Suomi-Salama
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Yläpesä kirjoitti:Suomi-Salaman tai muidenkaan asemyönteisten kanssa tuskin pääsemme yhteisymmärrykseen niistä tavoitteista, joihin pitää pyrkiä, koska ne perustuvat etupäässä arvoihin. En pidä yhteisymmärrystä edes mitenkään tavoiteltavana. Miksi pitäisikään? Tulisiko kokkareiden äkkiä pyrkiä yksimielisyyteen kepujen kanssa valtiontalouden hoitamisesta? Not. Erimielisyyksien hyväksyminen ja sietäminen kuuluu demokratiaan. Armeijan kohdalla vain on ollut tabun kokoinen luodinreikä.
En minä koe olevani mitenkään erityisen asemyönteinen. En esimerkiksi harrasta missään määrin mitään aseisiin liittyvää. Sen sijaan maanpuolustusmyönteinen koen olevani ja aseet toki liittyvät oleellisesti sotilaalliseen maanpuolustukseen. Tämä ei ole saivartelua vaan olennainen ero: aseet ovat välttämätön työkalu sotilaallisessa maanpuolustuksessa.
Samaa mieltä näytämme olevan siitä, että yhteisymmärrykseen tässä asiassa ei ole mahdollista päästä, eikä tarvitsekaan, koska kyse on arvoista.
Minulle armeija ei ole ainakaan minkäänlainen tabu. Voin keskustella siitä ja maanpuolustuksesta yleensä niin paljon kuin haluat. Se on aiheena mielenkiintoinen ja ainakin jossain määrin olen siihen perehtynytkin. Toivon mukaan kykenen tarkastelemaan asiaa myös monelta kantilta.
Sitä vain ihmettelen, että mikäli "tältä puolelta" tulee jotain ehdotonta, esimerkiksi nyt tuo näkemykseni siitä, että en pidä asevelvollisuutta tasa-arvoasiana, niin siinä nähdään heti vastapuolella tabu. Mutta kuitenkin kun "vastapuoli" on ehdoton esimerkiksi siinä, ettei armeija ole tarpeellinen, niin keskustelua pitäisikin yhtäkkiä käydä siitä lähtökohdasta. Se on mahdotonta minulle, koska en todellakaan pidä armeijaa tarpeettomana. Mutta en minä ole tullut siitä huolimatta puhumaan sinulle mitään tabuista.