1) menette pizzeriaan, budjettina 40€
2) joku ehdottaa, että josko otettaisiin margheritat (5x8€ = 40€)
3) Rinne toteaa, että nyt ei kurjisteta, vaan jokainen ottaa fantasia-pizzan (12€) viidellä täytteellä. Edellinenkin asiakas otti.
4) sovitte pizzerian omistajan kanssa, että loppusumman erotus kuitataan ensi vuonna, koska silloin kaikki ryhmän jäsenet ovat jo töissä ja varakkaita
Yksi suurimmista riskeistä budjetissa on ehdottomasti se, että keskiluokka joutuu maksamaan lisää eli se on pitkälti pois kotimaisesta kulutuksesta, vaikka alin tuloluokka ehkä kuluttaisikin hiukan lisää. Kansantaloutemme perustuu osaltaan kotimaiseen kulutukseen ja se tietenkin luo niitä työpaikkoja, joten jos tuo riski ei realisoidu, niin yllätyn suuresti.
Mielestäni suurin riski budjetissa on se, että maailmantalous on käytännössä huipulla, mutta valtion budjetit ovat edelleen alijäämäisiä eikä tämä tunnu oikeastaan mitään puoluetta hirveästi kiinnostavan.Yksi suurimmista riskeistä budjetissa on ehdottomasti se, että keskiluokka joutuu maksamaan lisää eli se on pitkälti pois kotimaisesta kulutuksesta, vaikka alin tuloluokka ehkä kuluttaisikin hiukan lisää. Kansantaloutemme perustuu osaltaan kotimaiseen kulutukseen ja se tietenkin luo niitä työpaikkoja, joten jos tuo riski ei realisoidu, niin yllätyn suuresti.
Hallituksen finanssipolitiikka lyhyesti:
1) menette pizzeriaan, budjettina 40€
2) joku ehdottaa, että josko otettaisiin margheritat (5x8€ = 40€)
3) Rinne toteaa, että nyt ei kurjisteta, vaan jokainen ottaa fantasia-pizzan (12€) viidellä täytteellä. Edellinenkin asiakas otti.
4) sovitte pizzerian omistajan kanssa, että loppusumman erotus kuitataan ensi vuonna, koska silloin kaikki ryhmän jäsenet ovat jo töissä ja varakkaita
Noinhan se menee. Laskusuhdanteessa otetaan velkaa jotta saadaan nuo esimerkin pizzat ostettua. Ensi vuonna tulotaso nousee niin on helppoa maksaa parit pizzat..En voi vielä ottaa kantaa budjettiin kun en ole sitä kokonaisuudessaan kerennyt lukea, mutta eikö valtion talous vähän tuolla tavalla toimi? Varsinkin laskusuhdanteessa, perinteisten finanssipolitiikan oppien mukaan.
Politiikkaradiossa Arhinmäki spinnasi tämän jo niin, että koska kyseessä on ensi vuoden budjetti, hallituksella on vankat perusteet tehdä elvyyttävää politiikkaa. Tässä ollaan siis "ajan hermolla" ja odotellaan jo taantumaa, jolloin pääsee oikein kunnolla avaamaan menohanat. Samaan aikaan Tehy ja muut palkansaajajärjestöt odottavat kuola valuen, että saavat kuoppakorotukset ja muuta mukavaa, koska "duunareiden pitää päästä osaksi kasvun hedelmiä". Aika skitsofreeninen tilanne.Budjetti tuntuu tässä vaiheessa paperilla ihan hyvältä. Vähän niinkuin pakkasella housuun kuseminen lämmittää.
Siinä vaiheessa kun huomataan, että työllisyysaste ei nouse vaan todennäköisesti jopa laskee, niin on sitten jo todella kylmä.
Wattefak...Politiikkaradiossa Arhinmäki spinnasi tämän jo niin, että koska kyseessä on ensi vuoden budjetti, hallituksella on vankat perusteet tehdä elvyyttävää politiikkaa.
Tällä hetkellä valtio tukee tuota muutosta tonnilla, jolloin omaksi osuudeksi jää 2000 - 3000 euroa. Paljon ajavilla (n. 30000 per vuosi) investointi maksaa itsensä takaisin vuodessa.Noniin, nyt muutetaan Antin mukaan sitten "viiden tonnin toyotoja" biokaasulla toimiviksi. Lähteenä Uusi suomi. Nyt oikeesti, eihän tuossa ole järjen hiventäkään. Ei 5000e auton käyttövoimaa kannata alkaa muuttamaan. Ja kuka muuten maksaisi viulut... valtioko? Auton omistaja on sen kärrynsä valinnut, koska ei halua panostaa rahaa autoiluun, niin tuskin on halukas tonnien muutostöitä kustantamaan. Onhan näitä sammakoita ennenkin päässyt, mutta pääministeriys näyttää poistaneen vähäisetkin estot.
Tällä hetkellä valtio tukee tuota muutosta tonnilla, jolloin omaksi osuudeksi jää 2000 - 3000 euroa. Paljon ajavilla (n. 30000 per vuosi) investointi maksaa itsensä takaisin vuodessa.
Tällä hetkellä valtio tukee tuota muutosta tonnilla, jolloin omaksi osuudeksi jää 2000 - 3000 euroa. Paljon ajavilla (n. 30000 per vuosi) investointi maksaa itsensä takaisin vuodessa.
Pääasia että investointi maksaa itsensä takaisin. Jos jollekin on kynnys ostaa 15000 auto, muttei 5000 autoa, niin ei se minua haittaaOletko oikeasti sitä mieltä että ko. remppoja kannattaa tehdä 5000e autoihin? Eikö esim. 15000e autot olisi hieman parempi kohderyhmä.
Pienellä matemaattisella osaamisella hankinta maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa jos ajaa 15000 per vuosi. Aika yleinen kilometrimäärä varmaan? Itsehän ajan jollain parin tonnin autolla ja se on ollut huollossa yhden päivän vuodessa, ei jatkuvasti.Siis meinaat tosissasi, että joku 5000e auton ostaja satsaa 2000-3000e omaa rahaa käyttövoimamuutokseen, että ehkä saa sen takaisin JOS ajaa 30000 vuodessa?
Pienellä matemaattisella osaamisella hankinta maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa jos ajaa 15000 per vuosi. Aika yleinen kilometrimäärä varmaan? Itsehän ajan jollain parin tonnin autolla ja se on ollut huollossa yhden päivän vuodessa, ei jatkuvasti.
Mistä ihmeestä keksit tuon ilman huoltoja jutun? Ei kiinnosta tätä keskustelua jatkaa yhtään kun keksitään typeriä argumentteja.Sinä tietysti ajat 15000km/vuodessa ilman huoltoja
Mistä ihmeestä keksit tuon ilman huoltoja jutun? Ei kiinnosta tätä keskustelua jatkaa yhtään kun keksitään typeriä argumentteja.
Missä olen sanonut vieväni autoni muutokseen?En missään... Ihme pelleilyä nämä sun jutut.Sanoit, että kerran vuodessa viet auton korjaamolle. Tuo sinun ajatelmasi on aika utopistinen, että tuon hintaluokan autoja alettaisiin muuttelemaan kaasukelpoisiksi. Sinä saatat sen tehdä, kun olet loistoyksilön parilla tonnilla ostanut.
EDIT: Ja pata kattilaa soimaa. Itse sivusit korjaamojuttuuni sanomalla, että eihän se jatkuvasti ole korjaamolla vaan sen kerran. Huomaatko ristiriidan puheissasi?
Missä olen sanonut vieväni autoni muutokseen?En missään... Ihme pelleilyä nämä sun jutut.