Pakkoko siellä oli vuosi olla? Äläkä sano, että pakotettiin AUK:hon, ei mene läpi.
Olennaista ei niinkään ole se, kuinka kauan siellä olin, vaan se, että minun oli ylipäätään pakko sinne mennä. Muuten olisi linnaan tieni käynyt. Tai sivari, mutta sivarissahan onkin sitten pakko olla jo se 13 kuukautta. Mitä naisten pitää tehdä kotimaansa hyväksi? Miksi tämä riesa on vain miehillä?
Joko ei pakolla kummallakaan sukupuolella, tai sitten molemmilla. Tällainen tasa-arvon ja ihmisoikeuksien törkeä polkeminen ei mielestäni voi jatkua. Ei se Amnesty turhaan ole Suomea moittinut. Oikeissa sivistysvaltioissa ei tällaista pakkoa ole, täällä Suomessa edelleen leijutaan toisen maailmansodan muistojen kannattamina. Todella surullista ja pelottavaa.
Siinä mielessä myönnän kyllä olevani vanhoillinen, että en mitenkään osaa ajatella tätä asevelvollisuutta tasa-arvokysymyksenä. Naisten vapaaehtoinen palvelus toki ok. Perustelen kantaani puhtaasti fyysisillä ominaisuuksilla. Joskin pahastihan näyttää siltä, että yhä enemmän nuorissa miehissä on niitä, jotka alittavat välttävänkin kunnon kriteerit. Sääli, ihan yksilön itsensäkin kannalta.
Pitääkö taas toistaa se, että minä en ole laittamassa naisia pyssyn kanssa rintamalle vaan vittu kouluttamassa kotirintamatehtäviin sodan ajaksi (vrt.
Lotta Svärd -järjestö, tällaiseen toimintaan kun naiset oikein pakolla koulutettaisiin, niin itsenäiselle "puolustuksellemme" voisi lakata kenties jo nauramasta ja siirtyä hymyilylinjalle.
Sen sijaan jokaisella kansalaisella on kriisin aikana velvollisuus osallistua yhteiskuntaa hyödyttävään työhön, joten eivät naisetkaan vapaamatkustajia olisi, mikäli ns. pilliin vislattaisiin.
Onko jotakin näyttöä/lähdettä tästä? Ja vaikka sodan aikana mahdollisesti osa naisista saataisiinkin joihinkin huolto- tms. tehtäviin, niin eikös naisväki kannattaisi siihen jo rauhan aikana kouluttaa, niin säästytään aikamoiselta resurssien kulutukselta ja säätämiseltä, kun jengi edes vähän jo valmiiksi tietäisi, mitä tehdään tosi paikassa?
Meinaakos nimim. tahtookirjoittaa joskus vanheta? Jos esimerkiksi ikäihmisenä sairastut tai vanhuus alkaa muuten vaan tehdä tuhojaan, niin eikös ole ihan kivaa, että verovaroista maksetaan sellainen? No, voihan olla että kuolet 120-vuotiaana sairaspäivää näkemättäkään. Samoin, onkohan nimim. tahtookirjoittaa nauttinut koskaan maksuttomasta koulunkäynnistä ja opiskelusta? Millä varoilla nämä mahdetaan kustantaa? Entäs onko nimim tahtookirjoittaalla lapsia? Kävivätkö he yksityisklinikoilla syntymässä, hoidetaanko heitä yksityislääkäreillä?
Niin, eläkettäni kartutan jo nyt työurani aikana, joten se ei ole etuus, vaan tavallaan omien säästöjen käyttämistä. Ilmaisia kouluja toki olen käynyt. Jos oletetaan, että elän suht normaalimittaisen elämän, on se koulunkäynti kuitenkin pirun pieni aika elämästä ja veroja kuitenkin maksan hautaan saakka. Ylijäämää varmasti jää. Kouluruokailut olivat lukiosta eteenpäin maksullisia. Lapsia ei minulla ole nyt ja toivottavasti ei ikinä tule päähänpistoa semmoisia hankkiakaan. Kun minulla on ollut tarvetta lääkärille, olen käynyt pääasiassa yksityisillä lääkäreillä, koska meilläpäin kunnalliset lääkäri- ja sairaanhoitopalvelut ovat luvalla sanoen luokattomia tasoltaan.
Vaikka työikäisenä et koe saavasi mitään hyötyä veromarkoista, olet niitä jo aika paljon elämäsi aikana käyttänyt.
Taatusti olen niistä palveluista, joita olen tähän mennessä käyttänyt, maksanut jo nyt törkeää ylihintaa. Kirjastokäyntini eivät paljon kaupungin kukkaroa kevennä. Julkista liikennettä en käytä. Kouluni olen käytännössä jo käynyt (opinnäytetyö vielä tekemättä, mutta sitä teen kotoa käsin, joten se ei juuri kuluta esim. opettajien työaikaa). Sairastellut olen ja työttömänäkin olen ehtinyt jonkun kuukauden olla. Tosin työttömänä ollessani kävin koko ajan sellaisessa työkykyä ylläpitävässä systeemissä, jossa painoin ihan täysimittaista työpäivää työmarkkinatukeni eteen.
Eli en minä itse hirveästi ole valtion/kunnan varoja kulutellut. Opintotukiakin makselen takaisin päin, kun olin niin saatanan ääliö, että erehdyin käymään töissä opiskelujeni aikana. Eli sen lisäksi, että maksoin töistä saamastani pienestä palkasta veroa, minua rankaistaan usean vuoden ajan siitä, että kävin töissä tienaamassa opiskelujeni ohella. Ja armeijan käymisestäni ei ole koskaan ollut itselleni eikä muille paskankaan vertaa hyötyä. Motivoituneet ihmiset sinne kuuluvat, eivät motivoitumattomat pakolla ja linnalla uhaten raahattuna.