Yläpesä kirjoitti::) :) :) :) :) :)
Marssirivistö nauraa.
No tuossapa olikin kommentti joka toi lisäarvoa keskusteluun rutkasti. Kiva jos huvitin sinua.
Olet ilmeisesti sitä mieltä ettei armeijassa kukaan opi mitään hyödyllistä?
Yläpesä kirjoitti::) :) :) :) :) :)
Marssirivistö nauraa.
Iceman kirjoitti:Olet ilmeisesti sitä mieltä ettei armeijassa kukaan opi mitään hyödyllistä?
Yläpesä kirjoitti:Ketjussa on tällä hetkellä 16 sivua. Luitko niist' yhtään ennen viestin lähettämistä?
Iceman kirjoitti:Nuokin voivat olla hyödyllisiä ja uusia taitoja joillekin peräkammarin pojille. Enemmänkin ajattelin ryhmätoiminnan taitoja, valinnaista johtajakoulutusta ja ihan konkreettisia taitoja kuten esim. uimataito tai suunnistaminen.
Betoz kirjoitti:Itse asiassa tuo johtajakoulutus voi olla hyödyllinen. Vaikka armeija ei enää ole samanlaisessa asemassa työpaikkaa hakiessa, niin omia mahdollisuuksiaan voi hyvin vahvistaa heittämällä "Mulla on johtajakoulutus" -kortin pöydälle. Siinä olet oikeassa.
Muut yllämainituista taidoista opitaankin sitten viimeistään ylä-asteella. ;)
Niin, tuostapa tuli oma armeija-aika mieleen, jossa toimin ryhmänjohtajana. Komppaniassa oli 160 miestä/tai siihen pyrkiviä ja yllättävän monella oli joillekin ihmisille niin tutut perustaidot aivan hakusessa. Muutamalle jouduttiin jopa opettamaan miten kengännauhat sidotaan, miten puetaan vaatteet päälle ja miten sukat niputetaan yhteen.bunghole kirjoitti:Eipä kaikki perustaidot ole intissäkään vielä aivan selviä monelle alokkaalle. Ei ole yksi eikä kaksi varusmiestä joka saapumiserässä vaan paljon enemmän joille joudutaan opettamaan polkupyörällä ajamista, hiihtämistä, lapioimista ja jopa juoksemista! Nämä ovat tosiasioita ja moni äidinpoika pääsee tällaistenkin opettelun kiertämään.
bunghole kirjoitti:Eipä kaikki perustaidot ole intissäkään vielä aivan selviä monelle alokkaalle. Ei ole yksi eikä kaksi varusmiestä joka saapumiserässä vaan paljon enemmän joille joudutaan opettamaan polkupyörällä ajamista, hiihtämistä, lapioimista ja jopa juoksemista! Nämä ovat tosiasioita ja moni äidinpoika pääsee tällaistenkin opettelun kiertämään.
- - -
Betoz kirjoitti:PS. Mikä ihmeen muoti-ilmiö tämä nimimerkkien vaihtaminen on? Ensin Predator ja nyt erture. Mahotonta meininkiä.
TommyT kirjoitti:Menin kovalle linjalle aliupseerikouluun ja opin viime vuoden syksyn aikana todella paljon omista fyysisistä ja henkisistä suorituskyvyistäni. Raskaat leirirupeamat todella opettivat minulle henkistä lujuutta ja osoittivat täysin uusia ominaisuuksia itsessäni.-TommyT-
Yläpesä kirjoitti:Liberaalinuorten sivuille on näemmä lisätty asevelvollisuuden lakkauttamista ajava poliittinen tavoite.
TommyT kirjoitti:Kesällä kotiuduin ja nyt kun on edes vähän aikaa kulunut niin alkaa saada etäisyyttä armeijan touhuihin, mutta muistot ovat vielä kirkkaana mielessä. Joten uskon, että olen aika hyvä arvioimaan tällä hetkellä koko touhua.
Sistis kirjoitti:Mitä itse aiheeseen tulee, niin olen yleisen asevelvollisuuden säilyttämisen kannalla. Mielestäni on jotenkin paradoksaalista, että yhtä aikaa puhutaan yleisen asevelvollisuuden lakkauttamisesta ja samalla ollaan niin Nato-vastaista kansaa, että huh huh.
Yläpesä kirjoitti:Eihän tuossa mitään ristiriitaa silti ole. Yleisestä asevelvollisuudesta voi siirtyä valikoituun (arpa) tai kokonaan vapaaehtoiseen, tai näiden yhdistelmään. Esimerkkejä on.
Kokonaan asevelvollisuudesta luopuminen voidaan korvata paitsi Naton ostopalveluilla, myös yhteiseurooppalaisilla, yhteispohjoismaisilla tai Itämeren alueen yhteisillä palkkajoukoilla. Vaihtoehtoja on. Ja kokonaisvaikutuksiltaan halvempia näin köyhälle kansalle.
Sistis kirjoitti:Arvottu asevelvollisuus on epäreilu.
Kokonaan vapaaehtoinen puolestaan aiheuttaa miehistövajeen kriisitilanteessa.
Suomen puolustus perustuu kuitenkin laajaan reserviin. Veikkaisin, että reservin riittämättömyys tulisi esiin myös, jos ikäluokkia supistettaisiin arvonnan kautta.
Kansainväliset puolustusliitot olisivat toki hyvä asia, mutta toistaiseksi varsin kaukana olevia vaihtoehtoja, poislukien NATO.
Olen pitkälti sitä mieltä, että Suomen puolustus omin voimin tulee halvemmaksi, kuin joiltain ulkopuolisilta tahoilta ostaminen.
Yläpesä kirjoitti:Laskuihin otetaan mukaan kaikki piilokulut ja sivukulut, jotka 30 000 miehen menettäminen yhteiskunnassa aiheuttaa.
varjo kirjoitti:Onko Suomessa tällä hetkellä huutava pula työvoimasta, etenkin juuri lukiosta/ammattikoulusta valmistuneitten osalla?
Yläpesä kirjoitti:Suomessa on tietyillä aloilla jo nyt huutava työvoimapula, kuten olet uutisista saanut lukea: sos-ter-sektorilla, metalliteollisuudessa, lvi-alalla. Eläkkeelle siirtyvien määrä suhteessa alalle tuleviin alkaa juuri nyt kasvaa kiihtyvästi koko yhteiskunnan laajuudella. Työvoimapula tulee olemaan 10 vuoden sisällä polttava. Maan turvallisuus edellyttää että asioita katsotaan pikkuisen pidemmällekin kuin vain omiin varpaisiin juuri tällä hetkellä.
Ennen kuin alat uudestaan sen valituksen, että mihin ne muka mahtuvat: opetuspaikkoja lisätään VÄLIAIKAISESTI tarvittavalla määrällä. Suurin kaksinkertainen opiskelijamäärä poistuu putkesta 3-4 vuoden sisällä ja kokonaan jossain 5-6 vuoden sisällä. Sen jälkeen opiskelijoiden virta on aivan normaali. Nyt vain osa heistä ei käy kääntymässä muualla ja hukkaamassa osaamispääomaansa ja yhteiskunnan varoja. Se on yhteisten voimien isänmaallista käyttöä.
Laskelmat voit kysäistä O. Soininvaaralta, hän kertoi niistä taannoin YLEn keskusteluohjelmassa.
Myle#50 kirjoitti:Itse ottaisin mieluummin luodin otsaani kuin menisin armeijaan. Sivari oli pakko käydä, mutta oli sekin kyllä niin perseestä, että oksat pois.
Myle#50 kirjoitti:Veikkaisin että jos suomeen palkka-armeija tulisi, niin ehkä sinne pari tuhatta äijää saataisiin kasattua.
varjo kirjoitti:Vastaa kysymykseen. Kyllä, pk-seudulla töitä löytyy aikalailla myös kouluttamattomille, mutta entä ruuhkasuomen ulkopuolella, sielläkin kun kuulemma on elämää.
Ettäkö yliopistot ottavat yhtäkkiä kymmeniä tuhansia uusia opiskelijoita, yeah right, sehän vasta olisikin mukavaa kun TKK:n perusmatikan osallistujamäärää laskettaisiin satojen sijaan tuhansissa, kyllä siinä saataisiin tehokkaita koulutustuloksia.
Opiskelijoitten virta normalisoituu? Siis nykytilaan nähden vai mihin?
Jep, mutta minulle joku toinen näytti kerran toisenlaisia laskelmia jossain.
Ohimennen huomiona myös se, että Vihreä Liitto on yleensäkin erikoistunut vekkulien laskelmien tekoon, mitä nyt ydinvoimakeskustelusta mitään muistiin on jäänyt.