Apple – omena mätänee?

  • 315 821
  • 1 671

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Tilasin ebaysta alkuperäisen Applen akun, maksoi noin 70 euroa ja mukana tuli tarvittavat ruuvimeisselit koneen avaamiseen. Halvemmallakin olisi akkuja löytynyt jos olisi tarvikeakun ottanut.

Voiko joku valistaa typerää: mikä on akun ja tarvikeakun ero?

Ja kun digishop ilmoitti vaihtavansa macbook pron (vm 2011/2012) akun mulle alle satasella, voiko tästä päätellä onko kyseessä akku vai tarvikeakku?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Voiko joku valistaa typerää: mikä on akun ja tarvikeakun ero?

Ja kun digishop ilmoitti vaihtavansa macbook pron (vm 2011/2012) akun mulle alle satasella, voiko tästä päätellä onko kyseessä akku vai tarvikeakku?

Digishopin sivuilla sanotaan akun olevan alkuperäistä vastaava tarvikeakku. Varmaan aluksi näin onkin, mutta yleensä tarvikeakut antautuvat alkuperäistä nopeammin.

Halpa ja hyvä ovat yleensä kaksi eri tuotetta. Sanonnan mukaan köyhän ei kannata molempia ostaa - tämä ei ollut kanta mahdolliseen varakkuuteesi kuitenkaan. Hymiö.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voiko joku valistaa typerää: mikä on akun ja tarvikeakun ero?

Ja kun digishop ilmoitti vaihtavansa macbook pron (vm 2011/2012) akun mulle alle satasella, voiko tästä päätellä onko kyseessä akku vai tarvikeakku?

Suurin ero varmaan on käytännössä että toisessa on kyljessä Applen logo ja toisessa ei ole. On hyvin paljon mahdollista että täysin samaa akkua myydään sekä logolla että ilman tai vähintäänkin että tulevat samasta tehtaasta. Itse koen että ostamalla alkuperäisen akun saa suuremmalla varmuudella hyvää tavaraa ja että tarvikeakuissa on isompi riski, kovin paljoa enempää en kyllä maksaisi jos speksit ovat samanlaiset. Macbookiin akkua ostaessa kannattaa katsoa myytävien akkujen speksejä, halvimmat ovat usein pienemmän kapasiteetin akkuja ja tarjoavat siten vähän lyhyempää akkukestoa.

Digishopista en osaa sanoa, kannattaa kysyä suoraan heiltä.
 

Tuamas

Jäsen
Digishopista en osaa sanoa, kannattaa kysyä suoraan heiltä.

Tuo speksien tsekkaus on hyvä ohje.

Digishopissa ainakin vielä vuosi sitten Applen tuotteiden näytönvaihdot olivat halvimpia, mutta näytöt olivatkin sitten laadultaan aivan täyttä paskaa,
sekä väritoisto että erityisesti näytön kirkkaus oli todella merkittävästi jäljessä alkuperäisen laatua.

Tilasin sitten Tokoitekiltä itse vaihdettavan näytön ja se oli kohtuullisesta hinnastaan huolimatta jo lähellä alkuperäisen näytön tasoa.

Eli tarvikeosien osalta juuri kuten sanoit, speksit kannattaa käydä läpi ja jos säästö on Macbookissa vaikka kymppejä alkuperäinen vs. tarvike, niin en uhraisi sekuntiakaan pohdintaan kumpi kannattaa ottaa.
 

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Kiitos ohjeita antaneille.

Päädyin vaihdattamaan akun Digishopissa, kyseessä oli tarvikeakku, vaihto maksoi 89 ja kesti aika tarkkaan vartin. Kysyin noiden akkujen eroista ja myyjä kertoi, että Applen omia (=alkuperäis?) akkuja ei näin vanhaan (2011-2012) enää saisikaan.
 

The Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Original Six, altavastaajat
Toisekseen onko kokemuksia laitteen hankkimisesta joko Ruotsista, UK:sta tai Jenkeistä? Mietin valuuttakurssien takia, että jonkinlainen säästö voisi tulla jos työreissulla ostan sen jostakin edellä mainituista maista, mutta mahdolliset takuuasiat voi tällöin tulla murheeksi?

Ostin oman perus iPadini reilu vuosi sitten Liettuassa virallisesta Apple kaupasta. Kaupassa sanottiin että tuotteella on vuoden kansainvälinen takuu jolla voi korjata missä tahansa. Sen jälkeen on vielä toinen vuosi kaupan oma takuu voimassa, mutta silloin pitäisi viedä takaisin sinne korjattavaksi.

On kyllä mainio vehje, erittäin tyytyväinen olen ollut omaani. En aluksi luullut että tulisin käyttämään sitä niinkin paljon kuin mitä olen. Enimmäkseen viihdekäytössä on ollut.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ostin oman perus iPadini reilu vuosi sitten Liettuassa virallisesta Apple kaupasta. Kaupassa sanottiin että tuotteella on vuoden kansainvälinen takuu jolla voi korjata missä tahansa. Sen jälkeen on vielä toinen vuosi kaupan oma takuu voimassa, mutta silloin pitäisi viedä takaisin sinne korjattavaksi.
....
Väitänpä vaan, että koska EU on sisämarkkina, niin suomen Applella on kovasti perustelemista, että miksi he rajoittavat tavaroiden vapaata liikkuvuutta tuommoisella säännöllä. 100% varmasti takuun pitää olla EU:n laajuinen ja sama kaikkialla. Mikä on käytäntö, on sitten eri asia, mutta EU tuomioistuin tulee jos varmasti lopettamaan tuommoisen käytännön, jos asia siellä joskus käsiteltäsisiin. Luultavasti kuitenkin on niin, että kyllä tuo takuu on suomessakin voimassa, vaikka myyjä ei sitä tiennyt.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Väitänpä vaan, että koska EU on sisämarkkina, niin suomen Applella on kovasti perustelemista, että miksi he rajoittavat tavaroiden vapaata liikkuvuutta tuommoisella säännöllä. 100% varmasti takuun pitää olla EU:n laajuinen ja sama kaikkialla. Mikä on käytäntö, on sitten eri asia, mutta EU tuomioistuin tulee jos varmasti lopettamaan tuommoisen käytännön, jos asia siellä joskus käsiteltäsisiin. Luultavasti kuitenkin on niin, että kyllä tuo takuu on suomessakin voimassa, vaikka myyjä ei sitä tiennyt.
No ei. Kuten Walrus kertoo, on Applen eli valmistajan takuu vuoden ja se on kansainvälinen. Ja tuo on se mihin EU voi puuttua, jos Apple tuota yrittää jotenkin rajata. Toinen vuosi on myyjäliikkeen myöntämä lisätakuu tai -suoja ja Applella ei tuon kanssa ole enää mitään tekemistä. Ei EU tuomioistuin voi velvoittaa Applea noudattamaan myyjäliikkeen myöntämää lisätakuuta.

Kokonaan toinen juttu on sitten mahdollinen virhevastuu, mutta se taas on eri asia kuin takuu.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ei. Kuten Walrus kertoo, on Applen eli valmistajan takuu vuoden ja se on kansainvälinen. Ja tuo on se mihin EU voi puuttua, jos Apple tuota yrittää jotenkin rajata. Toinen vuosi on myyjäliikkeen myöntämä lisätakuu tai -suoja ja Applella ei tuon kanssa ole enää mitään tekemistä. Ei EU tuomioistuin voi velvoittaa Applea noudattamaan myyjäliikkeen myöntämää lisätakuuta.

Kokonaan toinen juttu on sitten mahdollinen virhevastuu, mutta se taas on eri asia kuin takuu.

Ei kai viranomainen ole mitenkään kiinnostunut siitä, että millä nimellä myyjä jotain virhevastuun toteuttavaa prosessiaan kutsuu. Laitteen on kestettävä normaalia käyttöä vähintään tietenkin tuon kaksi vuotta ihan mukisematta, oli sille annettu takuu tai ei. Kyse on valmistajan prosessista. Tuppaavat kutsua sitä takuuksi, mutta jos iPad hajoaa itsekseen siinä parin vuoden kohdalla, niin kyllä se loppupelissä on applen ongelma tasan tarkkaan riippumatta ostopaikasta, jos se paikka on EU:ssa. Ei apple voi siihen vedota, että tämä on nyt latviasta ostettu, niin se ei kestä kun vuoden normaalia käyttöä.

Ja tietenkin eri asia on se, että mitä yksittäinen kuluttaja tuolle voi, mutta yleisenä prosessina minkä kertovat julkisuuteen, ei mene läpi.

Itsellähän oli samsungin kanssa ongelmia rikkinäisen laitteen vaihdon kanssa ja he toimivat täysin välittämättä kuluttajasuojalaista, mihin kuluttajaviranomainen sanoi tyyliin "paska juttu" ja kehoitti miettimään, että kannattaaka haastaa oikeuteen. Ongelma on se, että laissa ei ole mitään sanktioita lakia rikkovalle yritykselle ja myöskään viranomaisella ei ole mitään keinoja puuttua asiaan. Jälkikäteen voin ryhtyä vaatimaan korvauksia ja saada viranomaisen suosituksen korvausmäärästä, mutta jos laitteen vaihto kestää 3kk, kun lain mukaan on toimittava viipymättä ja viranomaisen standardi on, että DoA laite vaihdetaan kahdessa viikossa, niin mitä vahinkoa pystyn osoittamaan minulle tulleen. En mitään, kun mielipahalla ja vitutuksella ei ole arvoa. Ehkä sillä on joku arvo, että minulla oli rikkinäinen telkkari varastoitavana kun heillä ei ollut vaihtolaitetta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei kai viranomainen ole mitenkään kiinnostunut siitä, että millä nimellä myyjä jotain virhevastuun toteuttavaa prosessiaan kutsuu. Laitteen on kestettävä normaalia käyttöä vähintään tietenkin tuon kaksi vuotta ihan mukisematta, oli sille annettu takuu tai ei. Kyse on valmistajan prosessista. Tuppaavat kutsua sitä takuuksi, mutta jos iPad hajoaa itsekseen siinä parin vuoden kohdalla, niin kyllä se loppupelissä on applen ongelma tasan tarkkaan riippumatta ostopaikasta, jos se paikka on EU:ssa. Ei apple voi siihen vedota, että tämä on nyt latviasta ostettu, niin se ei kestä kun vuoden normaalia käyttöä.
Viranomaisesta en tiedä, miten eri termeihin suhtautuu. Joka tapauksessa takuu ja virhevastuu ovat kaksi ihan helvetin paljon eri asiaa ja noista kannattaa keskustella oikeita termejä käyttäen. Silloin myös ihmiset ehkä joskus oppivat erottamaan ne toisistaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on mm. tämä artikkeli virhevastuusta ja takuusta.

Takuuajan sisällä korjaus tai vaihto yleensä onnistuu hieman sujuvammin, virhevastuuseen vedotessa asiakkaan itsensäkin pitää hieman tietää mistä puhutaan, eikä selitellä jostain takuusta.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Tässähän on itselleni läheinen aihe. Käytössä mm iphonea, ipadia, macbookia, imacia jne. Applea tullut käytettyä 10-vuotta. Jonkun verran tullut noita pienimuotoisesti viriteltyäkin.

imaciin olen kertaalleen vaihtanut kovalevyn, tarkkaa hommaa, ei kuitenkaan ydinfysiikkaa. Macbook prot, nämä 2009-2012 on tulleet tutuiksi. Akkujen vaihto se kaikista helpoin. Toinen lyömätön vaihdokki on kyllä HDD:n päivittäminen SSD levyksi. CarbonCopyClonerilla vanhan levyn kloonaus, ruuvit irti pohjasta ja levy vaihtoon. Sitten käynnistys ja se siitä. Rammit on myös helppo vaihtaa, tosin niissä joutuukin olemaan tarkempi yhteensopivuuksien kanssa.

Mitäs koneita jatkislaiset suosii. Itse kun kerran tottunut retina näyttöön, niin paluuta ei ole. Täältä ääni macbook pro touch bar.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitäs koneita jatkislaiset suosii. Itse kun kerran tottunut retina näyttöön, niin paluuta ei ole. Täältä ääni macbook pro touch bar.

MacBook Pro 13 late 2013 16 GB muistilla. Tämä on optimi, Retina-näyttö, SSD-levy mutta vielä oikeat USB:t ja HDMI ja kunnon tuntumalla varustettu näppäimistö. Uudemmat menee huonompaan suuntaan kun kokoa on ihan tarpeettomasti pienennetty ja samalla menetetty liitynnät ja hyvä näppis.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Mulla oli tätä nykyistä aiemmin Macbook Pro 13" early 2015. Eli samoissa raameissa ja käytettävyydeltään, kuin tuo late 2013. Joo kyllähän ne portit yms oli ihan jees, mutta hyvin nykyään huomaa tarvitsevansa vähemmän ja vähemmän niitä portteja. Toki mullakin on adapteri, mutta yllättävän vähän tarvitsee. Lisäksi jos esim puhelin pitää saada kiinni, niin on suoraan usb-C - lightning kaapeli.

Näppiksestä on vähän kaksijakoiset fiilikset, tykkäsin vanhasta, mutta tykkään myös uudesta. Hiljaa tuolla tosin on vaikea kirjoittaa. Touch bar taas on vähän kiikun kaakun tarvitseeko. Kiva lisä, mutta siinä se. Itsellä ehkä isoin syy oli, että samalla saa usb-C portit molemmin puolin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sylissä on uudenkarhea MacBook Pro 13" (2019), 2,8 GHz Intel Core i7, 16gb, jne..., jonka hommasin työkoneeksi. Työpöydällä on kyllä iMac 2015 retina näytöllä, jolla sinänsä on vielä vuosia jäljellä, mutta tarvitsin liikkuvamman vehkeen ja iPad Pro ei sittenkään riittänyt kaikkeen tarpeelliseen. Pitää vielä odottaa, että työpaikan niilot saa mulle admin-oikeudet, kun ilman niitä ei oikein siirtyminen datan ja ohjelmien puolesta onnistu. Kirjoitushommia toki voi tehdä näinkin. Touch bar on... no mukava lisä, mutta ei mitenkään tuiki tarpeellinen. Lähinnä jos tulee katsottua elävää kuvaa, tulee käytettyä kirkkauden ja äänenvoimakkuuden säätimiä sitä kautta. Ehkä tottumus tuo sitten lisää ohjelmakohtaista erityiskäyttöä.

USB-C portteja tässä sitten riittää (4 kpl) ja niiden lisäksi vain perinteinen kuulokereikä. Olisihan tuonne voinut jotain yhteensopivuutta alaspäin jättää esim. yhden usb 2 -portin muodossa. Sinänsä tuo USB-C on aika hurja kun 61 W laturi tunkee sitä kautta virrat täyteen parissa tunnissa. Multiadapteri on (USB 2, HDMI, USB-C esim. virransyötölle ja useita korttipaikkoja), mutta se ei aina kulje mukana ja tod. näk. tuleekin olemaan jonkinlainen työpöydälle jätettävä minitelakka tästä lähtien.
Mulla alla 15" 2016 Macbook Pro ja kyllä tämä on selvästi heikkolaatuisempi kuin aiemmat laitteet. Näppis on aivan kauhea, sekä tuntumaltaan, että nyt on alkanut näppäimet jumittelemaan, joka tosin korjaantuu ravistelemalla laitetta. 15" on myös ehkä vähän turhan iso, kun aika paljon liikun työssäni, ja seuraavaksi otankin 13" kun tämä menee vaihtoon (ensi vuoden alussa).

Itsellä kulkee tuo todennäköisesti sama palikka aina repussa mukana ja sitten taas työpisteellä on usb-c -näyttö, joka toimii samalla telakkana. Eli näyttö kytketään vain yhdellä usb-c -kaapelilla koneeseen, jota kautta sitten myös lataus. Näytössä on kiinni usb-laitteita, esim hiiren laturi, muistitikut jne. Luuritkin siihen saisi kiinni mutta äänenlaatu on ihan anuksesta, joten käytän MacBookin omaa kuulokeliitäntää. Ihan toimiva systeemi, kun kone on "telakoitu" yhdellä piuhalla. Tuo ulkoisen näytön kytkeminen on myös mennyt mielestäni harppauksia kohti kivikautta, käytännössä aina kun liittää näytön, alkaa kummallinen vilkutusshow, joka jatkuu n. 30 sekuntia. Ennen se toimi ihan välittömästi kun kytkit piuhan. Steve kääntyilee haudassaan tällaisten typeryyksien kanssa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mulla alla 15" 2016 Macbook Pro ja kyllä tämä on selvästi heikkolaatuisempi kuin aiemmat laitteet. Näppis on aivan kauhea, sekä tuntumaltaan, että nyt on alkanut näppäimet jumittelemaan, joka tosin korjaantuu ravistelemalla laitetta. 15" on myös ehkä vähän turhan iso, kun aika paljon liikun työssäni, ja seuraavaksi otankin 13" kun tämä menee vaihtoon (ensi vuoden alussa).

Butterfly-näppis on kyllä saanut todella paljon kritiikkiä osakseen, eikä ihan aiheetta. Pikkuhiljaa olen siihen tottunut, mutta ei jotenkin huonolta se tuntuu edelleen. Ilmeisesti tällä tavalla on kuitenkin saatu koneesta litteämpi... Itse olen myös 15" käyttäjä, hetki meni 13", mutta sitten iski ikänäkö ja kun melko paljon työskentelen myös pelkällä läppärillä, niin siirryin 15" malliin.

Näppiksen lisäksi pitää todeta, että touchpad on vaan liian iso tässä koneessa. 'Tap to click' oli pakko ottaa pois käytöstä, niin paljon tuli virhepainalluksia, vaikka tuohon jotain älykkyyttä on ilmeisesti rakennettukin.

Kaikesta tästä huolimatta tuntuu aika kaukaiselta ajatus siirtymisestä Windows-läppäriin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Näppiksen lisäksi pitää todeta, että touchpad on vaan liian iso tässä koneessa. 'Tap to click' oli pakko ottaa pois käytöstä, niin paljon tuli virhepainalluksia, vaikka tuohon jotain älykkyyttä on ilmeisesti rakennettukin.
Myös tämä pitää paikkansa. Käytännössä käsiä täytyy nyt pitää koko ajan ilmassa, joka rasittaa ranteita aika huolella jos jotain pidempää kirjoittelee. Touchpadin laatu ja tarkkuus on kyllä ihan omaa luokkaansa, käytännössä missään muussa laitteessa ei välttämättä tarvitse hiirtä lainkaan, mutta tuo on vaan liian iso. Vanhassa se oli juuri sopiva.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Tuo ulkoisen näytön kytkeminen on myös mennyt mielestäni harppauksia kohti kivikautta, käytännössä aina kun liittää näytön, alkaa kummallinen vilkutusshow, joka jatkuu n. 30 sekuntia.
Minulla on Macbook Pro 15" 2016 ja tuollaista ongelmaa on ollut näyttöjen kanssa joissa on suurempi resoluutio kuin HD-resoluutio. Ostin sitten Belkinin 4K/60Hz-adapterin ja vilkuttelut loppui siihen. Jotain vikaa noissa kättelyissä on näyttöjen kanssa riippuen siitä mitä adapteria käyttää välissä. Muita ongelmia minulla ei ole tämän kanssa ollutkaan. Näppis on toiminut ihan ok vaikkei se näppäintuntumaltaan parhaita Applen näppiksiä olekaan.

Touch barille en ole kolmen vuoden aikana löytänyt juurikaan käyttöä. Tai siis sellaista käyttöä että sitä käyttäisi johonkin muuhun kuin mitä aikaisemmissa Macbookeissa oli toteutettu norminäppäimillä.
 
Onko ihmisillä jo kokemuksia iOS13:sta? Jos, niin mitä mieltä?

Joku varmaan tulee kohta ilmoittamaan, että mikset idiootti googlaa ja muodosta omaa mielipidettä sen perusteella. No enpä meinaa googlata kuitenkaan, vaan kysyn täältä kanssaveljiltä ja -sisarilta mietteitä.

Itse en ole vielä ladannut, mutta eiköhän se lähipäivinä tule tehtyä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko ihmisillä jo kokemuksia iOS13:sta? Jos, niin mitä mieltä?

Joku varmaan tulee kohta ilmoittamaan, että mikset idiootti googlaa ja muodosta omaa mielipidettä sen perusteella. No enpä meinaa googlata kuitenkaan, vaan kysyn täältä kanssaveljiltä ja -sisarilta mietteitä.

Itse en ole vielä ladannut, mutta eiköhän se lähipäivinä tule tehtyä.
Hopeisesta Omenasta luin, että jotkut (monet?) ovat jotain ongelmia ja bugisuutta havainneet. Tuon takia itse aion odottaa ainakin 13.1 -version julkaisuun, ennen kuin päivitän.
 

lihaani

Jäsen
Onko ihmisillä jo kokemuksia iOS13:sta? Jos, niin mitä mieltä?

Joku varmaan tulee kohta ilmoittamaan, että mikset idiootti googlaa ja muodosta omaa mielipidettä sen perusteella. No enpä meinaa googlata kuitenkaan, vaan kysyn täältä kanssaveljiltä ja -sisarilta mietteitä.

Itse en ole vielä ladannut, mutta eiköhän se lähipäivinä tule tehtyä.

Melko uuteen iPhone XR:ään latasin viime viikolla iOS 13.1:sen.
Hyvin tähän asti on pelittänyt. Suorituskyky on jos mahdollista vieläkin parantunut.
Silmäkarkkia (tumma tila ym) on lisätty. Joku voi tykätäkkin.
Mitään bugeja ei ole muutaman päivän aikana ilmaantunut.
Mielestäni sen voi huoletta ladata.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Melko uuteen iPhone XR:ään latasin viime viikolla iOS 13.1:sen.
Hyvin tähän asti on pelittänyt. Suorituskyky on jos mahdollista vieläkin parantunut.
Silmäkarkkia (tumma tila ym) on lisätty. Joku voi tykätäkkin.
Mitään bugeja ei ole muutaman päivän aikana ilmaantunut.
Mielestäni sen voi huoletta ladata.
Suurinpiirtein näin. Päivityksiä on tullut kyllä huolella tuohon: 13 -> 13.0.1 -> 13.1 -> 13.1.1 -> 13.1.2

Itsellä ei ole mitään bugeja esiintynyt kyllä missään vaiheessa, ja tuo isompi päivitys 13 -> 13.1 taisi olla jotain uusia ominaisuuksia joita ei ehditty saamaan valmiiksi ajoissa. MacOS Catalina pitäisi tulla perjantaina.
 

Takiainen

Jäsen
Se on se ikuinen dilemma. 15" olsi kyllä jo sen kokoinen, ettei kauheasti kaipailisi välltämättä edes lisämonitoria, mutta se paino.


Itse yritin käyttää IMacia näyttönä töissä. No, Target Display -mode on jo mennyt manan majoille aikoja sitten, joten kokeilin Air Play ja Chromecast yhteensopivuuden tuovaa softaa, joka ei toiminut. Kotona olisi melkein tarpeeton 9 vuotta palvellut iMac, mutta siinä on Mini-Display portti eikä sellaista yhteensopivuutta ja sovitinta ole joka veisi kuvan USB-C:ltä Mini-Displaylle. Thurderbolt 2:lle onnistuisi... joten mulla ei edes vilkuttele. :D Monitori hankintaan vaan.

Itse juuri kirjottelen viime vuoden MacBook Prolla ja näyttönä vuoden 2009 iMac, eli toimii kyllä adapterin kanssa (USB-C -> MiniDisplayport-naaras).
 

Takiainen

Jäsen
Ohoh! Onko sinulla sitten sen jatkona MDP-koiras --MDP-koiras, jotta saat kiinni iMaciin. Jos näin on, niin kerrotko noiden adaptereiden valmistajan. Niissä kun tuntuu olevan eroja spekseissä, eikä viitsisi ostaa toimimatonta.

Jep! Eli koiras-koiras mdp piuhalla (Delock Mini Displayport 1.2 -kaapeli, uros - uros, 2 m 19,99) sitten kiinni iMacissa. Fuj:tech USB-C - Mini DisplayPort -adapteri, musta 34,99 tuo USB-C MDP adapteri käytössä. Huomannut tosiaan seuraavaa kun näitä tässä pyöritellyt, eli DisplayPort -> HDMI-muunnosta ei saa missään vaiheessa tehdä, silloin ei toimi.

Pienenä disclaimerina pitää mainita, että ilmeisesti iMaceissa on myös tapahtunut juuri tuossa 2009-2010 tienoilla jokin muutos tuossa target display kättelyssä ja voi olla, että uudemmat iMacit eivät välttämättä tätä setuppia tue. Kannattaa jostain sellaisesta paikasta hankkia adapterit, joilla on palautusoikeus. Duunikaverilla käytössä vanha Cinema Display samaisen läppärin kanssa ja häneltä taisi löytyä sitten Thunderbolt 2 adapteri: Apple Thunderbolt 3 (USB-C) - Thunderbolt 2 -sovitin, MMEL2 58,99

Ja samoin sen uros-uros kaapelin tulee sitten olla oikeasti joko pelkkä Displayport tai Thunderbolt kaapeli. Ristiin ei toimi.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös