työkseen arvioidaan varusmiehiä, ja päätetään mahdollisesta jatkokoulutuksesta.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ei kaikkia naisia kannata kouluttaa kriisinhallintatehtäviin sen takia, että muutama mies (selvässä vähemmistössä, täälläkin huomattu) niin haluaa, koska itse piti käydä armeijassa. Mikään muu ei tue tätä ajattelua, koska siviilikriisinhallinan hommat on jo nyt hyvässä hallussa. Bonuksena vielä vaikea toteuttaa tuo sinun unelmasi, kun kansa vastustaa sitä ja demokratiassa ei muutoksia oikein kannata runtata ilman kansanhyväksyntää.

Ja itse asiassa minusta tuo palkka-armeijan rekrytointi ja motivointi ja hakijoiden laatu on todella suuri kysymysmerkki. Palkatun aliupseerin liksa ei kovin paljoa eroa esim siivoojan palkasta, joten aika harva tai montaa laadukasta hakijaa tuskin löytyisi. Kävisi niinkuin jossain muissa maissa jossa esim rikolliset ja vastaavat hakevat töihin armeijaan. Palkka-armeijan tasoa entisestään laskisi, myös se ettei tulisi lahjakkaita hakijoita. Ja sen verran tiedän, että oman varusmiespalvelukseni jälkeen olin muutaman kuukauden ylikersanttina eikä se palkka mikään houkutteleva ollut. Mutta se oli hyvä elämänkokemus, mutta ei mikään koko elämäni ura.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ymmärrätkö mitä eroa on lähteä omasta työstään vuodeksi rauhanturvaajaksi verrattuna siihen, että päätyökseen on armeijan alikersantti. Siis että vetäisi tuolla uralla vaikkapa sieltä varusmiespalveluksesta (19v) sinne nelikymppiseksi. Rohkenen epäillä suuresti halukkuutta, varsinkin kun tiedän ihan omakohtaisella kokemuksella palkka/vastuu asiat tämän hetken palvelevan henkilökunnan osaltakin. Katsos, pelkkä kutsumus ei aina riitä. Leipää kun ei osteta kaupasta arvomerkeillä.

Aika moni kerran rauhanturvakeikalla ollut lähtee sinne toisen ja ehkä kolmannenkin kerran. Jos samasta hommasta olisi mahdollisuus tehdä itselleen ammatti (ammattisotilas, samaan tapaan kuin ovat poliisitkin ammattipoliiseja), niin eiköhän sinne halukkaita löydy. Miksi joku lähtee työkseen tekemään esim. vanhemman konstaapelin työtä, vanhempi konstaapelihan on poliisivoimissa sama kuin rivisotilas armeijassa?

Niin. Sinä ITSE olet heittänyt tässä keskustelussa ilmaan tämän "minun elämäni/opiskeluni meni "pilalle" armeijan takia"-kortin. Onko se sitten henkilökohtainen loukkaus, jos pyydän perusteluita tälle sinun esiin ottamallesi argumentille. Se saa jäädä moderaattoreiden päätettäväksi.

Minun ei täällä palstalla tarvitse yksityisasioitani perustella sinulle, eikä kenellekään muullekaan. Sen pitää riittää, että kerron armeijan sotkeneen elämäni, niin kuin asia todellisuudessa on.

Olet myös aika usein kirjoittanut ITSE arvostuksestasi naisiin. Eikö noita sinun kirjoituksiasi saisi kommentoida. Joku voisi pitää viestejäsi myös trollauksena, mutta koska sain jo huomautuksen sääntöjen luennoimisesta muille kirjoittajille, niin en jatka tämän enempää.

Tuokin on yksi vakiojippo tällä palstalla, leimata trolliksi kirjoittaja, joka puolustaa sitä toista mielipidettä. Perustele tuota trolli-syytöstäsi jotenkin, tai jätä nämä heitot heittämättä tänne.

Ja mitä muuten tulee tuohon "armeijassa tumpelo"-kommenttiin, niin itse ainakin arvostellessani varusmiehiä merkkasin ns. tumpeloiden papereihin sellaiset merkinnät, ettei paljon tarvitse ihmetellä, jos ei kertausharjoituskutsua kuulu. Näin voi olla myös sinun kohdallasi, vaikka sinun mielestä se tietysti johtuu pv:n kyvyttömyydestä. Siellä katsos ihan työkseen arvioidaan varusmiehiä, ja päätetään mahdollisesta jatkokoulutuksesta.

Totta kai motivoitumattomuuteni on näkynyt siellä armeijassa ulospäin ja kyllähän sen pitääkin näkyä, jos ei motivaatiota ole. Vähänkö vituttaisi nyt, jos kertauskäskyjä satelisi vain siksi, että ääliönä leikki sotahulluna armeijassa parikymppisenä, naiivina ja kokemattomana kollina?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ei kaikkia naisia kannata kouluttaa kriisinhallintatehtäviin sen takia, että muutama mies (selvässä vähemmistössä, täälläkin huomattu) niin haluaa, koska itse piti käydä armeijassa.

Sitten ei miesten ja naisten välistä palkkaeroakaan tarvitse korjata. Ja nainen, joka siitä älähtää tällä palstalla, pitää leimata trolliksi, känniääliöksi, vässykäksi jne.


Mikään muu ei tue tätä ajattelua, koska siviilikriisinhallinan hommat on jo nyt hyvässä hallussa. Bonuksena vielä vaikea toteuttaa tuo sinun unelmasi, kun kansa vastustaa sitä ja demokratiassa ei muutoksia oikein kannata runtata ilman kansanhyväksyntää.

Ei maa, joka pitää vankiloissaan mielipidevankeja ja syrjii toista sukupuolta, ole demokratia. Ja miksi siviilipalvelusjärjestelmä pitää olla olemassa miesten armeijaan haluamattomien miesten kiusana, jos tuollaiset koulutukset kerran turhia ovat? Miehet armeijaan, naiset sivariin, tai sitten ei kumpikaan kumpaankaan. Tämä nykyinen tilanne on sietämätön.

Ja itse asiassa minusta tuo palkka-armeijan rekrytointi ja motivointi ja hakijoiden laatu on todella suuri kysymysmerkki. Palkatun aliupseerin liksa ei kovin paljoa eroa esim siivoojan palkasta, joten aika harva tai montaa laadukasta hakijaa tuskin löytyisi.

Totta kai palkkausasiat pitää katsoa uudelleen siinä vaiheessa, kun ammattiarmeijaan siirrytään. Rahaa kun olisi aika paljon käytössä siinä vaiheessa, kun joka ukkoa ei enää vangita vasten tahtoaan 6-13 kuukaudeksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja itse asiassa minusta tuo palkka-armeijan rekrytointi ja motivointi ja hakijoiden laatu on todella suuri kysymysmerkki. Palkatun aliupseerin liksa ei kovin paljoa eroa esim siivoojan palkasta, joten aika harva tai montaa laadukasta hakijaa tuskin löytyisi. Kävisi niinkuin jossain muissa maissa jossa esim rikolliset ja vastaavat hakevat töihin armeijaan. Palkka-armeijan tasoa entisestään laskisi, myös se ettei tulisi lahjakkaita hakijoita. Ja sen verran tiedän, että oman varusmiespalvelukseni jälkeen olin muutaman kuukauden ylikersanttina eikä se palkka mikään houkutteleva ollut. Mutta se oli hyvä elämänkokemus, mutta ei mikään koko elämäni ura.

Vaikka ammattiarmeija muutoin olisikin mielenkiintoinen vaihtoehto, ja kenties jossain vaiheessa toteutettavissakin oleva vaihtoehto niin tämä palkkaus on juuri ongelmakysymys, juuri sen pienuus eli sellaiset reilusti alle 2000 €/kk alipäällystölle ei paljoa houkuttele pätevää henkilöä jäämään puolustusvoimien palvelukseen jos toisaalla tarjotaan reilua tonnia enempää tehtävästä jossa on jotakuinkin sama vastuu tai jopa pienempi. Saa olla aika maanpuolutushenkinen, että valitsee ammattiarmeijan esim. korkeakouluopintojen (tai vaikkapa AMK:nkin sijaan).

Hyvällä rekrytoinnilla kyllä voidaan estää se, että alalle eivät päädy kriminaalit ja "pyssyhullut" mutta ongelmaksi tuolloin noussee se, että mistä saada sitä väkeä riittävästi, kohtaako tarve sitä kysyntää laisinkaan jos ehdot materiaalille ovat todella tiukat? Joukkoja on kuitenkin saatava ammattiarmeijaankin riittävästi jotta maan puolustus näyttää edes jotakuinkin pätevästi hoidetulta. Muodollisesti tilanteen ainakin on oltava sellainen ettei suuria tyhjiötä jää, vaikka olettaen voidaan unohtaa Lapin puolustaminen mikäli kovin pieneen ammattiarmeijaan siirrytään. Liian suuri alue, liian suuret etäisyydet, tiestö harvaa (eli käytettävä myös ilmakuljetteisia joukkoja mutta hekoja taasen tarvitaan paljon etelässä, jossa taisteluiden painopistealueet voivat muuttua nopeastikin), väkeä vähän etc.

Tai sitten kalustoa on hankittava huomattavasti lisää ja ammattiarmeijan oltava suurempi jos puolustuksen on ulotuttava koko Suomeen, ja mitä suurempi ammattiarmeija niin sitä suurempi riski, että sinne ajautuu ei toivottoa väkeä. Toisaalta, mitä suurempi ammattiarmeija niin sitä kalliimmaksi se tulee suhteutettuna asevelvollisuusarmeijaan.

Katsoisin, että vähintäänkin osaan Suomea olisi ammattiarmeijaankin siirryttyämme (jos siis siirrytään) järjestettävä alueellista puolustusta jos halutaan ettei kyseisiä alueita käytetä marssiväylänä muihin mainin (tai muualle Suomeen). Eli ainakaan tänään Suomi ei mielestäni tule toimeen pelkällä ammattiarmeijalla, mutta kuten olen todennut - ajat muuttuvat ja keskustelua on käytävä. Liittoutuminen voi muuttaa tilanteen olennaisesti, enkä itse ainakaan ole sulkemassa ovea liittoutumiselta - vaikka olemmehan jo liittoutuneet/integroituneet länteen liityttyämme EU:hun.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Hyvällä rekrytoinnilla kyllä voidaan estää se, että alalle eivät päädy kriminaalit ja "pyssyhullut" mutta ongelmaksi tuolloin noussee se, että mistä saada sitä väkeä riittävästi, kohtaako tarve sitä kysyntää laisinkaan jos ehdot materiaalille ovat todella tiukat?

Mistä on syntynyt tämä olettamus, että sinne ammattisotilaiksi päätyvät vain ja ainoastaan kriminaalit ja pyssyhullut, kun mitään taustaa tälle väitteelle ei ole. USA:ssa näin voi olla, mutta se maa poikkeaa Suomesta aika paljon. Siellä haastetaan jumala oikeuteen, on kreationisti kuvernöörinä, on voimassa kuolemantuomio, on voimassa laki, joka kieltää vaimon hakkaamisen sunnuntaisin mutta ei muina päivinä ja muuta hauskaa.

Ammattisotilaan homma on sen verran rankka ja aivojakin vaativa työ, ettei se kiinnostaisi mitään 40-kiloista narkkaria tai taparikollista. Ja kyllähän "yleisen" asevelvollisuuden myötä varusmiespalvelukseenkin pakotetaan myös se roskasakki.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aika moni kerran rauhanturvakeikalla ollut lähtee sinne toisen ja ehkä kolmannenkin kerran. Jos samasta hommasta olisi mahdollisuus tehdä itselleen ammatti (ammattisotilas, samaan tapaan kuin ovat poliisitkin ammattipoliiseja), niin eiköhän sinne halukkaita löydy. Miksi joku lähtee työkseen tekemään esim. vanhemman konstaapelin työtä, vanhempi konstaapelihan on poliisivoimissa sama kuin rivisotilas armeijassa?

En tiedä poliisien palkkoja, mutta jos joku vanhempi konstaapeli saa saman kuin vaikkapa puolustusvoimissa palveleva luutnantti, niin mitä luulet mitä joku pv:ssä palveleva alikersantti saisi palkkaa? Ja millaista väkeä siihen tehtävään hakisi. Ja sehän oli juuri tämän aiheen kysymys, koska kyseenalaistit PVE:n Everstin mielipiteet siitä, että "ammattiarmeijan alemman portaan taitoa on vaikea ylläpitää".

Minun ei täällä palstalla tarvitse yksityisasioitani perustella sinulle, eikä kenellekään muullekaan. Sen pitää riittää, että kerron armeijan sotkeneen elämäni, niin kuin asia todellisuudessa on.

Ei sinun tarvitse niitä perustella, mutta jos joka päivä tuota samaa kirjoitat, niin onko se nyt niin kamalaa, jos epäilen, että tuossa elämäsi sotkemisessä voi olla jotain muitakin tekijöitä kuin varusmiespalveluksesi. Varsinkin kun ITSE kirjoitat, että olet opiskellut about 10v, ja varsinkin kun varusmiespalvelus kestää max 10% tuosta ajasta. Unohtamatta sitä, että sinä ITSE olisit voinut välttää tuon elämän pilaamisen sillä, että olisit lopettanut varusmiespalveluksen. Se kun on tässä maassa ihan asevelvollisuuslainkin mukaan mahdollista.

En minäkään syytä täällä hammaslääkäriäni, jos polvi on kipeä.

Totta kai motivoitumattomuuteni on näkynyt siellä armeijassa ulospäin ja kyllähän sen pitääkin näkyä, jos ei motivaatiota ole. Vähänkö vituttaisi nyt, jos kertauskäskyjä satelisi vain siksi, että ääliönä leikki sotahulluna armeijassa parikymppisenä, naiivina ja kokemattomana kollina?

Miksi sitten kirjoitat näitä "tipahdin"-viestejä perustellen että sinun kutsumatta jättämisesi jotenkin kertoisi jotain aliupseerien tasosta armeijassamme. Tuo kaikki mitä olet kirjoittanut (tuossa ylhäälläkin) ja se, ettei sinulle ole tullut kertauskutsua mielestäni vain kertoo järjestelmän toimivuudesta.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se "kohtalainen menestys" paljon lohduttanut evakkoja tai kaikki lapsensa menettäneitä äitejä. Käytännössä myös itsenäisyys meni, kun jouduttiin NL:n kontrolliin kylmän sodan ajaksi. Yhä tänä päivänä Suomelta on kielletty sukellusveneet ja Venäjällä on Ahvenanmaan demilitarisointia valvovia elimiä. Itsenäinen maa? Not.
Veikkaampa että lohdutti kun ei tarvinnut lähteä esimerkiksi Siperiaan asustelemaan. Enpä kyllä usko, että niitä veli-venäläistenkään äitejä lohdutti se, että Venäjä voitti sodan. Sodassa kuolee aina ihmisiä ja se on ikävää. Ja kyllä Suomi on ja oli itsenäinen maa, joka nousi osittain sotakorvauksien ansiosta nykyiseen loistoonsa.


Sitten ei miesten ja naisten välistä palkkaeroakaan tarvitse korjata. Ja nainen, joka siitä älähtää tällä palstalla, pitää leimata trolliksi, känniääliöksi, vässykäksi jne.
Ei nyt ehkä kuitenkaan noin. Siinä olet toki oikeassa, että tasa-arvo ei toteudu tässä asiassa. Mielestäni miehille tulisi armeija korvata jollain toisella tapaa, kuten vaikka eläkeiän alentamisella armeijassa vietetyllä ajalla :)
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En tiedä poliisien palkkoja, mutta jos joku vanhempi konstaapeli saa saman kuin vaikkapa puolustusvoimissa palveleva luutnantti, niin mitä luulet mitä joku pv:ssä palveleva alikersantti saisi palkkaa? Ja millaista väkeä siihen tehtävään hakisi. Ja sehän oli juuri tämän aiheen kysymys, koska kyseenalaistit PVE:n Everstin mielipiteet siitä, että "ammattiarmeijan alemman portaan taitoa on vaikea ylläpitää".

Kuten sanoin, palkkaukset tietenkin tarkistettaneen siinä vaiheessa, kun ammattiarmeijaan toivottavasti pian siirrytään. Ja totta kai joku puolustusvoimain jannu puolustelee asevelvollisuutta, odotitko, että kirjoittaisi jotakin muuta? Tuskin Vanhanenkaan kauheasti on kritisoinut julkisuudessa omaa hallitustaan ja sen työskentelyä?

Unohtamatta sitä, että sinä ITSE olisit voinut välttää tuon elämän pilaamisen sillä, että olisit lopettanut varusmiespalveluksen. Se kun on tässä maassa ihan asevelvollisuuslainkin mukaan mahdollista.

Miten olisin voinut keskeyttää asepalveluksen, kun kerran terve olin, eli mitään perustetta keskeyttämiselle ei olisi ollut? Ja milläköhän nimityksillä minua täällä siinä tapauksessa haukuttaisiin, jos kertoisin keskeyttäneeni palvelukseni vilunkikonstein? Joku snaipperi#16 tulisi varmaan kaapeleita pitkin tänne myllyttämään mua.

Tuo kaikki mitä olet kirjoittanut (tuossa ylhäälläkin) ja se, ettei sinulle ole tullut kertauskutsua mielestäni vain kertoo järjestelmän toimivuudesta.

Eli enkö ole siis kärsinyt turhaan asepalvelukseni, kun en kertauksiinkaan kelpaa?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kohtelu oli kaikille sama. Järjestelmällistä toimintaa siis.

OK, eli tämän järjestelmällisen toiminnan seurauksena, sinä koet tulleesi häpäistyksi, nöyryytetyksi ja vankeudessa pidetyksi vuoden verran.

Eikä kukaan voi sinun tuntemuksiasi tuomita virheelliseksi. Totta tämäkin.

Itse olen suorittanut varusmiespalveluksen enkä voi sanoa jakavani noita sinun kuvailemia tunteita - tästä järjestelmällisestä toiminnasta huolimatta. Tämän lisäksi tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät ole tunteneet tulleensa nöyryytetyksi jne...

Miten tämä sopii yhtälöön?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Veikkaampa että lohdutti kun ei tarvinnut lähteä esimerkiksi Siperiaan asustelemaan. Enpä kyllä usko, että niitä veli-venäläistenkään äitejä lohdutti se, että Venäjä voitti sodan. Sodassa kuolee aina ihmisiä ja se on ikävää. Ja kyllä Suomi on ja oli itsenäinen maa, joka nousi osittain sotakorvauksien ansiosta nykyiseen loistoonsa.

Suomi ei ole täysin itsenäinen maa. Ei olisi toki Naton jäsenenäkään, mutta sinne se olisi sentään omatoimisesti hakeutunut.

Ei nyt ehkä kuitenkaan noin. Siinä olet toki oikeassa, että tasa-arvo ei toteudu tässä asiassa. Mielestäni miehille tulisi armeija korvata jollain toisella tapaa, kuten vaikka eläkeiän alentamisella armeijassa vietetyllä ajalla :)

Miksi se palkkaero miesten hyväksi ei saa olla korvaus miehille armeijassa menetetystä ajasta elämää? Miksi heti kun naisiin kohdistuu joku muka epätasa-arvoinen juttu, nousee kamala meteli, mutta miehiä samaan aikaan vangitaan kasarmeihin, tai pistetään vittuilun vuoksi armeija-aikaa pidempikestoiseen sivariin tai sitten jopa avovankilaan?

Niin kauan, kuin miesten on pakko mennä syyttöminä vankeuteen, ei palkkatasa-arvonkaan mielestäni tarvitse toteutua. Ei missään tapauksessa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuten sanoin, palkkaukset tietenkin tarkistettaneen siinä vaiheessa, kun ammattiarmeijaan toivottavasti pian siirrytään. Ja totta kai joku puolustusvoimain jannu puolustelee asevelvollisuutta, odotitko, että kirjoittaisi jotakin muuta? Tuskin Vanhanenkaan kauheasti on kritisoinut julkisuudessa omaa hallitustaan ja sen työskentelyä?

Epäilen suuresti, koska olen nähnyt ja kokenut henkilökohtaisesti kuinka kohtuu suuri osa koulutetusta kantahenkilökunnasta, varsinkin nuoremmista ja varsinkin teknisimmistä aselajeissa, vaihtaa alaa suurimpana perusteena juuri se työn määrän ja siitä maksettavan korvauksen epäsuhde. Ehkä sinä sitten tiedät tuonkin asian peremmin. En usko hetkeäkään, että palkkaus ammattiarmeijassa aliupseeritasolla saataisiin sille tasolle, että sinne saataisiin rekrytoitua niin paljon sopivaa aineisto, että se voittaisi nykyarmeijamme vastaavan.

Miten olisin voinut keskeyttää asepalveluksen, kun kerran terve olin, eli mitään perustetta keskeyttämiselle ei olisi ollut? Ja milläköhän nimityksillä minua täällä siinä tapauksessa haukuttaisiin, jos kertoisin keskeyttäneeni palvelukseni vilunkikonstein? Joku snaipperi#16 tulisi varmaan kaapeleita pitkin tänne myllyttämään mua.

Tuskin sinua millään nimillä täällä haukuttaisiin. Eikös nuo henkilökohtaisuudet ole ihan säännöissä kielletty? Sen tiedän, että olisit voinut keskeyttää varusmiespalveluksesi kävelemällä esim. komppanian päällikön toimistoon, ja ilmoittamalla asiasi. Sen jälkeen olisit palauttanut varusteesi ja ehkä jatkanut asevelvollisuuttasi jollain muulla tavalla (siviilipalvelus?), ihan lakipykälien mukaan.

Se on sitten eri asia, jos tuo vaihtoehto miellytti sinua vielä vähemmän.

Eli enkö ole siis kärsinyt turhaan asepalvelukseni, kun en kertauksiinkaan kelpaa?

Voihan sen ajatella noinkin. Ehkä voisin lisätä tuohon sanan itseaiheutettu. Kyllähän se voi sattua, jos lyöt kirveellä itseäsi polveen. Joku voisi sanoa, että se on oma vika. Varmasti löytyy niitäkin, jotka syyttävät kirvestä tai valmistajaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös