Linnankundi
Jäsen
Jos en ihan väärin laskenut, niin tarkoittaa noin viiden sentin korotusta/litra. Bensaa myydään noin kaksi miljardia litraa ja dieseliä kolme miljardia litraa vuodessa.
Kuvaamasi kaltainen tapa toimia on ennemminkin juuri hyvinkin vasemmistolainen tapa toimia. Jos kotitalousvähennys on 2400 euroa vuosi ja 10 vuodessa 24000 euroa, niin en ymmärrä miksi työssäkäyvälle tulisi jakaa tällaisia rahoja mistään syystä ja miksi sillä tulisi ylläpitää kotisiivojien ammattiryhmää? Parempi vaihtoehto on ottaa koko vähennys pois ja laskea kaikkia hyödyntäviä veroja, kuten ansiotuloveroa tai arvonlisäveroa.
Siis tienaat jotain 100 000 vuosi ja meinaat että 2400 verovähennyksen takia kannattaa ottaa palkatonta vapaata? Avaatko hieman miten tuo huomattavasti kannattavampi on laskettu?Minulle kuitenkin on huomattavasti kannattavampaa tehdä homma itse ja kaikki muut (raksa reino ja valtio) häviävät.
Mutta kun se ei mene näin. Kotitalousvähennyksen takia ihmiset teettävät paljon töitä, jotka muuten tekisivät itse. Ja pahimmillaan ottaisivat palkatonta vapaata työn tekemiseen. Itse esim asennutin kotitalousvähyöty ja kselllä pihakivetyksen. Ilman vähennystä olisin tehnyt itse. Olisin ottanut palkatonta vapaata ja säästänyt. Oma marginaali-% huitelee sielä 58,5% tienoilla, joten valtion verotuloissa ottama lommo olisi ollut aika huomattava. Lisäksi palkkani maksaa ulkomainen yritys, joten koko palkkani + sotut koituu kansantalouden tappioksi palkattoman vapaan aikana. Kansantaloudellisesti ajatellen valtion luultavasti kannattaisi teettää minulle se kivetys ennemmin kun päästä minut palkattomalle vapaalle. Minulle kuitenkin on huomattavasti kannattavampaa tehdä homma itse ja kaikki muut (raksa reino ja valtio) häviävät.
Jos en ihan väärin laskenut, niin tarkoittaa noin viiden sentin korotusta/litra. Bensaa myydään noin kaksi miljardia litraa ja dieseliä kolme miljardia litraa vuodessa.
Oikeistolainen tapa olisi että korkeaa lisäarvoa tuottavat ihmiset eivät maksaisi korkeita veroja ja muita maksuja vaan saisivat pitää työnsä hedelmät, joilloin heillä olisi mahdollisuus palkata apua ilman korkeita sivukustannuksia.Kuvaamasi kaltainen tapa toimia on ennemminkin juuri hyvinkin vasemmistolainen tapa toimia. Jos kotitalousvähennys on 2400 euroa vuosi ja 10 vuodessa 24000 euroa, niin en ymmärrä miksi työssäkäyvälle tulisi jakaa tällaisia rahoja mistään syystä ja miksi sillä tulisi ylläpitää kotisiivojien ammattiryhmää? Parempi vaihtoehto on ottaa koko vähennys pois ja laskea kaikkia hyödyntäviä veroja, kuten ansiotuloveroa tai arvonlisäveroa.
Vastaukseni boldauksen jälkeen. Mutta mitä kommentteihisi tulee niin kyllä siinä selvästi käy ilmi, että tämän hallitusohjelman myötä on Suomen katkerilla ja kateellisilla sosialisteilla käynyt aikainen joulu.
Oikeistolainen tapa olisi että korkeaa lisäarvoa tuottavat ihmiset eivät maksaisi korkeita veroja ja muita maksuja vaan saisivat pitää työnsä hedelmät, joilloin heillä olisi mahdollisuus palkata apua ilman korkeita sivukustannuksia.
Vasemmistolainen tapa taas on kaikkia verotetaan niin paljon, että korkeaa lisäarvoa tuottavat maksavat helvetisti veroja jotta matalaa lisäarvoa tuottavat voivat maata kotonaan työttöminä.
Toki tämä kotitalousvähennys on hieman paikka-paikan päällä korjaus toimimattomaan systeemiin, mutta kuitenkin askel kohti tuota oikeistolaisempaa mallia. Siksi vasemmisto sitä vastustaakin.
Jos olet työssä käyvä, etkä missään hädässä, niin lähtökohtaisesti sinun kulusi on sinun kulut ja sinun itse maksamasi omaisuus on sinun. Teet työtä, saat palkan, maksat veron ja sitten saat käteen jäävän osuuden käyttää miten haluat. Jos jäät työttömäksi, valtio jeesaa.
Kuluni toki ovat edeleen minun, eihän vähennys niitä poista. Homman juoni on siinä, että veroja ei tarvitse maksaa ihan niin paljon, jos sillä palkallaan työllistää toisen. Siinä työllistämisessä nääs tulee maksaneeksi lisää veroja. En minä kotitalusvähenyksessä mitään "saa". Kuten en valtiota koskaan muutenkaan. Ihan maksun puolelle jäi vähennyksen kanssakin. Itse vaan olen sitä mieltä, että tonni käytettynä palvelujen ostamiseen on aika paljon parempi kun tonni, joka tuhlataan vaikka aurinkorannoilla.
Kumpi siis on parempi kun saan kasaan rahat kivetyksen tekemiseen:
A. Teetän työn ja joku saa PALKAA ja valtio LISÄÄÄ verotuloja.
B. Teen itse ja lähden vuodenvaihteessa Taikkuihin ja "tuhlaan" rahat.
On niin vakuuttavat argumentit että en osaa sanoa että yrititkö kumota heittoani vai tukea sitä. Kojamolla on 5 miljardia kiinni asunnoissa. Vaikka tokihan se AY:lle on pieni raha eikä 50 000 asuntoakaan ole edes enemmistöä kaikista, niin köyhälle Suomen valtiolle sekin on iso raha.
En tiedä onko se kehumisen aihe, että valtion rahoilla on tehty 9,8% omalle pääomalle, mutta tulkitsen viestiäsi että sinun mielestäsi näin on
Kojamo Oyj: Kojamo Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2018 - Kojamo-konserni
Jos ei onnistu, niin saat verovapaat kilometrikorvaukset.
Niin.. veroton kilometrikorvaus on Suomessa aivan järjetön, kun sillä korvataan myös pääomatuloja. Eli tällä maksetaan se 42c /km.
Ruotsissa korvataan matkakulua, eli n 20c/km. No mihin tämä on johtanut? Laajaan ja edulliseen vuokra-autobisnekseen, koska omilla autoilla ei työajoa ajeta. Samoin firma antaa sen auton käyttöön, jos se on välttämätön Työtehtävien kannalta.
Täällä taas ajellaan omalla autolla ja maksetaan myös sen investointikuluja. Samalla se mahdollistaa verottomia piilopalkanlisiä jne.
Koskahan tää korjattas, ja siirryttäs Ruotsin malliin ..
… ja ja kas, Ruotsissa EI ole reppurit kadonneet, eikä autoilu loppunut.
Tämä ehdotus osuisi työelämässä alempaan portaaseen, joka on pakotettu työn luonteen takia käyttämään omaa autoa. Kaikissa firmoissa ei ole varaa järjestää työntekijöille autoa firman puolesta. Jos työajoa ei tule säännöllisesti, mutta kuitenkin merkityksellisesti, työnantajan on hankala kokonaistaloudellisesti järkevästi järjestää työntekijälle autoa. Sopimusteknisesti ennakkoverokirjamiehille voitaisiin edelleen maksaa kilometrit siten, että käteen jäävä osuus olisi ihan sama, kuin nyt.Niin.. veroton kilometrikorvaus on Suomessa aivan järjetön, kun sillä korvataan myös pääomatuloja. Eli tällä maksetaan se 42c /km.
Ruotsissa korvataan matkakulua, eli n 20c/km. No mihin tämä on johtanut? Laajaan ja edulliseen vuokra-autobisnekseen, koska omilla autoilla ei työajoa ajeta. Samoin firma antaa sen auton käyttöön, jos se on välttämätön Työtehtävien kannalta.
Koskahan tää korjattas, ja siirryttäs Ruotsin malliin ..
… ja ja kas, Ruotsissa EI ole reppurit kadonneet, eikä autoilu loppunut.
En ole tutustunut tuohon Ruotsin malliin, mutta nopeesti mietittynä kuulostaa ihan fiksulta tai siis yleisestikin se, että auto on yleensä hyvinkin paska sijoitus joskin monesti pakollinen.
Eipä yllättänyt, että verotaakka nousee edelleen.
Autoasiasta sen verran, että moni pärjäisi ilmankin tai huomattavasti vähemmillä kilometreillä. Itsekin asuin autotta kauan alle 20 000 asukkaan kaupungissa ja hyvin toimi. Hankki asunnon läheltä työpaikkaa, ja useimpia harrastusmahdollisuuksia sekä kävelyetäisydeltä rautatie- ja linja-autoasemalta, josta hyvät yhteydet isoihin kaupunkeihin. Tiedostan kyllä että on todellisia tarpeitakin autolle eli ei kenkään tarvitse henkilökohtaisesti tätä ottaa. Paljon vaikuttaa silti valinnat ja asenne.
A ja B kysymys: Tee rahoillasi mitä haluat ja vapaa-ajallasi. Voit myös kiristää ja huudella. Perustatko samalla kansanliikkeen, kotitalousvähennys takaisin tai menemme kaikki thaimaaseen tuhlaamaan rahaa? En silti näe miksi valtion pitää rahoittaa pihakivetyksesi.
Täytyy nyt myös muistaa sekin, että edellinen hallitus loi myös kannustimia ottamaan töitä vastaan oman asuinkuntansa ulkopuolelta. Tätä kutsutaan työttömän liikkuvuusavustukseksi. Itse esimerkiksi tämän tulin saaneeksi, vaikka täytyy kyllä myöntää oma tilanne tuskin olo sellainen johon tuki oli tarkoitettu. Muistaakseni tämä tarkoitti työmarkkinatuen saamista vielä n. 50 päivää töiden alettua.