Apple – omena mätänee?

  • 316 940
  • 1 671

lihaani

Jäsen
Repäisin ja ostin Iphone 13 Pro:n.
Ensivaikutelma on suoraan sanoen tyrmäävä. Harvoin olen näin hienosti viimeisteltyä esinettä pitänyt kädessäni. Ja se suorituskyky! Ei mitään nykimistä tai viivyttelyä. Raskaimmassakin 4K-videon kanssa peuhatessa kaikki toimii eleettömästi. Ja kuvan laatu! Se pitää itse nähdä!
IOS käyttiksenä on mitä on. Ymmärrän, jos siitä ei pidetä. Mutta suosittelen tätä peliä ainakin kaupassa hypistelemään!
Jos hinta hirvittää niin kannattaa muistaa se kaupankäynnin hokema:
Jos haluaa halpaa ja hyvää niin pitää ostaa ne molemmat.
 
Viimeksi muokattu:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Itselläni on nyt alkanut iPhonessa tulemaan pikkuisen ongelmia.
Kun soitan johonkin niin puhelimen ruutu saattaa mennä kokonaan mustaksi. En pysty tämän vuoksi mitenkään lopettamaan puhelua jne.
Taikka jos soitan johonkin asiakaspalveluun jossa pyydetään että paina #1 sitten #2 niin tämä on luonnollisesti mahdotonta.
Eilen sitten kun kokeilin sammuttaa puhelimen niin puhelin ei millään suostunut sammumaan. Vihdoin ja viimein sain puhelin sammumaan.
Kyseessä IPhone XR
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Käyttis päivittyi pari vkoa sitten tuohon 15.4.1 ja saman tien huomasi että akku alkoi kulumaan helvetin paljon vikkelämmin. Kyseessä iPhone 11 ja akun kunto yli 90%, verrattuna puolison vastaavaan kapulaan niin kuluu nopeammin. Hän ei ole vielä käyttistä päivittänyt.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Käyttis päivittyi pari vkoa sitten tuohon 15.4.1 ja saman tien huomasi että akku alkoi kulumaan helvetin paljon vikkelämmin. Kyseessä iPhone 11 ja akun kunto yli 90%, verrattuna puolison vastaavaan kapulaan niin kuluu nopeammin. Hän ei ole vielä käyttistä päivittänyt.
Mulla kävi täsmälleen päinvastoin 11 kanssa. Edellinen päivitys alkoi haukkoa happea ihan urakalla ajoittain. Siitä pääsi vähäksi aikaa eroon, kun tappoi Safarin. Luurin buutti toki auttoi myös, mutta syyllinen oli mulla toi Safari. Nyt uudella versiolla sama ei ole toistunut.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mac:lle paras virussuoja? Hommasin ensimmäistä kertaa applen kannettavan koneen, jonkinlainen virustentorjuntaohjelma varmaan kannattaisi hankkia, onko tarpeellinen? Ja jos niin hintalaatu- suhteeltaan paras?
Avast on ainakin omassa ompussa toiminut hyvin ja on peruspaketiltaan vielä ilmainenkin.
 

lihaani

Jäsen
Mac:lle paras virussuoja? Hommasin ensimmäistä kertaa applen kannettavan koneen, jonkinlainen virustentorjuntaohjelma varmaan kannattaisi hankkia, onko tarpeellinen? Ja jos niin hintalaatu- suhteeltaan paras?
iMacien käyttis on on UNIX, joten palomuuri käyttäjätunnuksineen on käyttiksen ytimessä.
IMacien päivityksiä tulee tiheästi.
Kuten Apple itse sanoo: Jos lataat ohjelmat Appstoresta, niin älä tee mitään!
Haittaohjelmat ovat lähinnä Windowsin heiniä.
 

Grafix

Jäsen
Käyttöjärjestelmätasolla Maceissa on suojaukset hyvin hoidossa jos vain lataa päivitykset ajallaan. AppStoresta on turvallista asentaa sovelluksia, mutta aika moni käyttää toki muitakin ja muualta asennettavia softia. Se on sitten oma harkinta mitä koneelleen asentaa. Käyttöjärjestelmä toki ilmoittaa asennettaessa jos softa ei ole luotettavasta lähteestä. Ei se tietenkään asentamista estä.

Softista en olisi sinällään hirveän huolissaan, mutta selaimen avulla tapahtuva webin käyttäminen ja oma tötöily saattaa käyttäjästä riippuen nostaa pöpöihin/huijauksiin/jne liittyvää riskitasoa.

Itselläni on F-Securen virustorjunta ja Adblock selaimissa. Lisäksi selaimissa käytössä vain https -tila ja muita suojaustiukennuksia. Hyvin on sujunut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Palstan Apple-nikkareille kyssäri nyt kun iPhone 14 ilmeisesti julkaistaan kohtsillään. Lupasin tyttärelle vielä yhden luurin hommata ja iPhone on hänellä kuluneet kolme vuotta ollut. Peruskäyttöä ja hyvä kamera lähinnä. 13 olisi alle 800, Prosta saa maksaa about 300 lisää. Kiitän ja kumarran, jos joku osaa arvioida, onko hyvää kameraa sinänsä arvostavalle nuorelle neidille kannattavaa laittaa tuota välirahaa Prohon? Itse uskon, että perusmalli riittää, itse lähinnä kelaan rammin riittävyyttä (perus 4gt, Pro 6gt)
 

Grafix

Jäsen
Palstan Apple-nikkareille kyssäri nyt kun iPhone 14 ilmeisesti julkaistaan kohtsillään. Lupasin tyttärelle vielä yhden luurin hommata ja iPhone on hänellä kuluneet kolme vuotta ollut. Peruskäyttöä ja hyvä kamera lähinnä. 13 olisi alle 800, Prosta saa maksaa about 300 lisää. Kiitän ja kumarran, jos joku osaa arvioida, onko hyvää kameraa sinänsä arvostavalle nuorelle neidille kannattavaa laittaa tuota välirahaa Prohon? Itse uskon, että perusmalli riittää, itse lähinnä kelaan rammin riittävyyttä (perus 4gt, Pro 6gt)

Jos on löysää rahaa, niin sitten toki kalleimmat lelut. Jos käyttö on oletettavasti pääasiassa sometusta, videoita, webiselausta ja sen semmoista, niin enpä usko rammien ja prosessorien tulevan pullonkaulaksi oikeastaan missään Applen moderneissa puhelimissa.

Kamerassa ainoa ero pron ja karvalakin välillä taitaa olla parempi optinen zoomi. Kamera sinällään on kyllä perusmallissakin laadukas. Jos kuvien & videoiden on tarkoitus päätyä pääasiassa verkkoon sekä someplatoille, niin aivan varmasti pärjää tuolla 13 perussetilläkin.

Eli en itse ainakaan löydä mitään kovin järkevää perustetta, mikä kääntäisi vaakakupin tuon pron puoleen vaikka miettisi muutamia tuleviakin vuosia käytön osalta. Jos tykkää ottaa paljon kuvia & videota sekä käyttää suurta määrää appseja, niin itse panostaisin riittävään tallennustilaan puhelimessa. iCloud on toki hyvä, mutta ainakin itse olen todella laiska putsaamaan oikeastaan mitään lokaalisti puhelimesta veke.

Varmaan oletkin jo Applen saitilla vertaillut eri malleja? iPhone - Compare Models
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihan varmasti perusmalli riittää, jos ei nyt ihan kummallista sillä puhelimella tee.

Lupaa tytöllesi maksaa se perusmalli ja jos haluaa Pron, niin maksaa välin itse.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan varmasti perusmalli riittää, jos ei nyt ihan kummallista sillä puhelimella tee.

Lupaa tytöllesi maksaa se perusmalli ja jos haluaa Pron, niin maksaa välin itse.
Joo, väliraha oli tarkoitus maksattaa tytöllä. Päädyttiin perusmalliin, kun totesin sille, että en oikein näe 300 arvoisena pelkkää parempaa kameraa. Ei nähnyt hänkään.

Kiitos jeesistä, tosiaan tuo ram oli se pieni kysymysmerkki, mutta jos kerran pyörii neljälläkin niin se on hyvä.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei voi tietysti suoraan verrata vanhempaa ja uudempaa mallia, mutta itsellä on 2017 myyntiin tullut iPhone X (silloinen "pro"-malli), jossa on käsittääkseni 3 gigaa rammia ja hyvin pyörii edelleen kun syksyllä tulee 5 vuotta käyttöä täyteen. iPhonehan ei vaadi yhtä paljon rammia kuin androidit toimiakseen sulavasti.

Tekisi tosin mieli vaihtaa syksyllä uuteen 14 pro:hon kun akku on mennyt aika huonoksi ja kamerakaan ei oikein enää pärjää uusille laitteille.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei voi tietysti suoraan verrata vanhempaa ja uudempaa mallia, mutta itsellä on 2017 myyntiin tullut iPhone X (silloinen "pro"-malli), jossa on käsittääkseni 3 gigaa rammia ja hyvin pyörii edelleen kun syksyllä tulee 5 vuotta käyttöä täyteen. iPhonehan ei vaadi yhtä paljon rammia kuin androidit toimiakseen sulavasti.
Itsellä on kakkosluurina hieman tuota uudempi 2018 vuosimallin iPhone XS Max, jossa on 4 gigaa RAM-muistia. Päätoimisessa käytössä on tuota muutaman vuoden uudempi Googlen Pixel 6 Pro, jossa RAM-muistia on puolestaan 12 gigatavua.

Varsin hyvin tuo vanhempi iPhone pärjää ainakin peruskäytön nopeudessa ja sujuvuudessa tuon uudemman ja hulppeammalla RAM-muistilla varustetun Androidin rinnalla. Vanhemmissa vähäisemmällä RAM-muistilla varustetuissa Android-luureissa olen pistänyt merkille, että sovellusten välillä vaihdellessa vanha sovellusistunto häviää nopeammin välimuistista. Applen iOS-laitteissa muistinhallinta on teknisesti toteutettu Androidista poikkeavalla tavalla, joten tuo pienempi RAM-muistin määrä ei sinänsä ole ongelma.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kamerassa ainoa ero pron ja karvalakin välillä taitaa olla parempi optinen zoomi. Kamera sinällään on kyllä perusmallissakin laadukas. Jos kuvien & videoiden on tarkoitus päätyä pääasiassa verkkoon sekä someplatoille, niin aivan varmasti pärjää tuolla 13 perussetilläkin.
Siis onhan pro:ssa myös kolmas linssi, eli "teleputki" verrattuna karvalakkiin, jossa vain peruslinssi ja ultralaajis. Jos yhtään enempää harrastaa valokuvausta, niin tuo on tosiaan ihan hyvä lisä. Tosiaan itsekään en ole RAMmeja edes jaksanut koskaan katsoa iPhonesta, koska ei sillä ole mitään merkitystä käytön kannalta. Tallennustilahan näissä maksaa, ja sanoisin, että 64GB on sellainen millä pärjää jo todella pitkälle, varsinkin jos kuvat heittää icloudiin. Mulla nyt 256GB josta käytössä on 36GB.

iPhone 13 hinnat tulee alas hetikohta kun 14 on julkaistu, eli kannattaa sen aikaa odotella. Samaan aikaan tulee myyntiin myös iso kasa käytettyjä 12-mallin puhelimia, joista Pro-mallit maksaa jonkun n. 500€ (tähän hintaan olen about aina oman 2 vuotta vanhan puhelimeni myynyt).
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suunnittelen iPadin ostoa, käyttö on pääosin TV-sarjojen ja leffojen katselua matkoilla, jonkin verran nettiselailua ja ehkä pikkasen kevyttä pelailua. Näytön koko max noin 10" mutta 8" riittää myös, pelkkä wifi riittää, ei tarvitse sim-paikkaa, kameroilla ei mitään väliä, tallennustilaa saisi olla 64-128Gt, tärkeintä olisi hyvä näyttö ja akunkesto. Käyttö on sen verran satunnaista että kovin hirveästi en viitsi sijoittaa tähän, uusista tulisi siis käytännössä kysymykseen tuo iPad 10.2 2021 64 Gt Wifi, käytettyjä on kuitenkin paljon tarjolla joten olisiko niistä joku varteenotettava vaihtoehto tuolle samassa hintaluokassa?
 

DastinB

Jäsen
Windows koneeni on tulossa luultavasti pian tiensä päähän kymmenen vuoden käytön jälkeen.

Eli mielessä on käynyt olisiko MacBook itselle se oikea ja millä spekseillä?
Käyttö on netissä surffailua ja graafien seuraamista eli ei mitään pelaamista. Kuvien katselua jonkin verran ja juuri tuo MacBook houkuttaisi kun saa hyvin rokkaamaan puhelimen kanssa yhteen.

Macbookeissa ei taida enää olla tuota nettipiuhan paikkaa eli joutuu menemään wifillä? Itsellä muutamassa paikassa jossa vietän aikaa on joskus ongelmia juuri wifin kanssa, mutta toimii paremmin piuhalla? Entäs nuo tämän päivän tulostimet, miten liitetään koneeseen?

Tarvitseeko MacBook heti jotain lisävarusteita toimiakseen?
Maksan ennemmin muutaman sadan enemmän laadukkaasta koneesta, joka myös kestäisi mielellään yhtä kauan kuin vanha, joten se ei ole ongelma.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttö on netissä surffailua ja graafien seuraamista eli ei mitään pelaamista. Kuvien katselua jonkin verran ja juuri tuo MacBook houkuttaisi kun saa hyvin rokkaamaan puhelimen kanssa yhteen.

Macbook Air riittänee hyvin...

Macbookeissa ei taida enää olla tuota nettipiuhan paikkaa eli joutuu menemään wifillä?

Adapterin saa mäkin usb-c liitäntään

Entäs nuo tämän päivän tulostimet, miten liitetään koneeseen?

WiFi mulla on, mutta varmaan löytyy johtoja tuohon usb-c liitäntään

Tarvitseeko MacBook heti jotain lisävarusteita toimiakseen?

Ei, jos osaa käyttää touchpadiä hiirenä
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Just olin kirjoittamassa että macbookkeihin ja muihinkin moderneihin läppäreihin saa usb-c hubin kiinni jossa on esim ethernet-paikka mutta heavy ehti ensin. Omaan korvaan tuo 10 vuoden käyttöaika kuulostaa utopistiselta mutta saahan sitä toivoa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Just olin kirjoittamassa että macbookkeihin ja muihinkin moderneihin läppäreihin saa usb-c hubin kiinni jossa on esim ethernet-paikka mutta heavy ehti ensin. Omaan korvaan tuo 10 vuoden käyttöaika kuulostaa utopistiselta mutta saahan sitä toivoa.
Oma 2014 hankittu Macbook Air on edelleen aivan iskussa, kerran vaihdettu akku. Oli aika kovassakin käytössä ensimmäiset reilu viisi vuotta, kun kaikki opinnot tuli sillä näpyteltyä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Oma 2014 hankittu Macbook Air on edelleen aivan iskussa, kerran vaihdettu akku. Oli aika kovassakin käytössä ensimmäiset reilu viisi vuotta, kun kaikki opinnot tuli sillä näpyteltyä.

Laitatko tuon sinun macbookin speksit? Ihan mielenkiinnosta kiinnostaa mitä rautaa tuon aikaisessa mac koneessa on? EDIT Esim itselläni on tässä Win11 koneessa i7-4790k prossu joka on julkistettu vuonna 2014 ja ei tällä kovin montaa vuotta enää pärjää. Toki muut osat ovat uudemmat tässä Windows koneessa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Esim itselläni on tässä Win11 koneessa i7-4790k prossu joka on julkistettu vuonna 2014 ja ei tällä kovin montaa vuotta enää pärjää. Toki muut osat ovat uudemmat tässä Windows koneessa.

Se taas johtuu siitä Windowsista, joka syö sen tehon. Itsellä on saman ikäisessä mäkissä i5 prossu, joka riittää lähes kaikkeen. Se lähes tulee siitä, että videollisiin Teams-palsuihin ei oikein enää. Sekin on Microsoftin vika, Zoom ja Google Meets pyörii hienosti.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Se taas johtuu siitä Windowsista, joka syö sen tehon. Itsellä on saman ikäisessä mäkissä i5 prossu, joka riittää lähes kaikkeen. Se lähes tulee siitä, että videollisiin Teams-palsuihin ei oikein enää. Sekin on Microsoftin vika, Zoom ja Google Meets pyörii hienosti.

Meillä on vähän eri käsitykset pärjäämisestä. Kaikki perus jutut (Office, Teams, Teamviewer, Zoom, nettiselailu, video-editointi, podcast editointi audacityllä yms) tulee hoidettua ja varmaan tulisi hoidettua vielä monta vuotta mutta tällä i7-4790k + 1070 Ti + 16GB kombolla ei tule enää pelailtua uusimpia pelejä enää kovinkaan kauaa. Ikävä kyllä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
uusimpia pelejä enää kovinkaan kauaa

No ihan varmaan ei, mutta luulin näin pelikonsoliaikana pc-pelaamisen olevan pienen piirin harrastus, jossa jo kaksi vuotta vanha rauta on ikäloppua. Se, että 10 vuotta vanha prossu käy pelaamiseen edes auttavasti kertoo paljon kehityksen hidastumisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös