tahtookirjoittaa
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Turun Palloseura
Näin voi tietenkin olla. Itse olen ylimielinen suomalainen ja uskoisin sokeasti siihen, että jos venäläisiä on vain kolmin kertainen määrä meihin verrattuna, niin ryssä pysähtyy kuin tikku paskaan =)
Tulihan se sieltä. Eli tarvitaan sokeaa uskoa, että luottaa tähän armeijaan Venäjää vastaan. Sitä minäkin.
En sanonut, ettei saisi verrata. Toin vaan kaksi eri tilannetta esille. Mielestäni tän hetkinen yleinen asevelvollisuus toisi mahdollisessa sotatilanteessa Suomeen enemmän Tshetsheniaa muistuttavan tilanteen, kun 3/4 miehistä ja osa naisista on potenttiaalisia sotilaita. Tällaista maata ei saada helposti kuriin ja sen takia tällaisen maan miehittäminen kävisi pitkällä juoksulla kalliiksi.
Älä mutuile. Sitä paitsi Tshetshenia ja Suomi ovat maastoltaan yhtä lähellä toisiaan kuin kuu ja Amazonin sademetsät.
Toinen vaihtoehto on tosiaan se pienempi palkka armeija. Georgia on kuitenkin osoittanut että pieni, mutta äärimmilleen koulutettu armeija ei pärjää Venäjälle. Eli tällainen armeija olisi käyttökelpoinen kansainvälisissä kriisin hallinta tehtävissä, mutta meidän armeijan ensimmäinen (ja ehkä jopa ainoa) tehtävä pitäisi olla alueellisen koskemattomuuden turvaaminen.
Kai sinäkin sen ymmärrät, että Georgia ei yksin pysty kouluttamaan joukkojaan Nato-joukkojen vertaisiksi. Jos Suomi olisi Naton jäsen, ja ammattisotilaat koulutettaisiin Naton ollessa koulutuksessa mukana, niin eiköhän sieltä akatemiasta valmistu hieman kyvykkäämpiä sotilaita kuin ovat jotkut Georgian Kaladzhnadzet ja Kakhiasvilit?
Kun liitytään? Jos meillä demokratia pelaa yhtään, niin ei olla liittymässä. Toisaalta Vanhanenhan osoitti jo toimillaan, että tarvittaessa pakottaa kansalaiset (tässä tapauksessa sairaanhoitajat) töihin, eli kait tältä demokratian ikonilta voisi odottaa muitakin kansan pakottamistoimia.
Missä on päätetty, että Nato-jäsenyydestä päätetään kansanäänestyksellä? Kerro se, sillä voi olla mennyt minulta ohi. EU-kansanäänestyskin oli vain neuvoa-antava.
Olen kuullut, silti uskon sokeasti, että napin painamisen seuraukset taloudellisesti, poliittisesti ja kaikinmuin puolin olisi niin kovat, ettei Suomea vastaan ole hyödyllistä käyttää ydinaseita.
Sen enempää sinä, kuin minäkään emme voi edeltäkäsin tietää, mitkä olisivat mahdollisen seuraavan meitä koskevan konfliktin taustat, millainen se olisi luonteeltaan ja mitä aseita siinä käytettäisiin. Ällös mutuile!
En julistakkaan, voitko itse satavarmasti julistaa, että ydinaseita käytettäisiin Suomea vastaan? varsinkin, jos meillä olisi yleinen asevelvollisuus päällä?
En voi, ja sitä olen tässä vähän niinkuin yrittänyt tuoda esiinkin.