Tuossa mietin vähän nyttemmin vanhempaa tekstiäni koskien Tunisian tilannetta ajalta ennen koronaa.
Silloin kirjoitin hieman Tunisian ja Libyan väleistä näin:
''Enimmäkseen Tunisia pysyi väleissä naapuriensa kanssa, mutta Libyan kanssa välit viilentyivät ja jopa muuttuivat jäisiksi kun Bourguiba kieltäytyi valtioliitosta Libyan Muammar Gaddafin pyynnöistä huolimatta. Toki valtioliitolla olisi ollut edut taloudellisten hyödykkeiden kuten öljyn, maakaasun ja mineraalivarantojensa osalta, mutta Bourguiban mielestä Gaddafi ei välttämättä aina olisi kyennyt pitämään itseään aisoissa jaetun johtajuuden suhteen joten sekin oli ongelma.''
Tunisian ja Libyan välejä miettien juuri tuohon valtioliittoon Gaddafi yritti saada myös senkin varjolla, että Tunisian Tounsit ja vastaavasti Libyan omat arabian kielen murretta tai kielellistä selvää päävastinettaan puhuvat kansat olisivat olleet toisilleen sukukieliä.
Tämäkin on tiettyyn rajaan asti totta kun ymmärrettävyys tai lukemisymmärryksen käsite näissä kielissä arabialaisin aakkosin voi olla päälle 70 % tai vähän alle ja yleensä parhaimmillaan enemmänkin.
Eli siinä mielessä valtioliiton kielellinen hallittavuus olisi ollut helpohkoa ja ainakin ymmärrettävyys sellaisenaan.
Moni muu asia toki olisi voinut mennä traagisesti pieleen.
Tuo asia jäi tosiaan mainitsematta.
Tunisia on ollut pienenä kertauksena myös Marokon ja Algerian tapaan yleensä myös islamilaiseksi maaksi hyvinkin alkoholimyönteisempi paikka niin tehdä.
Länsimaisille turisteille ja varsinkin kaikkein oluenhimoisimille maassa tietenkin on omat länsimaiset hotellialueet ja tietenkin myös Soukit joissa tosiaan olutta voi nauttia niin kauan kun ei erityisemmin muuten tuota ongelmia tai ala riehua kulloisessakin hotellissa tai soukissa.
Ramadan on ainut poikkeus sääntöön silloin kun on ja Tunisiasta puhuen paikkakunnista myös etenkin tärkein nk. Pyhien Paikkana pidettävä Kairouan on myös alkoholikielteisyyden alue sellaisenaan.
Kairouan on siis se paikka mikä toimii sovituksena islamissa tiettyyn määrään asti käymällä pyhittämällä sen, että kerran elämässään ei voisi käydä Mekassa tai Medinassa kun nehän tietysti on ne pyhimmästä pyhimmät paikat missä pitäisi käydä.
Tällaisia erityisiä nk. Pyhien Paikkoja on monia muutakin ympäri islamilaista maailmaa käyntikertojen määrän sovitettavuuden vaihdellessa niissä paljon, mutta näin esimerkkinä Kairouanissa seitsemän kertaa käyminen toteuttaa uskonopin noudatuksen sellaisenaan sovittaakseen käymättömyyden Mekassa tai Medinassa eliniällä.
Pitänee palata joskus noihin eri arabimaailman maiden mietintään enemmänkin.
Tunisian lisäksi aiemmin kävin läpi myös Marokon, Algerian ja Qatarin asioita aikana ennen koronaa.