Tuo johtaisi eriskummallisiin tilanteisiin, joissa esim paremmin palkatun työn vastaanottaminen tarkoittaisi sitä, että kämppä lähtee alta koko perheeltä. Pahimmassa tapauksessa kakaroilta vaihtuu päiväkoti, koulu jne. Yksi uusi tuloloukku siis. Jos saat satasen palkankorotuksen, niin joudut etsimään uuden kämpän, jossa vuokra on 400 kalliimpi.
Ja pitäisikö 16-vuotiaan Jani-Pirjon jättää kesätyöpaikka hankkimatta, koska Jani-Pirjon kesätyötulot nostaisivat perheen kokonaistulot yli tulorajojen? Ja jos jätetään teinien kesätyötulot laskuista pois, niin miten vanhempien luona yhä asuvan 20-vuotiaan Marja-Keijon opiskelun ohessa tekemiin satunnaistöihin suhtaudutaan?
Helsinki on ainakin oppinut kantapään kautta, että ihan yksittäisen talonkin tasolla on hyvä pyrkiä riittävän suureen diversiteettiin, Ne enemmän tienaavat tapaavat olla harmittomimpia asukkaita, joten ihan hyvä niitäkin on joukossa olla.
Tulo- ja varallisuusrajat Hekan kohdalla tarkottaisivat myös ihan merkittävää byrokratian lisääntymistä. Hekalla on vajaat 100 000 asukasta. Säännöllinen tulojen tarkistelu tuolle joukolle on jo ihan merkittävä homma, joka sekin pitäisi jonkun hoitaa. Ottaen huomioon, että allaolevan linkin takana olevan Helsingin kaupungin selvityksen mukaan tulorajan ylittäviä asukkaita oli 3% asukkaista, niin eipä tuo tarpeelliselta vaikuta.
Tutkimusartikkeleita Helsinkiä koskevista kaupunkitutkimuksen teemoista kootaan neljästi vuodessa painettuna ja pdf-julkaisuna ilmestyvään Kvartti-lehteen. Lehdessä julkaistut artikkelit löytyvät myös tältä verkkosivustolta aiheidensa mukaisilta sivuilta.
www.kvartti.fi