Apple – omena mätänee?

  • 317 218
  • 1 671

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Meillä ainakin onnistuu ihan ilman lisäkikkareita. Pyyhkäiset iPhonen näyttöä (muistaakseni) alhaalta ylöspäin, niin saat esiin ohjauskeskuksen. Siellä on valikossa näytön peilaus.
Ei mitään ongelmaa. Paitsi että pyyhkäisisin kuitenkin oikealta ylhäältä alaspäin. @MacRef
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei mitään ongelmaa. Paitsi että pyyhkäisisin kuitenkin oikealta ylhäältä alaspäin. @MacRef
Mun kasissa ainakin ohjauskeskus tulee alhaalta. Padissä kyllä oikeasta yläkulmasta. Lienee uudemmissa malleissa sitten eri paikasta tuo ohjauskeskus kuin minun mallissa. Mutta oleellista ei nyt ollut se, mistä se keskus löytyy vaan se, että ohjauskeskuksessa on valittavissa näytön peilaus ja sen saa suoraan puhelimesta telkkariin ilman lisäosia.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mun kasissa ainakin ohjauskeskus tulee alhaalta. Padissä kyllä oikeasta yläkulmasta. Lienee uudemmissa malleissa sitten eri paikasta tuo ohjauskeskus kuin minun mallissa. Mutta oleellista ei nyt ollut se, mistä se keskus löytyy vaan se, että ohjauskeskuksessa on valittavissa näytön peilaus ja sen saa suoraan puhelimesta telkkariin ilman lisäosia.
No tietenkin. Kunhan piti minunkin länkyttää (Hyi helv mikä sana). Kait tuo on mallikohtainen, tuokin. Itse asiaahan se ei muuta, eli onnistuu.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No tietenkin. Kunhan piti minunkin länkyttää (Hyi helv mikä sana). Kait tuo on mallikohtainen, tuokin. Itse asiaahan se ei muuta, eli onnistuu.
Humble brag -osastoonhan tuo kuuluisi. Sulla on selvästikin X tai uudempi.

Piti ihan mennä Applen sivuilta katsomaan.
Applen nettisivu kirjoitti:
Jos käytössäsi on iPhone X tai uudempi, pyyhkäise näytön oikeasta yläkulmasta alaspäin. Sulje Ohjauskeskus pyyhkäisemällä näytön alaosasta ylöspäin tai napauttamalla näyttöä.

Jos käytössäsi on iPhone SE (2. sukupolvi), iPhone 8 tai aiempi tai iPod touch, pyyhkäise minkä tahansa näytön alareunasta ylöspäin. Sulje Ohjauskeskus napauttamalla näytön yläosaa tai painamalla Koti-painiketta.
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Applen iPad ja siinä Chrome selain. Miten kirjanmerkit / suosikit saa näkyville selaimen yläbanneriin kuten Safarissa?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä tähän hätään mukavampi palsta pieneen ihmettelyyn. Onko iPhonen asetuksissa jotain, mitä en hiffaa? Viime vuonna vaihtui siis 6s malliin 11. Nyt tuo ei löydä vastamelukuulokkeitani. 6s:n bluetooth toimi mainiosti. Macinikaan ei noita löydä, mutten siitä hysterisoidu.

Kuulokemerkki siis Sony. Toisen puoliskoni kone ja telkkarikin nuo löytää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä tähän hätään mukavampi palsta pieneen ihmettelyyn. Onko iPhonen asetuksissa jotain, mitä en hiffaa? Viime vuonna vaihtui siis 6s malliin 11. Nyt tuo ei löydä vastamelukuulokkeitani. 6s:n bluetooth toimi mainiosti. Macinikaan ei noita löydä, mutten siitä hysterisoidu.

Kuulokemerkki siis Sony. Toisen puoliskoni kone ja telkkarikin nuo löytää.

Ei tuohon taida olla mitään asetusta. Meneekö kuulokkeet kiinni johonkin toiseen laitteeseen ”vanhasta muistista”.
 

Tuamas

Jäsen
Kuulokemerkki siis Sony. Toisen puoliskoni kone ja telkkarikin nuo löytää.

Otetaan nämä ATK-tuen ensimmäiset kysymykset:

- onhan sinulla bluetooth päällä?
- olethan parittanut kuulokkeet uuden puhelimen kanssa? (kuulokkeet ja muut lisälaitteet usein löytyvät vain parittaessa, jos niitä ei ole aikaisemmin paritettu).

Eli kuulokkeet lyödään tilaan jossa sieltä se useimmiten naisääni sanoo ”ready to pair another device” ja sitten puhelimella valitaan ne Bluetooth-laitteiden listasta ja toimitaan ohjeiden mukaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Otetaan nämä ATK-tuen ensimmäiset kysymykset:

- onhan sinulla bluetooth päällä?
- olethan parittanut kuulokkeet uuden puhelimen kanssa? (kuulokkeet ja muut lisälaitteet usein löytyvät vain parittaessa, jos niitä ei ole aikaisemmin paritettu).

Eli kuulokkeet lyödään tilaan jossa sieltä se useimmiten naisääni sanoo ”ready to pair another device” ja sitten puhelimella valitaan ne Bluetooth-laitteiden listasta ja toimitaan ohjeiden mukaan.

Onneksi elän atk-tuen kanssa ja nämä on tarkastettu.

Tuo mitä @Ramchester vihjasi... Mietin olisiko mahdollista, kun taisin tuon 6s:n jo nollata alkutilaan. Koska olen utelias ja tiedonhaluinen, voisin tuon huvikseni tarkastaa.

Kerron miten käy.
 

Tuamas

Jäsen
Onneksi elän atk-tuen kanssa ja nämä on tarkastettu.

Hyvähyvähyvä.

Sitten jatkokysymys, voisi olla hyvä kokeilla saako kuulokkeita paritettua ylipäätään uusien laitteiden kanssa tällä hetkellä?

Eli onko siellä ”laitteiden määrä” täynnä kuulokkeiden päässä ja vaatisi jonkinlaisen nollauksen?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hyvähyvähyvä.

Sitten jatkokysymys, voisi olla hyvä kokeilla saako kuulokkeita paritettua ylipäätään uusien laitteiden kanssa tällä hetkellä?

Eli onko siellä ”laitteiden määrä” täynnä kuulokkeiden päässä ja vaatisi jonkinlaisen nollauksen?

Voisin testata tuota herran telkkaria, se on aika uusinta uutta. Kuulokkeita olen ahkeraan käyttänyt lähinnä tuon 6s:n kanssa, eli liiaksi kytköksiä ei ole. Yleensä omakin ajatus on ensimmäisenä, että nollaan kaiken, mutta tässä nyt hieman sitkeyttä.

Tuolle toiselle puoliskolleni omena kelpaa vain syötävänä, siksi katson kaltaisteni suuntaan.
 

Veijari

Jäsen
Sama vaiva IPhone XR:n ja JBL:n bt-kaiuttimen kanssa. Ei Apple löydä koko laitetta paritettavien laitteiden listalle. Olen antanut asian olla mutta onhan toi ihan käsittämätön ominaisuus nykyvehkeissä. Emännällä Oneplus 8Pro ja sen kanssa ei mitään ongelmaa tuon kaiuttimen ”löytämisessä”.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

vilho

Jäsen
Sama vaiva IPhone XR:n ja JBL:n bt-kaiuttimen kanssa. Ei Apple löydä koko laitetta paritettavien laitteiden listalle. Olen antanut asian olla mutta onhan toi ihan käsittämätön ominaisuus nykyvehkeissä. Emännällä Oneplus 8Pro ja sen kanssa ei mitään ongelmaa tuon kaiuttimen ”löytämisessä”.
Ja sama koskee myös Macbook Prota. Tuskailin aikani tämän ongelman kanssa viime kesänä, kunnes päädyin selailemaan eri foorumeita ja selvisi tämän olevan Applen bt-piirin paskuutta. Lienee sanomattakin selvää, että tämä JBL:n bt-kaiutin yhdistyy kyllä Samsungin älypuhelimeen (lippulaivamalli vuoden takaa), 90-luvun lopun leivänpaahtimeen ja alakerran mummon sydämentahdistimeen, mutta ei vuoden 2017 Macbook Prohon.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ja sama koskee myös Macbook Prota. Tuskailin aikani tämän ongelman kanssa viime kesänä, kunnes päädyin selailemaan eri foorumeita ja selvisi tämän olevan Applen bt-piirin paskuutta. Lienee sanomattakin selvää, että tämä JBL:n bt-kaiutin yhdistyy kyllä Samsungin älypuhelimeen (lippulaivamalli vuoden takaa), 90-luvun lopun leivänpaahtimeen ja alakerran mummon sydämentahdistimeen, mutta ei vuoden 2017 Macbook Prohon.
Hassua. Mulla ei ole Airin tai iPhone X:n ja JBL:n bt:n kanssa mitään ongelmia. Kuulemma tuo on yleinen vaiva, mulla jostain syystä ei.
@Veijari
 

vilho

Jäsen
Hassua. Mulla ei ole Airin tai iPhone X:n ja JBL:n bt:n kanssa mitään ongelmia. Kuulemma tuo on yleinen vaiva, mulla jostain syystä ei.
@Veijari
Voinee toki riippua myös JBL:n kaiuttimesta - tästä taloudesta löytyy Flip 5 eli tämä: JBL FLIP 5 | Kannettava ja vesitiivis kaiutin

Ongelmiin liittyen pari linkkiä:
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Googlettelulla löysin jonkun tapausen, missä oli ollut ongelmaa nimen omaan Sonyn kuulokkeiden ja iPhone 11:n kanssa. Siellä ratkaisu oli juurikin se, että kuulokkeet piti saada paritusmoodiin. Jos oli aiemmin paritettu jonkun laitteen kanssa (vaikka olikin se kytkös sittemmin purettu), niin ei löytänyt kuin siinä paritusmoodissa. @UnenNukkuja

Eli jos vain mahdollista, poista paritus kaikista mahdollisista laitteista, mikä helposti onnistuu ja laita sen jälkeen se paritusmoodi päälle ja katso miten sitten käy. (Ei varmaan tarpeen lähteä sitä kutosta säätämään, jos se on jo tehdasasetuksille laitettu, mutta tv ja mitä sulla siinä ehkä oli.)
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nyt perun pari sanaani.

Eli kuulokkeet lyödään tilaan jossa sieltä se useimmiten naisääni sanoo ”ready to pair another device” ja sitten puhelimella valitaan ne Bluetooth-laitteiden listasta ja toimitaan ohjeiden mukaan.

Tuon olen joskus jättänyt sittenkin puolitiehen. Miksi, se on sitten eri asia. Eli tämän kokeilin uusiksi ja kas, sormeni ei irronnut liian ajoissa power-napilta.

Olen liian vanhoillinen joissain teknisissä asioissa, enkä opi näköjään bluetoothiakaan liian nopeasti :D Langattomat hiiret ja näppäimistöt joskus vei uskoni. Outous silti, että nyt koneenikin nuo löysi, väitän viime kesänä tuota taistelleeni enemmänkin.

Mutta suuri kiitos, kiusaan tällä hitusen tuota kotini it-tukea. Huono työssään :P

muoks: silti jäi toki hieman hämmentämään, että toisen puoliskoni kone ja kännykkä nuo aiemmin löysi. Macini ja iPhoneni ei.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
On tää Apple yks saatana! Avasin puhelimesta Garmin Connect sovelluksen ja hiffasin, ettei kelloni Garmin fenix 6x ole pitkään aikaan synkronoitu tuon appin kanssa. Yritän parittaa Garminin ja IPhone XR:n niin eipä tämä puhelin löydä koko laitetta! Ei jumalauta, miten voi olla näin paska laitos. Nyt on sitten sekä JBL: bt-kaiutin, että vuoden vanha älykello vailla käyttöä. Tai no, eipä se kello täysin käyttökelvottomaksi muuttunut mutta ottaa kyllä raskaasti pannuun kun kellon appia ei pysty käyttämään.

Molemmat laitteet on päivitetty ja buutattu. Puhelimessa viimeisin ohjelmistopäivitys iOS 14.4 asennettu ja Garminin sivuilta löytyneet yhteysongelmien ratkaisut on kokeiltu, jotka koskivat yleisemmin iOS 13 versiota.
 

Sirkkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo LFC
Kertokaas Apple watch omistajat, saako Spotifyn offline listoja ladattua kellon muistiin? Apple watch SE ois kiikarissa, mutta siitä ainakin taitaa tuo ominaisuus puuttua.
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Miten saan jatkoaika-postaukseeni iPhonella ottamani kuvan mukaan? Joka kerta tulee valitus, että tiedosto on liian suuri (1,5 megaa). Mitä minun täytyy tehdä, että saan tuon kuvan mukaan? Vai onko sen edes tarkoitus onnistua?

No itse asiaan: Minulla on tuossa ikivanha iPhone 4 joka on aivan paskana. Ihan kuin sen yli olisi ajettu autolla ja sen on täysin käyttökelvoton. En aikoinani ottanut siitä kuvia talteen, joka nykyään harmittaa todella paljon. Sinne jäi paljon muistoja. Kysymys kuuluukin: Onko tuosta mitään mahdollisuuksia saada vielä niitä kuvia talteen? Olisin valmis vaikka maksamaan, jos tällainen olisi mahdollista.

Tuo ensimmäinen kysymys siis vain siksi, että olisin laittanut tähän havainnollistavan kuvan siitä puhelimesta, joka on aivan "tuhannenpillunpäreinä".
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En lupaa mitään, mutta uusi näyttö voisi pelastaa tilanteen niin, että pystyt taas käyttämään puhelinta. Muitakin keinoja voisi olla, mutta yleensä joka tapauksessa näyttöä tarvitaan.
 

Grafix

Jäsen
Kysymys kuuluukin: Onko tuosta mitään mahdollisuuksia saada vielä niitä kuvia talteen? Olisin valmis vaikka maksamaan, jos tällainen olisi mahdollista.

On se mahdollista jos saat tavalla tai toisella puhelimeen edelleen virran päälle edes sen verran, että se buuttaa iOSn. Jos sulla ei ole puhelimessa pääsykoodia, niin näytön kunnollakaan ei ole väliä. Jos et saa puhelinta omin voimin eloon, niin ainoa keino taitaa olla puhelimen korjauttaminen sellaiseen tilaan, että sen saa päälle.

Sinuna soittelisin Tectorille tai johonkin muuhun valtuutettuun Apple-huoltoon, mikä on sinun asuinpaikkaasi lähellä.
 

ace

Jäsen
Olen yrittänyt selvitellä minkälaisen iPadin hankinta kannattaisi seuraavaksi laitteeksi.

Jos tätä Wikipedia artikkelia on uskominen,


on tässä Gigantin hinnastossa halvin malli tuo edelleen tuotannossa oleva 9. sukupolven laite. Vai onko? Mikä siitä tekee noin halvan?


Muistia pitäisi olla max. 64GB ja käyttö on nettiselailua + suoratoistopalveluja ja päivitysten pitäisi olla saatavana tietysti mahdollisimman pitkään. Onko kellään enemmän asiantuntemusta ja vinkkejä mikä kannattaisi ostaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös