Et vastannut kysymykseeni. Miksi sivariin menijöiden pitäisi saada kritiikkiä ratkaisunsa takia, kun kerran palveluksensa suorittavat ja vielä pidempikestoisen kuin mikään aseellinen palvelus. Ja mikä tekee naisista niin ainutlaatuisia, että heidän ei tarvitse elämässään edes joutua tällaiseen valintatilanteeseen?
Tosiaan rupeaa olemaan tämä ketju aikamoista paikallaan oloa, niinkuin Fordel tuossa aikaisemmin kirjoitti, mutta vastaan vielä näihin kahteen kysymykseen, ja sen jälkeen koitan pysyä poissa.
1. Naisista ainutlaatuisia suhteessa miehiin tekee juuri se, että naiset voivat synnyttää lapsia, miehet eivät. Sen näen joka päivä kodissani. Vaikka olenkin lapsieni isä, niin ei ne minun sisältä ole tulleet. Sen huomasin myös synnytyksessä.
2. Sivariin menijät saavat kuulla kritiikkiä, jos joku sitä haluaa "sivarille" antaa. Sehän on vain mielipide. Etkös sinäkin ole täällä myökkäämässä meille, "vankeusrangaistuksen" kannattajille. Tuo siiviilipalveluksen arvostus, siis se, että tämän valinnan tehneet saavat kuulla siitä kadulla, ei voi johtua mistään muusta kuin yleisen asevelvollisuuden arvostuksesta.
Itse en huutele sivareille, tai vittuile. Paitsi silloin jos aloitteen tekee siviilipalvelusmies arvostelemalla omaa valintaani. Silloin sanon varmasti mielipiteeni, enkä välttämättä kovin kauniisti.
Olen myös sitä mieltä, että joidenkin nuorten kannattaisi suosiolla mennä siviilipalvelukseen. Parempi niin, kuin se, että tulee pilaamaan omalla osallaan ilmapiiriä ja hankaloittamaan koulutusta. Enkä tarkoita tässä yhdeydessä ylipainoisia tms. vaan näitä kaikkitietäviä oman itsensä korostajia, jotka ensimmäisellä oppitunnilla rupeavat omalla "Steel Panther"-kokemuksellaan opettamaan "tosiasioita" psv:n ominaisuuksista panssariperuskoulutetulle oppitunnin pitäjälle... tai jotka rupeavat antamaan kouluttajille luentoja ihmisen oikeuksista ennen kuin ovat viitsineet edes opetella käytössä olevat arvomerkit.