Mainos

Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 432 217
  • 3 607

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tietenkin pitäisi. Pitkällä aikavälillä hukkumisia tulee vähemmän kun Välimerta ei enää ylitettäisi merikelvottomilla aluksilla tietäen, että eurooppalaiset tulevat pelastamaan. Mielestäni on sairasta olla eri mieltä ja tukea mafian hengenvaarallista Välimeren matkatoimistoa.

Tätäkin on Suomessa tutkittu EU-vaalien ehdokkaiden osalta 2019:


Ääripäänä siis vastanneista ehdokkaista Vasemmisto, SDP ja Vihreät noin 90 prosentin mukaan, että pelastaa pitäisi. Ja toisessa suunnassa vastanneista Perussuomalaiset samaa luokkaa olevalla prosentilla, että pelastaa ei pidä. Keskustan vastanneista ehdokkaista 58 prosenttia on sitä mieltä, että EU:n on pelastettava kaikki ja Kokoomuksen ehdokkaista 55 prosenttia oli pelastamisen kannalla,

Paljon oli kannatusta myös EU:n ulkopuoliset pakolaiskeskusten osalta. 83,5 prosenttia vastanneista PS:n ehdokkaista on täysin samaa tai samaa mieltä siitä, että turvapaikanhakijat tulisi ohjata ensin EU:n ulkopuolisiin pakolaiskeskuksiin. Kokoomuksen ehdokkaista 80 prosenttia on asiasta täysin samaa tai samaa mieltä. Keskustan vastanneista ehdokkaista 69 prosenttia on täysin samaa mieltä tai samaa mieltä siitä, että turvapaikanhakijat tulisi ohjata ensin EU:n ulkopuolisiin pakolaiskeskuksiin.

Tulos on sikälikin mielenkiintoinen, että EU:n ulkopuolisia pakolaiskeskuksia ei ole tulossa. Ainakaan toistaiseksi.

Itse en pidä poikkeustilanteita huomioimatta Välimeren pelastustoimintaa järkevänä, koska se kasvattaa ihmissalakuljettajien rikollisuutta lähtömaissa ja tulijoiden hyvin vaikeaa tilannetta kohdemaissa. Europolin mukaan rikollisorganisaatiot hallitsevat 70-90 prosenttia siirtolaisuudesta, ja tähän on saatava muutos. Mieleen tulee mm. siirtolaisten velka, joka on maksettava korkoineen, ja kun kouluttamaton ja kieltä taitamaton ei enää ole kysyttyä työvoimaa laillisilla markkinoilla, ihmiskauppa ja muuta rikollisuus kohdemaassa lisääntyy.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ympäristönsuojeluun 100 miljoonaa, mutta ympäristölle haitallisiin tukiin myös 100 miljoonaa lisää. Hyvin sattuivatkin luvut menemään.

Tämänhän piti olla ympäristömyönteinen hallitus.

Kasvu johtuu valtiovarainministeriön mukaan osittain hallituksen päätöksistä lisätä maatalouden tukia. Ja kun Rinteen hallitus pääsee tavoitteeseensa, jossa EU:n maataloustukia ei sidottaisikaan vastoin EU:n esittämiä tavoitteita ympäristösuojeluun liittyviin tavoitteisiin, onkin saavutettu maali.

(Annetaan sana hallitukselle: entä sitten? Onhan hallitusohjelma Euroopan ja maailman paras ilmastonsuojelulle ja ympäristölle. Kysymys hallitukselle: entäs ne konkreettiset toimet? Ja vastaus: mitkä konkreettiset toimet puuttuvat? Höpsis, hallitusohjelmassa on kaikki, ja se on paras, mitä voidaan edes kuvitella. Missään ei ole parempaa).
 

Jeffrey

Jäsen
Istuva hallitus on antanut ensimmäisen tilastoidun työnäytteensä talousosaamisestaan. Olivat hallitusneuvotteluihin budjetoineet 180 000 euroa, loppulasku olikin 600 000 euroa.


Joko tässä saa olla huolissaan Suomen tilasta näissä käsissä, vai vieläkö pelätään vain muita uhkia?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joko tässä saa olla huolissaan Suomen tilasta näissä käsissä, vai vieläkö pelätään vain muita uhkia?

Ehkä. Mutta jos Rinteen hallitus olisi budjetoinut 180 000 euroa hallitusneuvotteluihin, mutta käyttänyt 1 800 000 euroa, en olisi yhdellä ehdolla huolissani. Lopputuloksena olisi saatu riittävän tavoitteellinen ja konkreettinen ohjelma, joka parantaisi Suomen kokonaistilannetta kilpailukyvystä eläke- ja muihin suuriin nykyisiin ja tuleviin kustannuksiin ja ilmastonmuutoksen torjunnasta työllisyyteen sekä maahanmuuttajien kouluttamisesta digitalisaatioon.

Sisältö ja sen konkreettinen toteutus ratkaisevat. Toistaiseksi ei ole plussia juuri tullut, joten siinä mielessä kallista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Istuva hallitus on antanut ensimmäisen tilastoidun työnäytteensä talousosaamisestaan. Olivat hallitusneuvotteluihin budjetoineet 180 000 euroa, loppulasku olikin 600 000 euroa.


Joko tässä saa olla huolissaan Suomen tilasta näissä käsissä, vai vieläkö pelätään vain muita uhkia?
No ei siellä Rinteen juttuja ole jaksettu selvin päin kuunnella.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rinteen hallitus ollut juuri niin kujalla kuin toukokuussa ennustettiin. Mitähän seuraavaksi?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samaa vielä 3,5 vuotta.
Huomaan ajattelivani tästä hallituksesta vähän samoin kuin Kataisen sixpackista. Siinäkin Rinne oli mukana ja sekin oli yhtä vakuuttavaa sekoilua; loppuaikana hallitus äänesteli omia esityksiään vastaan, mutta pysyi silti kasassa täydet neljä vuotta. Toisin sanoen tätä näytelmää katsotaan suurella todennäköisyydellä kevääseen 2020.

Kuuntelin Areenasta podcastia, jossa ruodittiin Rinteen taivalta pääministeriksi. Aika ikävän kuvan antoi Suomen politiikasta ja sen mahdollisesta tulevaisuudesta. Jos jota kuta kiinnostaa, niin linkki löytyy tästä:

 

Jeffrey

Jäsen
Rinteen hallitus ollut juuri niin kujalla kuin toukokuussa ennustettiin. Mitähän seuraavaksi?

Ilmeisesti seuraavaksi ollaan lisäämässä ympäristölle haitallisia yritystukia 100 miljoonaa euroa.


Vielä keväällä useampi hallituspuolue hyökkäsi kovin sanoin Kokoomuksen kimppuun yritystuista.

Muun muassa vihreät kertoi keväällä tahtovansa leikata ympäristölle haitallisia tukia ja tehottomia yritystukia vähintään miljardilla eurolla. Vasemmisto puhui 500 miljoonasta eurosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ilmeisesti seuraavaksi ollaan lisäämässä ympäristölle haitallisia yritystukia 100 miljoonaa euroa.


Vielä keväällä useampi hallituspuolue hyökkäsi kovin sanoin Kokoomuksen kimppuun yritystuista.
Tuota listaa kun katsoo, niin ei voi olla miettimättä että onko siellä ensimmäistäkään tarpeellista tukea vai eikö nuo voitaisi ajaa siirtymäaikojen myötä alas kaikki.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Lisää tulonsiirtoja maalaisille.

Niin, kaupunkien keskustoissa/laidoilla olevat bensa-asemat kärsisivät merkittävästi. Sitten kun ajaa Tampere - Helsinki väliä niin kannattaa tietysti tankata aina jossain Akaalla jne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Lisää tulonsiirtoja maalaisille.
On muuten käsittämätöntä touhua. Viimeistään tämä vuosi 2019 on osoittanut, että kepulle tärkeintä on maalaisten edunvalvonta.

Kaupungissa asuminen maksaa jo nykyisellään helvetisti, minkä lisäksi autoilun kustannukset ovat korkeat. Esim. omassa taloyhtiössä maksaa hallipaikka yli 100€/kk. Tähän päälle sitten joku kepulainen kehtaa vaatia, että niille vapaaehtoisesti pellon reunaan muuttaneille pitäisi sorvata lisäetuja verotukseen. Huhhuh.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On täysin käsittämätöntä, että joku haluaa asua skutsissa ja vielä kehtaa vaatia, että muut maksavat sen. Jatkuvastihan ne kehuvat kuinka kivaa maalla on, mutta joku muu voisi maksaa. On myös täysin käsittämätöntä, että valtio edes puhuu jostain verojen alueellisista porrastuksista. Sama kun antaisi yritystukia kuolevalle yrityselle. Ei mitään järkeä ja vääristää kilpailua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse kuulun siihen viiteryhmään, jonka mielestä työmatkaliikennettä henkilöautolla tulee tukea rajatusti. Samoin uusia biopolttoaineita ja uuden dieselin käyttöä, jolta voisi napsaista veron pois. Autoilussa tulisi siirtyä mahdollisimman pian polttoaine-, ajoneuvo- ja hankintaperusteisesta verotuksesta perustaltaan kilometri- ja seutukohtaiseen verotukseen, jossa olisi muutama muu liikkuva osa. Esimerkiksi auton päästöt ja käyttöalue vaikuttaisivat lopulliseen laskuun auton käyttökuluista.

Ehdotusten takana ovat lähinnä Jorma Ollila sekä Osmo Soininvaara eli keskustaoikeistolainen ja viheroikeistolainen näkemys. Helsinkiläisenä koen, että pääkaupunkiseudun ulkopuolisilla on oikeus käydä työssä myös Helsingissä. Jos matkaa ei perustellusti voi tehdä mm. aikataulu- tai muista syistä julkisella kulkuneuvolla, on yhteiskunnallisesti onnettoman typerää estää työntekoa oman auton käytöstä mm. tietullein tai vastaavin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tämä autoasia on mielestäni aivan marginaalinen asia täällä Suomessa. Jos jatketaan näin kuin nyt, niin sillä ei ole paskaakaan tekemistä ilmastoon. Terveisin, setämies -68.

Kuitenkin uusien autojen ostavat hybridejä yhä enemmän.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta on se hyvä, että Kepu on hallituksessa pitämässä talouskuria.
Tässähän koko keskustalainen ideologia kiteytyy, viedään kaupunkilaisilta ja annetaan maalaisille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä autoasia on mielestäni aivan marginaalinen asia täällä Suomessa. Jos jatketaan näin kuin nyt, niin sillä ei ole paskaakaan tekemistä ilmastoon. Terveisin, setämies -68.

Ei autoasia ole marginaalinen, päinvastoin, kun kyse ei ollut ainakaan pääasiassa ilmastosta. Monille auto työväline ja maaseudulla ei muuten pääse liikkumaan edes kylällä, saati sitten muualle. Järkevää on kehittää ja tukea joukkoliikennettä siellä, missä siihen on mahdollisuudet, mutta samalla antaa jotain helpotuksia autoiluun maaseudulla esimerkiksi verotuksen avulla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On täysin käsittämätöntä, että joku haluaa asua skutsissa ja vielä kehtaa vaatia, että muut maksavat sen. Jatkuvastihan ne kehuvat kuinka kivaa maalla on, mutta joku muu voisi maksaa. On myös täysin käsittämätöntä, että valtio edes puhuu jostain verojen alueellisista porrastuksista. Sama kun antaisi yritystukia kuolevalle yrityselle. Ei mitään järkeä ja vääristää kilpailua.

Itselläni on erilainen kuva ja aika samaan sarjaan menee, kuin EK:n selvitys viime vuodelta.

EK:n selvityksessä vuodelta 2018 kaikki Suomen työnantajayritykset mukaan lukien peräti 29 prosenttia eli noin 24 000 on joutunut kieltäytymään tilauksista henkilöstöpulan takia. Tilanne on kriittisin kaupunkien läheisellä maaseudulla, jossa peräti 43 prosenttia yrityksistä ei ollut pystynyt vastaamaan tilauksiin osaajapulan takia.

Erityisesti kaupunkien ympärillä on paljon alihankintateollisuutta ja vientiverkostoissa olevia yrityksiä. Mitalin ankea kääntöpuoli on se, että pahenevan osaajapulan takia ne eivät voi vastata kaikkeen vientikysyntään. Osaajapulaan on syytä hakea ratkaisua kolmelta suunnalta: vahvistamalla oppilaitosyhteistyötä, parantamalla työvoiman liikkuvuutta ja kasvattamalla perinteisten toimialojen arvostusta.


Vaikka en ole koskaan maalla asunut, on hieman vaikea ymmärtää kaupungin ja maaseudun vastakkainasettelua. Molempia tarvitaan. Jos maaseudulta torpataan yrittämisen ja työnteon mahdollisuudet, se vasta kalliiksi tulee.

Olen aika lähellä Soininvaaran ja Ollilan malleja, mitä autoiluun tulee ja täytyy toivoa, että Rinteen hallitus lähtee siihen suuntaan. Sipilä jo yritti liikenneministerinsä johdolla, mutta eihän se varsinkaan oppositiossa istuneelle vasemmistolle käynyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
mutta samalla antaa jotain helpotuksia autoiluun maaseudulla esimerkiksi verotuksen avulla.
Miksi tämä on järkevää? Ne maalaiset kulkevat niillä autoilla kuitenkin maksaa se tai ei. Nyt jää vaan verotuloja saamatta. Eikö valtio löytäisi järkevämpiä kohteita veronalennuksille tai voisi sitten jakaa sitä rahaa vaikka köyhille? Löytäisi, mutta maalaisliittojohtoinen maalaishallitus haluaa jakaa rahaa maaseudulle entisestään kaupunkilaisten kustannuksella.

Tää hallitus on ihan joukki, ja politiikkaan kuulumattomat vasurikaverinikin ovat samaa mieltä. Varmaan, koska ovat koulutettuja 30-40 vuotiaita työssäkäyviä kaupunkilaisia, eivätkö koe tämän hallituksen vastaavan heidän huoliinsa mitenkään. En ole kysynyt mitä puoluetta äänestivät, mutta oletan heidän äänestäneen Vihreitä. Kai ne Vihreiden jäsenet ovat nykyhallitukseen ovat tyytyväisiä, mutta äänestäjät eivät välttämättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös