No jos nyt kunnolla aletaan vääntämään, niin ei, ei ole suorittanut turhaan. Sen ajan kun on ollut palveluksessa, vaikkakin vain yhden päivän, niin on ollut miehistössä ja osana sitä isoa lukumäärää potentiaalisesti aseistettuja miehiä, jonka takia tänne ei kannata tulla. Tosiaan ku ei kauheesti mitään luonnonvaroja oo täällä ja potentiaalisesti 3/4 osaa palvelusikäisistä miehistä on koulutuksen saanut, niin ei tänne hyökkäämisellä saa viivan alle plussaa millään.
Niin, jos sota syttyy, niin palvelustaan vasta suorittavat varusmiesraakileet ovat yhtä tyhjän kanssa tosipaikassa. Muistelepa omaa palvelusaikaasi, ja sinut varusmiestovereidesi kanssa olisi pistetty siitä vain rintamalle niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka teillä siinä vaiheessa oli? Sinkkiarkkujen jono itärajalta sisä-Suomeen päin olisi ollut karmaisevan mittainen.
Niin se nainen, joka on jo saanut yhden lapsen, voi hyvinkin pyöräyttää toisenkin, kolmannen mahdollisesti jopa neljännenkin. Siinä on isänmaalle tehty jo moninkertaiset palvelukset.
Onko se sitten niin kamalaa, jos ihanat kultsipuppelinaiset tekisivätkin "vähän" ylimääräistä palvelusta? Ja jos jotakin akkaa niin nyppii se, että on jo suorittanut palveluksen, mutta lapsia hankkimalla suorittaisi lisää "palvelusta", niin olkoon sitten hankkimatta niitä lapsia. Epäilen kuitenkin, että ihan yhtä mielellään niitä kakaroitaan kuksivat ja elatusmaksuja miehiltä perivät kuin ilman palveluksen suorittamistakin. Lapsen hankkiminen on oikeus puhtaimmillaan, ei velvollisuus missään oloissa. Silti minä hyväsydämisenä ihmisenä olisin valmis vapauttamaan tuota oikeutta käyttävän naisen maanpuolustuskoulutuksesta, jos sen lapsensa hankkii siis ennen 30 ikävuotta, niin kuin aika moni nainen jo nykyään taitaa tehdäkin. 30+ ensisynnyttäjä on aika harvinainen ilmestys, tosin yleistymään päin.
Ja mihin on unohtunut se tosiasia, että myös miestä tarvitaan lasten hankinnassa ja kasvatuksessa. Myös mies on lapsensa vanhempi. Myös mies käyttää aikansa oman lapsensa elämän edellytysten luomiseen. Nainen ei ole mitenkään sen arvokkaampi vanhempana kuin mieskään.
Niin, mitään tekemistä ei ole väkiluvulla ja muutenkin paljon suuremmilla resursseilla. Lisäksi armeijan käyminen Neuvostoliitossa oli kaiketi vähän eri asia kuin Suomessa ikinä. Suomen armeijan pääsee läpi niin helpolla, että vaan kaikkein pahimmat vässykät siitä itkee
.
Totta kai väkiluvulla ja resursseilla on vaikutusta, mutta ainakin minä olen aivan varma, että korkeakouluihin myös haettiin hanakammin NL:ssä tuolloin, kyseisen maan asepalveluksen välttäminen kun takuulla oli melkoisen mehukas porkkana.
Niin, ja kiitos muuten, että nimität minua "pahaksi vässykäksi". Suoritin kyllä "velvollisuuteni" käymällä armeijan läpi, mutta itkin muutamaankin otteeseen, kun pari heikkoa hetkeä osui kohdalle. Kun on henkisellä puolella pahoinvointia, ei armeija nykymuodossaan kyllä ole se kaikkein terapeuttisin ympäristö.