Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 422 492
  • 3 607

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvin on vasureilla tasa-arvo otettu huomioon ministerivalinnoissa. Voi hc-kannattajat olla ylpeitä puolueestaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen tietoinen siitä, että maaorjuus on päättynyt ja ihmisillä on kotiinjäämisen lisäksi paljon muitakin vaihtoehtoja, kuten muuttaminen tai joukkoliikenteen käyttäminen. Kyse on vain insentiiveistä. On toki valitettavaa, että te henkiset maalaisliittolaiset olette vuosikymmenten tukiaispolitikalla saaneet jarrutettua maan luontaista kaupungistumista kymmenillä vuosilla verrattuna vaikka länsinaapuriimme, jonka seurauksena meillä on rakennettuna tönöjä haja-asutusalueille jossa ei ole työpaikkoja ja aiheuttaneet tämän keskustellun ongelman. Kaupungistuminen in se joka luo talouskasvua ja työpaikkoja.

Kaikki ei voi muuttaa Helsinkiin, ja heti ne seuraavaksi suurimmat kaupungit Espoo ja Vantaa siinä vieressä on sellaisia, ettei myöhäiseen yövuoroon tai varhaiseen aamuvuoroon pääse bussilla. Kyllä tässä autoille tulee tarvetta olemaan vielä pitkään kaupungistumisen etenemisestä huolimatta.

Niin kuin länsinaapurissamme. Siellähän asuu miljoonia ihmisiä paikoissa, jotka ei ole Tukholmaa tai Göteborgia nähnytkään. Autoteitä pitkin pääsee Åreen ja Karesuandoon, ja niitä tiekilometrejä taitaa olla vähintään sama määrä kuin Suomessa.

Saahan sitä tietysti laittaa taloudellista kannustinta ohjaamaan kohti julkisten käyttöä, mutta tuskin se kaikkea ratkaisee. Tarvitaan myös vähäpäästöisempiä autoja. Oman auton käyttö tuskin tulee mihinkään katoamaan kovin äkkiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veikkaanpa, että Vasemmistoliiton merkittävimmäksi saavutukseksi hallituksessa jää vastustaa vähemmistössä jotain enemmistön päätöstä (kuten sähköverkkojen myyminen sixpäk-hallituksessa). Eivätkä myöskään kestä hallituksessa neljää vuotta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Miten tämä liittyy persujen kannatukseen?

Aivan olennaisella tavalla koska nuo kaksi teemaa ovat ne jotka erottavat persut muista puolueista. Minä olen varsin tyytyväinen Rinteen hallituksen kokoonpanoon ja ohjelmaan. Kulutus-ja haittaveroja nostetaan mikä näkyy myös minun kukkarossani mutta en valita, näin pitää ollakin. KiKyn hautajaisia vietetään vuoden lopussa ja voidaan sanoa että on jo aikakin. 30% leikkaus julkisen sektorin lomarahoihin on tämän kesän jälkeen historiaa johon toivottavasti ei tarvitse palata.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaikki ei voi muuttaa Helsinkiin, ja heti ne seuraavaksi suurimmat kaupungit Espoo ja Vantaa siinä vieressä on sellaisia, ettei myöhäiseen yövuoroon tai varhaiseen aamuvuoroon pääse bussilla. Kyllä tässä autoille tulee tarvetta olemaan vielä pitkään kaupungistumisen etenemisestä huolimatta.

Niin kuin länsinaapurissamme. Siellähän asuu miljoonia ihmisiä paikoissa, jotka ei ole Tukholmaa tai Göteborgia nähnytkään. Autoteitä pitkin pääsee Åreen ja Karesuandoon, ja niitä tiekilometrejä taitaa olla vähintään sama määrä kuin Suomessa.
En tiedä kuka on sanonut, että kaikkien pitäisi muuttaa Helsinkiin tai että autojen käyttö loppuisi seinään. Suomessa on useita kymmeniä kaupunkeja ja valtava ero Suomen ja Ruotsin välillä on että naapurimme taajamissa väestötiheys on yli tuplat meidän vastaavasta. Tiivis asuminen tarkoittaa lyhyitä matkoja ja mahdollisuutta toimivaan joukkoliikenteeseen. Toki isompi osa asuu myös tasjsmissa, mutta siinä ero ei ole niin iso. Se että paljonko tietä on toissijaista.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Lähihoitaja ja muumimaailman kassa on kyllä kova hauiksen näyttö.

Pekosella taitaa kuitenkin olla kertynyt muutakin työkokemusta kuin "vaan" lähihoitajan ammatti. Itse asiassa hienoa että hänellä on myös oikea kosketus siihen käytännön työhön siellä ruohonjuuritasolla, eikä vaan ole tv: stä katsonut että okei tuolta se työ näyttää. Kurjaa että jotkut jaksavat vielä heittää tälläisiä vähätteleviä kommentteja ihmisten ammateista...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pekosella taitaa kuitenkin olla kertynyt muutakin työkokemusta kuin "vaan" lähihoitajan ammatti. Itse asiassa hienoa että hänellä on myös oikea kosketus siihen käytännön työhön siellä ruohonjuuritasolla, eikä vaan ole tv: stä katsonut että okei tuolta se työ näyttää. Kurjaa että jotkut jaksavat vielä heittää tälläisiä vähätteleviä kommentteja ihmisten ammateista...
Jos lähihoitajan ammatista on ministerille hyötyä, niin sitten on kyllä ajokortista liikenneministerillekin, vaikka täältä luin ettei sillä ole merkitystä.

Yleisesti ottaen toki hienoa, että on poliitikkoja, jotka ovat tehneet oikeitakin töitä. Ei se kuitenkaan mitään tarkoita tai pätevöitä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Veroilla on maksettu paljon, mutta kaikkea ei autoilijoilta saaduilla välillisillä veroilla, jos palataan siihen alkuperäiseen argumenttiin. Mm. kotikaupunkini rakentaa paljon autoilijoita hyödyttävää infraa, jota ei bensaveroilla kustanneta. Tuon infran vaatima tila on myös poissa muusta käytöstä. Tällekin kustannukselle olisi mielenkiintoista saada luotettava arvio.

Yksityisautoilun mahdollistama infra ei ole rakennettu vain (yksityis)autoilijoita varten. Sama infra mahdollistaa aika paljon asioita joista varmaan sinäkin nautit joka päivä joko suoraan tai välillisesti.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Jos lähihoitajan ammatista on ministerille hyötyä, niin sitten on kyllä ajokortista liikenneministerillekin, vaikka täältä luin ettei sillä ole merkitystä.

Siihen keskusteluun en ole itse ottanut kantaa, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että tein mielestäni hyvin työni vain "kirjaoppineenakin", mutta oman henkilökohtaisen kokemuksen kautta tuntui että sain vielä jotakin lisää siihen omaan ammatilliseen kasvuun. Vähän kuin olisi ollut vain yksi silmä käytössä, ihan hyvin silläkin näki, mutta kahdella näki vielä hitusen paremmin. Tämä vain oman työn näkökulma.

Ei se kuitenkaan mitään tarkoita tai pätevöitä.

Ei, eikä se myöskään tarkoita että kyseinen ihminen on epäpätevä johonkin tehtävään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kurjaa että jotkut jaksavat vielä heittää tälläisiä vähätteleviä kommentteja ihmisten ammateista...
Vielä kurjenpaaa on että hallituksessa on jotain Jari Lindströmejä joilla ei vain koulutus ja osaaminen alkuunkaan riitä ministerin tehtävään.
Oli aivan paikallaan että oikeusministeriksi alettiin vaatimaan tutkintoa oikiksesta. Samalla tavalla perusteltua olisi vaatia valtiovarainministeriksi ylempää korkeakoulututkintoa kansantaloustieteessä, ja monissa muissakin olisi hyötyä yhteiskuntatieteissä, valtiotieteistä jne.

Lähihoitajat on varmasti oikein päteviä lähihoitajiksi, enkä vähättele heidän osaamistaan yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siihen keskusteluun en ole itse ottanut kantaa, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että tein mielestäni hyvin työni vain "kirjaoppineenakin", mutta oman henkilökohtaisen kokemuksen kautta tuntui että sain vielä jotakin lisää siihen omaan ammatilliseen kasvuun. Vähän kuin olisi ollut vain yksi silmä käytössä, ihan hyvin silläkin näki, mutta kahdella näki vielä hitusen paremmin. Tämä vain oman työn näkökulma.



Ei, eikä se myöskään tarkoita että kyseinen ihminen on epäpätevä johonkin tehtävään.
Samaa mieltä. Tarkennan vielä, että ei ollut tarkoitus vähätellä lähihoitajia tai lähihoitajan ammattia. Ministerei on valitettavasti varmasti ollut epäpätevämpiäkin yksilöitä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkuvan polttoaineveron noston lisäksi valtio voisi alkaa tuntuvammin tukemaan sähkövekottimiin siirtymistä. Uuden sähköauton hankintaan saa jo nyt parisen tonnia "tukea", tämän lisäksi voisi ottaa oppia Norjasta, jossa sähköauton rekisteröinti on ilmaista, latauspisteitä on lisätty kovalla kädellä ja niiden käyttö on ilmaista. Tietyn ajan kuluttua voisi alkaa veloittaa myös latauspisteistä, ja kilvissä pitämisestä myös maksu. Kansalaiset varmaan mielellään maksaisi vaikka enemmänkin autoveroa, jos tuosta sikamaisen kalliista polttoaineverosta pääsisi.

Hankala tietenkin valtion kannalta, kun polttoainevero on aika kiva tulonlähde. Norja ostaa puhtaampaa omaatuntoa sen kaiken öljyn pumppaamisen ja polton jälkeen, Suomella ei ihan vastaavaa kiveä ole omallatunnolla. Joka tapauksessa öljy ei riitä loputtomiin, ja sähköautoihin joudutaan siirtymään ennemmin tai myöhemmin. Norjassa on päätetty siirtyä ennemmin, ja prosentuaalisesti taitaa edelleen olla sähköautojen maailmanennätysmaa. Helppohan se toki perkeleen Norskien on vihreillä, kun öljy voitelee edelleen kivasti valtiontaloutta.
 

teppana

Jäsen
Lintilä on noussut vähän hiljaisesti (toki on pitkään edustajana ollut) Kepun kärkipoliitikoiden joukkoon. Aika hajuton ja vähällä painolastilla varustettu ministeri.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tasa-arvoisin määrä ministereitä koskaan. Suomi äänesti vasemmistolle murskavoiton. Opetusministeri on mielestäni painavin tehtävä minkä tässä maassa voi saada (Li Andersson).

Näin nämä asiat koetaan.

https://twitter.com/liandersson/status/1136344452111450114?s=19
Näyttää tweetin tykätyin kommentti koskevan pakkoruotsin uudelleenharkintaa, joten vasemmistonkin kannattajissakin lienee ainakin muutamia järkeviä yksilöitä, vaikka tälle palstalle niitä ei taida olla eksynyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Vasemmistoliiton ministerivalinnat menivät nappiin, ehkäpä koko hallituksen pätevimmät ministerit. Iltapäivälehtien kommenttiosioden lukeminen pistää kyllä hymyn huulille, oikeistolaisten katkeraa vinkunaa on aina mukavaa viihdettä.

Edit: vedetään sen verran takaisin, että ehkä se pätevin kuitenkin Haavisto on. Muutenkin myös nuo Vihreiden valinnat lämmittää mieltä.

Olisi mielenkiintoista nähdä Aino-Kaisa Pekonen taas A-studiossa keskustelemassa #metoo kampanjasta ja kertomassa mitä mieltä on naisten (tai alaikäisten) seksuaalisesta ahdistelusta. Kiinnostaa myös onko katkaissut jo välit veljeensä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Meni samaan ideapönttöön vessapaperin aiheuttaman kuormituksen eli viemäri-infraveron hylkäämiseen, nyky-yhteiskunnassa.
Paljon Suomea takapajuisimmissa maissa perseet ja pillut puhdistetaan suihkulla, kuivataan paperilla ja paperit laitetaan roskakoriin. Jos tukit viemärin, joudut maksamaan sen avaamisesta. Helppo homma ja ei tosiaankaan tarvita verotusta. Pitäisi varmaan tehdä asiasta kampanja ja veloittaa valtiolta muutama sata tuhatta. Suomi olisi tähän varsin sopiva maa, koska pillu/persepuhelin löytyy lähes joka vessasta. Jos ihan järjellä ajattelee, mitä järkeä on pyyhkiä paskaista persettä paperilla? Jos kaadut naama edellä paskaan, pyyhitkö paperilla vai peset vedellä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Opetusministeri on mielestäni painavin tehtävä minkä tässä maassa voin saada (Li Andersson).

Näin nämä asiat koetaan.

https://twitter.com/liandersson/status/1136344452111450114?s=19
Ehkä tässä ruotsia äidinkielenään puhuvalle Lille käynyt pieni typo ja tuosta on unohtunut yksi kirjain. Korjasin sen suoraan lainaukseen. Tämän jälkeen samaa mieltä.

Sinänsä ymmärrän siinäkin logiikan, että koulutuksesta laitetaan vastaamaan henkilö jonka oma koulunkäynti on vielä tuoreessa muistissa muutaman hassun vuoden takaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämä on tietysti totta, ja nautin ko. infrasta myös yksityisautoilemalla. Miten se liittyy argumenttiin siitä, että kaikki on kustannettu/ ei ole kustannettu meidän autoilijoiden maksamilla välillisillä veroilla? Tosin tämän keskustelun voisi siirtää jonnekin liikennepolitiikka-osastoon.

Valtio sai 2018 8410.2 miljoonaa euroa verotuloja liikenteestä - tämä koostui autoverosta, ajoneuvoverosta, polttoaineverosta ja tämän ALV:sta, uusien ajoneuvojen ALV:sta, ajoneuvojen osien ja huoltojen ALV;sta ja liikenne-ja vakuutusmaksujen verosta.

Valtio käyttää liikenneinfran kehittämiseen ja ylläpitoon noin 1700 miljoonaa vuodessa ja tämän lisäksi kunnat työntävät samaan tuollaiset 1400 miljoonaa euroa. Lisäksi sitten toki tulee liikenteen hallinnonalan muita menoja, eli esim. Länsimetron valtion osuudet, alusten ympäristötuki, jäänmurtajat jne. - nämä eivät kuitenkaan ole autoiluun, tieverkon ylläpitoon tai kehittämiseen liittyviä kustannuksia.

Nyt varmaan sitten kerrot miten nämä luvut eivät pidä paikkaansa? Autoilua kyllä verotataan täysin faktisesti enemmän kuin siihen työnnetään takaisin verkoston ylläpidon, kehittämisen tai rakentamisen kautta.

Auto on kuitenkin suurelle osalle suomalaisista välttämättömyyshyödyke ja alhaisen hintajouston kautta autoilu on verottajan kannalta ideaali verotuksen kohde.

Joo - saa minunkin puolestani siirtää johonkin sopivampaan ketjuun tarpeen niin vaatiessa.
 
Viimeksi muokattu:

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kansanedustajien ja ministereiden, eduskunnan, hallituksen pitkille kesälomille tarttis tehdä jotain...

Tarkoitan sitä, että nyt kun vaalit pidettiin huhtikuussa, uudet kansanedustajat aloittivat toukokuussa ja hallitus nyt kesäkuussa, pitäisi kansanedustajien yms. kesälomat olla ensimmäisenä kesänä yhtä lyhyet kuin uusilla työntekijöillä on lyhyet lomat konsanaan työelämässä. Toki tuossa voisi olla porrastusta siten, että edellisen vaalikauden kansanedustajilla olisi hiukan pidemmät lomat kuin uusilla kansanedustajilla ensimmäisenä kesänä.

Tässä on se käytännön syy, että juuri kun nyt alkukesästä eduskunta aloitti työnsä, jäävät he kohta taas useammaksi viikoksi, 2-3 kuukaudeksi (?) kesälomalle, eikä oikein mikään etene tuona aikana.

Käytännön esimerkki edelliseltä vaalikaudelta. Sipilän hallitus julkaisi uuden ja hienon hallitusohjelman toukokuussa 2015. Ohjelmassa oli paljon isoja ja hyviä uudistuksia mm. työelämään. Sipilän hallituksella oli hyvä flow päällä, olivat ottamassa imagoselkävoittoa työmarkkinajärjestöistä, lähinnä ay:stä sekä vasemmistosta.

Sitten jäätiin kuitenkin porukalla pitkille kesälomille, eikä mikään enää edennytkään. Kesälomien aikana jo melkein kanveesissa olleet ay ja vasemmisto tutkivat hallitusohjelmaa tarkemmin, löysivät sieltä hyviä lyömäaseita, ja kokosivat rivejään. Tulokseksi saatiin loppukesällä/syksyllä poliittisia lakkoja ja mielenosoituksia. Saivat lyötyä kapuloita hallituksen ja uudistuksien rattaisiin. Myös perussuomalaisten kannattajilla ja kansanedustajilla oli tuolloin kesällä ylimääräistä aikaa, ja kaiken maailman olliimmoset kimpoilivat seinille.

Lomien jälkeen eduskunnan palatessa takaisin työmaalle, oli hallituspuolueilla jo kakat housuissa. Kaiken maailman pieniä ja vähän isompiakin kriisejä pukkasi hoidettavaksi, parhaimpana esimerkkinä syksyn 2015 pakolaiskriisi (joka tosin olisi tullut oli hallitus ja eduskunta siihen valmistautunut tai ei) ja jo edellä mainitut poliittiset lakot ja mielenosoitukset. Hallituksen kärkihankkeita olisi pitänyt puskea eteenpäin, mutta kaikki piti aloittaa ikään kuin alusta. Ainakin allekirjoittanut oli tuolloin syksyllä 2015 aika turhautunut. Tuntui että poliitikot kaivoivat taas omaa hautaansa. Jopa vielä nyt kesällä 2019 pidän yhtenä Sipilän hallituksen momentumin menetyksistä tuota kesää ja syksyä 2015.

Uskon, että tänäkin kesänä eduskunnan ja Rinteen hallituksen toiminnalle olisi hyötyä, jos ns. ”tekisivät töitä tauotta”. Toki pitäisivät sitä kesälomaa, mutta lyhyempänä. Yhtä lailla kuin Sipilän hallituksen ohjelmassa oli silloin mielestäni hyviä ja toteuttamisen arvoisia elementtejä, yhtä lailla nyt myös tässä Rinteen hallitusohjelmassa on niitä. Painotukset hallitusohjelmissa ovat toki erit, eikä täydellistä hallitusohjelmaa olekaan, löytyy myös Rinteen hallitusohjelmasta hyviä elementtejä.

Joka tapauksessa, hallitusohjelmien onnistumiselle on tärkeätä, että hallitusohjelmaa pusketaan eteenpäin koko ajan, ns. ”tehdään töitä tauotta”. Rinteen hallituksen mahdollinen suurin kompastuskivi on jo kaikilla tiedossa: talouskasvu on kysymysmerkki ja 75% työllisyys, v. 2020 30000 työllisiä lisää, v. 2023 60000 työllistä lisää yhteensä. Tuon 75% työllisyyden toteuttamiseksi on uuden eduskunnan ja Rinteen hallituksen ”tehtävä töitä tauotta”. Itsestään tuohon ei päästä, tavoitteen toteutuminen vaatii varmasti esim. rakenteellisia uudistuksia työmarkkinoille, ja sen valmistelutyötä voi tehdä nyt kesällä 2019.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juu korkeimmillaan tuo 65k kun rakennetaan pihakannen alle tai parkkiluolaan - haitari tuollaiset 15-65k ja aika vähän parkkipaikoista on pihakannen alla tai luolassa. Toki näin saadaan kivan iso numero käyttöön.

Jos Helsingistä puhutaan, 15000 eurolla ei uutta autopaikkaa Helsingin alueella rakenneta yhtään mihinkään maan hinnan ja vaihtoehtoiskustannuksen vuoksi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos Helsingistä puhutaan, 15000 eurolla ei uutta autopaikkaa Helsingin alueella rakenneta yhtään mihinkään maan hinnan ja vaihtoehtoiskustannuksen vuoksi.

Oli kyse rakentamisesta ei ostamisesta - parkkipaikan hintaan / vuokraan osallistuvat myös ne joilla ei ole parkkipaikkaa taloyhtiössä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tarinan ensimmäinen opetus oli se, että kiintiöitä tulee käyttää vain ja ainoastaan tilanteessa, jossa potentiaalisten ehdokkaiden välillä ei ole todellisia eroja pätevyydessä. Toinen opetus on se, että epäpätevyyttä ja keskinkertaisuutta vaarallisempaa on epäpätevyys ja keskinkertaisuus yhdistettynä haluun jättää oma puumerkkinsä hallinnonalalle.

Juuri näin. Uuden hallituksen myötä tilanne opetusministeriössä voikin olla menossa parempaan suuntaan. Toivottavasti Andersonilla on vähemmän halua jättää puumerkkiä ja enemmän kykyä kuunnella asiantuntijoita, kuin erinomaisella Sanni Grahn-Laasosella. Sannille asiantuntijoiden kritiikki oli kovin ahdistavaa, koska hänellä itsellä oli opiskelijapolitiikka-ajoilta syntynyt selvä visio siitä, mihin suuntaan hän halusi kulkea. Toivottavasti Andersson ei ole samanlainen.

Siinä onkin Li Anderssonilla paljon tekemistä, kun edeltäjänsä puumerkkejä alkaa korjaamaan. Töitä on sekä yliopistokoulutuksen että ammatillisen koulutuksen puolella aika paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös