Olin eilen Sinfonia-Apista katsomassa, ja olihan se nyt ihan helvetin hieno. Oli hauska arvuutella että mikäs se tämäkin biisi nyt sitten on, ja tuli kyllä semmosiakin biisejä joita en ikimaailmassa olisi uskonut tulevan valituksi tämmöiseen kerran elämässä sinfoniaorkesterin kanssa harrastettuun touhuun. Tex Mex Cowboy, Amerika, Routa, Noidanmetsästäjä ja Ruhtinaat ei ainakaan olleet omissa arvailuissani ollenkaan mukana, mutta niin ne vaan sieltä tuli. Ja varsinkin Noidanmetsästäjä, Amerika ja Ruhtinaat toimi erittäin hyvin, komeat sovitukset oli niihin keksitty.
Parhautta oli silti kyllä ne odotetuimmat osumat. Odotus, Maanantai ja Valot pimeyksien reunoilla, ai saatana miten hienoja oli kaikki. Hallaasta oli tehty aivan mahtava sovitus, jossa Apiksen pojat kauniisti vain lauloivat ja jättivät soittamisen ammattilaisille. 0010 ja Teit meistä kauniin olivat myös oikein nättejä. Menevämmistä biiseistä osui parhaiten Pahempi toistaan ja Hiekka, Pahempi toistaan riffit 50 viulistin vetämänä oli aika timanttisia ja samaten se Hiekan tiluliluttelu toimi sadan miljoonan jousisoittimen soittamana. Mato ooppera-Marzi Nymanin kanssa hassutellen oli hauska. Hassua että tommonen klassisen musiikin virtuoosi kuin Marzikin oli joskus aikoinaan Apulannan varakeikkakitaristin roolissa.
Paljon tuli niitä biisejä mitä toivoinkin kuulevani, muutama erittäin iloinen ja hyvin toiminut yllätys, ja vain pari sitten vähän oudompaa ja vähän tylsäksi jäänyttä, Routa, Mitä kuuluu ja uudehko Morfiini jäi vähän muiden mahtipontisten tekeleiden varjoon. Itse jäin kaipailemaan vielä Ilonaa, Maailmanpyörää, Käännä se pois, Tuhka ja veri sekä 006. Mutta ei voi kyllä isossa kuvassa valittaa valituiksi tulleista biiseistä yhtään, erittäin hyvät valinnat oli tehty ja jos kaikkien kaikki toivomukset pitäisi täyttää niin keikan olisi pitänyt kestää puoli vuorokautta.
En ole minäkään aiemmin muuten tiedostanut miten Toni laulelee noita laulumelodioitaan aika usein vähän miten nyt sattuu just tänään ja just nyt huvittamaan, ja se alkoi itseänikin vähän kiristämään keikan aikana. Se, ja Sipen toistuvat ylitsevuotavat kiitokset kaikille siitä että olette täällä ja että me ollaan täällä teidän takia ja kiitos jo nyt kun olette saaneet tämän aikaan, ja sama sitten taas seuraavan ja seuraavan ja vielä sitäkin seuraavan biisin jälkeen. Stadion-keikalla oli jo sama homma. En tiiä, ehkä siinä vähän on sanattomana kesken tämmösen vähän spessumman keikan, ja sitten ei tuu mitään muuta ku tommosta tyhjää jargonia ulos. Kiekkoo maalille ja jalat käy ja pelataan omaa peliä, kiitos siitä että olette täällä ja kiitos kun mekin saadaan olla.
Mutta tuo Tonin jatkuva laulu- ja soitto-osuuksiensakin improvisointi, sitä se saisi kyllä vähentää. Ne biisit on hyviä semmosina kun ne on radioon ja levylle miksattu, semmosina suuri yleisö ne tietää ja muistaa ja ymmärtää, eikä semmosina että yhtäkkiä osa säkeistöstä lausutaankin veskuloirimaisesti tai joku yksittäinen rivi karjutaan ja keksitään kolmanteen päästä ihan uusi melodia nyt tässä kesken keikan. Keskity perkele nyt ja laula ne biisisi edes valtaosin sillee miten ne olet alkuperäisesti säveltänyt ja sovittanut. Mikähän lie defenssi tuossa on takana, oon käsittänyt että Toni ottaa aika raskaasti nää tämmöset suurproduktiot, ja vaatii välillä koomisiinkin piirteisiin menevine kiukutteluineen että kaiken pitää sit mennä just niinku pitää, ja jos ei mene niin voi vittu ja voi perkele. Oisko tuossa sit semmosta että jos yritän aina laulaa just niinku levylläkin, niin mun omat virheet - joita väkisinkin keikalla tulee - kuuluu sieltä selvemmin kun jos koko ajan vähän vetelen sinne tänne omiani. En tiiä.
Mutta vanhojen setien orastavasta gonahtamisesta/defensseistä/välispiikki-jargoniin ja kliseisiin sortumisista huolimatta oli kyllä silti yksi parhaista keikoista jolla oon ollut. Viulut ja torvet ja harput jäi päähän soimaan, ja tänäänkin on joutunut vielä Youtubesta etsimään paskasti kuvattuja videoita, koska ne sovitukset oli vaan niin hienoja. Täytyy varmaan tällee jälkikäteen kattoa taltiointi vielä Ruudustakin. Muutaman kerran huomasin, että alkoi vainelämää-tyylisesti puskea kyyneltä silmästä, ihan siinä alussa kun Sinfonia-tyypit veteli Apis-potpuria, ja sitten kun tuli se helvetin hieno Hallaa-versio, ja Odotuksen vikan kertsin yllättävä modulaatio, ja mitähän vielä. Ai niin, se uusi biisikin kolahti, kun jotain alkemiasta lauloivat ja kuulin jotain että kaksi ihmistä on tehnyt tyhjästä kultaa - ei siinä niin laulettu, mutta sillee minä sen kuulin, ja ajattelin että onpa mahtavan nätisti kuvattu sitä miten kaksi ihmistä on tullut vanhemmiksi ja luoneet perheen.
Vaimon kanssa oltiin konserttia kahdestaan todistamassa, ja kunnon kosmopoliitteina tietty ajettiin vain autolla hallin parkkiin, ja lampsittiin areenan Lapland Hotelsin missä majoituttiin vähän bättremmän folken huoneessa. Lauantaina ajettiin sinne areenan parkkihalliin joskus klo 14 aikaan, ja seuraavana päivänä lähdettiin joskus klo 13, siinä välissä ei lähdetty areenan alueelta ollenkaan pois. Syötiin ja juotiinkin pelkästään hotellin tai areenan ravintoloissa. Oli oikein toimiva, joskin kieltämättä vähän tyyriimmänpuoleinen ratkaisu. Aamulla käytiin 12. kerroksen saunatkin testailemassa, ja erittäin hyvää pelisilmää oli hotellilta järjestää sunnuntain aamupala siten että sitä sai vielä klo 13 asti, niin ei ollut aamulla mikään kiire. Oli myös kätevää vaan käppäillä hotellihuoneesta suoraan sisävaatteissa sinne istumapaikoille, ja sieltä sitten taas etsiytyä keikan jälkeen hotellin ravintolaan vielä burgeria syömään kunnes mentiin nukkumaan. Punk as fuck, ja Mikho hyväksyy. Vois joskus uudestaankin tehdä vastaavan reissun kun Tampereelle joku hyvä tapahtuma osuu.
Saas nähdä keksiskö Apulanta vielä jotain uutta ja ihmeellistä nyt kun on jo överishow-jäähallikeikat, olympia-stadikka ja sinfoniaorkesteri tehty. Itseäni voisi kiinnostaa ainakin jonkunlainen ”Apulanta ja kaverit” tyylinen setti seuraavaksi, missä saisivat maanitella kaikkea uran aikana vastaan tullutta kaveribändiä - Tehosekoitinta, Don Huonoja, 69 eyesiä - ja soittajaa ja laulajaa - kaikki basistit ja vanhat jäsenet ja kiertuekitaristit, Nighwishin Emppu, PMMP:n Mira Luoti, Paula Koivuniemi, Irina, Tontsan Vain elämää -kaverit (Vesku Loiri jäänee tulematta), Sipen sooloproduktion aikaiset naamat (Gösta Sundqvist jäänee tulematta, ja tuskinpa nähdään Anna Erikssoniakaan..) - kaikki sinne vaan saatana, soittelemaan vähän Apulannan mukana ja sitten väleissä vähän turisemaan mukavia ja muistelemaan hurjia nuoruusvuosia. Siitä seuraavaa aihiota.