Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 417 692
  • 3 607

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
"Kopioiden ottamiseen meni kauemmin kuin päätösten tekemiseen"

Premier Antti Rinne, budjettiriihi 2019
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
1) menette pizzeriaan, budjettina 40€
2) joku ehdottaa, että josko otettaisiin margheritat (5x8€ = 40€)
3) Rinne toteaa, että nyt ei kurjisteta, vaan jokainen ottaa fantasia-pizzan (12€) viidellä täytteellä. Edellinenkin asiakas otti.
4) sovitte pizzerian omistajan kanssa, että loppusumman erotus kuitataan ensi vuonna, koska silloin kaikki ryhmän jäsenet ovat jo töissä ja varakkaita

En voi vielä ottaa kantaa budjettiin kun en ole sitä kokonaisuudessaan kerennyt lukea, mutta eikö valtion talous vähän tuolla tavalla toimi? Varsinkin laskusuhdanteessa, perinteisten finanssipolitiikan oppien mukaan.




(en siis itsekään pidä hallituksen työllisyystavoitteita mitenkään perusteltuina, mutta noin niin kuin periaatteessa)
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Yksi suurimmista riskeistä budjetissa on ehdottomasti se, että keskiluokka joutuu maksamaan lisää eli se on pitkälti pois kotimaisesta kulutuksesta, vaikka alin tuloluokka ehkä kuluttaisikin hiukan lisää. Kansantaloutemme perustuu osaltaan kotimaiseen kulutukseen ja se tietenkin luo niitä työpaikkoja, joten jos tuo riski ei realisoidu, niin yllätyn suuresti.
 

Jeffrey

Jäsen
Yksi suurimmista riskeistä budjetissa on ehdottomasti se, että keskiluokka joutuu maksamaan lisää eli se on pitkälti pois kotimaisesta kulutuksesta, vaikka alin tuloluokka ehkä kuluttaisikin hiukan lisää. Kansantaloutemme perustuu osaltaan kotimaiseen kulutukseen ja se tietenkin luo niitä työpaikkoja, joten jos tuo riski ei realisoidu, niin yllätyn suuresti.

Tässä kun on puhuttu siitä miksi ei nuoret akateemiset lisäänny, niin tässä vastaus. Korotetaan vähän heidän vastuuta valtion hyvinvoinnista, niin kyllä siinä lisääntymishalukkuus kummasti kasvaa.
 

JuSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas Stars

SDP lupasi vaihtoehtobudetissaan harmaasta taloudesta 200 miljoonaa ja veron välttelijöiltä 100 miljoonaa euroa, vihreiden mielestä harmaata taloutta torjumalla tulee 130 miljoonaa euroa, RKP:n mukaan 70 miljoonaa...

Paljonkos sieltä harmaan talouden torjunnasta nyt tuleekaan ensi vuonna rahaa . En ole vielä summia nähnyt, vai onko tämäkin sarjaa käynnistetään alustava selvittely.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi suurimmista riskeistä budjetissa on ehdottomasti se, että keskiluokka joutuu maksamaan lisää eli se on pitkälti pois kotimaisesta kulutuksesta, vaikka alin tuloluokka ehkä kuluttaisikin hiukan lisää. Kansantaloutemme perustuu osaltaan kotimaiseen kulutukseen ja se tietenkin luo niitä työpaikkoja, joten jos tuo riski ei realisoidu, niin yllätyn suuresti.
Mielestäni suurin riski budjetissa on se, että maailmantalous on käytännössä huipulla, mutta valtion budjetit ovat edelleen alijäämäisiä eikä tämä tunnu oikeastaan mitään puoluetta hirveästi kiinnostavan.

Tosin tältä palstaltahan saa lukea, että valtion velka on erilaista kuin kotitalouksien velka, joten ei kannata olla huolissaan velan määrän kasvusta. Valtion korkomenotkin ovat vain numeroita ja kun korot nousevat niin nämä ovat isompia numeroita. Kasvavat korkomenotkin voidaan voidaan kuitata ottamalla lisää velkaa, koska valtion velkaa ei tarvitse maksaa takaisin (c) Jatkoajan keskustelupalsta.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Hallituksen finanssipolitiikka lyhyesti:

1) menette pizzeriaan, budjettina 40€
2) joku ehdottaa, että josko otettaisiin margheritat (5x8€ = 40€)
3) Rinne toteaa, että nyt ei kurjisteta, vaan jokainen ottaa fantasia-pizzan (12€) viidellä täytteellä. Edellinenkin asiakas otti.
4) sovitte pizzerian omistajan kanssa, että loppusumman erotus kuitataan ensi vuonna, koska silloin kaikki ryhmän jäsenet ovat jo töissä ja varakkaita
En voi vielä ottaa kantaa budjettiin kun en ole sitä kokonaisuudessaan kerennyt lukea, mutta eikö valtion talous vähän tuolla tavalla toimi? Varsinkin laskusuhdanteessa, perinteisten finanssipolitiikan oppien mukaan.
Noinhan se menee. Laskusuhdanteessa otetaan velkaa jotta saadaan nuo esimerkin pizzat ostettua. Ensi vuonna tulotaso nousee niin on helppoa maksaa parit pizzat..

Eilen taisi olla uutisissa että Suomi oli saanut poikkeuksellisen edullista korkoa (taisi olla miinusmerkkistä):
Suomi teki ennätyksen valtiolainojen halpuudessa – Velka kasvaa, mutta korkoihin uppoaa saman verran kuin 28 vuotta sitten
onko Antti Rinne saanut jo Suomen talouden varmaan nousukiitoon keksimällä rahanteko-koneen? Jos nyt ottaa 100mrd lainaa niin siitä jää pieni siivu voittoa, eli Veikkaus ja Alko saadaan pyörimään hamaan tappiin asti? Voidaanko sanoa että edellisten puuhastelijoiden jälkeen nyt on Suomella kerrankin hallitus joka toimii ja saa asioita aikaan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Budjetti tuntuu tässä vaiheessa paperilla ihan hyvältä. Vähän niinkuin pakkasella housuun kuseminen lämmittää.
Siinä vaiheessa kun huomataan, että työllisyysaste ei nouse vaan todennäköisesti jopa laskee, niin on sitten jo todella kylmä.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Budjetti tuntuu tässä vaiheessa paperilla ihan hyvältä. Vähän niinkuin pakkasella housuun kuseminen lämmittää.
Siinä vaiheessa kun huomataan, että työllisyysaste ei nouse vaan todennäköisesti jopa laskee, niin on sitten jo todella kylmä.
Politiikkaradiossa Arhinmäki spinnasi tämän jo niin, että koska kyseessä on ensi vuoden budjetti, hallituksella on vankat perusteet tehdä elvyyttävää politiikkaa. Tässä ollaan siis "ajan hermolla" ja odotellaan jo taantumaa, jolloin pääsee oikein kunnolla avaamaan menohanat. Samaan aikaan Tehy ja muut palkansaajajärjestöt odottavat kuola valuen, että saavat kuoppakorotukset ja muuta mukavaa, koska "duunareiden pitää päästä osaksi kasvun hedelmiä". Aika skitsofreeninen tilanne.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, nyt muutetaan Antin mukaan sitten "viiden tonnin toyotoja" biokaasulla toimiviksi. Lähteenä Uusi suomi. Nyt oikeesti, eihän tuossa ole järjen hiventäkään. Ei 5000e auton käyttövoimaa kannata alkaa muuttamaan. Ja kuka muuten maksaisi viulut... valtioko? Auton omistaja on sen kärrynsä valinnut, koska ei halua panostaa rahaa autoiluun, niin tuskin on halukas tonnien muutostöitä kustantamaan. Onhan näitä sammakoita ennenkin päässyt, mutta pääministeriys näyttää poistaneen vähäisetkin estot.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, nyt muutetaan Antin mukaan sitten "viiden tonnin toyotoja" biokaasulla toimiviksi. Lähteenä Uusi suomi. Nyt oikeesti, eihän tuossa ole järjen hiventäkään. Ei 5000e auton käyttövoimaa kannata alkaa muuttamaan. Ja kuka muuten maksaisi viulut... valtioko? Auton omistaja on sen kärrynsä valinnut, koska ei halua panostaa rahaa autoiluun, niin tuskin on halukas tonnien muutostöitä kustantamaan. Onhan näitä sammakoita ennenkin päässyt, mutta pääministeriys näyttää poistaneen vähäisetkin estot.
Tällä hetkellä valtio tukee tuota muutosta tonnilla, jolloin omaksi osuudeksi jää 2000 - 3000 euroa. Paljon ajavilla (n. 30000 per vuosi) investointi maksaa itsensä takaisin vuodessa.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä hetkellä valtio tukee tuota muutosta tonnilla, jolloin omaksi osuudeksi jää 2000 - 3000 euroa. Paljon ajavilla (n. 30000 per vuosi) investointi maksaa itsensä takaisin vuodessa.

Oletko oikeasti sitä mieltä että ko. remppoja kannattaa tehdä 5000e autoihin? Eikö esim. 15000e autot olisi hieman parempi kohderyhmä.
 
Tällä hetkellä valtio tukee tuota muutosta tonnilla, jolloin omaksi osuudeksi jää 2000 - 3000 euroa. Paljon ajavilla (n. 30000 per vuosi) investointi maksaa itsensä takaisin vuodessa.

Siis meinaat tosissasi, että joku 5000e auton ostaja satsaa 2000-3000e omaa rahaa käyttövoimamuutokseen, että ehkä saa sen takaisin JOS ajaa 30000 vuodessa? Jos sen verran nyt perusasioita, niin pääsääntöisesti tuon verran ajavat eivät osta 5000e autoa, koska se on muutenkin liikaa korjaamolla. Tuon hintainen auto yleensä ostetaan sen vuoksi, että ei pystytä/haluta käyttää kertakustannuksena oikein mitään autoon. Sen vuoksi ei todellakaan kukaan (eli reipas valtaosa) ala tuon hintaisiin autoihin mitään muutostöitä teettämään.

Jos Antti itse kustantaa, niin voivat ostaa valmiina 5000e auton, johon tuo muutos on jo tehty.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko oikeasti sitä mieltä että ko. remppoja kannattaa tehdä 5000e autoihin? Eikö esim. 15000e autot olisi hieman parempi kohderyhmä.
Pääasia että investointi maksaa itsensä takaisin. Jos jollekin on kynnys ostaa 15000 auto, muttei 5000 autoa, niin ei se minua haittaa
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis meinaat tosissasi, että joku 5000e auton ostaja satsaa 2000-3000e omaa rahaa käyttövoimamuutokseen, että ehkä saa sen takaisin JOS ajaa 30000 vuodessa?
Pienellä matemaattisella osaamisella hankinta maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa jos ajaa 15000 per vuosi. Aika yleinen kilometrimäärä varmaan? Itsehän ajan jollain parin tonnin autolla ja se on ollut huollossa yhden päivän vuodessa, ei jatkuvasti.
 
Pienellä matemaattisella osaamisella hankinta maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa jos ajaa 15000 per vuosi. Aika yleinen kilometrimäärä varmaan? Itsehän ajan jollain parin tonnin autolla ja se on ollut huollossa yhden päivän vuodessa, ei jatkuvasti.

Ja ajat 15 tonnia vuosi? Niin varmasti. Mutta se pitää sanoa, että onneksi olkoon. Olet joko valinnut laatuyksilön tai et vain välitä vioista. 15 tuhanteenkin saa yllättävän paljon olla tien päällä. Ei pelkät työmatkat riitä sinne päinkään. Itse väitän, että valtaosalla ei 15 täyty kovinkaan monena vuotena.

Pääsääntöisesti halvoilla autoilla ajavat, kellottavat pieniä kilometrejä. Tietenkin on poikkeuksia ja jotkut ajavat autollaan niin pitkään, että ne muuttuvat tuon hintaisiksi vaan korjaamalla on pidetty käyttöarvoa yllä. Sinä tietysti ajat 15000km/vuodessa ilman huoltoja ja kaikki toimii kuin rasvattu. Varmasti sitten pistät 2-3 kertaisen hinnan tuohon muutostyöhönkin. Good for you. Ei tule ihan moni seuraamaan esimerkkiäsi eikä lähellekään yhtä monella ole yhtä hyvä tuuri parin tonnin autolla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinä tietysti ajat 15000km/vuodessa ilman huoltoja
Mistä ihmeestä keksit tuon ilman huoltoja jutun? Ei kiinnosta tätä keskustelua jatkaa yhtään kun keksitään typeriä argumentteja.
 
Mistä ihmeestä keksit tuon ilman huoltoja jutun? Ei kiinnosta tätä keskustelua jatkaa yhtään kun keksitään typeriä argumentteja.

Sanoit, että kerran vuodessa viet auton korjaamolle. Tuo sinun ajatelmasi on aika utopistinen, että tuon hintaluokan autoja alettaisiin muuttelemaan kaasukelpoisiksi. Sinä saatat sen tehdä, kun olet loistoyksilön parilla tonnilla ostanut.

EDIT: Ja pata kattilaa soimaa. Itse sivusit korjaamojuttuuni sanomalla, että eihän se jatkuvasti ole korjaamolla vaan sen kerran. Huomaatko ristiriidan puheissasi?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoit, että kerran vuodessa viet auton korjaamolle. Tuo sinun ajatelmasi on aika utopistinen, että tuon hintaluokan autoja alettaisiin muuttelemaan kaasukelpoisiksi. Sinä saatat sen tehdä, kun olet loistoyksilön parilla tonnilla ostanut.

EDIT: Ja pata kattilaa soimaa. Itse sivusit korjaamojuttuuni sanomalla, että eihän se jatkuvasti ole korjaamolla vaan sen kerran. Huomaatko ristiriidan puheissasi?
Missä olen sanonut vieväni autoni muutokseen?En missään... Ihme pelleilyä nämä sun jutut.
 
Missä olen sanonut vieväni autoni muutokseen?En missään... Ihme pelleilyä nämä sun jutut.

No miksi sitten perustelet omalla autollasi. Totta kai minä ajattelin, että kerrot esimerkin luontoisesti kuinka edullinen autosi kannattaa muuttaa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Katselen tässä A- talkkia. Jumaliste että on opposition puolella parempi esiintymistaito sekä parempi ymmärrys taloudesta. Ei voi mitään. Tuo Rinne on URPÅ. Kulmuni pelaisi mieluummin vastustajan joukkueessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös