Kun maaseudun työttömyysaste on kaiketi ainakin mun kokemukseni mukaan matala, ja ihmiset yrittävät mielellään, vuosittainen tuki on liikenteen verotuksen osalta kokonaisuudessa pieni ja selvästi plussalla, kun työllisyys huomioidaan.
Autoilu on pieni osa kokonaisuutta ja voisin tähän (ja Soininvaaran logiikkaan) yhtyä jos samalla huomioidaan kaikki muut liittyvät seikat.
Lähtökohta keskustelulle on, että maamme elää yli varojensa. Velkaannumme myös nousukausillla. Puhutaan jopa parista-kolmesta miljardeista euroista vuositasolla riippuen vähän miten pitkälle tulevaisuuteen haluamme katsoa ja heikkenevään huoltosuhteelle varautua. Verotuksemme on myös tapissa eli korotusvaraa ei ole ja tahtoisin jopa sanoa, että verotusta olisi järkevää laskea, jos vain palvelut saadaan turvattua jotenkin muuten.
Meillä on muutamia vaihtoehtoja mistä tuollaiset säästöt voidaan saada. Maahanmuutto ja veronkierron torjunta ovat helppoja populistisia heittoja, mutta niistä ei tosiasiassa sellaisia säästöjä löydy että se tämän ison ongelman ratkaisi. Tämä ei tarkoita, etteikö niistä kannattaisi tai voisi pienempiä säästöjä/tulonlisäyksiä tavoitella. Haihattelu 80-luvun pääomaverotuksen perään menee myös tälle osastolle.
Mitä sitten jää jäljelle? Meillä on toki terveydenhuoltoa, koulutusta, maanpuolustusta ja muuta mihin uppoaa miljardeja, mutta minun mielestäni kuitenkin ylivoimaisesti helpointa, järkevintä ja inhimillisintä on nuo miljardit säästää syrjäseutujen tekohengittämisesgä, jolle ei ole loppua näköpiirissä. Vaikka tarkkaa summaa on vaikea laskea niin se on useita miljardeja joka vuosi.
Himmeli on ovelasti rakennettu vuosikymmenien aikana koostumaan niin monista osista, että sen laskeminen ja purkaminen olisi lähes mahdotonta. En usko, että Kepu on tätä saanut aikaan vahingossa, vaan he ovat ymmärtäneet, että jos kustannukset olisivat tiedossa ja nähtävissä, niin hekvetinkone ammuttaisiin heti alas. Maanpuolustusta on aikoinaan käytetty keppihevosena ja ehkä aiheestakin.
Vertailun vuoksi Ruotsissa näiden luontaisten muutosten on annettu tapahtua omalla painollaan, kaupungistumisaste on ihan toista ja säästöt ovat miljardeja. Ruotsi ei velkaannu ja syynä ei ole tiukempi maahanmuuttopolitiikka, radikaalisti vähäisempi veronkierto eikä tällä hetkellä oikein edes pelkkä työllisyysastekaan, joskin kaupungillistuminen on yksi tekijä joka nostaa työllisyysastetta.
Mihin ne rahat sitten menevät? Ensinnäkin palveluiden tuottaminen syrjäseuduilla on kallista. Terveys, sosiaali ja Koulutuspalveluiden tuottaminen liian pienissä yksiköissä on tehotonta ja kallista. Koneet ja tilat ovat pienemmällä käytöllä, asiakkaita joudutaan pompottekemaan luukulta toiselle. On toki asiallista muistuttaa, että jättiyksikötkään eivät ole välttämättä tehokkaita, mutta tietty minimikoko vaaditaan.
Tuottaminen on kuitenkin vain yksi osa. Ihmisiä kuljetetaan palveluiden luo yhteiskunnan rahoilla pitkiä matkoja, sitä varten pitää rakentaa ja ylläpitää infraa eli aurata kilometrejä tietä että Jani-Petteri pääsee kouluun oppimaan algebraa ja että Selma-mummo pääsee kusemaan purkkiin.
Muutamia ihmisiä varten rakennetaan sähköverkkoja, vesijohtoja, nettikaapeleita. Sähkön siirrossa on hävikkiä mitä pidempi matka sitä siirretään. Samoin lämmössä. Lämmöntuontanto on tehottomanpaa hajautetusti.
Millä tämä kaikki sitten rahoitetaan? Verovaroista, tavalla tai toisella. Infra kustannetaan isoin osin valtion varoista (mm tiet) eli sieltä voidaan iso siivu jyvittää tueksi tälle järjettömyydelle. Samoin koulutuksesta Ja jossain (pienemmässä) määrin myös terveys- ja sosiaalipalveluista. Työmatkavähennykset, maatalouden tuet, erilaiset kuljetustuet ja muut tekevät satojen miljoonien lovia valtion budjettiin.
Osa rahoitetaan kuntien piikeistä joskin valtionosuuksilla tukien eli valtion taskusta. Valtionosuudet ovat vain yksi osa kokonaisuutta, vaikka niidenkin yhteissummat ovat miljardeja (kaikki ei kohdistu haja-asutukseen). Sinänsä minulla ei sinänsä ole tarvetta puuttua kuntien menoihin monilta osin, sillä ne kohdistuvat kuntalaisille itselleen ja he saavat niistä päättää.
Sitten tulee vielä monenlaiset piilotuet. Hajallaan asuvat eivät maksa sähköstä tai vedestä niiden kustannusten mukaan, vaan tiiviimmin asuvat subventoivat hinnassa palvelut syrjässä asuville. Samaten energiaveroa kerätään kaikilta ja sitä jyvitetään maaseudulle.
Jos nämä kaikki lopetetaan niin ei minulla ole mitään sitä vastaan että biodieselin verotus lopetettaisiin vaikka kokonaan. Niin kauan kun jokainen maksaa omien valintojensa kustannukset itse, niin hän saa minun puolesta asua vaikka missä korvessa. Yhteiskuntana meidän ei ole vain järkevää tukea sitä eikä meillä ole siihen varaakaan.