Warrington
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Ei tämä artikkelikaan todista kyllä yhtään mitään. Barometri johon kantaa otti sote-johtajat ja työ- ja elinkeinotoimistojen johto, jotka eivät vaivautuneet (tai artikkelin tekijä) avaamaan havaintojaan juurikaan. Odotellaan lokakuun aktiivimallin loppuraporttia. Muotoilen aiemman tekstini vaikka näin, edellinen hallitus teki työllisyyteen tähtäävän mallin jolla joko oli tai ei ollut työllistäviä vaikutuksia, ja mielenkiinnolla odotan tämän hallituksen toimia. Työministeri Harakka puhui jostain kuurojen ja aistirajoitteisten työllistämisestä, ja vaikka tämä ajatuksena on kaunis, niin vaikutukset ovat kokonaisuuden kannalta aika mitättömiä. Nostin tämän, koska tämä tietyllä tapaa kuvaa uutta hallitusta.
Sellainen malli joka valikoidusti rankaisee työkyvyttömiä, osatyökykyisiä, ikäihmisiä, pitkäaikaistyöttömiä, syrjäseudulla asuvia etc. ei voi millään olla kenenkään mielessä onnistunut.
Ei ollut onnistunut, olen samaa mieltä. Idea tiettyjen työttömien aktivoinnista oli hyvä, mutta toimet kohdistui lopulta aivan liian isoon ryhmään. Minusta työttömille pitää lisätä velvollisuuksia, etenkin pitkäaikaistyöttömille, ja idea aktiivisuudella mittaamisesta ei ole kuolleena syntynyt. Toteutus oli surkea.
Turhaa vain lyötiin päätä seinään ja aiheutettiin vain ahdistusta, unettomia öitä ja surua monissa kodeissa.
Tuon aktiivimallin takia siis? Hohhoijaa. Olin muutama vuosi sitten työttömänä ja koin noista kaikkia, mutta yksikään oire ei tullut rahan vuoksi. Ei olisi tullut vaikka hallitus olisi vetänyt tupla-aktiivileikkurilla mun tukia. Tiedän ettei työttömänä oleminen ole välttämättä hääviä, mutta eiköhän ne ongelmat tule jostain muualta kuin muutaman kympin leikkurista.
Vasemmisto nyt tuon tiesi ihan jo etukäteen, oikeiston piti mennä kantapään kautta, ennen kuin asia valkeni.
Oppositiosta on helppo "tietää" asioita, kun voi kritiikin säilällä dumata kaiken, ja myöhemmin oltuaan väärässä mm. työllistymisprosentista, voi olla hiljaa.
Viimeksi muokattu: