Vastaa kysymykseen! Eli miksi ammattiarmeijan alemman portaan taitoa on vaikea ylläpitää? Entäs me miehistöön tai alipäällystöön kuuluvat reserviläiset, joiden taitoa ei ylläpidetä mitenkään? Onko niin, että määrä saa luvan korvata laadun vai? En kyllä ihmettelisi, on tuo armeija kyllä niin esineellistävä laitos.
Paha mennä sanomaan ihan tarkasti mitä eversti Toveri on ajatellut kirjoittaessaan noin Georgian sodasta, ja sen perusteella muodostanut näkemyksiään tosta asevelvollisuusarmeija/palkka-armeija tilanteesta. Ehkä tätä on myös pohtineet mm. Said Adimov, Mikhail Barabanov, Nikita Petron ja Vyacheslav Tseluenko... jotka Toveri mainitsee tärkeimmiksi lähteikseen tuota juttua kirjoittaessa.
Näin äkkiseltään itse voisin ajatella, ettei aines alipäällystössä olisi kovinkaan korkea. Vai uskotko itse, että kovinkin moni ns. pätevä kaveri 2000-luvun Suomessa lähtisi alikersantiksi ammattiarmeijaan. Siis tekemään tätä päätyökseen. Tuskin siitä niin kovia summia maksettaisiin, että se motivoisi. Sen sijaan monet reserviläiset, joiden kanssa minäkin olen aikoinaan toiminut, ovat osoittaneet todella hyvää motivaatiota ja sotilastaitoa, vaikkeivat ammatikseen alikersanttina työskentelekään.
Vastaisitko sinäkin kysymyksiini. Mikä sinulle on sopiva lähde, kun esim. sotilasaikakausilehti, panssarilehti tms. ei kelpaa. Niissä kun on näiden "kapiaisten" kirjoituksia, jotka kirjoittavat "propagandaa." Vaadit kuitenkin koko ajan lähteitä, mutta ilmeisesti itse valitset mitkä ovat uskottavia?
Enkä edelleenkään ymmärrä sinua. Olet täällä itkenyt monia viestejä (kymmeniä) sitä, että varusmiespalveluksesi vei sinulta vuodeksi mahdollisuuden opiskella ja siksi olet vuoden "aikataulua jäljessä". Kirjoitat myös, että vasta nyt olet valmistumassa, ja edelleen, että varusmiespalveluksesta on 10v. Mihin helvettiin olet oikein kouluttautumassa, vai onko kenties noita häiriötekijöitä ollut opiskelussa enemmänkin. Ehkä aikaa on tullut vietettyä täysipainoisen opiskelun sijaan enemmän kalsarikänniketjussa (391 viestiä...? )ja sekin osaltaan on voinut hidastaa valmistumistasi. Saatika se, mitä on vaatinut tehdä, että ko. ketjuun voi kirjoittaa. Mutta syytetään me vain puolustusvoimia, ja naisia.... Se on varmasti monin paikoin helpompaa.
Mitä muuten tulee sinun 10 vuoteen ja siihen ettei kertauskutsua ole napsahtanut, niin se vain kertoo järjestelmän toimivuudesta. Joku esimiehesi siis on merkannut papereihinsa, ettei tahtookirjoittaa kannata paljon kutsua harjoituksiin. Sinun mielestä se voi johtua PV:n kyvyttömyydestä, tai siitä ettei järjestelmä pelaa. Minun mielestäni se voi johtua siitäkin, että olit aika vitun tumpelo varusmiehenä. Miten on?