Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen

  • 357 644
  • 3 358
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
No kyllä, jos naisia ei tähänkään asti ole katsottu siihen pakotetuiksi vaan vapaaehtoisesti hakeutumaan kelpoisiksi, niin kyllä, jos tämä muutettaisiin pakolliseksi, olisi kyse kidutuksesta.

Miehillä tietenkin eri asia.

Mitäs jos minä sanoisin, että koen näin jälkikäteen asepalvelusaikani kidutuksena? Koen, että vapauteni on riistetty vuodeksi ja minuun on kohdistettu mitä ihmeellisempiä "koulutus"menetelmiä. En rupea tässä sen tarkemmin kuvaamaan, mutta muutamia kertoja ihan puhdasverisen simputuksenkin kohteeksi jouduin armeija-aikanani. Lisäksi koen olevani jonkinlainen yhteiskunnan "väline", joka pistetään sodan tullen rajalle tapettavaksi. Siis henkistä nöyryytystä ja omanarvontunteen katoamista on aiheutunut. Lisäksi naiset saavat ilman mitää perusteita arvioida, minkälainen on esim. kykyni taistella rintamalla. Sen arvion he voivat tehdä sotilaspassiani katsomalla. Tuon arvioinnin jälkeen he saavat ilmaista mielipiteensä taistelukelpoisuudestani vaikkapa tyyliin: "eiks noi oo aika huonot arvosanat, sä oot ihan luuseri sotilas, en tollasen kaa edes kehtais liikkua". Koin asepalveluksen vapautta riistävänä, syrjivänä, nöyryyttävänä ja omanarvontuntoa laskevana koettelemuksena.

Miksi vain muka miehillä on velvollisuus joutua tällaiseen? Nyt jo pikkuhiljaa niitä oikeita argumentteja tiskiin!

Ja edelleenkään: en ole naisia pakottamassa asepalvelukseen, vaan kouluttamassa johonkin kotirintamatehtävään (esim. huolto-, asetehdas- tai sairaanhoitotehtävään) kriisin varalta. Lihavoisin tämän kohdan tästä viestistä, mutta silloin saisin varoituksen fonttikikkailusta.
 

Fordél

Jäsen
Kertoisitko, minkä valtion/valtioiden hyökkäyksen kohteena Israel tällä hetkellä on? Muodollisesti sodassa Syyrian kanssa, mutta ei sotatilassa. Mitenkään en halua vähätellä, mutta Israelia piinaavat tällä hetkellä "vain" köyhät terroristijärjestöt.

Olenko sanonut, että se on minkään valtion suoranaisten hyökkäysten kohteena?

Ja jos olet vähänkin seurannut Venäjän ja koko maailmanpolitiikan kehitystä, luulisi sinun ymmärtävän, että Venäjä on meille nyt isompi uhka taas kuin pitkään aikaan, olkoon edellisestä sodasta sitten vaikka 60 tai 276 vuotta aikaa.

Voisitko perustella tätä. Itse vertasin uhkaan yli 60 vuotta sitten ja tähän verrattuna eletään aivan erilaisessa maailmassa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Armeijan käytäntöjä:

- Varusmiestä valvotaan alati. Kasarmialue on monessa tapauksessa jopa aidattu ja sitä vartioidaan, jotta sieltä ei karata.

- Lomat ja muut vapaa-ajat myönnetään vain, jos se yksikön johdolle sopii. Varusmieheltä ei mielipidettä kysytä.

- Suurimman osan ajasta joku päättää puolestasi, mitä milloinkin teet.

- Jos myöhästyt lomalta, sinulta voidaan viedä oikeus seuraavaan lomaan, eli toisin sanoen, sinut voidaan vangita kasarmialueelle.

- Et saa pukeutua oman tahtosi mukaisesti

- Et saa syödä oman tahtosi mukaisesti

- Sinulta ei kysytä, milloin haluat herätä. Herätys on lisäksi vankilamaisen aikainen.

- Olet jatkuvasti jonkun toisen käskyvallan alaisena, 24/7.

- Sinut voidaan määrätä minne vain, milloin vain sinulta mielipidettä kysymättä.

- Sinun puolestasi voidaan päättää, kuinka kauan palvelet.
 

Fordél

Jäsen
Armeija on puitteiltaan vankilamainen, mutta keskeinen ero on siinä, että armeijasta voit kävellä koska vaan pois ja lopettaa leikin kun taas vankilasta et lähde. Toisessa ollaan vapaaehtoisena ja toisessa pakotettuna.

Mutta taas kerran olemme niin sivuraiteilla kuin vain voidaan olla. Itse en ainakaan jaksa uskoa, että armeija toimisi, jos se ei omaisi nykyisiä vankilamaisia piirteitä. Toki moni asia on myös ihan turhaa pelleilyä, mutta periaatteellisella tasolla armeijassa on oltava tietty järjestys ja kuri, jotta koulutusta voidaan viedä eteenpäin ja toimintakyky pysyy kriisitilanteessakin. En näe tässä suurta ongelmaa ja eipä tuo armeija ole muissa maissa sen ihmeellisemmin toteutettu, koska päämäärä on kuitenkin sama: toimintakykyinen armeija kriisiaikana.

Jep jep, mutta kaiken kaikkiaan hyvin väsynyt ketju armottomine jankkauksineen ja sivuraiteiluineen...Ehkä jossain vaiheessa pääsemme tästä naisasiasta takaisin otsikon mukaiseen aiheeseen.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Armeija on puitteiltaan vankilamainen, mutta keskeinen ero on siinä, että armeijasta voit kävellä koska vaan pois ja lopettaa leikin kun taas vankilasta et lähde. Toisessa ollaan vapaaehtoisena ja toisessa pakotettuna.

Miten niin armeijasta voi kävellä noin vain pois? Toki jos sinulla on terveydelliset syyt siihen, mutta muuten voit korkeintaan vaihtaa vain palvelusmuodosta toiseen, siis armeijasta sivariin tai päinvastoin. Tai tehdä itsestäsi armeijakarkurin ja päätyä jossakin vaiheessa avovankilaan. Asepalvelus ei ole Suomessa miehille vapaaehtoinen, vaikka miten asiaa yrittäisi kääntää ja vääntää.
 

Fordél

Jäsen
Miten niin armeijasta voi kävellä noin vain pois? Toki jos sinulla on terveydelliset syyt siihen, mutta muuten voit korkeintaan vaihtaa vain palvelusmuodosta toiseen, siis armeijasta sivariin tai päinvastoin. Tai tehdä itsestäsi armeijakarkurin ja päätyä jossakin vaiheessa avovankilaan. Asepalvelus ei ole Suomessa miehille vapaaehtoinen, vaikka miten asiaa yrittäisi kääntää ja vääntää.

Suo anteeksi tuo hieman liian vapaamuotoinen ilmaisuni eli kuten varmaan ymmärsitkin niin kirjoitin, että armeijan voi lopettaa koska vaan. Kukaan ei ole puhunut siitä, että tällä pääsisi eroon asevelvollisuudestaan, mutta armeijan voit lopettaa tai keskeyttää, jos siltä tuntuu.

On se kumma, että tämä ketju vain venyy ja venyy kun asioita ei edes haluta ymmärtää.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Armeijan käytäntöjä:

- Varusmiestä valvotaan alati. Kasarmialue on monessa tapauksessa jopa aidattu ja sitä vartioidaan, jotta sieltä ei karata.
Noh näkisin kyllä, että nämä aidat on pikemminkin uteliaitten pitämiseksi ulkopuolella, kuten esim. Santiksessa. Sisään et ilman kulkulupaa pääse, ulos kylläkin. (tämä toki siviilin näkökulmasta)

- Lomat ja muut vapaa-ajat myönnetään vain, jos se yksikön johdolle sopii. Varusmieheltä ei mielipidettä kysytä.
Myös siviilipuolella lomat menevät usein sykleissä ja varsinkaan isoissa taloissa ei aina pääse silloin lomalle, kun haluat. Itse tiedän milloin oma kesälomani alkaa 09, milloin 10 jne.. Talviloma tosin on suht vapaavalintainen. Intissä pääsin faijani 60vuotispäiville, vaikka piti olla kassulla odottelemassa leirin alkua, kun ilmoitin, että saatte valita: joko minä lähden synttäreille ja sitä kautta leirille, tai sitten olen kiinni ja minua ei Kymi 96:sessa nähdä.

Itse kyllä tykkäsin siitä miten lomat pyöri ja saahan sitä hösseliäkin, jos on tilanne päällä siviilissä. Vaikka sen sitten joutuukin "lusimaan" palvelusaikansa päätteeksi. Onko HSL sitten verrattavissa vankilasta karkaamiseen?

- Suurimman osan ajasta joku päättää puolestasi, mitä milloinkin teet.
Kyllä tähän samaan törmää aika lailla myös jokapäiväisessä elämässäkin, käskyvaltasuhteisiin.

- Jos myöhästyt lomalta, sinulta voidaan viedä oikeus seuraavaan lomaan, eli toisin sanoen, sinut voidaan vangita kasarmialueelle.
Alituisista myöhästymisistä tulee seuraamuksia myös ihan siviilielämässäkin, vaikka et tahtoisi. Ainakin jos haluat työsi pitää.

- Et saa pukeutua oman tahtosi mukaisesti
Mäkki ja Hesburger wtf.

- Et saa syödä oman tahtosi mukaisesti

- Sinulta ei kysytä, milloin haluat herätä. Herätys on lisäksi vankilamaisen aikainen.

- Olet jatkuvasti jonkun toisen käskyvallan alaisena, 24/7.

- Sinut voidaan määrätä minne vain, milloin vain sinulta mielipidettä kysymättä.
Nuo ylläolevat asiat ovat sellaisia jotka kyllä voidaan kokea vankilamaisuuksikin, mutta kyllä, kuten tuolla ylhäällä kirjoitin, noihin asioihin törmää elämässä muutenkin, mutta kaippa se noiden ilmiöiden totaalisuus armeijassa on se mikä aiheuttaa sen, että niitä ei voi suoraan verrata siviilipuolelle.

- Sinun puolestasi voidaan päättää, kuinka kauan palvelet.

Totta! Itse haaveilin aukista, mutta niin vain miehistöön jouduttiin.

Armeijassa sinun ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä tarvitse jakaa tupaasi tuomitun murhamiehen, huumekauppiaan, pedarin yms. raiskarin kanssa. Armeijassa et joudu nuolemaan itse haavojasi saadessasi turpaan muilta varusmiehiltä, jotka eivät koodin mukaan avaa suutansa skappareille. Armeijassa ei ole pelkääjän osastoja, joihin muita varusmiehiä mennään pakoon väkivallan pelossa. Armeijasta pääset normaalisti lomalle 3 krt kuukaudessa. Armeijassa ei ole eristyssellejä. Armeijasta pääset pois jos se pääkoppa ei kestä, tai tulee äippää ikävä.

edit:
en tiedä sitten miten se armeijankäynti järjestettäisiin jos noita yllälueteltuja ilmiöitä ja käytäntöä ei olisi ja mitä hyötyä sellaisesta joukosta olisi taistelukentällä. Voisiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että jos pilliin vihelletään, niin vankilat vaan tyhjäksi ja rajalle. Ollaan pian Uralilla kesämökin tonttia mittailemassa, tai juodaan maljoja Juutinrauman sillalla Suur-Suomelle?
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Ei voi, ellei ole hyväksyttäviä terveydellisiä syitä.

Ainakin omana armeija aikanani käytiin vain ilmottamassa, että nyt ei enää nappaa ja sitten se loppui. En tiedä kävivätkö ko. kaverit vielä jossain lääkärillä, mutta se lienee muodollisuus kun pitää joku syy saada lopettamiselle.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Myös siviilipuolella lomat menevät usein sykleissä ja varsinkaan isoissa taloissa ei aina pääse silloin lomalle, kun haluat. Itse tiedän milloin oma kesälomani alkaa 09, milloin 10 jne.. Talviloma tosin on suht vapaavalintainen. Intissä pääsin faijani 60vuotispäiville, vaikka piti olla kassulla odottelemassa leirin alkua, kun ilmoitin, että saatte valita: joko minä lähden synttäreille ja sitä kautta leirille, tai sitten olen kiinni ja minua ei Kymi 96:sessa nähdä.

Työelämässä lomista voidaan yleensä neuvotella ja tehdä kompromisseja, armeijassa tämä ei yleensä onnistu; teet loma-anomuksen, joka joko hyväksytään sellaisenaan, tai hylätään.

Kyllä tähän samaan törmää aika lailla myös jokapäiväisessä elämässäkin, käskyvaltasuhteisiin.

Mutta ei ympäri vuorokauden jokaisena viikonpäivänä. Siviilissä sentään kotisi on linnasi, asepalvelusta suorittaessasi olet koko ajan puolustusvoimain omaisuutta.

Alituisista myöhästymisistä tulee seuraamuksia myös ihan siviilielämässäkin, vaikka et tahtoisi. Ainakin jos haluat työsi pitää.

Harvassa työpaikassa sentään ensimmäisestä myöhästymisestä kenkää tulee. Ja viiden minuutin myöhästymisestä ei useimmilla työpaikoilla varmaan tule mitään kommenttia. Sellaista ei kukaan edes huomaa.

Totta! Itse haaveilin aukista, mutta niin vain miehistöön jouduttiin.

Miten AUK:n ulkopuolelle voi jäädä, jos sinne haluaa? Kun sinne kuitenkin jengiä pakotetaankin. Puhutko/kirjoitatko nyt totta? En jaksa uskoa.

Armeijassa sinun ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä tarvitse jakaa tupaasi tuomitun murhamiehen, huumekauppiaan, pedarin yms. raiskarin kanssa.

Mutta näinkin voi käydä. Minun armeija-aikanani samassa varuskunnassa ainakin jonkun aikaa palveli ainakin narkomaani ja linnakundi. Raiskareista ja pedareista en tiedä, mutta voi olla, että tulevia sellaisia siellä tuolloin oli.

Armeijasta pääset normaalisti lomalle 3 krt kuukaudessa. Armeijassa ei ole eristyssellejä. Armeijasta pääset pois jos se pääkoppa ei kestä, tai tulee äippää ikävä.

Normaalisti pääsee 3krt kuukaudessa lomalle, mutta mikään itsestään selvyys se ei ole. Armeijassa sinut voidaan viedä putkaan, jollainen sijaitsee jokaisen varuskunnan yhteydessä, tai ainakin lähimmän naapurivaruskunnan yhteydessä. Armeijasta ei pääse pois sanomalla, että pääkoppa ei kestä. Siihen tarvitaan lääkärintodistus.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ainakin omana armeija aikanani käytiin vain ilmottamassa, että nyt ei enää nappaa ja sitten se loppui. En tiedä kävivätkö ko. kaverit vielä jossain lääkärillä, mutta se lienee muodollisuus kun pitää joku syy saada lopettamiselle.

Kyllä lääkäri jokaisen potentiaalisen keskeyttäjän tutkii. Homma etenee niin, että ensiksi haet vastaanotolle, jossa avaudut terveydenhoitajalle/sairaanhoitajalle, että pääsi ei kestä. Sitten saat todennäköisesti ajan varuskunnan kuraattorille, jonka kanssa keskustelet tilanteestasi. Tässä vaiheessa yksikkösi päällikköön tai ainakin joukko-osaston komentajaan otetaan yhteyttä. Lopuksi, jos kuraattori katsoo aiheelliseksi, saat varuskunnan lääkäriltä ajan, joka tekee lopullisen päätöksen. Ei mikään läpihuutojuttu siis.

Mistäkö tiedän tämän? No siitä, että itselleni osui armeijassa siviilielämän myrskyjen takia heikko hetki, ja olin jo tuolla lääkärin puheillakin, mutta olin vakuuttunut, että saan palvelukseni suoritettua loppuun. Niin kuin sainkin.
 

Fordél

Jäsen
Jep, mutta siis lopputulos on se, että sieltä pääsee lähtemään jos vain haluaa. Kukaan ei ala pidättelemään ja hyvä että pääsimme sentään tästä yhteisymmärrykseen.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Työelämässä lomista voidaan yleensä neuvotella ja tehdä kompromisseja, armeijassa tämä ei yleensä onnistu; teet loma-anomuksen, joka joko hyväksytään sellaisenaan, tai hylätään.

Onhan lisäksi vaihtoehto, että loma hyväksytään muutettuna, esimerkiksi alkamisaikaa rukataan. Kuitenkin yleensä lomat menevät mukisematta läpi. Palveluksen alkupuolella pitää toki olla peruste, miksi koulutuksesta jäisi pois, mutta kuta lähemmäs loppua tullaan, sitä vähemmän niitä tarvii. Ja kyllä tuollakin voi asiasta neuvotella - läheisimmän skapparin kanssa kannattaa jutella asiasta, hänhän lomaa vastustaa/puoltaa, ennen kuin yksikön päällikkö tekee oman ratkaisunsa.

Armeijassa sinut voidaan viedä putkaan, jollainen sijaitsee jokaisen varuskunnan yhteydessä, tai ainakin lähimmän naapurivaruskunnan yhteydessä.

Älä nyt viitsi. Mistä tahansahan joku voidaan viedä putkaan. Ja jos tykkimies ei osaa käyttäytyä iltalomilla vaan tulee kassulle järkyttävässä soosissa ja kusee ja oksentelee pitkin käytäviä, hän hyvin putkaan joutaakin. Ei samanlainen menisi läpi siellä työpaikallakaan.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jep, mutta siis lopputulos on se, että sieltä pääsee lähtemään jos vain haluaa. Kukaan ei ala pidättelemään ja hyvä että pääsimme sentään tästä yhteisymmärrykseen.

Äläs yritä! Ei sieltä pääse pois, jos vain haluaa, vaan juurihan selitin, miten homma etenee. Etkö edes halua huomioida argumenttejani? Lääkärintodistus siinä tarvitaan, ei se mistään omasta päähänpistosta ole kiinni!
 

Fordél

Jäsen
Äläs yritä! Ei sieltä pääse pois, jos vain haluaa, vaan juurihan selitin, miten homma etenee. Etkö edes halua huomioida argumenttejani? Lääkärintodistus siinä tarvitaan, ei se mistään omasta päähänpistosta ole kiinni!

Niin itse en vain tiedä yhtäkään tapausta, joka ei olisi päässyt armeijasta pois, jos on tätä todella halunnut. Tiedätkö itse, että jotain olisi pakolla pidetty palveluksessa?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onhan lisäksi vaihtoehto, että loma hyväksytään muutettuna, esimerkiksi alkamisaikaa rukataan. Kuitenkin yleensä lomat menevät mukisematta läpi.

Toki loma voi mennä muutettuna läpi, mutta kukas sen päättää, miten se muutetaan: yksikön päällikköhän se! Sinun kanssasi asiasta ei neuvotella.

Palveluksen alkupuolella pitää toki olla peruste, miksi koulutuksesta jäisi pois, mutta kuta lähemmäs loppua tullaan, sitä vähemmän niitä tarvii. Ja kyllä tuollakin voi asiasta neuvotella - läheisimmän skapparin kanssa kannattaa jutella asiasta, hänhän lomaa vastustaa/puoltaa, ennen kuin yksikön päällikkö tekee oman ratkaisunsa.

Lienee aika lailla varuskuntakohtaista. Ei meillä saanut yhtään sen helpommin lomia palveluksen lopussakaan, perusteet pitää olla. Ja kaiken huipuksi, eräänä päivänä noin kaksi kuukautta ennen kotiutumista yksikön päällikkö ilmoitti, että "lomat on käytettävä ennen päivämäärää x, koska meillä on niin paljon leiriä tulossa, että se ei enää ole silloin mahdollista. Joka ei lomiaan tuohon päivämäärään mennessä käytä, saa rangaistuksen". Ja tämä on taivahan tosi, niin hullulta kuin saattaa kuulostaakin.

Älä nyt viitsi. Mistä tahansahan joku voidaan viedä putkaan. Ja jos tykkimies ei osaa käyttäytyä iltalomilla vaan tulee kassulle järkyttävässä soosissa ja kusee ja oksentelee pitkin käytäviä, hän hyvin putkaan joutaakin. Ei samanlainen menisi läpi siellä työpaikallakaan.

Väitän, että varusmies joutuu kännitoilailuistaan helpommin putkaan kuin viisikymppinen mersukuski.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Niin itse en vain tiedä yhtäkään tapausta, joka ei olisi päässyt armeijasta pois, jos on tätä todella halunnut. Tiedätkö itse, että jotain olisi pakolla pidetty palveluksessa?

No ainakin minua pidettiin pakolla palveluksessa. Mutta sen enempää minun kuin sinunkaan kokemusmaailma ei ole koko totuus. Taitaa todellisuus sijaita jossakin meidän kokemusmaailmoidemme puolivälissä kenties?
 

Fordél

Jäsen
No ainakin minua pidettiin pakolla palveluksessa. Mutta sen enempää minun kuin sinunkaan kokemusmaailma ei ole koko totuus. Taitaa todellisuus sijaita jossakin meidän kokemusmaailmoidemme puolivälissä kenties?

Halusit siis todella armeijasta pois, mutta sinua ei päästetty? Epäilen nyt, että peruit lopulta päätöksesi etkä vienyt asiaa loppuun asti. Näin ollen totuus on juuri siinä, että jos haluat armeijasta pois niin sieltä kyllä pääset.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ei meillä saanut lomia yhtään sen helpommin lomia palveluksen lopussakaan, perusteet pitää olla. Ja kaiken huipuksi, eräänä päivänä noin kaksi kuukautta ennen kotiutumista yksikön päällikkö ilmoitti, että "lomat on käytettävä ennen päivämäärää x, koska meillä on niin paljon leiriä tulossa, että se ei enää ole silloin mahdollista.

Noh mullakin kertyy vapaita duunissa viikonlopuista ja työnantajan toive, sanoisin suositus on, että ne käytetään mahd. nopeasti aina pois, eli niitä et voi kerryttää vaikkapa viikon ylimääräiseksi lomaksi, vaikka haluaisit.

En tiedä, taitaa mennä aika saivarteluksi puolin toisin. Kuten kirjoitin, niin en kokenut, enkä koe armeija-aikaan vankilamaiseksi johtuen siitä, että minulla on vankilamaailmasta ihan erilainen käsitys pelon ja väkivallan ilmapiireineen, mutta voisihan sitä miettiä noiden asioiden valossa, mitä tahtoo kirjoittaa on postannut.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Noh mullakin kertyy vapaita duunissa viikonlopuista ja työnantajan toive, sanoisin suositus on, että ne käytetään mahd. nopeasti aina pois, eli niitä et voi kerryttää vaikkapa viikon ylimääräiseksi lomaksi, vaikka haluaisit.

Mutta laki ei pakota sinua toimimaan työnantajan toiveiden mukaisesti tässä tapauksessa. Sen sijaan armeijassa ei kukaan ole oikeusturvanasi, lomasi päätetään yksikön päällikön kansliassa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mutta laki ei pakota sinua toimimaan työnantajan toiveiden mukaisesti tässä tapauksessa.

Joo, ei pakota ei, mutta sitten voi olla edessä pöydän siivoaminen ja kilometritehdas, sillä mikään laki ei velvoita työnantajaa pitämään joka asiassa poikkiteloin asettuvaa, myöhästelevää, omapäistä ihmistä palkkalistoillaan.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Halusit siis todella armeijasta pois, mutta sinua ei päästetty? Epäilen nyt, että peruit lopulta päätöksesi etkä vienyt asiaa loppuun asti. Näin ollen totuus on juuri siinä, että jos haluat armeijasta pois niin sieltä kyllä pääset.

En halunnut pois. Rehellisesti sanoen, pelkäsin sitä suhtautumista, mikä olisi täällä siviilissä odottanut, jos olisin kesken kaiken tullut sieltä pois. Ja ota huomioon, että tässäkään tapauksessa palveluksesta ei varsinaisesti vapauteta, vaan sitä lykätään mahdollisimman pitkään. Tämänkin jälkeen olet vapautettu ainoastaan rauhan aikana.

Miksi naisten ei tarvitse edes mietiskellä mitään tällaisia? Miksi? Onko mieheksi syntyminen rikos tässä maassa? Tuntuu olevan, ainakin siitä saa vankeusrangaistuksen, kestoltaan 6-13 kk.
 

Fordél

Jäsen
En halunnut pois. Rehellisesti sanoen, pelkäsin sitä suhtautumista, mikä olisi täällä siviilissä odottanut, jos olisin kesken kaiken tullut sieltä pois. Ja ota huomioon, että tässäkään tapauksessa palveluksesta ei varsinaisesti vapauteta, vaan sitä lykätään mahdollisimman pitkään. Tämänkin jälkeen olet vapautettu ainoastaan rauhan aikana..

Ok eli et halunnut pois, mutta jos olisit halunnut, olisit päässyt. Kiitos tästä selvityksestä eli tosiaan olemme nyt samaa mieltä siitä, että armeijan voi lopettaa koska tahansa jos tosissaan sitä haluaa. Asevelvollisuus ei siihen lopu (ellei saa vapautusta), mutta armeijan voi kyllä lopettaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ei sinua takuuvarmasti voida irtisanoa sen perusteella, ettet pidä lomapäiviäsi työnantajan toiveiden mukaisesti, vaan haluat säästää niitä. Älä nyt hyvä ihminen yritä tuollaista syöttää!

Joo, mutta sä luettelit tuossa liuskan verran asioita, mitä intissä joutuu tekemään ja minä väitän, että kyllä sä velvollisuuksiin ja käskyvaltasuhteisiin joudut törmäämään myös siviilipuolella, esim. työelämässä ja kenenkään työnantajan ei sinua tarvitse katsella, jos sinua ei lainkaan nappaa se duuni, tai tunnet olevasi vankilassa tai alistettu, jos et saa myöhästyä, tulla, mennä ja lomailla miten haluat, olla tekemättä käskettyjä duuneja etc...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös