Kyllähän noista Törmäsen haastatteluista pastaa se, että ihan kaikki HIFK:n sisällä ei ole kunnossa: Aaltosen tilanteesta ei puhuta, ei keskustella siitä, että tuliko organisaatiolta tarpeeksi tukea ja kaiken kruununa tuo lause, "kuinka iloisia tässä olisi oltu, jos olisimme olleet kakkosia runkosarjassa ja ennen tätä laulussa", joka viittaisi suoraan Seliiniin. Silti Törmänen sanoi, että hänellä on sopimus ensi kaudesta ja jatkaa ilman muuta tietoa. Mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella?
Itse joukkuetta kannattavana ihmisenä olen monta kertaa sanonut, että HIFK:n tämän kauden tyyppistä epäpelaamista en halua enää katsoa ensi kaudella. Alivoima ei toiminut, ylivoima ei toiminut, joukkueen hyökkäyksessä ei ollut rakennetta, paineen alla lähdöt päättyivät liian usein vastustajan lapaan sininviivalla, joukkueen kärkipelaajat alisuorittivat koko kauden. Silti HIFK oli neljän parhaan joukossa. Mikäli nyt otetaan fanitakki päältä pois ja mietitään järjellä tätä tilannetta, niin nyt pitää katsoa kauemmas, eikä vain ensi kautta. HIFK:n pitää oikeasti miettiä, että kenet HIFK haluaa Törmäsen seuraajaksi ja siihen junaan pitää aikataulullisesti hypätä. Omissa papereissani se henkilö on Karri Kivi, jonka sopimus Ilveksen kanssa päättyy tiettävästi seuraavaan kauteen. Nyt jos HIFK vetäisi Selinin kanssa yhden kauden, niin se olisi typerä välikausi. Eikä Selin mielestäni ole näytöiltään se tason valmentaja, että hänen kanssaan automaattisesti kannattaa uutta kolmen vuoden projektia aloittaa. Toki Törmäsen, johdon ja muun valmennuksen tilanne voi olla niin solmussa, että jatkon edellytyksiä ei ole ja Selin tulee tätä paikkaamaan. Kuten sanottu, me emme tiedä kaikkea.
Mikäli Törmänen jatkaa, joka saattaa olla järkevin vaihtoehto (rahallisesti, pitkällä tähtäimellä), niin jotain kuitenkin pitää tapahtua, että tämän vuotinen alisuorittaminen ei toistu. Toivon todella, että HIFK:ssa tehdään oikeat analyysit kehittämisalueista, eikä vain jatketa eteenpäin ja ensi kaudella painitaan samojen ongelmien kanssa, joita on pelaajamateriaalissa, fysiikassa/urheilullisuudessa, loukkaantumisissa ja myös itse pelaamisessa. Törmäsen jatkaessa kannattaa oikeasti miettiä pitääkö valmennusryhmään tehdä vaihdoksia esimerkiksi erikoistilanteiden osalta. Eilinenkin peli olisi pitänyt voittaa jo pelkästään ylivoimilla. HJK:ssahan päädyttiin päävalmentajan jatkoon, mutta taustavoimia vaihdettiin.
Olen siitä asiasta samaa mieltä, että Nybondas on yksi suurimmista turbulenssin aiheutajista. Karmea määrä euroja käytössä ja kun esimerkiksi eilistä rosteria katsoi, niin ei voinut, kuin huokailla. Hienosti jätkät asenteella vetivät, mutta onhan tuohon euromäärään nähden rosteri surkuhupaisa. Johtavina pelaajina häärivät pelillisesti Kantola ja Petrell, kun heidän pitäisi olla alempien kenttien pelaajia. Missä meidän johtavat pelaajat, karmea määrä hutihankintoja taas kerran ja lisäksi tietyt pelaajat jatkavat kaudesta toiseen, vaikka taso ei riitä tai eivät pysy kasassa.
Aaltosesta on vielä pakko sanoa sen verran, että olen aivan varma, että hän olisi onnistunut esimerkiksi Tapparassa, HPK:ssa tai Kalpassa. Aaltonen ajautui HIFK:ssa sellaiseen pelilliseen umpikujaan, josta hän ei vain ulos päässyt ja tästä menee iso osa myös valmennuksen piikkiin. HIFK:ssa on ennenkin nähty pelaajia, jotka ovat epäonnistuneet ja sitten loistaneet muualla. Aaltonen on pelaajaprofiililtaan sellainen pelaaja, jonka pelaaminen helposti lähtee väärille urille, kun huono kierre alkaa. Ei kyse ollut siitä, ettikö Aaltonen olisi yrittänyt. Sama homma oikeastaan Erosen kanssa. Helppo kaataa kauhea määrä paskaa niskaan, mutta kun joukkueen kiekollinen pelaaminen on lapsen kengissä, niin joukkueen "kiekollinen" ykköspuolustaja on usein se, joka sen likaämpärin niskaansa saa.