Kansanedustajien ja ministereiden, eduskunnan, hallituksen pitkille kesälomille tarttis tehdä jotain...
Tarkoitan sitä, että nyt kun vaalit pidettiin huhtikuussa, uudet kansanedustajat aloittivat toukokuussa ja hallitus nyt kesäkuussa, pitäisi kansanedustajien yms. kesälomat olla ensimmäisenä kesänä yhtä lyhyet kuin uusilla työntekijöillä on lyhyet lomat konsanaan työelämässä. Toki tuossa voisi olla porrastusta siten, että edellisen vaalikauden kansanedustajilla olisi hiukan pidemmät lomat kuin uusilla kansanedustajilla ensimmäisenä kesänä.
Tässä on se käytännön syy, että juuri kun nyt alkukesästä eduskunta aloitti työnsä, jäävät he kohta taas useammaksi viikoksi, 2-3 kuukaudeksi (?) kesälomalle, eikä oikein mikään etene tuona aikana.
Käytännön esimerkki edelliseltä vaalikaudelta. Sipilän hallitus julkaisi uuden ja hienon hallitusohjelman toukokuussa 2015. Ohjelmassa oli paljon isoja ja hyviä uudistuksia mm. työelämään. Sipilän hallituksella oli hyvä flow päällä, olivat ottamassa imagoselkävoittoa työmarkkinajärjestöistä, lähinnä ay:stä sekä vasemmistosta.
Sitten jäätiin kuitenkin porukalla pitkille kesälomille, eikä mikään enää edennytkään. Kesälomien aikana jo melkein kanveesissa olleet ay ja vasemmisto tutkivat hallitusohjelmaa tarkemmin, löysivät sieltä hyviä lyömäaseita, ja kokosivat rivejään. Tulokseksi saatiin loppukesällä/syksyllä poliittisia lakkoja ja mielenosoituksia. Saivat lyötyä kapuloita hallituksen ja uudistuksien rattaisiin. Myös perussuomalaisten kannattajilla ja kansanedustajilla oli tuolloin kesällä ylimääräistä aikaa, ja kaiken maailman olliimmoset kimpoilivat seinille.
Lomien jälkeen eduskunnan palatessa takaisin työmaalle, oli hallituspuolueilla jo kakat housuissa. Kaiken maailman pieniä ja vähän isompiakin kriisejä pukkasi hoidettavaksi, parhaimpana esimerkkinä syksyn 2015 pakolaiskriisi (joka tosin olisi tullut oli hallitus ja eduskunta siihen valmistautunut tai ei) ja jo edellä mainitut poliittiset lakot ja mielenosoitukset. Hallituksen kärkihankkeita olisi pitänyt puskea eteenpäin, mutta kaikki piti aloittaa ikään kuin alusta. Ainakin allekirjoittanut oli tuolloin syksyllä 2015 aika turhautunut. Tuntui että poliitikot kaivoivat taas omaa hautaansa. Jopa vielä nyt kesällä 2019 pidän yhtenä Sipilän hallituksen momentumin menetyksistä tuota kesää ja syksyä 2015.
Uskon, että tänäkin kesänä eduskunnan ja Rinteen hallituksen toiminnalle olisi hyötyä, jos ns. ”tekisivät töitä tauotta”. Toki pitäisivät sitä kesälomaa, mutta lyhyempänä. Yhtä lailla kuin Sipilän hallituksen ohjelmassa oli silloin mielestäni hyviä ja toteuttamisen arvoisia elementtejä, yhtä lailla nyt myös tässä Rinteen hallitusohjelmassa on niitä. Painotukset hallitusohjelmissa ovat toki erit, eikä täydellistä hallitusohjelmaa olekaan, löytyy myös Rinteen hallitusohjelmasta hyviä elementtejä.
Joka tapauksessa, hallitusohjelmien onnistumiselle on tärkeätä, että hallitusohjelmaa pusketaan eteenpäin koko ajan, ns. ”tehdään töitä tauotta”. Rinteen hallituksen mahdollinen suurin kompastuskivi on jo kaikilla tiedossa: talouskasvu on kysymysmerkki ja 75% työllisyys, v. 2020 30000 työllisiä lisää, v. 2023 60000 työllistä lisää yhteensä. Tuon 75% työllisyyden toteuttamiseksi on uuden eduskunnan ja Rinteen hallituksen ”tehtävä töitä tauotta”. Itsestään tuohon ei päästä, tavoitteen toteutuminen vaatii varmasti esim. rakenteellisia uudistuksia työmarkkinoille, ja sen valmistelutyötä voi tehdä nyt kesällä 2019.