Apulanta

  • 81 333
  • 310

-KBR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Liberec White Tigers
Ajattelin ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen, että eihän tämä saatana toimi ollenkaan. Odotukset oli meinaan aivan kartossa, semminkin kun Koneeseen Kadonnut on mielestäni parasta A-lautaa piiiiitkiin aikohin. Nyt kiekko kuitenkin kolmatta kertaa soittimessa, ja täytyy taas kerran todeta, että A.L. avautuu vasta parin kuuntelun jälkeen. Potkii kyllä perseitä ja huolella. Parhaimpina vetoina Koneeseen kadonnut, Kaivo, Karman Laina.

Tavastialle 21.4. tsekkaamaan livekunto 64. kerran...
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt levyn pyörähdeltyä viisi-kuusi kertaa soittimessani, voin sanoa, että Apulanta ja etenkin herra Wirtanen (lyriikat) ovat jälleen onnistuneet mainiosti. Albumin kokonaisuus on helvetin vahva, mitenkään yksittäisiä kappaleita väheksymättä. Mutta voi sanoa, että yksittäin kuultuna toiset kappaleet eivät toimi yhtä hyvin kuin kokonaisuuden yhteydessä, esim. Eikä viel ole edes ilta sekä Nimensä alle.

Vielä on vaikea sanoa, mihin asti tämä levy jaksaa loppupeleissä kantaa, mutta vahvasti tuntuu, että tämä kapuaa kärkeen asti, syrjäyttäen jopa melkein täydellisen Kiilan kärkipaikaltaan. Aika näyttää. Apulantaa olen kuunnellut yhtyeen alkuajoista lähtien, eikä hirveästi ole tarvinnut pettyä yhtyeen elinkaaren varrella. Ei nyt ainakaan. Lauantaina sitten levyjulkkarikeikalle todistamaan yhtyeen keikkakunto.
 
Viimeksi muokattu:

ilevan

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, Saipa, Titaanit, Newcastle, Barcelona
Ei tämä uusi levy kyllä aukea ensimmäisillä kerroilla. Ei ainakaan minulle mutta kun olen kuunnellut levyn vajaa kymmenen kertaa läpi niin voi sanoa että on kyllä loistava levy. Ensiksi ajattelin että onpa outo levy mutta kyllä nyt voi sanoa sen olevan todella hyvä levy, ainakin mun mielestä.
 

Trixie

Jäsen
Ensimmäisen kuuntelun jälkeen oli olo: "Tässäkö tämä nyt oli?" Mieltä kalvoi pettymys, sillä odotukset olivat todella korkealla tämän uuden levyn suhteen. Jostain kumman syystä ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen tuntui levyn melodiat olevan enemmänkin hieman tujumpaa Fröbelin palikkaa kuin Apulantaa. Nyt kuitenki levyn pyöriessä kahdeksatta kertaa läpi alkaa kokonaisuus kuulostaa hyvältä. Toki herra Wirtanenkin varoitteli heti alkuunsa, ettei levy aukea ensimmäisellä kuuntelukerralla, mutten uskonut siihen sentään menevän kolmea useampaa kertaa.

Henkilökohtaisesti en usko tästä levystä tulevan samanmoista hittiä kuin Kiila oli. Kappaleet kuin eivät tosiaankaan ole hirveän vahvoja yksinään. Tarkoitan tällä nyt sitä, että Kiilalta esimerkiksi "Armo" oli hemmetin moinen renkutus itsenäisenä, mutta esimerkiksi "Eikä vielä ole edes ilta" on aivan erilainen ilman levyn kokonaisuutta.

Mitä keikkoihin tulee, tämän levyn kiertuetta odotan ehkä eniten Apulannan historiassa. Mielenkiintoista nähdä miten sanat sopivat humaltuneen yleisön suuhun. "Viisaus ei asu meissä" saattaa olla aika kova sana keikoilla. Huhtikuuta odotellessa.
 

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Kyllähän tää uusi albumi Kiilan ohi menee omalla asteikollani. Astetta "hevimpiä" biisejä ja sanoituksissa suorempaa avautumista ja hiukan eri aiheista kuin tavallisesti.

Jollekin keikalle on pakko päästä kevätturneella.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
GO APULANTA

Tässä on kyllä niin mainio bändi ettei voi muuta sanoa, aivan loistavaa musiikkia vuodesta toiseen, vaikka muutama floppi löytyykin.

Katselin tuossa vanhan elokuvan Vhs:ltä ja huomasin leffan jälkeen että olin joskus siihen jonkun Apulannan Jyrki-keikan nauhoittanut ja tämähän oli sitten ihan pakko katsoa loppuun.

Tuosta uudesta albumista en ole vielä oikein syttynyt ekan kuuntelukerran jälkeen mutta eiköhän sekin tästä lähde.

Viime kesänä oltiin nimimerkki stounin kanssa Raumanmeren juhannusta viettämässä ja pakko kehua Apulannan showta siellä, oli aivan mahtava. En ole montaa kertaa käynyt keikoilla, ehkä kerran virallisella Apis-keikalla ja sitten tietysti on näitä festareita joissa olen ollut mukana.

Toivotaan että Apulanta jaksaa vastakin.

-Cactus-
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Eikä vielä ole edes ilta-albumi edustaa hieman uudenlaista Apulantaa, jossa on kuitenkin ne tutut perus-elementit edelleen tallella. Kun albumi oli YleX:n viikon levynä pari viikkoa sitten, kuullut biisit kuulostivat jotenkin oudoilta eikä niihin saanut tarttumapintaa, mutta nyt kun levyä on kymmenen kertaa kuunnellut läpi alkaa se avautumaan. Nyt voidaankin puhua vahvasta albumikokonaisuudesta, jossa ei ole täytebiisejä "pakollisten" hittien seassa. Wirtasen lyriikat ovat muuttuneet entistä vertauskuvannoillisemmiksi ja vaikeimmiksi, joka omalta osaltaan vaikuttaa siihen, ettei levy avaudu heti alkuun. Usein se onkin juuri se asia, mikä tietyistä albumeista tekee loistavan. 9/10.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Potkii edelleen

Siitä on kauan kun Nummen nuorisotalolle mentiin kyselemään Mitä kuuluu?

Iskee kuin miljoona volttia. Vielä ei todellakaan ole ilta. No, muunnelmia "Koneeseen kadonnut"-biisin kitarariffistä löytyy läpi levyn, mutta tuo nyt ei niin iso miinus ole. Olisiko eka levy Apikselta, joka on ns. levy eikä paketti hittijä? Lyriikat ainakin Wirtasen mukaan käsittelevät mielenterveyttä, ja kyllähän noita teemoja on löydettävissä. Tosin joku voi sanoa että rakkauslaulujahan nuo ovat.

Saa nähdä ehtiikö allekirjoittanut kesällä vielä Aitooseen. Jos ei, niin A-lauta tulee ainakin Malawin länkkäriväestölle tutuksi.
 

Miguel

Jäsen
Uusi levy kuulostaa aivan Apulannalta, joka on päivittänyt soundiaan tämän päivän muotiin sopivaksi. Eikä siinä ole mitään vikaa. Sävellyksiä en vielä uskalla kovin syvällisesti arvioida, mutta muutaman kuuntelukerran perusteella vaikuttaa olevan "ihan ok".

Runo-opista en ymmärrä juuri mitään, mutta Toni on ilmeisesti ihan tahallaan heittänyt sanoitusten rytmitykset ihan perinteisten normien vastaiseksi. Turhaa taiteellisuuden tavoittelua, sanon minä.

Tulihan kiertueen avauskeikkakin nähtyä eilen. Keskinkertainen oli sekin ja oikeastaan jopa pettymys. Tätä mieltä oli myös veljeni, joka ei herkeä kritisoimaan Apulantaa niin herkästi kuin minä.

Ei juuri nyt jaksa kovin erityisesti Apulanta innostaa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Miguel kirjoitti:
Runo-opista en ymmärrä juuri mitään, mutta Toni on ilmeisesti ihan tahallaan heittänyt sanoitusten rytmitykset ihan perinteisten normien vastaiseksi. Turhaa taiteellisuuden tavoittelua, sanon minä.
Tämä juuri oli se mikä kuulosti niin oudolta ja aiheutti vahvan vastareaktion levyä kohtaan. Eihän se kuulosta yhtään Apulannalta! No kai sitä täytyy ainakin muutama kerta kuunnella ihan ajatuksen kanssa, kehujien rintama kun tuntuu olevan melko yhtenäinen ja kaikki sanovat ettei kierros tai pari riitä.
 

#18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total Sec
Trixie kirjoitti:
Ensimmäisen kuuntelun jälkeen oli olo: "Tässäkö tämä nyt oli?" Mieltä kalvoi pettymys, sillä odotukset olivat todella korkealla tämän uuden levyn suhteen.
Toki herra Wirtanenkin varoitteli heti alkuunsa, ettei levy aukea ensimmäisellä kuuntelukerralla, mutten uskonut siihen sentään menevän kolmea useampaa kertaa.

Samanlaisia mietteitä kyseinen levy on herättänyt. Toki vasta kaksi kertaa olen läpi kuunnellut, mutta lievä pettymys on ollut päälimmäinen tunne. Toivotaan että levy "aukeaa" useamman kuuntelun jälkeen.
Itsekkään en Wirtasen kommenttiin uskonut, mutta näköjään on oikeassa taas kerran.

Yksittäisistä biiseistä eniten positiivisia tunteita on herättänyt Koneeseen Kadonnut, Viisaus ei asu meissä ja Karman laina.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Apulanta on selkeästi menossa hieman raskaampaan suuntaan. En oikein tiedä vielänkö pidänkö tästä levystä mutta jonkinlaista addiktiota osa biiseistä aiheuttaa. Levyn viimeinen biisi on juuri sitä mitä nimikin sanoo, Ylijäämävalumaa, eikä sovi oikein mitenkään levyn kokonaisuuteen mukaan.

Viisaus ei asu meissä, Kaivo, Näytelmä, Koneeseen kadonnut ja Nimensä alle. Siinä ne iskevimmät kappaleet kun kuuntelukertoja on takana toistakymmentä.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Apulanta Mikkeli 13.4-2007

Apulanta tuli nähtyä ensimmäisen kerran selvinpäin eilen Vaakunassa. Keikka oli loppuunmyyty ja hauskaa oli selvänä olla tuolla "helvetissä". Keikka oli mainio, joten turhaan en tänään haahuillut töissä muutaman tunnin yöunien vuoksi zombiena..

Melkoinen jukeboxi Apulanta on ja hittejä tuli perkeleesti ja varmaan jäi myös soittamatta muutaman setin verran. Toni "mulla on 21 kitaraa ja yhtään niistä en osaa soittaa" höpötteli hassuja välispiikkejä, tosin osa meni ihan ohi..

Nämä kuultiin ainakin eilen. Uutta levyä en ole vielä kuullut, paitti tuon jokapaikassa soivan hitin, joten uudet biisit menivät ohi ja varmaan muutama puuttuu listasta..

* Jumala
* Armo
* Mato
* Koneeseen Kadonnut
* Syöpä ( taisi olla aloituskipale)
* Vasten Mun Kasvojani
* Viivakoodit
* Hiekka
* Ei Yhtään Todistajaa
* Pahempi Toistaan ( päätti setin)
---------------

* Reunalla
* Minä Olen Voittaja (?)
* Hei, Mitä Kuuluu
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Hämeen Sanomat (Kari Salminen) kirjoitti:
Jos tämä arvostelu olisi peräisin Näin se tehtiin –dokumentissa esitellyltä Apulanta-yhtyeen albumilta Aivan kuin kaikki muutkin, seuraava menisi näin: ”Aaa-a-aa-aah”. Näin käy kun ”rivit tuli täyteen, mutta riimit ei”, kuten Kari Peitsamo asian satuttavasti kiteytti. Apulannan kappaleita voi syyttää monesta, mutta ei lyyrisestä laadusta.

Toni Wirtanen ja Sipe Santapukki ovat hauskoja, etäisyyttään vartioivalla tavalla ironisia juttumiehiä, mutta lauluntekijänä Wirtanen on kevyttä sarjaa.

Näin Kari Salminen on löytänyt olennaisimman Apulannasta ja levystä AKKM. Itse jostain syystä pidän Wirtasta yhtenä maan kovimmista biisintekijöistä ja kyseistä levyä yhtyeen parhaana tuotoksena ja sen takia ajattelin väijyä nuo molemmat tämän illan setit.

Tänään siis Yle Teemalta
21.00 Näin se tehtiin: Aivan kuin kaikki muutkin
21.30 Kosketuksessa: Apulanta
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers

Tässä parhaillaan katselen kovalevyltä tuota (melko) akustista keikkaa ja onhan se kovaa kamaa. Akustiset versiot toimivat ja biisien välillä jätkät juttelevat mm. biisien synnystä, Sipen lapsuudenkodin myynnistä sekä Tonin äidin rivariasunnon pihan laatoituksesta.

Dokumentti nyt oli aika mitäänsanomaton. Mielenkiintoa toivat pätkät joissa bändi istui miksauspöydän ääressä ja kuunteli vanhoja studionauhoja. Sitä olisi vaan saanut olla enemmän.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nyt on sitten nähty Apulanta livenä:D... Tämä tapahtui eilen illalla ja hieman osittain myös tämänkin päivän puolella aamuyöstä paikallisessa yökerhossa.

Keikka oli hieno, loistava kerrassaan. Ainakin tällainen ihminen, joka on aina pitänyt Apulantaa parhaimpina yhtyeinä oli ihan hurmioissaan, aivan kuin unelma olisi täyttynyt tällä saralla.

Pettymys se, että eivät soittaneet kappaleita Reunalla, Vasten mun kasvojani ja Jumala. Etenkin Reunalla ja Vasten mun kasvojani olisivat olleet mukava kuulla. Mutta silti setti sisälsi muutaman hyvänkin hitin, kuten nämä uusimmat Viisaus ei asu meissä ja Koneeseen kadonnut, Pahempi toistaan, Hei, hei mitä kuuluu ja Anna mulle piiskaa, Mato taisi olla muistaakseni viimeinen kappale. Sitten oli hieman itselleni oudompia kappaleita, mutta tosi hyviä nekin myös:D...
 
Suosikkijoukkue
TPS
Apulanta julkaisee kesällä 4 biisin ep:n. Julkkariveto on näillä näkymin provinssissa. Kymmenes pitkäsoitto on myös tuloillaan ja juhannukseen mennessä pitäisi olla puolet levystä valmiina. Ep ja pitkäsoitto tulevat molemmat olemaan omakustanteisia, koska Levy-yhtiö on tauolla määrittelemättömän ajan (vähintään vuoden).

Lisää Tonin jorinoita levyistä, emma-gaalasta ym. löytyy täältä
 
Suosikkijoukkue
TPS
Apulannan uusi omakustanne EP nimeltään "Kesä-EP" julkistetaan 11.6. EP:ltä löytyvät biisit 1) Paha ihminen 2) Näkysi muotoinen 3) Höyryksi ilmassa ja 4) Sellaiset kuin itse olen. Levyn kansi onpi seuraavanlainen

Paha ihminen biisin ensimmäistä kertaa kuullessani olin monttu auki, että mitäs helvettiä tämä nyt on? Nyt muutaman kerran olen kuullut biisin ja on kyllä aivan timanttinen biisi. Ei ole mielestäni mikään perinteinen hittibiisi, ja hyvä näin! Biisin voin kuunnella täällä.

Lopuksi vielä Tonin jorinoita.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Jaahas jaahas, jos sitä taas tarinoisi Apulannan tulevista teoksista. Marraskuun 5. päivä ilmestyy trion 10. studioalbumi. Pitkäsoitto kantaa nimeä "Kuutio".

Esimakua levystä saadaan sinkun muodossa, joka ilmestyy parin kolmen viikon sisällä. Sinkku julkaistaan fyysisenä ainoastaan 2000 kappaleen vinyylipainoksena. Sinkku sisältää tuttuun tapaan kolme biisiä: 1) Vauriot 2) Kumi, nahka, piiska 3) Punainen helvetti. Sinkun b-puolet ovat saatavilla vain vinyylillä, digitaalisena niitä ei saa ostettua. Sinkun b-puolilla on hyvin mielenkiintoinen tarina, nimittäin ne ovat Terveet Kädet-yhtyeen solistin (Läjä Äijälä) Apulannalle kirjoittamia biisejä 15 vuoden takaa. Läjä Äijälän laulua kuullaan myös näillä biiseillä.

Lisää Tonin sepustuksia löytyy täältä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Oli tänään Apulannasta puhetta, jonka seurauksena tuli tämä ketju mieleen.

Uskomatonta, miten ihminen voi kääntää takkinsa ihan totaalisesti. Ei ole montaakaan vuotta, no ehkä kymmenen, kun Apulanta oli mielestäni uskomatonta tuubaa. Tänään, armon vuonna nollakasi, onko parempaa bändiä kuin Apis? Armo taisi olla se kappale, joka alkoi rotsia kääntämään. Nyt tuo vanhempi tuotantokin alkaa kuulostaa loistavalta. Olenko aikuistunut vai pelkkä takinkääntäjä?

Loistavaa settiä levystä toiseen, taidetta.
 
Suosikkijoukkue
TPS
No niin eli Apulanta on uudistanut nettisivunsa. Sivulle on ilmestynyt mm. Apis-radio, josta löytyvät bändin KAIKKI biisit kokonaisuudessaan (pois lukien Vauriot sinkun b-puolet). Kone tosin arpoo biisit itse. Apis-radioon on Sipen mukaan tulossa myös ennenjulkaisematonta materiaalia, biisejä jotka eivät levyille koskaan päätyneet? Myös kaikki musiikkivideot on katseltavissa sivuilla. Hyvää palvelua, etten sanoisi!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TPS
Uusi musiikkivideo löytyy täältä. Äänenlaatu on tuttua youtubea, mutta kyllä siitä selvää saa. Video on varsin "epäapulantamainen", mutta levyn teeman mukainen. Täältä puolestaan löytyy parinkymmenen minuutin haastattelu uuden levyn tiimoilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös