Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen

  • 359 433
  • 3 358

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Yläpesä kirjoitti:
:) :) :) :) :) :)

Marssirivistö nauraa.

No tuossapa olikin kommentti joka toi lisäarvoa keskusteluun rutkasti. Kiva jos huvitin sinua.

Olet ilmeisesti sitä mieltä ettei armeijassa kukaan opi mitään hyödyllistä?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Iceman kirjoitti:
Olet ilmeisesti sitä mieltä ettei armeijassa kukaan opi mitään hyödyllistä?

Ketjussa on tällä hetkellä 16 sivua. Luitko niistä yhtään ennen viestin lähettämistä?
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Yläpesä kirjoitti:
Ketjussa on tällä hetkellä 16 sivua. Luitko niist' yhtään ennen viestin lähettämistä?

Olen lukenut jokaisen viestin ja kirjoittanutkin muutaman. Jaamme ilmeisen erilaisen näkemyksen asiasta. Jatketaan vaikka YV :llä ettei ketju mene täysin OT :ksi.
 

Betoz

Jäsen
Iceman kirjoitti:
Nuokin voivat olla hyödyllisiä ja uusia taitoja joillekin peräkammarin pojille. Enemmänkin ajattelin ryhmätoiminnan taitoja, valinnaista johtajakoulutusta ja ihan konkreettisia taitoja kuten esim. uimataito tai suunnistaminen.

Itse asiassa tuo johtajakoulutus voi olla hyödyllinen. Vaikka armeija ei enää ole samanlaisessa asemassa työpaikkaa hakiessa, niin omia mahdollisuuksiaan voi hyvin vahvistaa heittämällä "Mulla on johtajakoulutus" -kortin pöydälle. Siinä olet oikeassa.

Muut yllämainituista taidoista opitaankin sitten viimeistään ylä-asteella. ;)
 

bunghole

Jäsen
Betoz kirjoitti:
Itse asiassa tuo johtajakoulutus voi olla hyödyllinen. Vaikka armeija ei enää ole samanlaisessa asemassa työpaikkaa hakiessa, niin omia mahdollisuuksiaan voi hyvin vahvistaa heittämällä "Mulla on johtajakoulutus" -kortin pöydälle. Siinä olet oikeassa.

Muut yllämainituista taidoista opitaankin sitten viimeistään ylä-asteella. ;)

Eipä kaikki perustaidot ole intissäkään vielä aivan selviä monelle alokkaalle. Ei ole yksi eikä kaksi varusmiestä joka saapumiserässä vaan paljon enemmän joille joudutaan opettamaan polkupyörällä ajamista, hiihtämistä, lapioimista ja jopa juoksemista! Nämä ovat tosiasioita ja moni äidinpoika pääsee tällaistenkin opettelun kiertämään.

Itseni kanssa samassa lukiossa oli eräs Timo-niminen pumpulissa kasvatettu kaveri jolle jouduttiin lukion ensimmäisillä liikuntatunneilla opettamaan juoksemista. Kaverilla ei varsinaisesti ollut polvissaan mitään fyysistä vikaa tai vammaa mutta kun ei kaveri ollut ikinä joutunut urheilemaan niin eipä juoksemista oltu tarvittu eivätkä polvet taipuneet juoksuaskelia otettaessa. Jossain vaiheessa opettaja hankki Timolle vapautuksen lukion liikuntatunneilta sillä todettiin ettei hän urheiluun kykene. Kaveri suoriutui kyllä lukiosta kiitettävin arvosanoin mutta yhtään urheilusuoritusta hän ei tehnyt kolmen vuoden aikana kuten ei ollut aiemminkaan tehnyt. Hän ei myöskään kyennyt mihinkään muuhun itsenäiseen toimintaan kuin koulunkäyntiin sillä, kuten hän itse sanoi, hänen vanhempansa olivat aina tehneet kaiken hänen puolestaan. En tiedä hänen myöhemmistä vaiheistaan mitään mutta en usko hänen suorittaneen ainakaan varusmiespalvelusta.

Tällaisia tapauksia on nykyään yhä enemmän ja olisi hyvä tehdä heistä edes jossain miehiä. Mielestäni armeija on myös tässä asiassa loistava paikka itsenäistyä ja oppia perustaitoja. En usko että Timo olisi armeijassa pärjännytkään mutta mahdollisimman moni hieman lievempi tapaus olisi hyvä saada inttiin hieman itsenäistymään. Vaikka itsestäkin tuntuu itsestäänselvältä moni asia niin kaikille ne eivät ole itsestäänselvyyksiä. Hyvä kaverini on töissä kouluttajana Santahaminassa ja surkeista tapauksista kuulee häneltä vähän väliä. Moni kaupunkilaisnuori ei selviytyisi metsässä edes vuorokautta hieman kylmemmällä ilmalla, saatika osaisi tehdä nuotiota tai valmistaa itselleen ruokaa.

Asevelvollisuudesta on täällä jauhettu paljon, lähinnä TOJ:n toimesta vastaan, ja mielestäni se on tällä hetkellä mahdollisista vaihtoehdoista paras. Muut vaihtoehdot olisivat sotilaallinen liittoutuminen ja sen myötä palkka-armeija, oma palkka-armeija tai puolustuksen kokonaan lopettaminen. Ensimmäinen vaihtoehto on yhtäkuin NATO, mistä Venäjä ei pitäisi eikä myöskään enemmistö suomalaisista. Toinen vaihtoehto olisi yhtä tyhjän kanssa sillä lääniä on niin paljon ettei Suomen resursseilla olisi mahdollista miehittää koko maata palkka-armeijan voimin. Kolmas vaihtoehto altistaisi Suomen esim Venäjän miehitykselle mikä ei tosin ole tällä hetkellä kovin todennäköinen uhka. TOJ:lta haluaisinkin kysyä, kuten moni muukin, mikä vaihtoehto sinusta sitten olisi paras kun et asevelvollisuudesta pidä mutta vihaat NATO:a? Kaiketi Suomen liittäminen Venäjään?

Sivareista ja totaaleista minulla on mielipiteeni. Heillä on omansa myös. Jos joku vakaumuksensa takia ei halua suorittaa aseellista varusmiespalvelusta, vaan haluaa suorittaa velkansa maatamme puolustaneille sukupolville siviilipalveluksella, niin se hänelle suotakoon. Sen sijaan jos joku Pentti Hilkuri haluaa vain protestoinnin takia tai laiskuuttaan jättää siviilipalveluksenkin suorittamatta niin oikea paikka on siis vankila. Laki määrää jokaisen asevelvollisen suorittamaan joko varusmiespalveluksen tai siviilipalveluksen ja jos lakia rikkoo, seuraa rangaistus. Mielipidevankeja tai ei niin rangaistus täytyy lainrikkomisesta saada.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
bunghole kirjoitti:
Eipä kaikki perustaidot ole intissäkään vielä aivan selviä monelle alokkaalle. Ei ole yksi eikä kaksi varusmiestä joka saapumiserässä vaan paljon enemmän joille joudutaan opettamaan polkupyörällä ajamista, hiihtämistä, lapioimista ja jopa juoksemista! Nämä ovat tosiasioita ja moni äidinpoika pääsee tällaistenkin opettelun kiertämään.
Niin, tuostapa tuli oma armeija-aika mieleen, jossa toimin ryhmänjohtajana. Komppaniassa oli 160 miestä/tai siihen pyrkiviä ja yllättävän monella oli joillekin ihmisille niin tutut perustaidot aivan hakusessa. Muutamalle jouduttiin jopa opettamaan miten kengännauhat sidotaan, miten puetaan vaatteet päälle ja miten sukat niputetaan yhteen.

Eräällä leirillä oli kuitenkin oman intin, noh, surullisin tapaus. Pakkasta oli sen 20astetta ja eräs alokkaista valitteli ryhmäkavereilleen jatkuvaa särkyä jaloissa. Ei voinut marssia kuulemma enään. Muutaman kilometrin jälkeen hän tuli siitä minulle avautumaan ja valitteli että nyt tarvii hypätä chiltonin lavalle. Katsoin hetken aikaan hänen kenkiään ja en tiedä nauroinko, itkinkö vai huusinko. Vai teinkö kaikkia sitten yhtäaikaa.. Alokas oli pitänyt 5 tuntia kenkiä väärissä jaloissaan.

Kaikkea epähyödyllistä siellä intissä oppii. Itselleni vuosi siellä ja pelkkää hyötyä on tähän asti ollut, jos ei konkreettisesti työelämässä, niin ompahan ainakin keskustelunaihe kaveripiirissä ja vähän tuntemattomammassa seurassa taattu.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liberaalinuorten sivuille on näemmä lisätty asevelvollisuuden lakkauttamista ajava poliittinen tavoite.

http://www.liberaalinuoret.fi/tekstit/asevelvollisuus.shtml

Yleensähän tämän ketjun sisältämä keskustelu halutaan pyyhkäistä pois mielestä antamalla sille kommarileima. Kannatusta näyttää siis kuitenkin löytyvän sekä oikealta laidalta että vihreistä (keskeltä?). Mielenkiintoista että asevelvollisuuden - eli sosialisoitujen puolustuspalveluiden - puolustajiksi ilmoittautuvat sekä tietyt vasemmison osat, keskusta ja kokoomuksen pääosa. Siis yhteiskunnan konsevatismin linnakkeet. Tuosta joukkueestahan puuttuu vain SAK.
 

Betoz

Jäsen
bunghole kirjoitti:
Eipä kaikki perustaidot ole intissäkään vielä aivan selviä monelle alokkaalle. Ei ole yksi eikä kaksi varusmiestä joka saapumiserässä vaan paljon enemmän joille joudutaan opettamaan polkupyörällä ajamista, hiihtämistä, lapioimista ja jopa juoksemista! Nämä ovat tosiasioita ja moni äidinpoika pääsee tällaistenkin opettelun kiertämään.
- - -

Lainaan vain ensimmäisen kappaleen, vaikka muissakin oli asiaa.

Aika järkyttävää luettavaa. Tavallisesta perheestä tulleena, urheilullisena ihmisinä en voi käsittää, miten tuollaista pääsee tapahtumaan. On se ihme, jos pystyy koululiikunnassakin lusmuilemaan miten tahtoo. Kohtahan tässä pitää laittaa liikunnanopettajat Puolustusvoimien koulutettavaksi, niin saadaan hieman kuria siihen opettamiseen.

PS. Mikä ihmeen muoti-ilmiö tämä nimimerkkien vaihtaminen on? Ensin Predator ja nyt erture. Mahotonta meininkiä.
 

bunghole

Jäsen
Betoz kirjoitti:
PS. Mikä ihmeen muoti-ilmiö tämä nimimerkkien vaihtaminen on? Ensin Predator ja nyt erture. Mahotonta meininkiä.

Eipä tuo mikään muoti-ilmiö mielestäni vielä ole. Tiedän Paitselon (ent. Predator) ja itseni lisäksi vain yhden nimimerkkiään vaihtaneen kirjoittajan täällä. Nimimerkkinsä saa vaihtaa hyvillä perusteilla kun sitä vain pyytää moderaattoreilta. Itselläni syy oli mielestäni erittäin hyvä kun ottaa huomioon mistä entinen nimimerkkini tulee. Nykyinen on itseasiassa paljon vanhempi kuin tuo erture ja halusin "palata juurille" sen lisäksi että sain tuon, ehkä hieman kiusallisen, nimimerkkini vaihdettua.

Itse ketjun aiheesta vielä se, että niiden jotka sanovat asevelvollisuutta turhaksi, kannattaisi oikeasti tutustua asiaan eikä vain heitellä mutulla jotain "siellä opetetaan vain tappamaan"-paskaa. Monesti vain on niin että nämä jotka eivät kengännauhojaan osaa sitoa, osaavat kuitenkin pelata tietokonetta ja siellä opetella tappamaan. Monelle pullossa ja pumpulissa kasvatetulle äidinpoikanörtille ovat Uzi, M-16, M-4, AK-47, Jatimatic, SAW jne. tutumpia tietokonepeleistä kuin vaikka lapio tai polkupyörä. Suomen Puolustusvoimat opettaa maamme puolustamista sekä paljon aivan käytännön elämässä tarvittavia taitoja. Myös itsenäistyminen on intissä merkittävässä asemassa sillä valtaosa inttiin menevistä varusmiehistä ei ole asunut poissa kotoa ennen sitä. Moni joutuu intissä ensimmäistä kertaa elämässään tekemään jotain oman elämisensä eteen.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kesällä kotiuduin ja nyt kun on edes vähän aikaa kulunut niin alkaa saada etäisyyttä armeijan touhuihin, mutta muistot ovat vielä kirkkaana mielessä. Joten uskon, että olen aika hyvä arvioimaan tällä hetkellä koko touhua. Tosin vähän ehkä lisääkin saisi aikaa kulua kunnon objektiivisen näkökulman muodostamiseen.

Jälkikäteen ajateltuna itselleni jäi intistä vain hyviä muistoja. Menin kovalle linjalle aliupseerikouluun ja opin viime vuoden syksyn aikana todella paljon omista fyysisistä ja henkisistä suorituskyvyistäni. Raskaat leirirupeamat todella opettivat minulle henkistä lujuutta ja osoittivat täysin uusia ominaisuuksia itsessäni. En ennen inttiä osannut aavistaakaan, mihin kaikkeen pystyn "se on päästä kiinni vaan" -asenteella.

Opin kaikista eniten niillä hetkillä, kun olin kaikkein kylmintä, satoi paskaa taivaalta, en ollut nukkunut enkä syönyt ja vielä piti tehdä jotain rankkaa. Linjamme yhteishenki oli parempaa kuin yhdessäkään urheilujoukkueessa jossa olen pelannut ja nuo kokemukset opettivat todella paljon tiimipelistä.

RUK:n johtajakoulutuksesta ja johtajakauden kokemuksista jäi myös käteen todella paljon. Kaikki eivät tietoisella tasolla varmaankaan saa johtamisharjoittelusta kauheasti irti, mutta jos oikeasti keskittyy ja haluaa kehittää itseään johtajana on se todella mahdollista. Jääkärijoukkueen johtamisessa pätee niin monta kultaista sääntöä, jotka pätevät varmasti loppuelämässänikin. Björn Wahlroos ei puhu mitään täyttä hapatusta intin johtamiskoulutusta kehuessaan.

Enpä usko, että olisin monessa muussa paikassa saanut niin arvokasta kokemusta esiintymisestä ja joukon edessä olemisesta kuin johtajakaudella ja Haminassa ollessani. Itseluottamus kasvoi varmasti. Ja ihan oikeasti organisointi- ja järjestelykyvyt kasvoivat täysin toiselle tasolle. Näitä ominaisuuksia pääsin vielä todella mainiosti kokeilemaan ja kehittämään RUK:n Oppilaskunnassakin, joka sekin yksittäisenä työkokemuksena oli todella arvokas. Enpä usko, että ihan heti opiskeluni jälkeenkään pääsen yhtä isoa show'ta pyörittämään kuin siellä ollessani.

Tyttöystäväni on mukavasti kehunut myös täsmällisyyteni parantumista "aina vartin myöhässä" -kaverista jokseenkin luotettavaksi sälliksi. Huonona puolena en myöskään pidä sitä, että kaltaiseni Helsingin keskustassa varttunut asfalttisissi oppi monenlaisia hyödyllisiä kädentaitoja, tutustui luontoonkin uudella tavalla, ja kuntokin kasvoi siinä sivussa.

Summa summarum, intti antoi minulle todella paljon, ja mielelläni suon tämän nykymuotoisen mahdollisuuden monille tulevillekin sukupolville. Kunhan vain menee kiihkottomalla ja neutraalilla asenteella ja haluaa oikeasti saada jotain tuosta irti, niin se voi antaa yllättävän paljon, kuten minun tapauksessani. Ikäiseni nuoret pitävät joka tapauksessa monenlaisista syistä välivuosia, joten vuosi tuolla ei ole keneltäkään kundilta tai tytöltä liikaa pois.

-TommyT-
 

Lerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Mib, Jortikka, Hanson brothers
TommyT kirjoitti:
Menin kovalle linjalle aliupseerikouluun ja opin viime vuoden syksyn aikana todella paljon omista fyysisistä ja henkisistä suorituskyvyistäni. Raskaat leirirupeamat todella opettivat minulle henkistä lujuutta ja osoittivat täysin uusia ominaisuuksia itsessäni.-TommyT-

Ihan vain puhtaasta mielenkiinnostani haluaisin tietää missä palvelit?Että mihinkähän kategoriaan omat "kovat" kokemukseni sitten asettuu...

Mutta muuten olen käytännössä samaa mieltä melkeen kaikesta mitä kirjotit.Enpä voisi paremmin sanoa :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yläpesä kirjoitti:
Liberaalinuorten sivuille on näemmä lisätty asevelvollisuuden lakkauttamista ajava poliittinen tavoite.

Harmin paikka. Siinä meni yksi puolue, joka on tähän asti sopinut melko hyvin omiin näkemyksiini - ainakin vaalikoneiden mukaan.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin olen yleisen asevelvollisuuden säilyttämisen kannalla. Mielestäni on jotenkin paradoksaalista, että yhtä aikaa puhutaan yleisen asevelvollisuuden lakkauttamisesta ja samalla ollaan niin Nato-vastaista kansaa, että huh huh.

"Koska emme itse aio hoitaa puolustustamme, eikä sitä haluta antaa myöskään Naton hoidettavaksi, antakaamme Venäjän hoitaa se". Välillä tuntuu tältä tämä nykyinen ajattelumalli, jos ihan piruuttamme kärjistettäisiin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TommyT kirjoitti:
Kesällä kotiuduin ja nyt kun on edes vähän aikaa kulunut niin alkaa saada etäisyyttä armeijan touhuihin, mutta muistot ovat vielä kirkkaana mielessä. Joten uskon, että olen aika hyvä arvioimaan tällä hetkellä koko touhua.


Varmaan ihan sympaattinen avautuminen, mutta noita hempeitä armeija/intti/kertausharjoitusmuisteloita varten on Jatkoajassa omia ketjujaan aika runsaasti. Löytyvät hakua käyttämällä.
Tässä ketjussa puhutaan yleisen asevelvollisuuden lakkauttamisesta. Olitko jotain mieltä aiheesta?

The Economist kirjoittaa Björn Wahlroosille ja muille "sotajohtajakoulutus"friikeille oheisessa artikkelissaan.

http://www.economist.com/business/globalexecutive/education/displayStory.cfm?story_id=963479

Otsikkona on "The military has less to teach business leaders than is claimed". Tutkittu juttu.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sistis kirjoitti:
Mitä itse aiheeseen tulee, niin olen yleisen asevelvollisuuden säilyttämisen kannalla. Mielestäni on jotenkin paradoksaalista, että yhtä aikaa puhutaan yleisen asevelvollisuuden lakkauttamisesta ja samalla ollaan niin Nato-vastaista kansaa, että huh huh.

Eihän tuossa mitään ristiriitaa silti ole. Yleisestä asevelvollisuudesta voi siirtyä valikoituun (arpa) tai kokonaan vapaaehtoiseen, tai näiden yhdistelmään. Esimerkkejä on.

Kokonaan asevelvollisuudesta luopuminen voidaan korvata paitsi Naton ostopalveluilla, myös yhteiseurooppalaisilla, yhteispohjoismaisilla tai Itämeren alueen yhteisillä palkkajoukoilla. Vaihtoehtoja on. Ja kokonaisvaikutuksiltaan halvempia näin köyhälle kansalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yläpesä kirjoitti:
Eihän tuossa mitään ristiriitaa silti ole. Yleisestä asevelvollisuudesta voi siirtyä valikoituun (arpa) tai kokonaan vapaaehtoiseen, tai näiden yhdistelmään. Esimerkkejä on.

Kokonaan asevelvollisuudesta luopuminen voidaan korvata paitsi Naton ostopalveluilla, myös yhteiseurooppalaisilla, yhteispohjoismaisilla tai Itämeren alueen yhteisillä palkkajoukoilla. Vaihtoehtoja on. Ja kokonaisvaikutuksiltaan halvempia näin köyhälle kansalle.

Arvottu asevelvollisuus on epäreilu. Kokonaan vapaaehtoinen puolestaan aiheuttaa miehistövajeen kriisitilanteessa. Suomen puolustus perustuu kuitenkin laajaan reserviin. Veikkaisin, että reservin riittämättömyys tulisi esiin myös, jos ikäluokkia supistettaisiin arvonnan kautta.

Kansainväliset puolustusliitot olisivat toki hyvä asia, mutta toistaiseksi varsin kaukana olevia vaihtoehtoja, poislukien NATO.

Mihinkään ostopalveluihin en usko. Olen pitkälti sitä mieltä, että Suomen puolustus omin voimin tulee halvemmaksi, kuin joiltain ulkopuolisilta tahoilta ostaminen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sistis kirjoitti:
Arvottu asevelvollisuus on epäreilu.

Käytössä maailmalla.

Kokonaan vapaaehtoinen puolestaan aiheuttaa miehistövajeen kriisitilanteessa.

Suomalaiset suhtautuvat erittäin myönteisesti palvelukseen, Aamulehden sanoin prosentit lähenevät pirtun lukuja. Kyllä sinne halukkaat löytävät tiensä. Halukkuutta voimistetaan nostamalla palveluksen korvauksia merkittävästi, esimerkin omaisesti 1000e/kk -tasolle.

Suomen puolustus perustuu kuitenkin laajaan reserviin. Veikkaisin, että reservin riittämättömyys tulisi esiin myös, jos ikäluokkia supistettaisiin arvonnan kautta.

Doktriinit muuttuvat. Reservin määrää ollaan jo kaikessa rauhassa merkittävästi pudottamassa, kuten ketjussa on jo paljon aiemmin todettu. PM on todennut varautuvansa ensi kädessä n. 70% osuuteen ikäluokasta. Kun reservin määrä pienenee muutenkin ikäluokkien koon pienenemisen myötä, ollaan jo mainitsemassasi tilanteessa. Se vaatii koko tilanteen uudelleen suuntaamista. Ja yhteistyön lisäämistä muiden kanssa, väitän itse.

Kansainväliset puolustusliitot olisivat toki hyvä asia, mutta toistaiseksi varsin kaukana olevia vaihtoehtoja, poislukien NATO.

Nato siis lähellä oleva vai ei hyvä asia? Olemme jo faktisesti osa Naton laajaa piiriä, vaikkakaan emme strategisessa ytimessä jossa päätöksiä tehdään.

Olen pitkälti sitä mieltä, että Suomen puolustus omin voimin tulee halvemmaksi, kuin joiltain ulkopuolisilta tahoilta ostaminen.

Hinta ei ole mielipidekysymys, se on asia jonka pystyy laskemaan. Laskuissa tulee muistaa, että lasketaan muutakin kuin vain pelkät puolustusministeriön menoerät. Laskuihin otetaan mukaan kaikki piilokulut ja sivukulut, jotka 30 000 miehen menettäminen yhteiskunnassa aiheuttaa. Muunkinlaisia käsityksiä - päteviä laskelmia - on asiasta esitetty.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Yläpesä kirjoitti:
Laskuihin otetaan mukaan kaikki piilokulut ja sivukulut, jotka 30 000 miehen menettäminen yhteiskunnassa aiheuttaa.

Ja ansiokkaasti sitten jätät huomioitta sen, mitä tuo 30 000 "menetettyä" nyt oikeastaan tarkoittaakaan.

Onko Suomessa tällä hetkellä huutava pula työvoimasta, etenkin juuri lukiosta/ammattikoulusta valmistuneitten osalla?

Ts. miten moni noista 30 000:sta oikeasti edes työllistyisi tai pääsisi opiskelemaan jos yhtäkkiä hakijoita olisikin ne samat 30 000 enemmän.
Koulutuspaikkoja ei voida kasvattaa ja niitä ollaan jo nyt karsimassa, koska laatu on heikentynyt liikaa.
Eli mitä nämä 30 000 "vapautettua" sitten oikeastaan tekisivätkään, näytä vaikka niitä laskuja kun kerta niissä on nämäkin piilokulut otettu huomioon? Vai onko.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se että arvottu asepalvelu on yleisesti maailmalla käytetty, ei poista siihen sisältyvää jyrkkää epäoikeudenmukaisuutta. Maailmalla on yleisesti käytössä monia muitakin käytäntöjä, joiden en toivoisi leviävän Suomeen...

Pidän yleistä asevelvollisuutta ainoana mahdollisena tapana turvata Suomi sotilaallista uhkaa vastaan. Sotilaallinen liittoutuminen ei yksin riitä (eikä tarkoitukseni ole tässä aloittaa keskustelua NATO:n puolesta tai vastaan). Asevelvollisuudesta voidaan luopua vasta, kun ollaan varmoja, että Suomeen ei missään tapauksessa nyt tai tulevaisuudessa kohdistu minkäälaista sotilaallista uhkaa. Toki tällainen päätös voidaan harkitusti tehdä, mutta pitäisin sitä erittäin naivistisena ja uhkarohkeana nykyoloissa.

Tietenkin teoriassa arvottu asepalvelus voisi riittää, jos palvelukseen kutsuttaisiin edelleen yli 50% ikäluokasta - mutta kuten todettua, se olisi sekä epäoikeudenmukaista että epärationaalista, koska arpa saattaisi osua "heikomman materiaalin" kohdalle. Nykyinen systeemi antaa edes jossain määrin mahdollisuuden ohjata asevelvolliset heille sopivimpiin tehtään. On vain järkevää, että sissikomppaniaan menee eri tyypit kuin autokomppaniaan. (Eikä tarkoitukseni ole väheksyä ketään, itse olin tavallinen jääkäri)

Kokonaan toinen kysymys onkin sitten asepalveluksen sisältö. Johtamista jonkun verran opiskelleena sekä käytännössä vastaanottaneena pidän armeijan johtamiskoulutusta varsin puutteellisena. Toki pelkka kokemus joukkojen edessa seisomisesta voi auttaa kehittämään itseluottamusta ja ottamaan vastuuta. Myönnän myös, että en tiedä mitä Haminassa tai muisssa kouluissa opetetaan, mutta pääasiassa koin armeijassa joko huonoa tai keskinkertaista johtamista. Alaisia ei motivoida, johtaminen on itsetarkoituksellista (jolloin alaiset suuntaavat energiansa johtajan ohjeiden täyttämiseen, eikä ongelmien ratkaisemiseen) ja kurin ulkoisten tunnusmerkkien täyttämistä ylikorostetaan.

Minä haluaisin kehittää asepalvelusta enemmän "sotimiskoulun" suuntaan. Pääpaino tulisi olla tekniikan ja menettelutapojen opettelussa, ja palvelusajan ulkopuolella varusmiehillä tulisi olla normaalin ihmisen vapaudet. Kyse on sinänsä pienistä asioista, mutta ajattelevana ihmisenä minun itseni oli vaikea motivoitua edes järkeviin asioihin, kun toimintaympäristö on kuorrutettu järjettömillä pienillä määräyksillä, joilla ei ollut todellista sisällöllistä tarkoitusta, vaan joita sovelletaan ainostaan historiallis-sotilaallisista syistä.

Lyhimpien palvelusaikojen lyhentäminen oli erinomainen asken oikeaan suuntaan. Luulen että tällä saralla voitaisiin tehdä vieläkin radikaalimpia ratkaisuita. Perusasepalvelus pitäisi tehdä mahdollisimman helpoksi niille, joilla ei ole motivaatiota erikoiskoulutuksiin. Jos pelätään, että pätevistä koulutettavista tulee pulaa, pitäisin täysin ymmärrettävänä että pitemmän palvelusajan suorittajille maksettaisiin huomattavasti tavallista päivärahaa suurempi korvaus. Värvättyjen erikoismiesten lisääminen yhtälöön olisi jo kumarrus ammattiarmeijan suuntaan, ilman että maanpuolustuksen kannalta välttämättömästä reservistä tarvitsisi luopua. Samalla palvelusajan sisällön muokkaaminen nykypäivän ihmisille helpommin hyväksyttäväksi ylläpitäisi tarvittavaa legitimiteettiä, jotta asevelvollisuusarmeija kannatus pysyy jatkossakin korkeana.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
varjo kirjoitti:
Onko Suomessa tällä hetkellä huutava pula työvoimasta, etenkin juuri lukiosta/ammattikoulusta valmistuneitten osalla?

Suomessa on tietyillä aloilla jo nyt huutava työvoimapula, kuten olet uutisista saanut lukea: sos-ter-sektorilla, metalliteollisuudessa, lvi-alalla. Eläkkeelle siirtyvien määrä suhteessa alalle tuleviin alkaa juuri nyt kasvaa kiihtyvästi koko yhteiskunnan laajuudella. Työvoimapula tulee olemaan 10 vuoden sisällä polttava. Maan turvallisuus edellyttää että asioita katsotaan pikkuisen pidemmällekin kuin vain omiin varpaisiin juuri tällä hetkellä.

Koulun penkille opiskelemaan ja sitä kautta yhteiskunnan ohjaamana työvoimapulasta kärsiville aloille.

Ennen kuin alat uudestaan sen valituksen, että mihin ne muka mahtuvat: opetuspaikkoja lisätään VÄLIAIKAISESTI tarvittavalla määrällä. Suurin kaksinkertainen opiskelijamäärä poistuu putkesta 3-4 vuoden sisällä ja kokonaan jossain 5-6 vuoden sisällä. Sen jälkeen opiskelijoiden virta on aivan normaali. Nyt vain osa heistä ei käy kääntymässä muualla ja hukkaamassa osaamispääomaansa ja yhteiskunnan varoja. Se on yhteisten voimien isänmaallista käyttöä.

Laskelmat voit kysäistä O. Soininvaaralta, hän kertoi niistä taannoin YLEn keskusteluohjelmassa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Yläpesä kirjoitti:
Suomessa on tietyillä aloilla jo nyt huutava työvoimapula, kuten olet uutisista saanut lukea: sos-ter-sektorilla, metalliteollisuudessa, lvi-alalla. Eläkkeelle siirtyvien määrä suhteessa alalle tuleviin alkaa juuri nyt kasvaa kiihtyvästi koko yhteiskunnan laajuudella. Työvoimapula tulee olemaan 10 vuoden sisällä polttava. Maan turvallisuus edellyttää että asioita katsotaan pikkuisen pidemmällekin kuin vain omiin varpaisiin juuri tällä hetkellä.

Vastaa kysymykseen. Kyllä, pk-seudulla töitä löytyy aikalailla myös kouluttamattomille, mutta entä ruuhkasuomen ulkopuolella, sielläkin kun kuulemma on elämää.

Ennen kuin alat uudestaan sen valituksen, että mihin ne muka mahtuvat: opetuspaikkoja lisätään VÄLIAIKAISESTI tarvittavalla määrällä. Suurin kaksinkertainen opiskelijamäärä poistuu putkesta 3-4 vuoden sisällä ja kokonaan jossain 5-6 vuoden sisällä. Sen jälkeen opiskelijoiden virta on aivan normaali. Nyt vain osa heistä ei käy kääntymässä muualla ja hukkaamassa osaamispääomaansa ja yhteiskunnan varoja. Se on yhteisten voimien isänmaallista käyttöä.

Ettäkö yliopistot ottavat yhtäkkiä kymmeniä tuhansia uusia opiskelijoita, yeah right, sehän vasta olisikin mukavaa kun TKK:n perusmatikan osallistujamäärää laskettaisiin satojen sijaan tuhansissa, kyllä siinä saataisiin tehokkaita koulutustuloksia.

Opiskelijoitten virta normalisoituu? Siis nykytilaan nähden vai mihin?
Eikö tilanne pysy joka ikisen ikäluokan kohdalla samana, koska pyrkimismäärät lukion jälkeen ovat nytkin vakioita, eihän se mihinkään muutu. Nyt vain osa on jonkin aikaa poissa opiskelupaikoista, jolloin resursseja ei tarvita heihin.
Opetusresursseja ei muuten sitten saadakaan 3-5 vuodessa, pikemminkin kymmenessä.

Ja koska nykymuotoinen armeija on suhteellisen halpa, niin ei voida sanoa että valtiolle toisaalta jäisi enempää rahaa taskuun opettajien palkkaamiseenkaan.

Miten armeija on osaamispääomansa hukkaamista (hieno sana, pelkkää käsien heiluttelua tosin), armeijassahan juuri voi kartuttaa osaamistaan ihmisten kanssa toimimisessa, asioitten hoitamisessa ja vaikka missä.
Oletko taas tämänkin argumentin yhteydessä ottanut _kaikki_ asiat huomioon, vai vain yksisilmäisesti omaa dogmaasi edistävät.


Eli jos perustelut kysymykseeni ovat täyttä fantasiaa, niin miksi meidän pitäisi ottaa väitteitä vakavasti.

Laskelmat voit kysäistä O. Soininvaaralta, hän kertoi niistä taannoin YLEn keskusteluohjelmassa.

Jep, mutta minulle joku toinen näytti kerran toisenlaisia laskelmia jossain.
Ohimennen huomiona myös se, että Vihreä Liitto on yleensäkin erikoistunut vekkulien laskelmien tekoon, mitä nyt ydinvoimakeskustelusta mitään muistiin on jäänyt.
 

Myle#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manitoba Moose, Pökö ja Lellu
Veikkaisin että jos suomeen palkka-armeija tulisi, niin ehkä sinne pari tuhatta äijää saataisiin kasattua. 90% isänmaallisuudesta puhuvista urheista sotureistamme jättäisi menemättä armeijaan kun ei olisikaan pakko. Unohtuisi nopeasti velkamme veteraaneille, jotka taistelivat meidän puolesta. Itse ottaisin mieluummin luodin otsaani kuin menisin armeijaan. Sivari oli pakko käydä, mutta oli sekin kyllä niin perseestä, että oksat pois.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myle#50 kirjoitti:
Itse ottaisin mieluummin luodin otsaani kuin menisin armeijaan. Sivari oli pakko käydä, mutta oli sekin kyllä niin perseestä, että oksat pois.

Miksi?

Kuolet ennemmin, kuin kävisit armeijan? Jos kuolema on mielestäsi parempi vaihtoehto, niin millä perusteella? Armeijaa käymättömänä et voi tietää, millainen paikka se on.

Vai onko taustalla idealismi?
 

Myle#50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manitoba Moose, Pökö ja Lellu
No ehkä se oli liian voimakkaasti ilmaistu. Kyllä varmaan armeijaan menisin jos aseella uhattaisiin henkeäni.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Myle#50 kirjoitti:
Veikkaisin että jos suomeen palkka-armeija tulisi, niin ehkä sinne pari tuhatta äijää saataisiin kasattua.

Ei se vähä paljon mitään. Aidon globalisaation hengen mukaan palkka-armeija tietenkin ulkoistettaisiin idän halpatyövoimalle, jolla saataisiin Suomeenkin oikein miljoona-armeija pikkurahalla. Kiinalaisia kun on niin palju, että niitä varmasti riittäisi ojentelemaan meittin metsiimme vaikkapa riisikupposella per päivä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
varjo kirjoitti:
Vastaa kysymykseen. Kyllä, pk-seudulla töitä löytyy aikalailla myös kouluttamattomille, mutta entä ruuhkasuomen ulkopuolella, sielläkin kun kuulemma on elämää.

Sinulla näyttää olevan vaikeus hahmottaa todellisuutta. Valtion ja kuntien työpaikoilla eletään juuri nyt käännekohtaa työvoiman poistumisen ja sisääntulon kanssa.

Oikeasti asiasta kiinnostunut löytää kyllä hakemalla.

Otetaan vaikka vain yksi eli metalli- ja rakennusala:

http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=762357 Pelkästään metallialalle krooninen lisätarve n. 4000 työntekijää jo nyt. Tilanne pahenee lähivuosina. Tämä on siis tilanne VAIN YHDEN alan kohdalla.

Ministeriön näkemys:

"Työministeriön laatimassa "Työvoima 2017"-raportissa arvioidaan, että poistuman vuoksi vuosien 2000-2010 aikana Suomessa vapautuu yhteensä yli 600 000 työpaikkaa. Raportissa arvioidun työllisyyden kasvun (noin 70 000 työpaikkaa) kanssa tämä merkitsee noin 700 000 työpaikan avautumista."

700 000 työpaikkaa vapautumassa. Eiköhän siihen läpeen mahdu myös 30 000.

Ettäkö yliopistot ottavat yhtäkkiä kymmeniä tuhansia uusia opiskelijoita, yeah right, sehän vasta olisikin mukavaa kun TKK:n perusmatikan osallistujamäärää laskettaisiin satojen sijaan tuhansissa, kyllä siinä saataisiin tehokkaita koulutustuloksia.

Tykkäät edelleen mennä sieltä missä aita on matalin. Suomessa on satoja oppilaitoksia. Ammattioppilaitoksia on lähes 400, yliopistoja parikymmentä ja ammattikorkeakouluja kolmisenkymmentä. Tasaisesti jaettuna tuo 30 000 miestä tekisi n.70 lisäopiskelijaa näihin oppilaitoksiin.

Suurin työvoiman tarve tulevaisuudessa EI OLE korkeastikoulutetuista henkilöistä vaan ammattiosaajista perinteisillä SAK ja STTK-aloilla.

Opiskelijoitten virta normalisoituu? Siis nykytilaan nähden vai mihin?

Voit kokeilla konkretisoida asiaa vaikka hernejunalla. Tässä havainnollistus, leikitään vaikka että miehillä armeijan ja naisilla peruskoulutuksen jälkeinen koulutusvaihe kestää 3 vuotta. Oletetaan että v. 2006 luovutaan armeijasta. Lukuja on pyöristetty tilanteen yksinkertaistamiseksi. Kyseiset tuhatluvut ovat kulloisenkin vuoden ikäkohortteja.

2005, tilanne nyt:

Oppilaitoksissa 180 000 opiskelijaa
1. vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2005
30 000 asevelvollisuuden v. 2004 suorittanutta

2.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2004
30 000 asevelvollisuuden v. 2003 suorittanutta

3.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2003
30 000 asevelvollisuuden v. 2002 suorittanutta


Armeijassa
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2005

--------------------
2006 luovutaan armeijasta, myös miehet suoraan opiskelemaan

Oppilaitoksissa 210 000 opiskelijaa
1. vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2006
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2006
30 000 miestä asevelvollisuuden 2005 suorittanutta

2.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2005
30 000 asevelvollisuuden v. 2004 suorittanutta

3.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2004
30 000 asevelvollisuuden v. 2003 suorittanutta

Armeijassa
0 miestä
--------------------

2007
Oppilaitoksissa 210 000 opiskelijaa
1. vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2007
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2007


2.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2006
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2006
30 000 miestä asevelvollisuuden 2005 suorittanutta

3.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2005
30 000 asevelvollisuuden v. 2004 suorittanutta


Armeijassa
0 miestä
--------------------
2008


Oppilaitoksissa 210 000 opiskelijaa
1. vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2008
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2008


2.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2007
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2007


3.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2006
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2006
30 000 miestä asevelvollisuuden 2005 suorittanutta


Armeijassa
0 miestä
----------------------------------------------

2009
Oppilaitoksissa 180 000 opiskelijaa
1. vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2009
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2009


2.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2008
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2008


3.vuosikurssi
30 000 naista peruskoulutuksesta 2007
30 000 miestä peruskoulutuksesta 2007
----------------------------------------------
Tästä eteenpäin samalla kaavalla 180 000 opiskelijaa eli sama kuin lähtötilanne 2005.

Joko nyt aukeaa, että tuon 30 000 miehen sijoittaminen koulutukseen aiheuttaa vain väliaikaisen "tulpan" ja tilanne normalisoituu muutamassa vuodessa samalle tasolle kuin se on nyt?
30 000 ylimääräisen opiskelupaikan budjetoiminen ei todellakaan ole mikään ylivoimainen ponnistus yhteiskunnalle. Se tehdään jos katsotaan tarpeelliseksi ja siitä päätetään poliittisessa koneistossa samalla tavalla kuin muutkin hallinnolliset asiat.

Jep, mutta minulle joku toinen näytti kerran toisenlaisia laskelmia jossain.
Ohimennen huomiona myös se, että Vihreä Liitto on yleensäkin erikoistunut vekkulien laskelmien tekoon, mitä nyt ydinvoimakeskustelusta mitään muistiin on jäänyt.

Otan silloisen puoluejohtajan ja ex-ministerin puheet hieman eri vakavuudella kuin lillukantarkastaja varjon heitot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös